رواية ابقي بجانبي كاملة بقلم روكا
رواية ابقى بجانبي.
الشخصيات.
أسامة العامري: 55 عام ويعمل طبيب جراح وهو من أشهر أطباء القاهرة.
امينه.العامري: 49 عام تكون زوجة أسامة العامري وتعمل دكتورة جامعية في جامعة الطب وهي ابنه عم أسامة وحب طفولته.
أبناءهم:
آدم العامري: 30 عام ويعمل مدير لدى شركات العامري للمعمار.
مراد العامري: 28 عام ويعمل ضابط مخابرات..
كريم العامري: 26 عام ويعمل طبيب جراح ومدير مستشفى العامري تحت إشراف والده.
رنا العامري. 23 عام وتدرس في آخر سنة من كلية الطب البشري.
أحمد العامري: 58 عام واخ أسامة العامري ولكنه متوسط مادياً.
احلام: 42 عام وهي زوجة أحمد وهي زوجته الثانية وتزوجها بعد وفاة ام بناته لكنها لا تحبهم.
ميرا العامري: 19 عام وتدرس في كلية الآداب.
ميرنا العامري: 18 عام وتدرس ف كلية الهندسة.
ولا يحبون زوجة والدهم...
آسيا مهران: 49 عام وتعمل طبيبة ونسا وتوليد.
ابناءها:
قاسم مهران:33 عام ويعمل ظابط شرطة ويتميز بشخصيته القوية.
عمرو مهران: 30 عام ومن أشهر أطباء المخ والأعصاب في الإسكندرية.
عز مهران: 23 عام يدرس في آخر سنة من كلية هندسة البترول.
سيلا مهران: 18 عام وتدرس في كلية الهندسة.
سيلين مهران: 18 عام وتدرس في كلية الطب وهي توأم سيلا وتشبهها جدا.
البارت الأول.
رواية ابقى بجانبي.
في قصر العامري... كانت تجلس جميع العائلة.. أسامة، أمينة، آدم، مراد، كريم، رنا.
أسامة: مش ناوي تخلينا نفرح بيك يا آدم.
ادم: مش عاوز اتجوز ولا بفكر في الجواز يا بابا.
امينة: لا يا آدم انا عاوزة افرح بيك قبل م اموت.
مراد: بعد الشر عليكي يا ست الكل..ثم اكمل بضحك:خلاص هتجوز انا..
ادم: شوفتي اهو مراد هيتجوز سيبوني ف حالي بقا.
امينة: لا يا آدم عاوزة افرح بيك انت كمان.. انا عاوزة افرح بيكم كلكم.
ادم بضيق:خلاص شوفيلي عروسة.
امينة: بجد يا آدم.
ادم: بجد يا حببتي ثم قبل جبين امه: انا همشي بقا عشان متأخرش ع الشركة.
أسامة: يلا يا كريم معايا ع المستشفى.. وانتي يا رنا هوصلك الكلية معايا يلا.
مراد: لا انا هوصل رنا يا بابا في طريقي روحوا انتو
اسامة: طيب تمام.
بعد خروج أسامة وكريم...
مراد: ايه يا بنتي مجهزتيش لسا.
رنا بتأفف انا زهقت الصراحة من الكلية من عاوزة اروح تاني
مراد بضحك: يعني روحتي ٦ سنين فيها ودلوقتي مش عاوزة.. وبعدين النهاردة و اول يوم ف الترم يبقى هيكون يوم حلو قومي اجهزي.
رنا بتأفف: حاضر.
___________
في فيلاا عائلة مهران....
اسيا: البيت وحش جداً من غير البيت.
عمرو: معلش يا ست الكل اتعودي ع كدا عشان لما نجوزهم.
اسيا: وانت فاكر اني هخليهم يتجوزوا.
عز: هههه لا حنطيهم عندك.
قاسم: احترم نفسك يا عز.
عز بخوف: اه اسف يا ابيه.
اسيا: انا قلقانه عليهم خايفة يغلطوا خصوصاً إصرار سيلا خلاني أشك فيها الصراحة.. هتكون رايحة ليه.
قاسم: انا واثق في اخواتي يا ماما مستحيل يغلطوا.
اسيا: لو انت واثق ف انا مش واثقة.
قاسم بغضب: ماما.
اسيا: خلاص يا حبيبي حط جد يراقبهم.
عمرو:اييه يا ماما اللي انتي بتقوليه داا.
عز بضحك: ههههه الصراحة وانا مبثقش فيهم.
قاسم: انت تخرس خالص.
عز: اه اسف يا ابيه.
____________
في شركة العامري للمعمار...
عمر: صباح الخير ازيك يا قلبي.
ادم: مش ناقصاك يا عمر والله.
عمر باستغراب: في اي يابني حصل ايه
ادم: امي قالتلي عاوزة افرح بيك قولتلها شوفي عروسة عشان مزعلهاش بس حرفياً انا مش عاوز اتجوز.
عمر: طب ادي نفسك فرصة يا آدم تحب اللي هتخطبها وبلاش تظلم حد معاك.
ادم: بجد يا عمر مش قادر انسى.
عمر: والله يبني حاسس بيك بس عشان خاطري خلي امك تفرح بيك وبولادك.
ادم: حاضر يا عمر .
عمر: طب امك قالتلك هتخطبلك مين.
ادم: معرفش... وغير كدا مش فارق.
عمر: متزعلش يا عم..
ادم بحزن: حاضر.
عمر الحديدي هو صديق آدم المقرب والمدير التنفيذي للشركة ويبلغ من العمر 30 سنة.
______________
في جامعة القاهرة في كلية الطب...
كانت سيلين تجلس في كافيه الجامعه ووجدت فتاه منتقبة تقترب منها..
الفتاة: ممكن اقعد هنا.
سيلين: اه اتفضلي.
ثم جلست الفتاة بجانب سيلين..
الفتاة: اسمك ايه؟
سيلين بابتسامة: سيلين وانتي
الفتاة: اسمي عائشة في أولى طب بشري
سيلين: ايه دا بجد وانا كمان.
عائشة: طيب خلاص نبقا صحاب بقاا
سيلين: ليا الشرف طبعاً.. هو ممكن اسأل سؤال.
عائشة: طبعاً اتفضلي.
سيلين: انتي ليه منتقبة وكدا.
عائشة: عشان دا اللي ربنا أمرنا بيه..
سيلين: ايه دا بجد يعني هو فرض.
عائشة بضحك: يعني لو فرض هتلبسيه.
سيلين: اه طبعاً.
عائشة: طب م تلبسي الحجاب الأول لأن الصراحة انتي قمر ف لازم تداري الجمال دا.
فقد كانت سيلين تمتلك عيون زرقاء وشعر كستنائي اللون وبشرة بيضاء جدا وسيلاا تشبهها جدا.
سيلين بحزن: يعني البس الحجاب.
عائشة: اكيد لأن هو الفرض مش النقاب يا حببتي.
سيلين: انا اول مرة حد ينصحني بكدا.
عائشة: أهم حاجة تاخدي بالنصيحة وتتحجبي.
سيلين بإبتسامة: طب فاضية النهاردة ننزل نشتري لبس ليا عشان اتحجب مع بعض.
عائشة بفرحة: اكيد بس هشوف اخويا الأول...قومي نروحله هو معيد هنا
سيلين بابتسامة: يلا
_____________
اما عند سيلا... فهي لم تذهب الجامعة في يومها الأول.... دخلت سيلا مطعم...
النادل: تطلبي ايه حضرتك.
سيلا بابتسامة واسعة: عندكم شغل.
النادل: نعم يا افندم شغل ايه دا.
سيلا: عاوزة اشتغل بدور على شغل.
النادل: طب تعالى معايا للمدير.
ثم دخلوا إلى صاحب المطعم.
عزيز: ايه في ايه هناا؟
النادل: بعد اذنك يا افندم الآنسة بتدور ع شغل ف كانت عاوزة تسأل حضرتك إذا كانت تقدر تشتغل هنا.
نظر عزيز إلى سيلا باعجاب: وانتي عاوزة تشتغلي ليه يا حلوة.
سيلا ببكاء: اصل ماما تعبانه وانا المفروض اصرف عليها ف عاوزة اشتغل عشانها.
عزيز: طيب خلاص تحبي تبدأي شغل من امتا.
سيلا بابتسامة وقد تغير مودها من بكاء إلى ابتسامه واسعة جدا (منشكحة يعني ): دلوقتي.
عزيز بإعجاب وهو ينظر اليها: طيب هتشتغلي ف التقديم تمام؟
سيلا بفرحة:أمرك يا افندم.
______________
عند عائشة وسيلين..
عائشة: أسر
اسر: نعم يا حببتي في ايه.
عائشة: بص صحبتي هتلبس الحجاب وعاوزانا بعد الكلية نروح نشتري لبس.
أسر وهو ينظر لسيلين: طيب متتأخريش.
عائشة بفرحة: طيب اشطا يلا يا سيلين.
أسر خليفة هو اخ عائشة ويبلغ من العمر 28 ويعمل معيد في كلية الطب.
________________
في المساء في قصر العامري...
أسامة: بما انك يا آدم موافق تخطب... انا هروح لاخويا ف اسكندرية وبسمع عنده بنتين هبقي اخطبلك واحدة.
امينه بصدمة: أسامة.. ثم قاطعها ادم: خلاص يا بابا اللي تشوفه.
امينه: بس..... اسامة: اسكتي يا امينه.
امينه: حاضر.
رنا باستغراب:مش انت وعمي مش بتتكلموا يا بابي.
أسامة بحزن: اه يبنتي بس انا مش ضامن عمري عاوز اموت واخويا يكون مسامحني.
ادم: خلاص يا بابا بكرة انا وانت بنروح.
أسامة بابتسامة: تمام يا حبيبي.
_______________
في فيلا عائلة مهران..
قاسم: كلمتي سيلا وسيلين يا أمي.
اسيا بابتسامة: اه كلمتهم ومبسوطين جدا ف الجامعة...وسيرين لبست الحجاب.
قاسم: ربنا معاهم ويوفقهم.... وسيلا؟
اسيا: انت عارف سيلا بس انا مش هغصبها لأنها لازم تكون مقتنعة.
قاسم: عندك حق يا أمي ربنا يهديها.
______________
في منزل أسر وعائشة.
اسر: انا مش عاوزك تكلمي البنت اللي كنتي معاها تاني.
عائشة بصدمة: ليه؟؟؟
الثاني من هنا