اخر الروايات

رواية العريس يصل غدا كاملة بقلم نهلة زغلول

 رواية العريس يصل غدا كاملة بقلم نهلة زغلول



العريس يصل غداً ❤️ الفصل الاول
في منزل صغير علي ضفاف النيل حيث كانت تقطن عائلة المنشاوي في تلك الشقة الصغيرة
فاطمة توب علينا يارب من الشقة دي
محمد انا نفسي اسكنك في قصر انتي وفيروز وناهد
افتحي الباب ياناهد
ناهد حاضر يابابا
ناهد ده جواب جاي مكتوب عليه الي فيروز المنشاوي
ذهبت مسرعة بخطوات بطيئة حاولت السيطرة علي مشاعرها
فيروز اكيد من مازن عاملي مفاجأة اكيد
فاطمة اقري ياناهد كاتبلها ايه وانا حمسكلها الفستان عايز تظبيط قد ايه بيتهيالي حلو اوي عليكي
فيروز بعدم اهتمام لا حقراه انا هاتي فتحت الجواب رات بعض الكلمات التي مزقت قلبها
....لم ااتي اليك كان رهانا سخيفا بين وبين اصدقائي عليكي انا الآن علي بعد لحظات للسفر بعيداً عنك... مازن ...
فيروز يعني ايه كان بيضحك عليا كان بيضحك عليا
فاطمة اهدي بابنتي متعمليش في نفسك كده
اعمل حاجة يامحمد
محمد انا قولت عيل قليل الادب محدش صدقني ومع ذلك وافقتوا عليه كانت فرحانه بالسهر والخروج والحركات اللي ضحك عليها بيهم وبعدين بيقولك هرب سافر
ناهد خلاص يابابا مش وقته
فيروز سابني لكلام الناس والفضايح ومهمهوش شكلي
فاطمة منه لله اتفضحنا خلاص سابها بفستان الفرح
أغمضت فيروز عينيها واسقطت بعض الدموع كفاية كفاية حرام عليكم
طرق الباب فتحت ناهد .....تفاجات بدخول ذلك الوسيم الي المنزل ......
فيروز عايز ايه انت كمان اطلع برة واتجهت الي غرفتها أغلقت الباب
زين بخبث انا جاي اباركلك
فاطمة شوفت يابني العريس طلع ندل بيضحك علينا كلنا سافر وهرب
زين ممكن ادخلها
فاطمة طبعاً يابني اتفضل
زين شكراً واتجه الي غرفتها فتح الباب واقترب عدة خطوات
فيروز اطلع بره عايز مني ايه ارتحت العريس طلع ندل ضحك عليا ومجاش وعمري ماحبقي ليك
زين عمرك ماحتبقي لغيري يافيروز
فيروز بخوف ابعد عني انت بتعمل معايا كده ليه طول عمري بخاف منك بترعب منك
مسك زين وجهها انتي مش حتتجوزي غيري
فيروز انت متجوز
زين ومبحبهاش بحبك انتي
فيروز بتحبني ليه
زين الحب مفيهوش ليه
فيروز ابعد عني بقي انا بكرهك وبقرف منك
زين بتكرهيني ليه وبتقرفي مني ليه
فيروزعشان انت تتكره متتحبش قلبك قاسي ومفتري وظالم
وضع زين سيجارة علي شفاهه واشعلها جلس علي الفراش وضع ساق فوق الاخرى وتحدث ببرود وايه كمان يافيروز
فيروز انت عايز مني ايه
زين حنقذك من الفضيحة حعيشك مرتاحة طول عمرك
فيروز والمقابل
زين تجيبيلي الولد اللي منيرة فشلت انها تجيبه
فيروز الجواز عمره ماكان فيه اتفاقيات في مشاعر وحب
زين حب ايه وتفاهات ايه وشغل عيال ايه انت حتبقي مراتي عايزاني اتغزل فيكي واقولك كلام حب شبه المراهقين انتي حتبقي مرات زين المنشاوي يابنت عمي
فيروز انت قاسي اوي مسك زين ذراعيها انا مش قاسي انا واقعي
فيروز سيب ايدي بتوجعني
اقترب زين من وجهها عايزه مني ايه يابنت عمي جننتيني طلبت ايديك اكتر من 10 مرات وبترفضيني بتبعدي عني ليه
فيروز مبحبكش بكرهك بكرهك ابعد عني بقي
زين ابتعد زين عنها عدة خطوات رمي السيجارة من يديه ودهس عليها بقدميه مستنيكي تجهزي عشان تبقي مراتي السواق حيطلعلك الفستان تاني غير ده عشان تلبسي واتجه الي الباب فتحه ثم خرج واغلق الباب
فيروز حقير
اتجه زين الي غرفة المعيشة حيث كان يجلس اهل فيروز لحضور حفل الزفاف
محمد خير يابني وافقت ولا لا
زين وافقت طبعا كمان شوية حاجي ومعايا المأذون
فاطمة بركة يابني هي حتلاقي احسن منك فين
محمد تعالي معايا يازين أتجه والد فيروز وزين الي خارج الغرفة وقفت فاطمة تستمع لما يدور بين زوجها وبين زين
محمد انت موافق انك تتجوز فيروز لانك طلبتها اكتر من مرة بس
ضحك زين بصوتا عاليا فهمت قصدك ياعمي انت عايز تضمن حقها متقلقش عليها حكتبلها مبلغ كويس وحعيشها عيشة كويسة حاجة تاني
محمد بصراحة انا عندي أزمة مالية ومحتاج مبلغ منك يازين يابني
زين بسخرية حاضر ياعمي حبعتلك مبلغ كويس حاجة تاني
محمد شكراً يابني
زين انت موافق مش مهم اني متجوز ياعمي
مش مهم أنها حتعيش مع مراتي خالص
محمد انت ابن عمها واولي واحد بيها
زين بتهكم أولي بيها ياعمي انا خارج عشان المأذون يلحق يحضر الاوراق عشان كتب الكتاب
محمد مع سلامة بابني واتجه الي الداخل
محمد أحمد المنشاوي ياتري موافق علي الجوازة دي
فاطمة اخوك مقاطعك بقاله سنين من يوم ماعملت توكيل لنفسك ببيع الارض اتشل اخوك بقاله اكتر من 15 سنة مشلول مبينطقش ولا بيتحرك وفي الاخر الارض راحت ضاعت مننا بس ابن حلال اوي زين حيلحقها من الفضيحة وحيتجوزها
خرجت فيروز من غرفتها تحدثت بصوت جهورى مش حتجوزوا بردوا مهما يحصل
محمد لا حتتجوزي يافيروز وغصب عنك كمان
فاطمة تعالي معايا يافيروز ادخلي اوضتك عايزاكي في حاجة
دخلت فاطمة وفيروز الي غرفة فيروز
فيروز مش حتجوزوا يعني اتجوز واحد بكرهوا
فاطمة وتكرهي ليه زين راجل محترم طول بعرض شبه النجوم اللي بتتفرجي عليهم في التليفزيون راجل مقتدر معاه فلوس حتعيشي مرتاحة العمر كله ده غير انه حيساعد ابوكي في الازمة المالية
فيروز بصدمة انتي قصدك ايه
فاطمة قصدي انتي فاهماه كويس انتي مبقتيش صغيرة بقي عندك 30 سنة وفرصك بتقل كل يوم وهو متمسك بيكي بالرغم من أنه متجوز
فيروز انتوا بتعملوا فيا كده ليه حرام عليكم ارحموني بقي انا تعبت
فاطمة وافقي ياحبيبتي عاجبك عريسك طلع ندل ازاي استنتيه ومجاش وافقي عشان خاطري
فيروز بدموع حاضر حاضر ياماما حوافق
فاطمة جدعة يافيروز اقتربت منها ابتعدت عنها فيروز واشاحت بوجهها بعيدا عايزة ابقي لوحدي
فاطمة ماشي ياحبيبتي جهزي نفسك عشان الفرح اقلعي القرف ده العريس سمعته بيقولك حيجيبلك فستان جديد
فيروز مش حتبطلي ابدا حكاية انك توقفي ورا الباب وتسمعي الناس بتقول ايه
فاطمة بخجل انا حطلع عشان ابوكي مخدش الدوا بتاعه لحد دلؤتي
هزت فيروز راسها تعلم انها كاذبة وتحاول الهرب من الرد علي السؤال فتحت فاطمة الباب اتجهت الي الخارج
فيروز بخفقان في قلبها عندما استمعت لصوت زين اهدي يافيروز اهدي وضعت يديها علي قلبها وزفرت بقوة وجلست علي الفراش حاولت تهدات نفسها من تلك المشاعر التي تسيطر عليها دخلت فاطمة الي غرفة فيروز
فاطمة تعالي ياحبيبتي تعالي العريس جه شوفي جابلك ايه الفستان حيبقي حلو عليكي اوي اقلعي فستانك وقيسي ده
فيروز مش حقيس حاجة حلبس ده اللي عليا جابهولي مازن واسقطت بعض الدموع طلع بيضحك عليا بيخدعني
فاطمة تعالي يابني هديها
فيروز انت عايز مني ايه ابعد عني بقي بكرهك بكرهك بقولك
زين خلاص خلصتي المأذون مستني برة
فاطمة اهدي يابنتي
فيروز محدش يقولي اهدي مازن راجع وحنتجوز
اتجه زين بعينه لفاطمة ممكن تطلعي عايزها في كلمتين
فاطمة حاضر يا ابني اتجهت الي الخارج اغلقت الباب وقفت تستمع وراء الباب
زين انتي عايزة توصلي لايه يافيروز
فيروز مش عايزة اوصل لحاجة انا موافقة اننا نتجوز
زين طيب غيري الفستان ده
فيروز بتهكم مش فارقة واتجهت الي الخارج فتحت الباب رات فاطمة أمامها نظرت لها نظرة تهكم مفيش فايدة
فاطمة كنت مستنياكم تخرجوا
زين ااعدي عشان نكتب الكتاب
جلست فيروز بجانب فاطمة ومحمد ترمي زين بنظرات حقد
بعد الانتهاء من إجراءات كتب الكتاب
زين مبروك يا عروسه
فيروز بتهكم مبروك يا عريس
محمد مبروك ياولاد
فاطمة مبروك يا حبايبي
اشاحت فيروز بوجهها بعيداً اللي يبارك فيكم
زين يلا يا عروسه
فيروز بدموع ممكن الم حاجاتي
زين مش محتاجة حاجة انا جايبلك كل حاجة يلا
فاطمة حتوحشيني واقتربت تحضنها
فيروز هامسة عمري محسامحكم وفتحت الباب وخرجت تبعها زين
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
في قصر المنشاوي .....
امال زمانهم جاين اهدي يامنيرة
منيرة جايبلي واحدة متجوزها وتقوليلي اهدي
آمال مبيحبش غيرك يامنيرة
منيرة بردو مش مرتاحة ليها
آمال خايفة الانتقام ده يعميه ويعمل فيها حاجة
منيرة ياريت نخلص منها خالص
آمال وصلوا تعالي بسرعة
منيرة بغيظ اهدي شوية خالد لو عرف اللي بيحصل ده مش حيرحمنا كلنا
غمزت آمال لمنيرة مبروك يا عروسه مبروك ياعريس
زين الله يبارك فيكي ياامال تعالي يافيروز
سلمي علي فيروز مرات عمي خالد ومنيرة مراتي
فيروز بصدمة سكتت ولم تتحدث
منيرة ايه العروسه خارسة ولا ايه
زين هشش علي اوضتك
منيرة بغيظ ماشي يازين واتجهت الي غرفتها
دخلت الي غرفته تنظر الي الغرفة المنظمة والمرتبة بدقة عالية سمعت صوت ياتي من خلفها مبروك يا عروسه وضرب الباب بيديه نظر لها نظرات حارقة كادت ان تقتلها
فيروز بخوف من نظراته مسكت فستان الزفاف لتحتمي به وقف ينظر لها ويقترب منها ونظراته عينيه تقتلها
فيروز بخوف ودموع عايز ايه ابعد عني
اقترب منها مسك فستانها مزقه بيديه بنظرة فاحصة علي وجهها وجسدها كانه يعريها ثم دفعها الي الفراش اقترب من وجهها لمس بشرتها الناعمة اشتم رائحتها اغمضت عينيها من قربه لاتعلم عندما تراه قلبها يخفق له تحاول الابتعاد عنه بكل الطرق ولكن عينيها تفضحها نهضت وهي تترجاه ابوس ايديك سبني يازين انا معملتلكش حاجة خالص خليني اروح
زين هشش وضع أنامله علي شفاهها بتكرهيني ليه ها لم يدعها تجيبه التهم شفاهها بشفاهه بقوة وكانه يعوض ابتعادها عنها ورفضها لها شعرت بقشعرة في جسدها من قربه ولمساته اغمضت عينيها بترجي ارجوك ابعد عني ارحمني
زين حلو شكلك اتبسطي
فيروز انت انقذتني من الفضيحة واتجوزتني ابعد عني وحعيش طول عمري اخدمك بس ابعد عني ارجوك ارجوك
نهض زين من الفراش قومي اقفي وقفت فيروز علي قدميها بصعوبة
زين عايزة تبقي الخدامة بتاعت البيت
فيروز مستعدة اعمل اي حاجة بس تبعد عني
زين للدرجادي بتقرفي مني وبتكرهيني
فيروز حعمل اللي انت عايزه بس ابعد عني ارحمني ارجوك عايزة اعيش في حالي مليش دعوة بحد
هز زين رأسه ماشي حتعيش خدامة في البيت
حتخدمي مراتي روحي شوفي طلباتها ايه
فيروز بصدمة وانا كده بفستان الفرح
زين بصوت عالي وانتي كده بفستان الفرح اتحركي روحي شوفي طلبات الهانم انتي مسالتيش نفسك انا اتجوزتك ليه
فيروز بدموع ليه
زين ابوكي ضحك علي ابويا وبيعه ارضه وخد فلوسوه وهرب مسالش فيه حتي انه عرف انه اتشل لا بقي بينطق ولا بيتكلم ولا بيتحرك بعتله جوابات كتير اوي طلع محمد المنشاوي ضحك علي اخوه احمد المنشاوي وبيعه ارضه ورجع البلد عاش فيها لحد الموضوع ماتنسي خالص جدي المنشاوي مستحملش اللي حصل بين ولاده وقع مات تخيلي ايه اللي حصل محمد المنشاوي هرب لان اخوهم الكبير خالد المنشاوي وقفلوه بس ابوكي هرب بعيد اوي
فيروز انت بتقول ايه
زين بقول الحقيقة حاخد حقي منكم الارض والفلوس وانتي حاخد حقي منك قولتي ايه يا عروسه واقترب منها حاصرها بذراعيه القويتين
فيروز انت بتعمل فيا كده ليه حرام عليك
زين ايه خايفة مني
ابتعدت فيروز عنه حتي وقعت علي الفراش خلع سترته وقميصه القاه علي الارض رمي بجسده فوقها مزق لها فستانها رفع يديها عاليا قيدها بيديه
فيروز حرام عليك انا مليش ذنب
زين انا كمان مكنش ليا ذنب في اللي حصل
فيروز انت ايه اخرس كلماتها بشفاهه القاسية تعمق أكثر في قبلاته وكانه يستمتع بتعذيبها وبحبه لها لم يرحمها بين شهقاتها اسقطت بعض الدموع مرر يديه علي جسدها وكأنها ملكا له نزل بشفاهه علي جسدها تاركاً بعض العلامات عالنا ملكيته لها لم يفهم بعض الكلمات التي تتمتم بها ارحمني حرام عليك بعد ان انتهي منها نهض من فوقها اتجه الي المرحاض .....
يتبع ......

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close