رواية حنين وغيث كاملة
الحلقه الاولي حنين
تقف أمامه تبكي وترتجف وتنتحب
حنين ببكاء وانهيار: يا باشا والله انا معرفش انا ازاي كنت هناك طب ابوس ايدك انا عاوزه هدوم غير دي انا محجبه ياباشا ابوس رجلك
غيث بعصبيه: بطلي رغي ياروح امك ده احنا جايبينك تلبس من شقه مشبوهه هتعمليلي شريفه
حنين: والله والله ياباشا انا جالي تليفون بيقولي ان صح....
قاطعها غيث بغضب: ما تخرسي يا بنت *** انتي هتحكيلي قصه حياتك.... ياشاااويش
دخل الشاويش مسرعا وادي التحيه
الشاويش:تمام يا فندم
غيث: خد الشمال دي ارميها في الحجز ووصي عليها
ادي العسكري التحيه واخذ يجر حنين حتي الحجز والقاها بعنف علي الارض
جلست حنين تبكي وترتجف في اخدي زوايا الحجز حتي اقتربت منها امرأه و....
ــــــــــــ ـــــــــ ــــــــــ ـــــــــــ ـــــــــــ ـــــــــــــ
في مكان اخر يجلس شاب وفتاه يدخنون داخل احدي الشقق
شهد بضحك: هههههههه والله وزمانك مرميه علي البرش يا ست حنين هههههههههه(بتضحك ضحكه معفنه عشان مش بتغسل سنانها)
الشاب ويدعي اشرف: بس انتي عملتيها ازاي يعني قصدي ازاي خلتيها توصل للشقه
شهد بلا مبالاه: عادي خليت واحده حبيبتي تكلمها وتقولها ان فيه واحد خدرني وتلفوني وقع ولما مشيت ورانا شافته طلع بيا العماره فكلمتها بلغتها وبس
(تفوووو عليكي يا واطيه)
اشرف: يابنت اللذينه بس وهي صدقت ازاي
شهد: حنين دي هبله وعشان بتحبني خافت عليا وصدقت متعرفش ان انااللي خططت لكل ده هههههههههه
اشرف:غريبه بتقولي انها بتحبك ليه تعملي كده
شهد بغل: عشان بكرهها هي دايما أحسن مني وأشطر مني دايما هي تنجح وتطلع الاولي وانا اجيب مجموع وحش حتي في الثانويه هي دخلت طب زي ما هي كانت عاوزه وانا دخلت خدمه اجتماعيه أمها وابوها ماتو وهي زي ما هي متغيرتش كل حاجه حلال وحرام وكل حاجه بعملها تفضل تقولي ده مينفعش وده حرام حتي سليم الشخص الوحيد اللي حبيته سابني بسببها وبقي يقارني بيها ويقولي شوفي حنين لبسها محتشم ازاي وانتي لبسك عامل ازاي بصي حنين حنين حنين لغاية ما كرهتها كان لازم اعمل كده كان لازم يعرفو انها مش كويسه زي ما بتوريهم
اشرف بصدمه: يخربيتك ده انتي شيطان اي ده
شهد: بقولك اي انت مال اهلك
أشرف: خلاص ي ست اهدي
ثم اكمل بغمزه ما تيجي اقولك كلمه سر
شهد بضحك: هههههههههههه مبتشبعش انت
وفعلو ما يغضب الله
____ ____ ____ ____ ______
حنين؟!!
رفعت حنين رأسها والدموع في عينها لتصدم مما رأت
حنين بدموع ولهفه: مروه انتي بتعملي اي هنا جيتي ازاي
مروه: اهدي اهدي مسكوني وانا ببيع البضاعه في المترو وشديت مع الظابط جابني علي هنا قوليلي انتي اي اللي جابك هنا واي الهدوم اللي انتي لبساها دي
ازداد بكاء حنين وتحدثت بكلام غير مفهوم: انا والله التلفون شششهد مخخخطوفه وروحت اشوفها بس انا انا
مروه وهي تهدئها: اهدي بس وفهميني واحده واحده خدي نفسك كده
حنين:
flash back
تجلس حنين تقرأ وردها اليومي بصوت يريح القلب قبل الاذن بعد انتهائها من صلاة العشاء فقاطع تلاوتها صوت رنين هاتفها فصدقت وقامت بوضع المصحف في مكانه المخصص وقامت وجدت صديقتها شهد تتصل عليها اجابت حنين
حنين: السلام عليكم يا قمر القمرات
فتاه: الو انتي حنين
حنين: ايون انتي مين ده تليفون شهد هي فين
الفتاه: اهدي بس الفون ده وقع من واحده كان فيه شاب حط حاجه علي مناخيرها ووقعت وشالها وطلع بيها عماره في عنوان*************
حنين بفزع: اي انتي بتكدبي اكيد
الفتاه: انا قولت اقولك يمكن تلحقيها
واغلقت في وجهها
لم تجد حنين حل سوي انها قامت بتبديل ملابسها وارتدت ادنائها وحجابها ونزلت مهروعه حتي تنقذ صديقتها
وصلت حنين المكان المنشود وبمجرد دخولها باب العماره وجدت شخص يضع منديل علي انفها به مخدر وفقدت وعيها
حنين: ومحسيتش بنفسي غير والعساكر بيجرجروني
مروه بعتاب: شهد تانى يا حنين كام مره قولتلك ملكيش دعوه بيها دي مش من توبك وطول عمرها حقوده
حنين بطيبه: حرام يا مروه هي طيبه والله هي طايشه شويه بس
مروه بمقاطعه: بس اي والله تلاقيها هي اللي مخططه لده كله دي شيطانه وانا عارفاها كو
قاطع حديثهم صوت احدي النساء
فتحيه: جرا اي ي بت منك ليها عمالين لوك لوك لوك جرا ي ختي هو حجز ابوكو
مروه: جرا اي ي ست حد داسلك علي طرف ولا هو شكل للبيع
فتحيه: انا بقول شكل للبيع يا روح امك
حنين: احنا اسفين معلش حقك عليا والله
فتحيه: مالك ي ختي سهتانه كده ليه وعملالي مؤدبه ده انتي شكلك جايه اداب ربوها يا نسوان عشان تتطاول علي الست فتحيه تاني
قامت السيدات في الحجز بالاعتداء علي حنين بالضرب ومروه تحاول الدفاع عنها وهي تصرخ بأن ينجدهم احد
في مكتب غيث يجلس وفجأه يقوم العسكري بالخبط علي الباب والدخول وتأديه التحيه
العسكري: الحق ياباشا المساجين بيتخانقو تحت ومحدش قادر يسكتهم
وقف غيث بغضب وذهب ليري ماذا يحدث
وصل غيث الحجز وقام العسكري بغتح الباب
غيث: مكانك ي مرا منك ليها
فتحيه: اهلا ياباشا
غيث: جرا اي ي فتحيه انتي ملكيش كبير
كادت ان ترد لكن اوقفهم صوت ارتطام قووي التفتو ليجدوا حنين فاقدة للوعي
حاولت مروه ايفاقتها لكن بلا جدوي
حملها غيث واثناء خروجه
مروه: ابوس ايدك ياباشا خليني اطمن عليها دي يتيمه وملهاش حد
خرج وصعد الي مكتبه
ووضعها علي الكنبه بالمكتب وحاول ايفاقتها لكن بلا جدوي ايضا ظل يتأمل وجهها كيف تلك الجميله ان تكون عاهره
فحنين ناصعه البياض وقصيره بعض الشئ ذات جسد منصوق بروعه وعيناها التي تشبه العشب الناضج المختفيه اسفل اهدابها الكثيفه وشعرها الذهبي الذي يصل الي اخر ظهرها
فاق من شروده وابعد نظره عنها واحضر كوب ماء وسكبه عليها فاقت حنين مفزوعه
غيث: اهدي لكن دون فائده
فهي لم تستوعب بعد اين هي
غيث بصريخ: اثبتي اهدي بقولك
حنين بخوف: انا انا اسفه ابوس ايدك انا عاوزه اروح انا خايفه اووووي انا عاوزه هدوم ابوس ايدك
شعر غيث بالألم من منظرها اعطاها جاكيت البدله الخاص به اخذته حنين بلهفه وقامت وقامت تغطية ذراعيها وشعرها
غيث بهدوء: هديتي؟
هزت حنين رأسها بنعم
غيث: احكيلي اي اللي حصل
حنين والله هما اللي ضربوني
غيث لا قصدي اي اللي خلاكي تيجي هنا
حنين ببكاء: والله انا بريئة هحكي كل حاجه
قصت له حنين كل شئ حدث وبعد ان انتهت نظرت له
وقالت: والله دي الحقيقه انا كنت رايحه انقذ صحبتي
غيث بغضب: انتي غبيه ازاي مفكرتيش انه ملعوب وانها تمثيليه
حنين: انا كل اللي فكرت فيه صحبتي وبس والله ده اللي حصل
وبدأت بالارتجاف والبكاء مجددا
حاول غيث تهدئتها ولكن لم يقدر ولم يشعر بنفسه الا وهو محتضنها وبدون اراده منها تشبثت به اكثر وظلت تبكي بشده وفجأه انتبهت انها داخل احضان رجل غريب رفعت نظرها فالتقت خضرتها برماديته وبدون شعور من غيث اقترب منها و........