رواية وفرقتنا الايام الفصل الثامن 8 بقلم ميمو مصطفي
الحلقة التامنة
( التفت شريف بابتسامة لمنة ومهاب )شريف : ازاي بقي
منة : هوبا هيخطب
شريف بفرحة : بجد طيب اهو الحمدلله هفرح بي هوبا وانتي بقي.
مهاب بضحك : ودي عريسها هيموت عليها وانا اللي ماجلها لبعض الجامعة بس طلامه انت عايز كدا من بكرة اجبهولك من قفا
نصر بفرح : ها ملكش حاجة بقي
شريف : بس مش مش هسافر غير لما يتجوزو
مهاب : طيب خطوبة مؤقتا لحد مترجع بسلامه نعمل الفرح
شريف : تمام وانا موافق المهم عايزين نشوف اللي اختارها قلب مهاب باشا
مهاب بابتسامة : اكيد هتشفوها قريب
منة بهزار :قريب جدا العبد لله هيخليكم كلكم تشوفهوها
نصر بهزار :المصلحة الاجتماعية بتاعتنا اهي
منة وتمسك هدومها من عند الياقة : احم يا بخت من وافق راسين في الحلال يا بابا
مهاب : عملالي فيها بني ادمة انتي
( عند سما في البيت )
( سما رايحة جاية في غرفتها بتفكر في مهاب والعريس )
دخلت عليها سميرة : حبيبتي مالها متوترة كدة ليه
سما : مفيش يا ماما
سمية : لا في انا مش عبيطة ولا انا مش عارفة شكل بنتي
سما : مش عايزة العريس اللي عمتو جايبة دا
سمية : احنا من امتي غصبناكي علي عرسان
سما : حاسة ان بابا مصمم علي دا
سميرة : لا متقلقيش سيبي بابا علية
( في فيلا الحديدي )
( منة بتكلم سيف )
منة بفرح :حبيبي ليك عندي خبر حلو جدا
سيف : ايه هو قولي بسرعة ايه خلصتي الجامعة
منة : بطل رخامة بس هو لي علاقة بي كدا
سيف بسرعة : قولي بقي
منة : احم اتحايل عليه شوية
سيف بعصبية : خلاص يا منة مش عايزك تقوليلي حاجة ويلا سلام تصبحي علي خير
منة : انت علي طول متسربع كدا اهدي
سيف : هتقولي طيب علي الخبر
منة بحب : اه بص يا سي ( وقاطع كلامها خبط علي باب غرفتها )
منة بصوت منخفض : اقفل دلوقتي حد بيخبط هشوف مين وارجع اكلمك
منة : ادخل
مهاب : ايه سنة عقبال ما تردي
منة : معلش كنت بغير خير بقي
مهاب : جاي اطلب منك طلبين
منة :اتفضل يا هوبا اؤمرني
مهاب : انا عايزك ........................
منة : بس حرام الطلب الاول ممكن بس التاني هتصعب علية اوي عشان انا عارف قد ايه هيا بتحبك
مهاب : وانا عشان بحبها لو هيا معملتش بطل الاولاني هضطر انفذ الطلب التاني
منة بحيرة : بس اخاف تعاند
مهاب بثقة : لا هيا هتتفاجاة وهتتحط قدام الامر الواقع
منة : تمام
( في بيت سما )
يرن هاتف سما برقم غريب وهيا مش عايزة ترد علية
سما بنرفزة :وبعدين مين الرخم اللي عمال يرن دا احسن بطل رن
ولسة هتنام سما لقت الفون بيرن قامت سما ومسكت الفون
سما :اوووف الو مين
....: وحشتيني
سما بصدمة : اااا انت جبت رقمي منين
مهاب بضحك : اخدته من العصفورة
سما بغيظ : اكيد منة الزفتة هيا اللي ادتهولك
مهاب بهزار : مسمحلكيش تقولي علي اختي زفتة وهيا مش ادتني حاجة احب اقولك اني سرقتة
سما بعصبية : وتسرقة ليه مش حرام مش دي امانة
مهاب بحب : وانا مش عايز ابقي حرامي تاني انا عايز كل حاجة علي نور
سما : وانا قولت بعد الجامعة
مهاب : وانا مش هقدر اقعد من غير ما اكلمك ولا اشوفك كام شهر حرام
سما :وانا مقدرش غير كدا دي اخر سنة ومش عايزة انشغل بي شي غيرها
مهاب : يعني انتي من غير خطوبة مش مشغولة بية
سما بحراج : احم بس بقدر اسيطر علي نفسي لكن لما تبقي خطيبي ودبلتك في ايدي وهيبقي مسمحولك تيجي عندنا او تكلمني فون فدا هيشغلني لكن كدا مفيش حاجة من دي مسموحة
مهاب : طيب لو قولتلك اني مصمم وعايو اخطبك الايام دي
سما : معلش مش هقدر صدقني اصبر عليه الكام شهر دول بس وبعد كدا اللي انت عايزة ان شاء الله نتجوز في اسبوع
مهاب بزعل : خلاص يا سما انتي اللي اختارتي
سما : يعني ايه
مهاب : ولا حاجة سلام يا سما
( تاني يوم في الجامعة )
(منة اخدها يوصلها مهاب لباب الجامعة عشان يشوف سما ويبدا الخطة او الطلب التاني اللي طلبة من منة )
وسما لمحتهم في الجامعة جت عليهم
سما : ازيك يا منة ازيك يا مهاب
منة : ازيك يا سماسيمو
( مهاب بصلها ومردتش ومشي )
سما بحزن : هو ماله
منة : مش عارفة سيبك منو يالا بينا علي المحاضرة
مشيت سما مع منة وعمالة تبص وراها علي مهاب لحد مااختفه
سما بتكلم نفسها : يا تري مالك اكيد زعل مني يا ربي طيب اعمل ايه
( في شركة الحديدي )
سيف : اهلا اهلا بي البية الولهان
مهاب بزهق : ونبي يا سيف ما نقصاك ابعد عني لاحسن انا هفرقع والله
سيف : مالك يا وحش مين معصبك علي الصبح
مهاب : تصدق انك خسارة فيك الخبر اللي كنت هقولهولك
سيف : ايه حوار الاخبار من امبارح ومحدش قيلي حاجة دا
مهاب بستفهام : اخبار ايه دي
سيف بتوتر : لا لا عايز اعرف الخبر اللي بتقول علية
مهاب : حدد يوم عشان تيجي تتقدم لمنة
سيف بفرحة ونط علي مهاب زي الطفل : احلف كدا وقول والله وحياة ابوك بجد ولا بتعمل فيا مقلب اوعي يكون مقلب قول انه بجد قول قول
مهاب بخنقة :الله يخربيتك انت مديني فرصة اقول حاجة وانت قابض علي نفسي كدا هتموتي اوعي
سيف : اسف اسف اهو بعيد قول بقي انه بجد
مهاب : هو دا في هزار حضر نفسك وابقي قولي علي الميعاد عشان اقول لبابا وشريف
سيف بفرحة : نيجي انهاردة انا لسة هستني
مهاب : لا لا بلاش الايام دي ممكن اخر الاسبوع
سيف : لسة هستني اخر الاسبوع
مهاب بيصلو بصت استغراب :لاحول ولا قوة الابالله دا انت كنت هتستني كام شهر مش قادر دلوقتي تصبر يومين تلاتة يا سبحان الله البني ادم دا طماعو
سيف : خلاص يا شيخنا اخر الاسبوع اخر الاسبوع نصبر
( عند بيت سما علي طاولة العشا )
سليم في بوقة المعلقة : سما حضري نفسك بكرة عندنا ضيوف
سما بخضة : ضيوف ايه يا بابا واحضر نفسي ليه اوعي يكون اللي في بالي
سليم : اها جيلك عريس
سما وبتبص لسمية : مش انتي قولتيلي انك هتتصرفي في الموضوع دا
سمية ببرود : اه يا حبيبتي انا اقنعته بلعريس اللي عمتك جايبة انه يرفضة
سما : يعني دا عريس غير بتاع عمتي
سليم رد بسرعة : اها غير بتاع عمتك ودا انا مصمم عليه وانتي هتوافقي علي ورجلك فوق راسك
سما ببكاء : ماما متقوليلو حاجة
سليم بزعيق : ليه هيا امك هتمشي كلامها علية ولا ايه
( جريت سما علي قوضيتها واتصلت بي منة )
سما ببكاء : الو ايه يا منة
منة بخضة : في ايه مالك بتعيطي ليه
سما ببكاء :جيلي عريس وبابا موافق عليه ومصمم جامد واول مرة يبقي مصمم كدا
منة :وايه يعني ماتشوفي
سما بضدمة : يعني اشوفة
منة :يعني شوفي ويمكن يعجبك وتوافقي علية وربنا يكملك علي خير يا حبيبتي