رواية ليلي وطارق البارت السادس 6 والاخير
.....انا جاتلي خطة
....اي هي
.....هو مش قالك روحي اقعدي مع أهل يارا
...بالظبط كدا
......طب روحي دلوقتي الشقة بتاعتك و روحي بكرة قوليلهم
.....انتي بتقولي اي دا ممكن يضربني
....اعملي بس الي بقولك عليه
.....طب بعد أما اروح اقعد معاهم اقولهم اي
.......بصي يستي انتي هتقوليلهم على كل حاجة حصلت بينكم قبل الخطوبة و بعد الخطوبة وهما اكيد ناس خايفة على بنتهم و مستحيل يوافقوا
......طب انا كدا هستفاد اي
.....لا هتستفادي كتير اعملي بس الي بقولك عليه و بعد كدا هقولك تعملي
....تمم سلام انا بقي
......سلام ي روحي
مشيت من عند سارة و رايحة شقة طارق انا خايفة اوي من رد فعله دا ممكن يقتلني
روحت الشقة و خبطت على الباب
بعديها بشوية طارق فتح
انا قولت هيجبني من شعري بس دخل بهدوء خالص و قعد على الكنبة قمت دخلت انا على المطبخ على طول و استغربت انه مضربنيش بعديها بشوية خرجت من المطبخ و قولتله ......هنروح امتى لأهل يارا
....هتروحي لوحدك هما عايزينك انتي بس
.....طيب هروح امتى
.....بكرة على العصر كدا
.....تمم هتتعشا
....اتعشيت خلاص
....طب انا هدخل انام
....اتفضلي
استغربت جدا معاملته معايا حاسه انه مخطط لحاجة بس يلا كويس انا هموت و انام اصلا نمت و صحيت تاني يوم ملقتهوش في البيت و قمت نضفت و عملت الغدا و لما العصر إذن دخلت اتوضيت و صليت و بعد كدا روحت لأهل يارا على حسب العنوان الي هو مديهولي
روحت هناك و بعد كدا فتحتلي يارا
دخلت و لقيت راجل و ست قاعدين قالولي انتي ليلى
..اها
....اتفضلي طارق بيقول انكم هتتطلقوا كمان سنة كدا
....بص حضرتك انا هقولك على حاجة لو عايزين تجوزوا بنتكم للراجل دا يبقا ابن عمي قعدنا مع بعض سنتين خطوبة كان باين فيهم انه راجل محترم و طيب و بعد اما اتجوزنا اتغير 360 درجة
....اتغير ازاي يعني
.....قولتلهم كل حاجة حصلت و بعد كدا قولتلهم
لو مستغنين عن بنتكم جوزوها لي دا انا بنت عمه يعني من دمه و عمل فيا كدا و بعد كدا قمت وقفت و مشيت
روحت البيت و اتصلت ب سارة
.....ها عملتي اي
.....عملت كل الي قولتي عليه ربنا ي ستر بقا
.....طيب تمام اوي كدا بصي بقا هتعملي اي بعد كدا
.....قولي ياختي قولي
سارة...........
....انا هقولك هتعملي اي
.....قولي ياختي
......بصي اكيد الحرباية هتقوله
......اكيد و هيجي متعصب و هاخد حتة علقة فل
.....عادي انتي متعودة
....اها صح طب كملي
......لو كلامك قوليلي انت قولتلي اقولهم على طبيعة علقتنا و انا عملت كدا
.....و بعدين
....لا شوفي ردة فعلة و اتصرفي انتي بقا
....لا انتي بتقولي اي متهزريش
......دي أسرار زوجية انا مليش دعوة
.سا....قطع كلامي الباب و هو بيتفتح قفلت الفون بسرعة و خبيته و هو دخل كان متعصب جدا
....اي الي عملتيه دا
....عملت اي
....انتي هتستعبطي ي روح أمك
......عيب على فكرة كدا
اول ما خلصت جملتي لقيت قلم ظباط نزل على وشي
قولتله بعياط....في اي انت قولتلي اقولهم على طبيعة علاقتنا و انا عملت كدا
....اللهم طولك ي روح
....انا بسببك مش هتجوز البنت الي بحبها انتي دايما كدا اعمل فيكي اييييييي
.....والله انا عملت الي قولتلي عليه
راح ضربني و مسكني من شعري الي يعتبر مبقاش موجود اصلا و بهدلني اكتر من أي مرة
و بعد كدا راح رافعني و رزعني في الأرض و دخل الأوضة و زرع الباب انا معرفتش اتحرك حسيت أن جسمي كله اتكسر و بعد ساعة كدا انا متحركتش من مكاني كنت بصوت بس لأن تقريبا كدا رجلي و دراعي اتكسروا خرج من الأوضة و قالي......انتي طالق
رغم كل الي عمله فيا بس بردو كنت بحبه مجرد اما قال كدا دموعي مبطلتش نزول من عيني و اتصدمت غيبت عن الوعي نهائي و مفيش غير كلمة انتي طالق تتكرر في ودني اد اي الكلمة دي صعبة اوي كدا و بالزات لو من خد انتي بتحبيه من طفولة بجد حاجة صعبة جدا و محستش ب اي حاجة غير على جهاز الكهربا و صوت صويت ماما و عياط صاحبتي فتحت عنيا لقيت نفسي في مستشفى و الدكتور جانبي و ممرضات حوليه
لقيت ماما بتقول ...بنتي حبيبتي انتي عايشة كدا تقلقينا عليكي ي قلب أمك
...انا فين
جالي صوت سارة و هي بتقول .....في المستشفى
هنا بقا فوقت و قمت بسرعة بانفعال د..ااااااه نمت تاني على السرير لقيت سارة و ماما بينيموني على السرير قولتلهم ....في اي آي الي حصلي
.....رجلك و إيدك فيهم كسر
.....طارق طارق طارق فين ي ماما طارق فين يا سارة
ماما حضنتني اوي و قعدت تعيط و انا عيط معاها جامد اوي سارة جت و طبطبت عليا و قالت......ربنا خلصك منه ي حبيبتي الف حمد الله على السلامة
....ااااااي خلصني منه يعني طارق طلقني فعلا
بعديها بشوية دخل عليا ظابط و معاه الدكتور
الظابط....ممكن نتكلم مع حضرتك شوية
....اتفضل
.....الي حصل دا نتيجة ان حد ضربك تقدري تقولي مين دا عشان نقدر نجبلك حقك
....لا انا وقعت من على السلم
.....حضرتك متأكدة
...أيوة ي فندم
سارة قالت......انتي بتقولي لا يا حضرة الظابط الي عمل كدا...
بس ي سااارة هو انتي عارفة اكتر مني
الظابط......ياريت متخافيش و تقولي عشان نجبلك حقك
....قولت لحضرتك اني وقعت من على السلم
....طب حمد الله على السلامة
رديت عليه بابتسامة بسيطة و بعدين مشي
بعد مرور اربع سنوات
هااااي انا ليلى فاكرني
انا دلوقتي اتجوزت عارفين مين الظابط اسمه علي بجد إنسان محترم و عرف يحافظ عليا بجد وو طيب انا كنت خارجة من علاقتي بطارق مدمرة نفسيا و مكنتش موافقة على الجواز تاني كل الي كان بيجي يتقدم واحد متجوز و مخلف و مراتة ماتت ما هو دا بيبقا نصيب المطلقة في الآخر بس انا ربنا كان بيحبني اما اتقدملي علي مكنتش موافقة عليه بس خلاني أوافق عرف كل حاجة عني قضيت سنة خطوبة كنت طايرة من الفرحة فيهم كان إنسان طيب و حبوب اوي و بعد سنة خطوبة اتجوزنا طيبته زادت و حنينته بجد إنسان قمر كدا و سكرة و خطف قلبي جدا خلفت منه سيدار بنت قمر كدا نسخة تانية من باباها أما بقا طارق ف عشان هو ابن عمي و كدا عرفت انه اتجوز واحدة كدا من الستات
القادرة طلعت عينه و مش هيعرف يطلقها عشان باباه ممضيخ على ورقة فاضية يعني يعرف يوديه في ستين داهية هو بصراحة صعب عليا بس يستاهل عشان يبقا عبرة لكل راجل و يعرف أن ربنا كان هياخدلي حقي منه أما بقا الست يارا باباها و مامتها موافقوش على طارق اتجوزت واحد تاني و طلعت مبتخلفش و أطلقت ربنا جابلي حقي منهم هما الاتنين و عوضني ب سيدرا و علي ربنا يخليهم ليا بجد