رواية ظلمني ابن عمي الفصل الرابع 4 بقلم نور
الفصل الرابع
ظلمنى ابن عمي
بقلمي نور
مساء الخير ياعمي
محمد مساء النور ياولدي تعال اقعد جاري
كنان انا جاي النهارده علشان
محمد بضحك هههههه أيوه عارف علشان الفرح
كنان في نفسه اقول ايه بس يارب لعمي اقوله خلاص مش رايد بتك وبلاها الجوازه دي
فجأة دخلت خديجه وراحت عند كنان ازيك ياولدي ياكنان
كنان اهلا يامرات عمي ازيك انتي وعامله ايه
خديجه بخير ياولدي
محمد خبر ايه ياخديجه اول مره تدخلي الجاعه (القاعه)من غير ماابعتلك يعني
خديجه هو هو كنان غريب كنان زي عيالي وهبقا جوز بتي كماني
كنان الحمدلله انك هنا علشان انا جاي في موضوع يامرات عمي
خديجه مسكت ايد كنان وداس عليها بره وبعدين بصت لكنان بصه فهم انا بعدين نتكلم
محمد ها ياولدي جول(قول)
خديجه بابتسامه تلاقي جاي يسأل خلاص خلصنا عفش البت وشوارها ولا لاه
كنان بس يامرات عمي
خديجه داس تاني علي ايد كنان وكنان سكت
محمد اطمن ياكنان ياولدي الفرح السبوع الجاي زي ماتفقنا يلاه نروح نصلي العشا ياولدي
كنان امرك ياعمي
خرج محمد من القاعه علي الوضواع
كنان كان خارج
خديجه كنان اوعي تسمع كلام خلود
كنان كيف يامرات عمي
خديجه ايوه خلود هي وبتتكلم في الصبح غلطت وقالت علي اتفقكم
كنان بس كيف اجوز واحده غصب عنها يامرات عمي كيف
خديجه بطيبه دي بت عمك ياولدي اصبر عليها
هي مش رفضاك انت بالزات هي رافضه الكل بس انت واد عمها اولا بيها والمثل بيقول واد العم ياخد بت عموا من قدام المأذون يعني بت عمك انت الاولا بيها بس اصبر عليها ياولدي
كنان سكت ومش عارف يتكلم
محمد من بره واه ياكنان كل دا بتحكي مع مرات عمك يلاه ياولدي العشا هيفوتنا
كنان بصوت عالي الي حدا ما حاضر ياعمي وخرج
كنان خرج هو ومحمد وبعدين نزلت خلود
كده يامه قولتي لكنان يجوزني غصب
خديجه اتحشمي يابت انتي تلاقي فين زي كنان ولا في ادب كنان
خلود بنرفزه يوووه
وبعدين خرجت من المكان
ـ-------
مدي يابت مدي(بسرعه)
هند بتعب واه يامه براحة عليا انا حبله
عزه أيوه حبله صح ياخلفت الشين والطين
هند بزعل يعني أنا هدخل في أمر ربنا يامه عاد
عزه لا ياجلب امك
انتم جيتم
عزه ايوه ياعليا لقيتي طلبنا
عليا ممرضه في احد المستشفيات الحكومي ممرضه بلا ضمير او قلب
ايوه ياست عزه بس اهم شي فلوسك جاهزه
عزه بفرح ايوه الخمسين الف اللي طلبتيهم معايا بس لما الموضوع يتم
هند اخدت امها علي جنب
هند واه يامه خمسين الف دي فلوس كتيره جوي ياه من فين راح نجبلها الفلوس دي كلها
عزه اسكتي انتي انا عارفه بعمل ايه كويس
هند بخضوع ماشي يامه ربنا يعديها علي خير
طب وبتي يامه هتروح فين ومع مين
عزه بتك قطيعه ما معاكي بدل الواحده اتنين غيرها يافالحه
هند بدموع ولو عشره غيرها بردو بتي يامه
عزه خدي يا عليا دول عشرالف اهم عربون
عليا اخد الفلوس بفرح تمام ياست الناس عدي علي يدك اربع شهور والولد يكون عندك
عزه بفرح تمام فتك بعافيه انا عاد
يلاه ياهند
عليا سلام ياحاجه
عليا بد ما مشيوا حضنت الفلوس ياسلام رحتكم حلوه قوي ايوه خليني نطلع شويه من الهم والفقر دي شويه
ــــــــــ
ادهم مبروك ياخوي الف مبروك
كنان الله يبارك فيك ياخوي
ادهم انا جهزت ليك كل حاجه
كنان تسلم ياخوي البركه فيك
كريمه يالف نهار أبيض عشت وشوفتك عريس ياكنان للبنت اللي امك اختارتها مش زي ادهم فجأة جبلنا واحده لا نعرفلها اصل من فصل
ادهم واه يامه ميت مره قولتلك دي اللي قلبي اختارها
كريمه اكيد عملك حاجه بت عزه الحربيه دي
ادهم انا ماشي رايح احضر لفرح اخوي مش ناقص عكننه
ادهم واه هند حمدلله على السلامة عامله ايه بت الناس
هند بتوهان بخير ياجلبي ودخلت جه
ادهم اكيد سمعت امي وعلشان كده زعلانه الله يهديكي يامه اما ارجع ارضيها
وبعدين خرج
هند دخله وكنان وكريمه في الصاله
سلام عليكم
كريمه اهلا
كنان اهلا يامرات اخوي كيف
كريمه بلاها الكلمه دي بتعصبني
هند بدون اهتمام لكلمها دخلت أوضتها كانت شرده تايه وخايف من بكره
هند دخلت وردت الباب وبتكلم نفسها
واه ياهند هتربي واد مش والدك وهترمي بتك لناس معرفهاش ولا عارفه هيعملوا ايه فيها ياحصرتك ياهند ياحصرتك وقعد تبكي
ـ،،،
كريمه شايف من ساعة ما عرفت انها فيها واد شايفه نفسها علينا كيف
كنان تلاقي تعبانة شوية يامه من الحمل ولا حاجه
كريمه بتريقه ها تعبانه ليه هي اول واحده تحبل وتخلف ياك
كنان ربنا معها يامه سلام عليكم
كريمه في سرها ربنا ياخدها بس تولدي واد والدي الاول وبعدين تغور في ستين داهيه
ــــــــــ
بت يافرحه
نعم يامرات ابويا
زليخه في عريس متقدملك زي العسل
فرحه بس انا مش عايزه اتجوز يامرات ابويا
زليخه ليه هتقعدي طول العمر في وشي ياك
فرح جريت علي ابوها ونزلت تحت رجله انا مش عاوزه اتجوز يابوي مش عاوزه
ابوها قومها من علي الارض بس يابتي دا عريس زين
فرحه عريس زين اكبر مني بعشرين سنه يابوي كيف
ابوها مفيش حد متقدملك غيرو
فرحه بصت علي مرات ابوها لا يابوي انا بيتقدملي كتير ومرتك هي اللي بتفشهم بسحرها وشغل الشيطان بتعها دي
زليخه اخرسي ياكلبه ياعديمت الربيه انتي وانا اطفش عرسان منك ليه
فرحه لو العريس المتقدم عاجبك يامرات ابويا جوزيه لبتك انا مش عاوزه اتجوز
زليخه قربت علي فرحه وضربتها بالقلم اخرسي ياقليلت الحياه
فرح اه طول عمرك بتضربي ايه الجديد بس المره دي بتضربيني قدام ابويا يامرات ابويا
وقعدت تبكي
ابوها واه يازليخه بتضربي البت قدامي
زليخه طول عمرك بتحب بتك فرح وبتي لاه علشان امها هي حبك القديم صح ياابراهيم
ابراهيم امها ست ماتت يازليخه بتجيبي سيرتها ليه دلوك
زليخه ولا تهمني في حاجه سوء هي او بتها
وبعدين غيرت الكلام بس العريس دي لقطه غني وعنده ارض ملهاش اول من اخر ياابراهيم ولو قعدت طول عمرها بتك مش هيجيها عريس زي دي
ابراهيم ايوه صح عريس زين يافرحه جوي
فرحه خلي لبتها انا مش عاوزه اتجوز
زليخه هو طلبك انتي
ابراهيم خلاص يازليخه من ميت البنات ليها كلمه عندينا انا موفج علي العريس
فرح بصراخ لا يابوي حرام عليك ترميني الرميه دي حرام
ابراهيم ولا كلمه من بكره تجهزي نفسك للفرح
وخرج
زليخه قربت علي فرح مش قولتلك كلمتي انا اللي هتمشي هنا يافرحه
فرح منك لله حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يامرات ابويا
زليخه مسكت فرحه من شعرها
فرح اه اه شعري حرام عليكي
زليخه يوم عيد لما تغوري من وشي يلاه غوري
ـــــــــ
مر اسبوع علي كل الاحداث
اليوم هو فرح كنان وخلود في اقل وقت
خديجه تعالي يابتي اقعدي يلاه
تجلس خلود ووجها مغطي تماما علي مزان خاص بالعروسه وتوضع بالجها الآخره من هذا الميزان حبوب من القمح ويصب الحبوب في الميزان حت تزن نفس وزن العروسه حتي يكون متسويه الحبوب والعروسه بنفس القدر
محمد حط يامحمود غله (حبوب)حط
محمود الله يوسع رزقك يحضرت العمد
اهو اكده متساويه ياعمده
محمد زود شولين كماني ووزع الغله كلها علي الغلابه يامحمود خلي الغلابه تاكل وتدعي لبتي بالسعاده والذرية الصالحه
محمود كل البلد بتدعيلك ياعمد
خديجه تمسك ايد خلود يلاه انزلي يابتي
تنزل خلود ثم توضع حنه في اواني من النحاس وتخرج الستات في القريه تلف بها وبها شموع ك نواع من انواع الفرح في الصعيد
وهذا يسمى بيوم الحنه
خديجه يلاه يابنات اتحنوا الحنه كتيره
حبيبه ياجلب اختك انتي ياخلود افرحي النهارده يوم حنتك يابت
خلود وشها متغطي واديها مربوطه بقماشه حمراء حرير
فرح بدموع الف مبروك ياصحبتي الف مبروك
خلود بدموع بتحضن فرح
خلود تعالي اقعدي جاري يافرح
زليخه بتروح عند خديجه
الف مبروك ياحاجه خديجه
خديجه الله يبارك فيكي
زليخه تعالي وتشاور علي بنتها بت يا بدور تعالي سلامي علي الحاجه خديجه يابت
بدور ازيك ياحاجه
خديجه الله اكبر قمر يابدور
زليخه عقبال ماتجوزي ولدك عدنان يارب ياحاجه
فرح بتبص بحصره علي مرات ابوها هي وبنتها بدور
خلود اقعدي يافرح وعدنان ليكي مهما تعمل بدور وامها
فرح بجد ياخلود
خلود عدنان بيحبك يافرح ومرات ابوكي مش هتقدر علي الحب دي
فرح لا تقدر ياخلود انتي مش عارفه حاجه
خلود تقصدي ايه يافرح
ثم تاتي البنات وخديجه تشد خلود لرقص معهم
وخلود تترك فرح ولغزها
فرح في نفسها هيجي اليوم اللي افضحك فيه يازليخه
تاني يوم
خلود لبسه فستان الفرح كأنها لبسه كفنها مش فستان فرح
خديجه بفرح يالف نهار أبيض جه اليوم اللي شوفتك عروسها فيه ياخلود هاتي حضن يابت
خلود حضنت امها
خديجه واه في حد يبكي فييوم زي دا
خلود بدموع مش عايزه اجوز يامه
خديجه كيف بس يابتي
خلود اكده مش عاوزه
خديجه ابوكي عزم البلد كلها يابتي وفرحك النهارده ياخلود مينفعش حديتك دي يابتي عيب
البنات دخلت يلاه ياخلود عريسك جه
العريس بيكون راكب حصان ودا دليل على هيبته وواضع العريس وسط الصعيد
ينزل العريس من الحصان ثم يشيل العروسه ويقوم بوضعها علي الحصان ثم يركب خلفها
ويلف علي شكل دايره مره واحده ثم يذهب بالعروس الي بيته ويقوم اهل العريس بزبح عجل كبير للعشا كل الاهل والاحباب وبعض الفقراء
تزهب العروس علي منزل العريس ويكون فرح ثاني في بيت العريس ويذهب العريس في حفل خاص بالرجال للرقص بالعصا والاحصنه مع الاهل والاحباب
اتنها الفصل