رواية ليلي وطارق البارت الرابع 4
جاية اقعد لقيته بيقولي .....سبينا لوحدنا
اسيب جوزي مع واحدة تانية اي حسيت ساعتها بإهانة كبيرة اوي في كرامتي قومت و دخلت الاوضة و قعدت على الأرض و قعدت تعيط كتير اوي لغاية منمت على للأرض و بعديها بشوية لقيت في كوباية مايه بتدلق عليا قومت بسرعة مفزوعة ..اي في اي
...يلا ي حلوة قومي اعملي غدا
.......هي حبيبة القلب مشيت
.......ملكيش دعوة قومي و انتي ساكتة
قومت من غير ولا كلمة و دخلت المطبخ و عملت الغدا خرجت لقيته بيتفرج على التلفزيون لقيته بصلي بنظرة غريبة اوي معرفتش افسرها حسيت كأنه عايز يقولي حاجة كنت هساله و بعدين مسكت نفسي على آخر لحظة و عديت السؤال تاني بصلي اكتر و بعدين بص على التلفزيون قولتله يا طارق احط الأكل فين قالي سيبيه على السفرة قولت حاضر و حطيت الأكل على السفرة و جاية ادخل المطبخ لقيته بيقولي مش هتاكلي استغربت جدا من سؤاله قولتله
شكرا و دخلت قعدت جوا في المطبخ بفكر يا ترى هو لي عمل فيا كدا دا كان فترة الخطوبة كلها كان طيب و حنين هو اه عمره ما جبلي هدية ولا قالي كلمة حلوة بس كان بيتعامل معايا باحترام و كان طيب ايه الي غيره كدا فجاءة و بعدين سمعت صوت الباب بيتقفل خرجت برة عشان اشوف هو الي نزل ولا اي لقيته مش موجود دخلت قعدت بسرعة على سرير بقالي يومين منمتش حلو بنام على الأرض و بتكسرلي ضهري قعدت على السرير و قولت مش هنام عشان ميزعقش انا هفرد جسمي بس و بعدين روحت في النوم غصب عني و احنا كنا المغرب كدا و محستش ب اي حاجة
بعد كدا صحيت على الفجر كدا لقيته نايم جمبي اتخضيت و قومت بسرعة بس هو صحي على صوتي و حركتي راح قايلي كنتي نايمة هنا لي اتلعثمت في الكلام و معرفتش أرد اقول اي راح قايل انا مردتش اصحيكي بس خلي بالك دي اخر مرة اشوفك نايمة على السرير يالا غوري دخلت المطبخ دا بقا المكان الي بنام فيه مكان الخدمين و قعدت اعيط كتير اوي لحد مسمعت صوت أذان الفجر قومت اتوضيت و صليت و قعدت أدعي كتير أن ربنا يجبلي حقي منه و بعد كدا نمت و فضلنا بقا على الحال دا يجي شهرين كدا انا بنضف و بغسل و بعمل اكل و هو بيجي من الشغل يقعد يضربني و يزعقلي لحد ننام بس كأنه بيضرب بغل في نظرات غريبة بيبصلي بيها مبقتش فاهمة حاجة حاسه أن معاملته ليا دي وراها حاجة و حاجة كبيرة اوي
و في يوم و انا قاعدة بنضف لقيته جاي من الشغل بس كان جي بدري و لقيته زعلان جدا لقيته بيقولي........
كانت حاجة صدمة جدا و متوقعتهاش نهائي قولتله........نععععععم و انا مالي
لقيته داخل عليا و هو زعلان جدا و لقيته بيقولي ......عايزك تروحي تقعدي مع أهل يارا و تفهميهم علاقتنا عشان مش موافقين أن بنتهم تبقا ضره لحد
اتصدمت مكنتش متخيلة كدا نهائي بقا انا أروح اقول للناس كدا انا في حياتي مشوفتش إهانة و بجاحة كدا
قولتله نععععععم و انا مالي قام و هو متعصب و مسك شعري و قال هو انا مش قولتلك متعليش صوتك عليا
.......اااه شعري حرام عليك سيبه
زقني على الأرض و بعدين قالي هتروحي تقعدي معاهم و تقوليلهم على كل حاجة جهزي نفسك على بكرة كدا فااااااهمة
و دخل الأوضة و رزع الباب وراه قعدت اعيط مبقاش في أيدي حاجة غير اني اعيط بس انا متأكدة أن ربنا هياخدلي حقي منه
قمت مسحت دموعي و دخلت اتوضيت و صليت و دعيت ربنا كتير و كملت بقيت تنضيف و قررت اني هقول لصاحبتي الانتيم كل حاجة مانا لو محكتش لحد هنفجر بس هو خد مني الموبايل مبقتش عارفة اعمل اي قولت هدخل اقوله اكلم صاحبتي و يحصل الي يحصل يضربني يعني مانا خلاص اتهريت ضرب خطبت على الباب راح قايلي عايزة اي قولتله عايزة اتكلم في الفون
.....هتكلمي مين
......هكلم صاحبتي
......صاحبتك مين
.....سارة
....ماشي بس متحكيلهاش اي حاجة
...طب ممكن اجبها تقعد معايا
...لا
...ونبي انا بقالي كتير مش بشوف حد
.....خلاص انتي هتشحتي خليها تيجي بس قسما بالله جبتلها اي سيرة عن موضوعنا ...
.....متكملش مش هقولها حاضر
....طيب
فرحت جدا و خدت الفون و كلمت صاحبتي و قولتلها تيجي تقعد معايا شوية ربع ساعة و جت
بعد أحضان و بوس
قعدنا و قالتلي مالك
.....قولتلها بصوت واطي هقولك بس أما ينزل
لقيته جاي و قالي انا نازل عايزة حاجة من تحت ي روحي بابتسامة جميلة كدا عمري شوفتها من ساعة متجوزنا
قولت بيني و بين نفسي لا ممثل شاطر بصراحة
قولتله لا ي قلبي تيجي بالسلامة
و نزل بعد اما مشي
سارة قالتلي....جوزك دا شكله طيب و بيحبك يارب اوعدنا بقا
وضحكت بصوت عالي و بسخرية من كلامها قولتلها ببحبني و طيب ضحكتيني استني هوريكي الطيب دا مسحت كل الميكب الي كنت حطاه على وشي و قلعت الروب الي كنت لبسها هو و الطرحة و كنت لابسة برامودة و تشيرت ب نص كوم
سارة شهقت جامد ......اي دا مين الي عمل فيكي كدا و شعرك عمل كدا لي دا كان تقيل و حلو اي الي حصل احكيلي
حكلتها على كل حاجة
و فجاءة و احنا قاعدين و انا كنت بالبرمودة و من غير طرحة ولا ميكب و بحكيلها لقيت باب الشقة بيتفتح........