رواية احببت زوجة اخي الفصل الرابع 4 بقلم وفاء كامل
روايه.. احببت زوجه اخي ..
بقلمي وفاء كامل
الفصل الرابع
------------________-------------
"اللهُمّ طاقة، طاقة بها نعيش، ونتحمّل، ونرضى، ونتأقلم، ونتقبّل، ونهوّن، ونتجاهل، ونغفر، ونسامح، ونغامر، ونجازف، ونصبر كثيراً.."
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا الفصل ال فات ع حسام وهو ف المطار
خالد.. ايه كل ده تاخير
حسام.. خلاص اهو
خالد.. يلا بسرعه نلحق الطياره
وصعدوا الي الطياره وتم اقلاع الطائره
نظر حسام الي خالد.. ها اي السبب اننا نسافر بسرعه كدا
الموزه هناك وحشاك
تنهد خالد بحزن.. لا ياحسام احنا هنروح هناك عشانك
حسام.. عشاني انا ليه
خالد.. ف دكتور هنا عايز يشوفك
حسام بعدم فهم.. ليه
خالد بحزن.. عشان.......
حسام.. ف ايه ياابني
ما تقول
خالد بحزن.. اصل.... انت.... عندك ورم ف المخ والورم منتشرر ولو معملتش عمليه ف اسرع وقت....... هتمووووووت
حسام بصدمه.. ايــــــــــــــــــــــه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الفيلا
وصلت نور واحمد ورحبوا بهم جميع الخدم
وتوجهت نور لوالدتها واحتضنتها بشده
نور.. وحشتييييييني اوي ياماما
حنان.. وانتي كمان يابنتي وحشاني اوي حاسه انه شهر مش اسبوع ال غبتيه عني
احمد.. احم نحن هنا
هي بس ال وحشتك ياماما
حنان واخدته ف حضنها.. مش هتبطل غلاسه ابدا حتي بعد ما اتجوزت المفروض تعقل ياواد هههههه
نور.. ابدا يااماما الناس كلها تعقل الا هو
احمد.. ايوه بقا اتفقتوا عليا ماشي
انا هسبلكم المكان وماشي
نور.. حبيبي انت زعلت
احمد بضحك.. لا انا ماشي ع اوضتنا ابدل ملابسي متخفيش مش هسبلك الفيلا قاعد ع قلبك
نور وقد ضربته ع صدره.. وربنا رخم
حنان.. يا حبيبتي يلا ادخلي غيري هدومك انتي كمان عشان محمد هيجي ونتغدا
نور .. وحسام
حنان بحزن.. حسام سافر
نور بصدمه.. نعم
سافر فين وامتي وازاااااااي
تنهدت حنان بحزن وقصت ما قاله حسام لها فنظرت لها نور بحزن شديد واحتضنتها وقالت .. متزعليش نفسك ياماما هيرجع باذن الله
حنان بحزن.. يارب يلا يا حبيبتي قومي لحد ما الخدم يجهزو الاكل
اومات نور براسها لها وذهبت لغرفتها هي واحمد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف لندن
كان يجلس ف غرفته ينظر الي السماء
ويقول.. كان لازم ابعد
كان لازم امشي
كان لازم انهي كل شئ يربطني بيها
انا طول وانا جمبها بموت
ولو النتيجه هي هي اني استني
هستنى اي ما خلاص اصبحت زوجه اخي
مبقاش فاضل حته سليمه في قلبي اكمل بيها
مبقاش ف ولا حاجه ما بينا
انتي اختارتيه هو
وتنهد بحزن اكثر عندما تذكر حديثه مع خالد ف الطائره
يارب انا مقدرش اعترض ع حكمتك
انا عارف ان ده اختبار ليا
وانشاء الله هنجح فيه
بس انا مش عايز اعيش ومش هعمل العمليه ولا اتعالج
يارب خدني انا مش عايز اعيش مش قادر اعيش م غيرها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف صباح يوم جديد
ذهبت حنان لغرفه حسام
انها تعودت كل يوم تصحيه بنفسها
وتالمت جدا عندما رأت فراشه بدونه
جلست ع الفراش وظلت تبكي ع فراقه
ثم لمحت شئ م تحت المخده
مدت يدها وسحبتها
وصدمت مما رأت.. انها صوره نور وهي تضحك وهو بجانبها ينظر لها ويضحك
حنان.. ايه ده مش معقول ال بالي ممكن يكون
ثم توجهت للمكتب وفتح اول درج واخذت دفتره
وعندما فتحته
صدمت مما رات
انه دفتر مذكراته
.. اليوم٠ دخلت حياتنا اجمل انسانه ع وجه الكون نور ابنت زوجه ابي
احببتها م اول نظره
انها جميله ورقيقه انها ملاك
.. اليوم هو اول يوم لها ف الثانويه
اوصلتها الي المدرسه ولم اذهب
بقيت اراقبها فانا ادمنتها
وعندما كنت ارى شخص يتعرضلها
كنت انتظره واسدد له اللكميات حتي يقول حقي برقبتي
انني لا اقدر ان ارى احد ينظر لها غيري
.. اليوم نوري وقعت واحنا بنلعب ف الحديقه واتعورت ف رجليها
انا خفت عليها جدا وشعرت بالخوف والقلق
جريت عليها وهدتها واخدتها ف حضني عشان تبطل عياط
الله اد اي كان حضنها دافي وجميل
وجبتلها شيكولا ال بتحبها عشان تنسي الالم
نزلت الدموع ع جبينها
انها علمت اد ايه كان يعاني ابنها
امها يحب نور م زمان
وكان يكتم ف قلبه
اد اي اللحظات ال هو كاتبها دقيقه وجميله
ثم انتقلت لاخر صفحه
..االيوم علمت بزواج نور ع اخي
ف نفس الوقت ال كنت هفاتحها فيه بحبي لها
انا مش حزين بالعكس انا سعيد لانها سعيده جد بااحمد
انها تحبه واختارته هو
انه اخي ولن انسي لحظه دخوله الي وقال لي بسعاده انها وافقت ع الزواج منه
انا اسف مش هقدر اخدع دموعي قدامكم
مش هقدر اشوفكم مع بعض ف مكان واحد قدامي
انا لازم امشي واسيب البيت
لازم امشي بعيد جدا
مش قادر
انا بحب زوجه اخي
ولذلك قررت اترك بلدي واسافر مع صديقي خالد هو نصحني ان انسي لكن ازاي
واقترح عليا نسافر نغير جو يمكن انسى
اليوم اخر مره اكتب فيها ف مذاكرتي
سلام يا من احببت دائما
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان يجلس يراجع بعض الاوراق ع النت تخص الشركه بعتتها له سكرتيرته
انه وهو ف الخارج يتابع ايضا امور الشركه
كم هو مسكين لا يوجد ف حياته الا الشغل دائما
ثم وجد هاتفه يرن عندما نظر اليه ابتسم
بسعاده فهو اشتاق لوالدته جدا
حسام بفرحه.. ايوه يا امي وحشتيني اووي
ولكنه لم يسمع رد منها سمع صوت بكائها فارتعب
حسام بخوف.. ماما حبيبتي في اي انتي كويسه بتعيطي ليه نور قال بهلع.. نور كويسه في اي يا امي اتكلمي
حنان ببكاء.. ليه يا حسام
حسام .. ليه اي
حنان .. ليه مقلتش ليا ليه
حنان باستغراب .. اقول اي
حنان بصراخ.. ليه مقلتليش انك بتحبها ليه
دق قلب حسام بعنف وخوف فقال بكلمات مرتعشه.. ب بحب مين يا امي
حنان ببكاء..نور ياحسام ليه يابني مقلتش ليه ليه سافرت وبعدت ليه
ابتسم حسام بالم وقال.. ولو قلت يا امي اظن انتي عارفه نور بتحب احمد مينفعش ادخل بينهم حبي من طرف واحد
وكان لازم يموت مكنش ينفع افضل
صعب اشوفها لغيري
وصعب اعترف
فاخترت البعد عشان اقدر انسي
حنان بوجع علي ابنها.. ارجع يا حسام ياابني انت عارف انا بحبك زي ابني بالظبط انا مش قادره اعيش م غيرك ياضنايا
حسام برجاء.. عشان خاطري يا ماما
متضغطيش عليا انا كويس هنا
وبحاول انسي ولو سمحتي محدش يعرف الموضوع دا غيرك عشان خاطري بلاش تكسري فرحتهم
حنان ببكاء.. بس
حسام بحنان.. مفيش بس يا ست الكل سبيهم يفرحو وافرحي وفرحي نور بنتك
حنان .. وانت يا حسام
انت ابني زي ما نور بنتي وعايزه افرح بيك
حسام بكسره.. انا اي انا خلاص اتكتب ان قلبي يموت
وقصه حبي تنتهي قبل ما تبدا
متقلقيش عليا هنسي يا ماما
يلا هقفل عشان خالد عايزني
خلي بالك من نفسك
وقال بتردد وخالي بالك م نور سلام
واغلق الهاتف
اما حنان فظلت دموعها بحزن علي حال صغيرها ان القدر مخيف حقا يجعلنا نحب
قلوبا لا تميل الينا
احبت نور احمد
واحب حسام نور اما هي فلم تحبه ولا تشعر به
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مر شهر ع زواج نور واحمد
وايضا ع سفر حسام
خالد عرض اوراق حسام ع الدكاترا اساتذه ف لندن لدراسه حالته
وقرروا ان يعمل العمليه بسرعه
لكن حسام رفض بشده ان يعمل العمليه
لم يبقا له امل لكي يعيش
انه مستسلم للموت
كل يوم يمر عليه يصبح مريض اكثر فاكثر ويتالم بشده وكان عايش ع المسكنات
خالد.. وبعدين معاك ياحسام انا مقدرش اقف متكتف اتفرج عليك وانت بتموت كدا
حسام.. انا كويس
خالد.. انت بتضحك عليا ولا ع نفسك
فوووووق بقا
انت بتموت بالبطئ
طيب بلاش عمليه تعالي نبدا العلاج بالكيماوي ع الاقل نوقف الورم ده بينتشر كل فتره
حسام.. بعدين يااخالد انا تعبان ارجوك سبني العلاج ده بينيمني ذي القتيل
خالد.. ده طبيعي هو كدا
خلاص لازم نعرف اهلك
حسام بعصبيه.. خااااالد
انا قولت لا
مش عايز اشوف ف عيونهم الشفقه
مش عايز اشوف والدي حزين ووالدتي بتبكي
وووو نور هتتعب اوي لو عرفت
لا مش هقدر
خالد بغضب.. وانت فين ف ده كله
فكر ف نفسك شويه
حرام عليك نفسك
لكن لم يرد عليه حسام لان مفعول العلاج بدأ ونام ع الفور
خالد سامحني ياصاحبي بس انا مش هقدر اشوفك بتموت واقف ساكت
انا هاخدك وهننزل مصر حالا
وقام بالاتصال ع الطيار
واخذ حسام وسافروا مصر
بعد ساعات استيقظ حسام م نومه
وافتح عيونه ببطئ
ونظر حوله وجد نفسه ف غرفه خالد
حسام.. انا اي ال جابني هنا هو انا بحلم
خالد.. لا مش بتحلم احنا ف مصر
حسام بصدمه.. ايه
خالد.. كان لازم اجيبك هنا وتواجه اهلك لازم يعرفوا وتعمل العمليه فااااهم
كاد ان يتعصب عليه ويرد بةن تفاجاه باتصال والدته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان احمد مع نور ف السينما
يضحكون ويمرحون
احمد.. مبسوطه ياحبيبتي
نور.. اوي اوي ياحبيبي
ربنا يخليك ليا يارب ولت يحرمني منك
اقترب احمد وقبل يدها ورأسها
وتوجهوا للسياره وهما ف طريقهم للفيلا
نور.. الله ايس كريم
احمد.. تحبي انزل اجبلك
نور بفرحه .. بجد يااحمد
احمد.. هو انا ليا مين غيرك
اقتربت منه نور وقبلته ع شفايفه
ثم اوقف السياره وذهب الي الطريق المجاور وتوجه لعربه الايس كريم
وهو يحمل الايس كريم وينظر لنور وهي امام السياره بابتسامه
فجااااه لم ينتبه وهو يعادي الطريق وصدمته سياره
نَور بصرااااااخ.. ااااااااااااااحمــــــــــــــــــــــــــــد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف المشفى
نظرت حنان اليها ببكاء شديد وجاءت لتتحدث ولكن قاطعهم صوت الدكتور
فأقترب حنان وتحدث بلهفه مردفا.. قولي يا يادكتور اي ال حصل احمد بخير صح
الدكتور بحزن.. البقاء لله شد حيلك يامدام
صرخت حنان فور سماعها بهذه الجمله وتراجعت نور بصدمه حتي اختفت من امامهم فدخل حسام هو وخالد الي المستشفي وهما يركضان حتي وجدوا نور تقف صامته
فأقترب منها وتحدث بلهفه مردفا.. نور اي ال حصل
انا اول ما امي كلمتني جيت ع طول
ظلت شارده ولم تتكلم فقط تبكي
فامسكها حسام م كتفها واخذ يهزها لكي تفوق
ولكن لا فائده
نظرت نور اليه ولم تستطع النطق فتجاهلها حسام وانصدم عندما وجد محمد وحنان يبكون بهذه الطريقه
ثم اقترب محمد م حسام وتحدث بحزن.. شد حيلك يا ابني
حسام بصدمه.. ازاي يعني قولي احمد فين يابابا
هو انتوا كلكوا بتبكوا كدا ليه
حنان بحزن.. اخوك مااااات ياحسام اخوك ماااات
نظر حسام اليهم بعدم تصديق ثم ركض تجاه الغرفه ووجد اخوه ممتد علي الفراش ووجه مغطي
فأزاح الغطاء ونظر اليه بصدمه ثم تحدث..
احمد يلا قوم ياحبيبي انا جيت اهو جتلك م السفر
يلا ياحبيبي قوم
بطل تمثيل انت بتعمل كدا عشان ارجع صح
خلاص انا اهو رجعت ومش هسافر تاني وهرجع البيت
قوم بقا
انت عايز تعرف انابحب اد ايه
قووووووم يلا
الممرضه.. لو سمحت حرام تعمل كدا هو مات خلاص
حسام بغضب شديد.. اخرررررسي اوعي تقولي كده تاني هو مماتش
هو بس بيمثل عليا بيعاقبني عشان سافرت وسبته
محمد بحزن وحده.. لا ياجسام يابني احمد خلاص مات مينفعش تعمل كدا حرام عليك
حسام ببكاء.. لااااااااا انا مش هسمحلك تموت ياااحمد
واخذ يهز ف اخاه
اقترب محمد منه ثم صفعه فجأه علي وجهه وتحدث بحزن.. هو ماااات خلاص فوووق بقا احمد ماااااااااااااات
نظر حسام الي والده ثم الي حنان ثم الي نور
ولم يتحمل اكثر م هذا
ثم جاءت اليه نوبه الالم والاغماء
وفقد وعي ووقع الارض
حنان.. حسااااااااام
خالد.. بسرعه حد ينقله معايا اكشف عليه
نور فاقت م شرودها وهي تصرخ.. حسااااااااااام
خلص فصلنا الرابع