اخر الروايات

رواية طلقني شكرا الفصل الثالث 3 بقلم اية عادل

رواية طلقني شكرا الفصل الثالث 3 بقلم اية عادل

 طلقني_شكرا (الجزء الثالث) والرابع

👉👇
لقيت مؤمن جاي بعربيه كبيره وفيها عفشي بقيت منهاره وبصوت وبقوله انت ايه اللي انت جايبه ده لقيته زعقلي وقالي خشي جوه في رجاله بقيت اقول رجاله ايه ونيله ايه انا عايزه افهم لقيته شدني ودخلني عند مامته وبيقولي في ايه الشقه هأجرها ايجار جديد ونستفيد بدل ما احنا عندنا شقتين علي الفاضي قولتله من غير ماتقولي انا مش هقعد هنا دقيقه واحده انت ضحكت عليا انا هروح عند بابا لقيت مؤمن ضربني وخلي امه تحبسني في اوضه بناتها وهما قعدو يهدو فيا لحد ما العفش كله طلع الشقه اللي ماكنش فيها غير سرير وشاشه لأني كنت عايشه في شقتي اللي في القاهره مش هنا المهم بعد ما طلع كل حاجه الشقه لقيته نازل بتقولي انا اسف ماتزعليش بس ده وضع مؤقت لحد ما أعمل فلوس لما نخلف نبقي مرتاحين ماديا واعوضلك الدهب اللي انا اخدته خلاص بقي روقي قولتله طب انت عارف ان انا ومامتك مش بنرتاح سوا لقيته بيقولي دي امي مهما تعمل استحمليها وبعدين هي بتعاملك زي بناتها انتي اللي مكبره الموضوع ، يلا بقي اطلعي انتي وشاديه وفاديه ظبطو الشقه وفعلا طلعت واتهد حيلي في الشقه انا واخواته وهو وأمه كانو تحت مع بعض وانا مغلوله من جوايا خلصنا ومؤمن قالي هتقولي ايه لمامتك قولتله مش هقدر اواجههم واقولهم قالي انتي حره دول اهلك شوفي هتجبيهالهم ازاي وجت ماما اتصلت بيا تاني يوم وحكيتلها لقيتها اتعصبت جدا وبابا لما عرف قالي اقفلي انا ساعه واكون عندك وفعلا جم علي طول وانا كنت مرعوبه من رد فعل الكل لقيت بابا بيقول ل مؤمن اسمع يا مؤمن انا لما وافقت علي الجواز قولتلك بنتي هتقعد في القاهره وقولتلك مش في بيت عيله وانت وافقت وقولتلي يبقي تشيلو معايا لأني مخلص فلوسي علي توضيب شقه بيت العيلة تيجي انت تعمل كده انت كده مش قد الكلمه اللي بتطلع منك وانا هاخد بنتي ولما تبقي ترجعها شقتها ابقي تعالي خدها
مؤمن رد علي بابا وقال بقولك ايه يا عمي وطي صوتك كده انا عندي ظروف واقساط وبنتك عارفه وانا قولت الوضع ده مش هيستمر كتير هأجر الشقه سنه ولا حاجه والفلوس احنا أولي بيها بابا كان معاند عشان مصلحتي ومصمم اني امشي معاه بس انا مقدرش انا بحب مؤمن ومش عايزه اخرب بيتي قولت لبابا يا بابا مؤمن مزنوق معلش سنه ولا اتنين وهرجع شقتي تاني بابا اتصدم من كلامي وقالي يعني بتكسري كلمتي يا رحمه ماشي يا بنتي لو مجيتيش معايا ماتدخليش بيتي تاني وانسي ان ليكي أب من أساسه ومشي هو ماما وانا قلبي بيتقطع عليهم قد ايه انا بحب مؤمن لدرجه اني ما سمعش كلام بابا قد ايه الثقه اللي مخلياني عميه ومش شايفه اللي بيحصل حواليا وعدت ايام وكنت طول النهار اخدم عند حماتي والاقيها جايبه فولانه وعلانه وبتتكلم عليا وعلي طوب الارض وانا اسكت واقول معلش عشان خاطر مؤمن اللي هو اصلا بقي بيبات بره ومش بشوفه الا كل فين وفين انا وشاديه وفاديه كنا علي طول مع بعض فوق عندي بالليل وساعات بيباتو معايا وفي يوم لقيت حماتي بتقول لجوزي لازم تتجوز يابني عايزه اشوفلك حته عيل مادام مراتك مش بتخلف انا كنت هموت فيها لما سمعت الكلام ده ومؤمن رد وقال يا امي دي مسأله وقت وان شاء الله خير قولت ل مؤمن يعني ايه مسأله وقت هو انت ممكن تتجوز عليا قالي لا طبعا ايه اللي بتقوليه ده بس انا مكنتش قادره استوعب الكلام وبقيت افكر كتير وفي يوم حماتي قالتلي يلا يا رحمه عايزاكي تنزليلي شويه اطباق من الصيني وكاسات وصواني كده عشان شاديه جايلها عريس فرحت اوي وشاديه كمان فرحت وقالت عريس بجد والنبي عريس ليا ياااه ماسمعتش الكلمه دي من زمان قولتلها انتي تستاهلي كل خير يا حبيبتي ممكن يا حماتي البسها علي ذوقي كده واحطلها ميكاب لقيت حماتي اعترضت في الاول بس قعدنا نتحايل عليها لحد ماوافقت وفعلا انا عملت كل حاجه لبست ومكيجت شاديه وروقت البيت وحضرت الكاسات ومؤمن جاب الحلويات والعريس جه ولقيته باين عليه انه كبير ازاي هيوافقو عليه هي اه شاديه كبيره بس مش لدرجه أنها تتجوز راجل في الخمسينات والغريبه انه متجوز وهي هتبقي التانيه وهتقعد في بيت عيله وضرتها في الشقه اللي تحتها في الاول شاديه ماكنتش موافقه بس مؤمن ضربها مع انها اكبر منه وقالها ياهبله ده من اغنياء البلد وليه نفوذ وبعدين هو انتي من كتر العرسان هتتشرطي وفعلا شاديه وافقت وبقيت انزل اجيب معاها جهازها وهدومها ووقفت معاها وقفه كويسه واتجوزت شاديه ومابقيتش اشوفها بس بتكلمني في التليفون بس كل كام شهر تيجي تقعد ساعتين تشتكيلي علي اللي بيحصلها من ضرتها ومن ولاد جوزها واللي بيعملوه فيها لما عرفو أنها حامل علي قد كل اللي هي فيه بس قالتلي تصدقي يا رحمه رغم كل اللي بيحصلي بس ابني اللي في بطني هي الطبطبه الوحيده اللي مهونه عليا كل اللي حصلي وبيحصلي ربنا يرزقك بالذرية الصالحه يارب ومشيت شاديه وبقت دماغي تودي وتجيب ليه ماروحش اكشف واشوف انا ليه مش بخلف بقالي أهو سنتين متجوزه ومافيش اي حاجه ولما روحت قولت لمؤمن قالي دكاتره ايه سبيها لله نفسيتي بقت وحشه خصوصا أني بقيت وحيده من بعد ابويا وامي مابقوش يكلموني وقعدت الأيام اللي شبه بعضها وانا زي مانا وفي يوم كنت نازله عند حماتي لقيتها بتتكلم في التليفون وبتقول بقولك ايه انت مابتعملش حاجه غلط ايه المشكله اتجوزت علي سنه الله ورسوله هي معيوبه ومابتخلفش نعملها ايه
قلبي وجعني اوي ولقيت الدنيا بتلف بيا وخبطت علي باب حماتي بايدي ورجلي وقولتلها افتحي الباب فتحت الباب وقالتلي في ايه يا بت بتخبطي كده ليه
قولتلها انتي بتكلمي مين دلوقتي
قالتلي بكلم اللي بكلمه انتي مالك انتي هتتسنطي عليا شوفي وراكي ايه روحت بعزم قوتي خطفت تليفونها منها ولقيتها كانت بتكلم مؤمن يعني ايه مؤمن اتجوز عليا ....
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close