رواية ارحمني الفصل الثالث 3
الجزء الثالث من
ارحمني
اتصدمت اما شوفته منظره كده مغمي عليه ووشه لونه شاحب وجسمه متلج شوفت المنظر ده وجسمي اترعش من الخوف ونزلت لمستواه في الارض ودموعي بقت نازله في صمت خايفه انادي علي حد من بره ودول ناس معرفهومش وخايفه منهم حطيت راسه علي رجلي وفضلت أحاول افوقه ودموعي مغرقه وشه وبكتم شهقاتي عشان محدش يسمعني من بره وحاولت افوقه بكل حاجه جت قدامي سواء برفانات او ارش علي وشه مايه لغايه اما فين وفين بدء يفوق وبدء يفتح عيونه ببطئ وبيحاول ينظم نفسه .
دموعي بدئت تزيد اكتر واكتر اول ما فاق بصلي لفوق لان راسه كانت علي رجلي ودموعي كانت كلها بتتساقط عليه
بصوت اشبه بالمعدوم - متخافيش انا كويس
ساعتها بس طلع صوت لبكايا وبدئت اعيط واشهق وشهقاتي تعلي حاول يتعدل وهو حاسس بألم في صدره لسه وماسكه لكن مسك ايدي
- بس انا اهو كويس ليه كل ده
من وسط العياط قولتله - ا ا انت كنت تعبان اوي وكنت خايفه عليك اوي انا انا مليش حد غيرك
حاول يضحك عشان يهديني - والله اتلاقيكي كنتي خايفه ليجرالي حاجه و متعرفيش تروحي من هنا لوحدك
قال كده وانا عياطي زاد وبحركه تلقائيه مني اترميت في حضنه وهو ضمني عشان اهدي
- بس بس انا زي الفل اهو متقلقيش ارهاق السفر بس مش اكتر اهدي عشان خاطري
فضلت في حضنه وماسكه ايده اكني خايفه يهرب مني
قالي - طب تعالي نقعد علي السرير طب تعبت من الارض
مسكت ايده وقومنا قعدنا علي السرير ابتسم وقالي - انتي طيبه اوي يا خديجه
- عشان انت حنين اوي يا مروان
مسد علي شعري بحنان وفضلنا باصين لبعض شويه وبعدين قومت عشان انام علي الكنبه مسك ايدي وقال - خليكي
- ها
- أحم احم قصدي خليكي هنا جمبي عشان متقوميش تصرخي زي امبارح واحنا كمان في مكان جديد عليكي
- هنا هنا فين
- ع السرير هنا
- يالهوي
- بيقولو تقريبا اني جوزك وعادي تنامي هنا
- يالهوي أتصدق معرفش
ضحك- ظريفه
قومت وغطيته كويس وقولتله - تصبح على خير يا مروان
ضحك - يارب سعاد المحروقه تطلعلك
ضحكت - نام ياض
- خدتي عليا اوي
ضحكت وهو شويه ونام من التعب اللي باين علي وشه بس بيحاول يداريه عشان ميقلقنيش عليه.
فضلت طول الليل صاحيه وكل شويه اروح اطمن عليه معرفش ليه قلبي مش مطمن عليه بس لو مخوفتش عليه هخاف علي مين يعني ده مروان .
الصبح صحيت ملقتهوش في الاوضه خوفت وقومت ادور عليه لبست ولفيت حجابي ونزلت ادور عليه في البيت ده
قابلتني شغاله- في حاجه يا ستي
- لا ابدا مشوفتيش مروان
- سي مروان عند الفرسه بتاعته
- فرسه ليكون بيخوني
- لا يا ستي الفرسه اللي بيركبها
- ودي فين بقي
خدتني وودتني كان واقف بيأكل حصان وبيطبطب عليه حقيقي عليه حنيه مشوفتهاش علي حد .
قربت منه بصلي وقالي- ديجا صباح الفل
ضحكت- ياااه بقالي كتير اوي مسمعتهاش منك من واحنا عيال تقريبا
ابتسم وقالي - تركبي
رديت- بخاف منهم
- وانتي معايا ؟
ابتسمت - يلا نركب
حقيقي بقي الشخص الوحيد في العالم ده اللي بثق فيه كرهت الدنيا كلها ومحبتش غيره بعدت عن الدنيا كلها ومطمنتش غير في حضنه حنين بطريقه مختلفه انسان مش شبه العالم القاسي اللي حوالينا حقيقي لو هختار عوض ربنا ليا عن ايام وجعي اكيد مش هتردد وهختاره هو وهيكون نعم العوض .
خدني قدامه علي الحصان وطلعنا نتمشي ييه وكان ماشي في هدوء وانا مش باصه لحاجه غير لي هو ياااه سنين وانا بتمني ابص كده لملامحه وابقي قريبه منه بالشكل ده دعيت من قلبي وانا باصه في عيونه انه يحنن قلبي عليا اكتر واكتر ويزرع حبي في قلبه لاني خلاص مبقتش حمل كسر بعد ما دوقت معاه طعم الجبر.
بعدها قضينا اليوم معاهم ومروان فرجني علي مناطق كتير حلوه وعلي بليل سافرنا عشان نرجع بيتنا .
واحنا في القطر راجعين بصلي وقال - ساكته ليه
- اممم تصدق ماما وحشتني مع انها كانت واقفه في صفه اكتر مني بس حنيت ليها
- اممم اكيد تحني ليها دي مامتك بس عايزك تروحي هناك تاني انا ماصدقت اقدر ابعدك عنه
ولا هقدر اجبهالك البيت ليعرف مكان بيتنا وينطلك وانتي لوحدك ومضمنش يهبب ايه معاكي صدقيني ده احسن ليكي بس كلميها في الفون واحكيلها كل اللي نفسك فيه .
هزيت راسي بحاضر .
روحنا بيتنا وحقيقي لو عشت اوصف في جمال اليومين اللي سافرنا فيهم سوا مش هوفيهم حقهم يومين كانو مخلينا قريبين جدت من بعض يومين طبطبو علي قلبي من القسوه اللي كان عايش فيها
___________________
تاني يوم بعد السفر هو رجع لشغله وانا رجعت لقعدتي لوحدي بالصدفه وانا معديه قدام مرايا شوفت نفسي لقيت نفسي واحده غير اللي متعوده اشوفها لقيت وشي نور بعد ماكان باهت الابتسامه رجعت تبتسم الكدمات اللي كانت ماليه وشي اثرها اختفي رجعت احس اني بني ادمه تاني مش حيوان كل حياته الضرب .
دخلت اروق الأوض بما فيهم اوضته وانا بروق بس ببص لقيت ادويه وبراشيم علي الكومدينو اللي جمب سريره استغربت لكن ملقتش غير اسمها عليها فا مسكتها قولت ادور علي استخدامها علي جوجل واشوف بتاعة ايه لكن عبال ما روحت اجيب الفون جرس الباب رن فا نسيت خالص حكايتها
- حمدلله على السلامة
- الله يسلمك مالك عامله زي الشغاله كده
- ولا اتلم انا غلطانه يعني اني بروقلك بيتك وبخلهولك يبرق كده
- بيتك انتي
ضحكت - مش هنختلف
- امسكي جدول امتحاناتك
- يا ساتر يارب
- يلا يا حلوه شدي حيلك عايز تقدير حلو السنه دي مش عايز حد يقول خدها خيبها
- لا متقلقش انا كده كده فاشله
- لا كده انا اقعدلك بقي ازاي فاشله
- زي ماسمعت انا السنادي معرفش كلمه في المنهج
- لا يبقي عايزالك قاعده من بتوع زمان
ضحكت اما افتكرت اما كان هو بيذاكرلي عشان هو الأكبر مني
- فنجانين قهوه حلوين وخرزانه سخنه واستنيني علي السفره بليل
- اااه يا قاسي هتمدني ولا ايه
ضحك - وهفتح دماغك كمان لو مش صحصحتي معايا لا ده انا شديد اوي
لوهله افتكرت ابراهيم اما فعلا عملها وفتح دماغي وجسمي اتنفض وتلقائي بعدت عنه
- مالك يا خديجه
- م م مفيش
- يالهوي انا اسف بجد مش قصدي اللي وصلك انا بهزر والله انا مستحيل امد ايدي عليكي خليكي واثقه من كده .
هزيت راسي وجريت علي اوضتي وقفلت عليا الباب وهو اتضايق انه خوفني وانا اتضايقت من رد فعلي معاه ده واني خوفت منه بس والله مكنش بايدي رد الفعل ده معرفش اكن مخي ربط اي حاجه فيها كلمه ضرب حتي لو كانت هزار بالخوف والهروب .
بعدها بشويه حاولت اهدا واسيطر على اعصابي واتسحبت من وراه وهو قاعد وقولتله - بخ
ابتسم - اتصدقي سبتي فراغ كبير الكام دقيقه اللي دخلتي فيهم أوضتك دول
ضحكت ونطيت قعدت جمبه - عشان تعرف قيمتي
- قيمتك كبيره اوي يا خديجه حقيقي انتي تستاهلي تتشالي على الراس حقيقي
- يالهوي علي كلامه يا ناس اللي هيغمي عليا منه
ضحك وبعدين مسك ايدي وقالي - انا اسف
اتنهدت - انا اللي اسفه اني انسانه مش سويه نفسياً.
- محدش فينا كامل يا خديجه
- لا في في ناس عايشين حياه هاديه ومطمنين ومبسوطين
- عايز اقولك حاجه عمر ما حد خده نصيبه من الدنيا كله فرح وسعاده في اللي خد جزء من نصيبه خوف ومعاناه وفي اللي خد جزء من نصيبه تعب ومرض وفيه اللي خد من نصيبه وحدة وفراق وكل واحد في الدنيا له نصيب من الأتنين من الحزن والفرح بس تأكدي ان مهما حصل ربنا عوضه جميل اوي عوضه بينسيكي قسوة نصيبك من الحزن عوضه اما بيجي بيطبب على القلب ويمحي اي وجع وكسر اتعرضله .
ابتسمت - كلامك مريح لدرجه متتخيلهاش كلامك بيطمن قلبي ان لسه في امل .
- طول مانتي عايشه يبقي في امل والدنيا لسه قدامك
ابتسمت وكان نفسي اقوله الدنيا دي مش عايزه منها غيرك .
ايام بتمر بقي بيذاكر منهجي عشان يذاكرالي ويسهر بليل يشرحلي مع انه بيكون تعبان وباين عليه التعب . رجعني بمذاكرته ليا لايام ابتدائي ونفس القاعده دي اللي حببتني فيه من وانا طفله .
ايام الامتحانات كان بيروح يوديني الكليه ويرجع ياخدني ويكون قلقان عليا وميستريحش غير اما اخرجله وانا بضحك .
- واخيرااا خلصت انت مفروض تشتغل معيد يابني انا لولاك كنت هضييع بجد
- عدي الجمايل
ابتسمت - لو علي الجمايل جمايلك عليا كتير كفايه احساسي بالامان اللي محستوش في عمري كله غير وانا معاك
ابتسم - نروح
- اممم نروح
__________________
ساعتها روحني وراح هو يزور مامته
- لحد امتي يا مروان هتفضل سايب نفسك كده حرام عليك يابني
- ماما انا تعبان ومش قادر اجادل دلوقتي ممكن
- طب قول لخديجه حتي اكون مطمنه ان حد جمبك وحاسس بيك وهيساعدك
- خديجه دي ممكن تروح فيها قبلي انا اغمي عليا شويه كانت هتموت وعياط بطريقه بشعه وتقوليلي اقولها اعقدها في حياتها اكتر ماهي متعقده منها
- طب يابني العمليه معادها تتعمل يابني كده خطر عليك
- يا ست اهو كده هموت وكده هموت واديني اتعودت علي التعب
خدته في حضنها - بعد الشر عليك وتسبني انا والبت الغلبانه لمين .
ضحك- كل واحد يشق طريقه بقي
- ولا متنكرش انك بتحبها من وهي قد كده
- وزمان بعدت اما لقيت انه مينفعش الحب ده ده حب ظالم ليها انها تعيش مع واحد مش ضامن حياته وكل شويه بيدخل عمليه شكل ده ظلم ليها وللاسف اتضطريت اظلمها اما اتجوزتها بس كان لهدف حمايتها واول ما اخلص الهدف ده هصلح كل حاجه وهديها حريتها .
- ايه هتطلقها !!!
________________________
كنت قاعده لوحدي زهقانه من ساعه ما وصلني ومشي لغايه اما سمعت الباب بيخبط فرحت قولت اكيد رجع ورايحه افتح وانا بضحك لقيت صدمه في وشي خلتني اتهته من الخوف تاني
- ا ا ا ابراهيم !!!!
الرابع من هنا