رواية احببت زوجة اخي الفصل الثاني 2 بقلم وفاء كامل
..بقلمي وفاء كامل
الفصل الثاني
------------________-------------
"اللهُمّ طاقة، طاقة بها نعيش، ونتحمّل، ونرضى، ونتأقلم، ونتقبّل، ونهوّن، ونتجاهل، ونغفر، ونسامح، ونغامر، ونجازف، ونصبر كثيراً.."
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا الفصل ال فات ع حسام وهو مازال مستيقظا ولم ينام
ظل يفكر ويفكر
حتي قرر انه يسافر
لانه مش هيقدر يعيش هنا ف نفس المكان معاهم
وقرر انه هيبطل يفكر فيها
هي الان اصبحت زوجه اخيه
حتي اذن الفجر فذهب ليصلي ويشكوا لربه
وبعد ان انتهي م صلاته غاص ف النوم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف صباح يوم جديد
استيقظت نور م نومها ونظرت حولها
وجدت احمد نائم وهي تنام ع صدره
ابتسمت عندما تذكرت ليله امس
ظلت تنظر له وهو نائم
وهي لا تصدقه انها فعلا زوجته
مسكت اطراف شعرها واخذت تلعب به ف وجه احمد
لكي توقظه
فتح احمد عيونه ببطئ ونظر لها وابتسم
احمد.. صباح الورد ع عيونك
نور.. صباح النور ياحبيبي
تحب احضرلك الفطار
احمد.. لا ياقلبي انتي النهارده ملكه وانا تحت امرك ف اي حاجه
انا ال هعمل كل حاجه
الليله ليلتك ياعروسه
خجلت نور كثيرا.. ازاي ده مينفعش يااحمد
احمد.. يلا قومي انتي خدي شاور وانا هحضر الفطار
كادت ان تعارضه لكنه حملها ودخل بها الحمام
احمد.. بما انك عنيده ومش بتسمعي الكلام فاانا قررت اعاقبك
نور بصدمه.. ايه هتضربني
احمد بضحك.. انتي هبله يابنتي انتي مراتي
والنهارده صباحيتنا وعمري ف حياتي ما همد ايدي عليكي
انا هعاقبك بطرقتي
وعقابي هو
هو
هو
ناخد شور مع بعض
نور بخجل.. ايــــــــــــــــــــــه لا طبعا
احمد بضحك.. انا جوزك ع فكره ف عادي
وبعدين احنا اتخطينا المرحله دي امبارح ولا اي
نور وهي تجري منه.. اتلم ياااحمد بقا
امسكها وقفل باب الحمام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الفيلا
حنان.. متيجي نروحلهم
محمد.. تروحي فين دلوقتي
حنان.. عايزه اطمن ع العيال اول مره يباتوا بره البيت قلقانه يامحمد
محمد.. دول عرسان ولسه اول يوم خاليهم ع راحتهم اسبوع وهيجوا
هما ف شهر عسلهم
حنان.. شهر اي ماانت خليته اسبوع
كنت سبهم يتهنوا ببعض
محمد.. والشغل ياحنان حسام مش هيقدر عليه لوحده
حنان.. مش عارفه ليه حاسه ان حسام متغير م فتره
محمد.. اكيد عشان اخوه اتجوز وهو لسه
حنان.. لا مفتكرش ان حسام بيحب وبيفكر ف الجواز
انت متاكده ان ف حاجه احنا منعرفهاش
دايما بشوفه مهموم وحزين
محمد.. انتي بس بيتهيألك مش اكتر
وبلاش شغل الامهات ده الواد كويس
ممكن ضغط الشركه وكدا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استيقظ حسام م نومه وهو يحس بتعب شديد وجسمه متكسر
وعندما جاء ان يقف وقع ع السرير مره اخري
وضع يده ع راسه وشعر بالدوار
وصداع شديد
حاول الوقوف لكنه لم يستطع
واخذ يتحدث مع نفسه.. هو اي ال بيحصلي
انا تعبان جدا كده ليه
يمكن م حزني عليها
ثم اخذ يتذكر الماضي
فلاش باك
وصل حسام الفيلا بعد ان تخلص م كل امور الشركه
وعندما دخل قال بسعاده كعادته كل يووووم
.. يا اهل الداااااار انا جييت نور انتي يا بت تعالي هنا
ذهبت له نور بهدوء وعلامات البكاء علي وجهها
نور تحب احمد وحاسه ان هو متجاهلها ومش عايز ياخد خطوه
ولما حبت تتكلم معاه
معرفتش تقوله اي
ولما عرفت ان ف عريس متادم ليها م طرف والدتها حنان
ظلت تبكي كثيرا لانها لا تريد ان تتزوج احد غير احمد
حسام باستغراب.. انتي كنتي بتعيطي
نور بابتسامه.. لا يا عم الله المهم عوزني في اي
اخرج حسام شيكولاته من جيبه
حسام.. اتفضلي
نور.. الله شيكولاته مرسي يا حسام
حسام .. العفو يا ضي عنيا
نور .. ها
حسام .. هههه مفيش المهم ماما فين
نور.. لا انت قولتلي اي
حنان.. احنا اهو يا حبيبي تعالا
التفت لمصدر الصوت فوجد والده وزوجه ابيه يخرجون من المكتب
حسام بمشاغبه.. كنتو بتتفقو علي اي يا حج ها اعترف
حنان وهي تنظر لنور.. مفيش يا حبيبي يلا ادخل غير هدومك وانتي يا نور يلا عشان تتعشو
اومات نور راسها ودخلت لغرفتها بصمت وذهب حسام لغرفته
حسام.. انا اي ال هببته ده كنت هتقفش وهقع بلساني
فابدل ملابسه وخرج للعشاء
وكذلك نور ابدلت ملابسها وخرجت من غرفتها ووجدت الجميع مجتمع علي طاوله الطعام
حنان .. اقعدي يا قلبي يلا عشان ناكل
نور بهدوء.. حاضر
حسام بمشاغبه.. والله عال يا ست ماما نور بس ال تاكل ولا هي عشان بنتك واحنا لا
سالي. بس يا واد انت ايه ونور واحمد اي
انتوا كلكم واحد عندي
وضحك الكل ثم بدؤا ف تناول الطعام
وبعد قليل نظرت حنان لزوجها محمد لتحسه علي الكلام فاوما لها راسه بالمَوافقه
محمد.. نور حبيبتي
نور.. نعم يابابا محمد
محمد.. حبيبتي طبعا انتي عارفه انك بنتي وبحبك واتمني اليوم اللي يجي واجوزك لانسان كويس
نور بقلق وقد شعرت بان هناك شئ.. ربنا يخليك ليا
نور بهدوء.. في عريس متقدملك
حسام بصدمه.. اي
نظرت له حنان باستغرب واكمل محمد كلامه قائلا.. ها يا نور
نور بتوتر.. بس انا مش عوزه حاليا
حنان .. خلاص نقول لاحمد لا
نور بغباء. احمد مين
حنان.. ال قاعد قدامك دا
نور بسعاده وهي تنظر لاحمد .. بجد
حنان.. ايوه
هو جالي امبارح وفتحلي الموضوع والنهارده انا ومحمد اتشاورنا ف المكتب وقولنا ناخد رايك
نور.. يغني هو ده العريس ال انا بعيط عشانه ومش عايزه اتجوزه
احمد بصدمه.. هو انتي كنتي بتبكي كل ليله عشان رافضه الجواز
خلاص ياامي لو نور حاسه اننا ضغطين عليها مش مهم وهعتبرها ذي اختي مش امتر
نظرت له نور بغضب.. هو انت عادي كدا
ممكن تتخلي عني ف اي وقت
احمد.. انا
حنان... خلاص بقا يابنتي هو ميقصدش
بيحسبك مش موافقه عليه
احمد.. ع كل حال انا هديكي وقت تفك.......... ولم يكمل كلامه الا وصدر صوت زجاح يتحطم فنظرو لحسام بسرعه وجدود كاس الماء وقع من يده
حنان بقلق .. انت كويس يا حبيبي اتعورت
حسام بالم.. ها انا كويس بعد اذنكم لازم امشي
حنان .. طب كمل عشاك
حسام .. معلش تعبان وعايز انام وذهب بسرعه من امامهم
بااااااك.........
عاد حسام م شروده ع صوت طرقات الباب
حسام.. اتفضل
دخلت حنان ونظرت له ع وجهه الاصفر الدبلان وتحت عيونه سواد
حنان بقلق.. حسام حبيبي مالك يابني فيك اي
حسام.. مافيش ياماما انا كويس
حنان.. لا انت مش كويس ف حاجه
حسام وكاد ان يقف ليقترب منها ولكن فجاااه
وقع ع الارض فاقد وعيه
اسرعت اليه حنان وهي تصرخ.. حســــــــــــــــــاااااام
الحقني يامحمد
يامحمد
اتي محمد اليها مسرعا وعندما راى ابنه ع الارض
رجليه لم تتحمله
محمد.. اي ال حصل
حنان ببكاء.. مش عارفه كنا بنتكلم وفجاه وقع
انا قولتلك الواد فيه حاجه وكنت بتقاوحني
محمد بعصبيه.. مش وقته الكلام ده ياحنان
هاتي برفان بسرعه نفوقه
وبعد فتره قصيره فتح عيونه ببطئ
ووضع يده ع رأسه يتالم
حسام.. هو ف ايه.... ااااااه
حنان ببكاء.. مالك يابني حاسس بايه
حسام.. صداع فظيع
حنان.. بسرعه يامحمد اطلب الدكتَور
حسام.. لا انا بقيت كويس
محمد بغضب.. كويس ازاي انت مش شايف نفسك
حسام.. انا والله بقيت كويس يابابا هو بس شويه هبوط عشان مش باكل الفتره دي مشغول ف الشركه
محمد بعصبيه.. يااخي ملعون ام الشركه اهم حاجه انت
حنان.. خلاص يامحمد متضغطش عليه
ايدك معايا نقومه نحطه ع فراشه
وبالفعل اسندوه للفراش
وصممت حنان ان يذهب الي المشفي ليكشف
حسام لم يتحمل دموعها واحب ان يرضيها ووافق
تركته هي ومحمد ليستريح
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الفندق
احمد.. حبيبتي تحبي تخرجي
نور.. ياريت انا زهقت
احمد.. اول ليله تزهقي مني كدا طب انا زحلان
نور بضحك.. وانا مقدرش ع زعلك ياحبيبي
احمد بتوهان.. الله حبيبي مره واحده
نور.. حبيبي وقلبي وحياتي واخويا وجوزي وابويا
احمد.. لا كده بقا مفهاش خروج
نور.. ليه بس
احمد.. انتي عايزه بعد الكلام ده اسيبك ونخرج انتي بتحلمي
واقترب منها وهي ظلت تجري وهو يجري ورائها وسط ضحكاتهم
حتي امسك بها
احمد بمشاكسه.. مسكتك
هو احنا فينا م كدا
ثم حملها والقاها ع الفراش
عرسان جداد بقا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الفيلا
عندما ارتاح حسام قام ليبدل ملابسه ويذهب للشركه
وعندما نزل الي الاسفل راته حنان ونظرت له بخوف
حنان.. اي ده انت لابس كدا وخارج ع فين
حسام.. ع الشركه
حنان.. لا طبعا انت لازم تستريح انت تعبان الدنيا مش هطير يابني
حسام اقترب منها وقبل راسها.. متقلقيش عليا ياست الكل
انا بخير
حنان.. لو عايز تريح قلبي روح للدكتَور وبعدين روح لاي مكان براحتك
حسام.. حاضر ياامي
وقبل يدها وذهب للخارج
وركب سيارته ليتجه الي المشفي ذي ما وعدها
وعندما وصل خرج م سارته
وتوجه للدكتور
وعندما دخل اليه تفااااجئ مما رأى
خلص فصلنا الثاني
توقعاتكم
يتبع......