رواية واحبك رغم كل شيء الفصل الثاني 2 بقلم دعاء
الحلقـة (2)
$$ وأحبـك رغم كل شئّ..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
احمد : ايـه يا ادهم أزيك ؟؟
ادهم : انا بخير ازيك انت ياعمي عامل ايـه
احمد : انا بخير انت كويس
ادهم : الحمدلله المدرسة اتصلت بيا
احمد : فـ اخبار
ادهم : اكـيد
احمد : عن الرفض والقبول .
ادهم : اها
احمد : ايــه !
ادهـم :قبلوهـا
احمد : بـجد.. شكـرا اوي يـأدهم ربنا يخليك
ادهم : علي ايه ياعمي انا معملتش حاجة =))
احمد : هي المدارس هتبدا امتة
ادهم : الاتنين الجي
احمد : دول لسـه واخدين الاجازة
ادهم : مهي المدرسة دي مفيهاش اجازات زي فـ مصر
احمد : يعنى هي لازم تكون فـ لبنان يوم الحـد
ادهم : ايوة هو انت ولا مين هيجي معاها
احمد : محدش هيجي معاها
ادهم : اومـال هي هتعيش مع مين !!
احمد : هو انت ممكن تحجزلهـا فـ السكن
ادهم : سـكن .. ليـه مانا عندي هنا البيت كبيـر
احمد : لا شوفلها فـ السكن احسن
ادهم : السـكن مش كويس ومش هتلاقي فـ حد كويس وبيحصل فيه مصايب
احمد : طب حاول تشوفلها اي حاجة كويسة فــ المدرسة
ادهم : يـاعمي انا البيت عندي كبير ودايما ببقي برة البيت وشروق هنا واكيد هي هتبقي زيها زي شروق وسنهم مقارب لـ بعض هيعرفوا يتصـاحبو متخفش عليهـا
احمد : بس ياادهم ملك شقية وبتخرب وبتاعت خناقات ومصايب
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
احمد : بتبصيلي كدة ليـه !!
ملك : نـعم مين اللي هعيش معاه ده ان شـاء الله
ــــــــــــــــــــــــــــ
ملك اعترضت وحنان برضه
بس ملك قالت لـ أحمد انه يحكي لـ محمد لو وافق هي هتسكت ولو قال لا هيبقي لا
ــــــــــــــــــــــــــــــ
ادهم : شـروق عاوزك
شروق : نعـم
ادهم : بصي احتمال كبير بنت عمك تيجي تعيش معانا
شروق: بنت عمي مين !!
ادهم : أحمد
شروق : !!
ادهم : انتي مش هتعرفيها
شروق : مش دده اللي لما جه عزا بابا وانا سلمت عليـه ماما زعقتلي
ادهم : اه فكراه
شروق : اه يعنى
ادهم : هي بنته بقي
شروق : وتعيش معانا ليـه
ادهم : عشان هتدرس هنا
شروق : مهـى المدرس فيها سكن
ادهم : بصي يـآ شروق عمك ده اتظلم كتير من اخواته اللي هما عماتك واعمامك وحرموه من كل حاجة مكنش حد بيسال عليه وهو بيسال عليه غير بابا اللي يرحموا عشان كانو هما الاتنين قريبين من بعض فـانا نفسي اعملوا حاجة وبعدين تلاقي حد يسليكي
شروق : ممممممم =) طب وماما
ادهم : مش تقوللها عشان متقولي حاجة علي عمك ده او تهينـوا وانا متاكد انك مش هتقوللها
شروق : فعلا مش هقولها طب وليال اقصد ابلة ليال
ادهم : هقولهـا بس مش وقته
شروق : هي اسمها ايه بقي
ادهم : ملك .. ابقي صاحبيها عشان مش هيبقي ليـها صحاب
شروق : اكيـد ان شاء الله
ادهم : واانتى خارجة نديلي صابرين =))
شروق : حـاضر =))
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(صـابرين )
. بتشـتغل عند ادهم مسؤلة عن كل كبيرة وصغيرة بتحصل
. يعتبر هي اللي مسـكة كل حاجة بعد ادهم
. بتعين الخادمين وتشيلهم
. مكان ادهم فـ البيت وهو مش موجود
. الكبير والصغير بيحترمها حتى ادهم
. شبه هي اللي مربية ادهم ^^
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أحمـد حكـى لـ محمد
محمد اعترض
بس فضـله يتكلموا كتير
.. وأن ادهم محترم وكويس وهتبقي ملك ذي شروق بس كلام الناس وفهمهم غلط وانهم مش هيقولو هي ملك هتعيش فين عشان محدش هيفهم غلط غيـر كدة انهم مكنش معاهم فلوس للسـكن كفاية انهم هيتصـصرفوا فـ فلوس المدرسة والسـفر
وعاوزين ملك تطلع الاول دايما عشان تكمل السنة اللي بعدها تكريم من المدرسة وانها تبطل لماضة وطولة اللسـان ..
لـحد مقرروا انها هتروح تعـيش هنـاك ^^
ــــــــــــــــــــــــ
ريهام : ايه يا ملك هتسافري لا انتى بتستعبطي
ملك : هييــح هعيش حرة =))
ريهام : يارتنى كنت جبت مجموعك كنت سفرت معاكي
ملك : متزعليش يا حبيبتى مجموعك حلو والله
ريهام : انا هجيلك قبل متسافري
ملك : ده لازم يا ريري =(
ريهام : بس جبلنا عرسان نضاف بقي
ملك : كلهم فرافير
ريهام : دوري بس انتى بـ زمة
ملك : ريهام انا هقفل هشوف محمد عاوز ايه وهتصل بيكي تـانى
ريهام : مـاشي :*
ـــــــــــــــــــــــــ
محمد : كلمي
ملك : مين !؟
ــــــــــــــــــــــــ
ملك : الو ازيك ي ادهم
ادهم : الحمدلله انتى كويسة
ملك : بخير الحمدلله
ادهم : محمد طلب انى اكلمك عشان اشوف هتعملي ايه لما تنزلي من الطيارة
ملك : لسه فاضل 5 ايام
ادهم : ياريت لما تيجي متكلميش مع حد ومش اي حد تمشي معاه
ملك : شايفنى طفلة
ادهم : ولما تيجي هتلاقينى وقفلك فـ المطار من برة او من جوة
ملك : وهو انا هعرف شكلك ازاي بشـم علي ضهر ايدي
( حنان بصتلها عشان تعدل اسلوبها )
ادهم : نعـم
ملك : ولا حاجة بقول يعنى هعرفك ازاي
ادهم : محمد هيقولك
ملك : ومتقلش انت ليـه
ادهم : ممكن محمد !
ـــــــــــــــــــــ
حنان : هو احنا قولنا ايه
ملك : بتعود لسـه
حنان : حسنى من اسلوبك قولنا
ملك : حاضر ياماما حاضر
ــــــــــــــــــــــــــ
يومين عـدو واحمد كان بيستلف ويبيع ومحمد بيساعد وحنان بتنزل تجيب حجات لملك تنفعها فـ السفر ..
احمد : ملك فين
حنان : نامت عشان لفينا كتير النهاردة احنا هنسدد الفلوس دي ازاي
احمد : ربنا هيسهلها
ــــــــــــ
.. من 27 سنـة
( أحمــد من عيـلة غنية جداا جداا ومشهور وكان لسـه شاب صـادف وقابل حنان عيلتها متوسطة وعلي قدهم
.. حبـها وان عيلته غنية هيبعدوها عنه بس هيرجلها وقرر علي انه يتجوزها
بس اخواته رفضـو .. وقاللي تجوزها
يبقي تتبر مننا ومتملكش اي حاجو من ورثك وتكبر نفسك بـ نفسك
او تبعد عنها وتفضل مكانتك محفوظة
بس احمد عشان كان بيحب حنان ضحي بكل الورث والفلوس والشركات والعربيات وقرر يبني حياته بنفسه
ومكنش ليـه حد من اخواته بيسـال عليـه غيـر حسين ابو ( أدهم ) ..
ومن سـاعتها بقي كدة وبيحـول يخلي عياله فـ حجات كويسة
عشان يبينلهـم ان برغم مستواه حاليا عيالـه فـ مستوا كويس واتعلمو كويس ويتشرف بيهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اليـومين جـريو بسـرعة وملك مسـتعدة للـ سفر
وكـانت زعلانة انهـا هتفارق كل اللي بتحبهم هنـا !$
احمد : كـان جهـز كل حـاجة لـ ملك بس من جواه مكسـوور علي بعدها عنوا
.. حنـان الدموع مالية عنيها وهي بتحضر شنطة ملك عشان هتسافر بكرة
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بيوصـلوا ملك للمـطار
" سلموا عليهـا وفضـلوا ينصـحوها انها تركز فـ مزكرتها وتخلي بالها من نفسها وتحسن من اسلوبها وانها تحترم ادهم عشان هو اكبر منها وهو كمان اللي دخلها المدرسة وهتعيش معاه وانها تسمع الكلام وتبطل لمـاضة وطولت لـسـان وتتطلع الاولي علي المدرسة ,. وفضـله يـكلموها لـحد ممشيت تركب الطيارة وعنيها دمعت . !
ملك قاعدة فـ الـطيارة لقـت بنت قعدت جمبها ..
....... : هاي
ملك : هاي
........ : انا نهلة وانتى
ملك : ملك =)
نهلة : مسافرة لوحدك ليه
ملك : هدرس وانتي
نهلة : برضوا =))
ملك : ممممم
نهلة :انا هدرس فـ الطب العليا
ملك : ايه ده زيي
نهلة : اخيرا لقتلي صـاحبة يعنى =))
ـــــــــــــــــــ
نهلة وملك فضـلوا يتكلموا مع بعض كتير وشبه خدوا علي بعض وحبـوا بعض .. =))
ونزلـوا من الطـيارة
نهلة : خلاص بقي لما يبقي معاكي تليفون سجلي رقمي
ملك : اكيد ان شاء الله
نهلة : انا شنطي هتتاخر روحي شوفي قريبك وابقي كلمينى اتفقنا
ملك : اشـطة اتفقنا :*
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ملك شـبه تـايهة
وكان فـ ناس كتير وهي مش عارفة ادهم قالت تفضل واقفة كانها لـحد مهو اللي يلاقيها ..
........ : انتى ملك !!
ملك : ,,, سـأكتة
....... :انتى ملك ولا لا
ملك : اه اه انا ملك انت ادهم
ادهم : حمدالله علي السلامة يالا
.. أدهـم مشي وعبرهاش وسبها وراه
ملك اسـتغربت انه مخدش الشـنط ( وانها كانت تقيلة )
ادهم : بيبص وراه يشـوفها .. ( نقصك حاجة )
ملك : لا
ادهم : مستنية ايه
ملك : (بأستغراب )لا ولا حـاجة
أدهم مشـي وهي وراه عمالة تحاول تشد الشـنط وتجرها وكانت الشـنط تقيلة مكنتش قادرة ..
وفجــآأة لقـت حد شد من ايديها الشـنطة
ادهم : هـاتى الشـنطة دي كمان وامشي ورايا بسـرعة
ملك : مشيـة وراه وعمالة تبص حواليها ويمين وشمال
ادهم : ايه اللي معطلك دلوقتى امشي بسرعة
ملك : بصتـله وجريت مشيت جمبـه
ــــــــــــــــــــــــــــ
أدهم : أركبي
ملك : اركب فين
ادهم : العربية
ملك : الله فـ العربية دي !! هيـح
ــــــــــــــــــــــــــ
ملك ركـبت العربية
وهي مش مصدقة
.. ان دي عربية العربية فخمة اوي ذي اللي بتشوفها فـ الافلام وليه سواق خاص ليـه
.. وادهم شكـلو شيك اووي وعسول وامور وميبنش انه عندو25 سنة بس باين ان شخصيته قوية
.. وكـانت حاسة انه تنك
ملك قاعدة جمبـه فـ العربية بس فـ مبنهـم مـسافة
وهو مش بيحاول يفتح مواضيع خالص .
ملك : انت بقي ادهم ابن عمي حسين
ادهم : اه
ملك : انت دكتور نفسي صح
ادهم : ايوة صح
ملك : انت عارف انا وانا جاية فـ الطيارة اتعرفت علي بنت وطلعت معايا فـ المدرسة
ادهم : كويس
ملك : اسمها نهلة
ادهم : وهو انا سالتك
ملك : بصـتله بصة غريبة اوي
وسـكتت عمالة تكلم وهو مش يرد غير بـ ايوة
وأه ونعم و و و فـ زهقت وسكتت
وبتبص من شباك العربية عمالة تتفرج علي الشوارع والبيوت ..
وفجاة تليـفون ادهم محطوط علي كـنبة العربية بين ادهم وملك
ملك بتبص لقـت رقم أحمد ( باباها )
مسـكت التليفون من غير متستاذن وردت
ـــــــــــــــــــــــــ
ردت علي باباها وطمنتو عليها وكلمتوا شوية وقفلت ..
أدهم : انتى استاذنتى
ملك : لا بس ده بابا
ادهم : افرضي مكنش هو
ملك : لا هو =))
ادهم : فـ حاجة اسمها استأذان ماشي
ملك : ان شاء الله
ادهم : ماشي عمتا لو عاوزة تكلمى حد كلميه
ـــــــــــــــــــــــ
وصلـوا الفيلا
.. كــانت كبيرة اووي ومليانه خدم وزرع والجنينة كبير اووي
وشكلها راقي جداا
شروق وملك اتقابلـو واتعرفو علي بعض وفضلوا يهزروا ويرخموا علي بعض ..
أدهم خد ملك يوريها اوضتها ..
ملك : الله دي هتبقي اوضتى =))
ادهم : اها المدرسة 9 الصبح
ملك : اها مانا عارفة
ادهم : ماشي مفيش نوم انزلي اتغدي وهبعتك مع خدامتك الخاصة تشتريلك لبس المدرسة وهتنامي بدري
ملك : ماشي فهمنا
ادهم : اسمها حاضر
ملك : حاضر
ادهم : وبكرة تصحي الساعة 7 الصبح
ملك : ليـه هبيع لبن !؟
ادهم : تصحي جري ساعة وتعملي رياضة ساعة وتاخدي دوش وتنزلي المدرسة وفـ عقاب لو معملتيش كدة
ملك : ليـه العذاب ده !!
ادهم : وكلامك واسلوبك يتغير
ملك : حاضر ماشي
ادهم : ومن بكرة مذاكرة فاهمة
ملك : اووف
ادهم : انا قولت ايه !!
ملك : ماشي ماشي حاجة تانى
ادهم : لســه عشان ده اول يوم ليكي فـ البيت مع الوقت هتعرفي قواعد البيت وتتعودي عليها وتسمعي الكلام وانا اوعدك كل مهتسمعي الكلام وتذكري وتغيري من نفسك هعملك اللي تعوزيه ..
ملك : وهو لسه فـ حاجة مقولتهاش
ادهم : نعـم
ملك : لالالا خالص ده انت حتى عسول وكلامك بيدخل القلب علي طول ( سمحنى يارب )
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ادهـم مكلمش خالص مع ملك طول اليوم ..
بس ادي لـ (عزة) الخدامة الخاصة لـ ملك اللي عينتهلها صابرين
أدلها فلوس تجيب لـ ملك لبس المدرسة وفلوس بـ زيادة عشان لو ملك عازت حاجة او احتاجت حاجة تجبهلها ..
وعدي اليـوم وتـانى يوم .
ملك صـحيت بدري بـ صعوبة (كسـولة جداا )
ونزلت تجري ساعة وكانت تجري شوية وتقعد اكتـر ما بتجري .. وعملت رياضة ( كان فـ اوضة خاصة فيها كل لعب
الريـاضة )
وخلصــت وخدت دوش . ونـزلت
وعلـ فطـار
ادهم : رايحة فين
ملك : المدرسة
ادهم : امسحي اللي
انتى حطاه علي شفايفك ده
ملك : دي زبدة كاكاو ومش باينة
ادهم : لو مش باينة هعرف انك حاطة ازاي وانتى حطاها ليه
ملك : عادي
ادهم : امسحيه انتى رياحة مدرسة مش خارجة تتفسحي
ملك : اووف بقي
ادهم : مش هقول تانى
ملك : مسـكت منديل ومسحـته كدة كويس
ادهم : اه مصروفك اهو
ملك : انا معايا فلوس لما تبقي تخلص
ادهم : خديه برضه خليه معاكي ولو احتجتى حاجة قولي .يالا عشان السواق مستنيكي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ملك خرجت من باب الفيلا وبتعدل هدومها لقـت فـ عربية وربنت نـازلة منها وقفت تستنى تشوفها مين وتتعرف عليها ..
لقت بنت جـاية بتناكي لبسـة بالطو قصـير وجزمة بـ كعب ونضـارة وماشية بتناكة
.......... : انتى ما بتشوفينى !! ( بزعيق )
ملك : وانا اعملك ايه
......... : انتى ازاي ماتجري عليا تاخذي من الشنطة وتخلعيني الجاكتة
ملك : وانت اتشليتى ولا شولة
....... : انتى ازاي بتحاكي معي هيك انا راح اعملك الادب واطردك
ملك : انتى مجنونة انتى مين انتى دداخلة بتزعقي وتهللي وشايفة نفسك هو كان بيت اللي مخلفينك هو بتعلي صوتك علي فكرة انا كمان بعرف اعلي صوتى بس مش من اخلاقي انى اعلي صوتى علي حد معرفهوش بس من الواضح ان حضرتك معندكيش اخلاق اصلا ولا دم =)) واللي عوزا تعمليه اعمليه
........ : والله لـاربيكي واعرفك قيمة هيدا الكلام مبقي غير الشغالة حتى تحاكينى هيك
ملك : طب دي الشغالة اللي بتقولي عليها عندها اخلاق عنك
عزة : ملك عيب دي خطيبة استاذ ادهم
........ : وينوا ادهم انا راح اخليه يطردها ذي الكلبة
ملك : علي فكرة انا بنت عموا =) ( بانشـكاح )اللي عندك اعمليه وبعدين ايه خطيبة ادهم اعملها تعظيم سلام يعنى طظ فيها عادي يعنى
عزة : خلاص ي هـان دي برضوا صغيرة
......... : ادهـم وينوا !!
صابرين : صوتـكم عالي ليـه .. ملك لسـه ممشتيش
ملك : همشي اهو
صابرين : خلاص ي ليال محصلش حاجة وانتي ي ملك يالا روحي علي مدرستك عشان متتاخريش
ليال : وهي هترجع هنا ليه
ملك : هو خطيبك مقلكيش انى عايشة معاه او هبدا اعيش معاه ..
ليال : ايــه !!
ملك : انا تاخر علي مدرستى ليال مش كدة بليز بقي قولي لـ ادهم متنساش اللي وعدت بيه ملك وحياتك ي لولو متنسيش تفكريه .
" ملك قلتلها كدة ومشـيت عشان تديقها ومعـأن ادهم اصلا موعدهاش بـ حاجة بس حبة تحرقـ دمها وليال فهمتها بمـعنى تانى خالص ..
.. ملك راحت المدرسة وكان يوم عادي وكات كول اليوم مع نهلة واتعرفوا علي بعض اكتـر
ـــــــــــــــــــ
ملك روحــت وطالعة اوضتها وهي علي السـلم ..
لقـت ليال وادهم دخلين نـزلت وهي علي اول درجات السلم ..
ادهم : لسـه راجعة
ملك : اه وشوفت نهلة اللي اتعرفت عليها فـ المطار
ادهم : مسـألتكيش
ليال : صح يا ملك انا بدي اسالك سؤال ما الشي الل ي وعدك بيه ادهم وطلبتى منى افكره بيه . =)) اصلي نسيت اخبره
ملك : ( اتكسفت اووي عشان هي قالت كدة عشان تدايق ليـال ومجاش فـ دماغها ان ممكن تتحط فـ موقف ذي ده )
أدهم : بـأستغراب ساكتـة ليـه انا وعدتـك بـ حاجة يا ملك !!؟.
الثالث من هنا