-->

رواية احببت زوجة اخي الفصل العشرون 20 بقلم وفاء كامل

رواية احببت زوجة اخي الفصل العشرون 20 بقلم وفاء كامل

    رواية احببت زوجة اخي الفصل العشرون 20 بقلم وفاء كامل


     روايه.. احببت زوجه اخي

    💔 ..
    بقلمي✍️ وفاء كامل
    الفصل 👈 العشرون والاخير 👉
    ✍️ الخاتمـــــــــــــــه✍️
    ------------________-------------
    الله ﷻ ....
    يَخْلُقُ مِنْ عَدَمٍ، ويَشفِي مِنْ سَقَمٍ، ويُعَافي مِنْ أَلَمٍ،
    ويَكشِفُ مِنْ هَمٍّ، ويكفي مِنْ غَمٍّ، ويُطعِمُ مِنْ جُوعٍ،
    ويَروِي مِنْ ظَمَأٍ، ويَكسُو مِنْ عُرِيٍّ، ويُؤمِّنُ مِنْ
    خَوفٍ، ويُطَمئِنُ مِنْ فَجِيعَةٍ، ويُعِزُّ مِنْ ذِلَّةٍ،
    ....ويُكَثِّر مِنْ قِلَّة..
    فسُبحَانهُ من إِلهٍ!
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    اللهم أذهب البأس ربّ النّاس
    إشف وأنت الشّافي، لا شفاء إلا شفاؤك،
    شفاءً لا يغادر سقماً، أذهب البأس ربّ النّاس،
    بيدك الشّفاء لا كاشف له إلّا أنت يا ربّ العالمين.
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    اللهمّ إنّي أسألك من عظيم لطفك، وكرمك، وسترك الجميل، أن تشفي مرضانا ومرضى المسلمين
    وتمدّهم بالصحّة والعافية
    لا ملجأ ولا منجا منك إلّا إليك، إنّك على كلّ شيءٍ قدير.🤲
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    نبدأ قصتنا
    وصلنا الفصل ال فات عندما اجتمع الجميع
    ف اليوم الموعود
    وسطت فرحتهم
    كان حسام يجلس ع كرسي متحرك ومتألق ف بدلته التي ذادته جمالا
    وكان حزين لان بسبب العلاج لم يكن له شعر خالص ولا يقدر ع الوقوف
    كانت بجانبه نور بفستانها الزفاف وحاولت ع اد ما تقدر متبينش بطنها وحملها
    وكانت جميله جداااا بالفستان كانها اميره
    امسكت يده وهو جليس ع الكرسي ومشيت بجانبه ودخلوا القاعه وسط فرحه الجميع وتعالت الزغاريط
    مع سعاده حنان ومحمد بااولادهم رغم عدم موافقتهم ع هذا الزفاف
    حسام.. يلا نرقص
    نور.. يامجنون
    ازاي بس و انت ع الكرس...
    لم تكمل لانها لاحظت حزن حسام واحساسه بالعجز
    ابتسمت له ورقصت معه وهو جليس ع الكرسي المتحرك وجلست ع رجليه واحتضنته وسط الجميع وسعادتهم بهم
    كان بجد منظرهم ف غايه الجمال
    وخلص الزفاف ع خير وسلام
    وذهبوا الجميع الي منازلهم
    اما عن العروسين فذهبوا مع محمد وحنان الي السياره بعد ان ودعهم خالد وساره
    وتوجهوا للفيلا
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    في طريق عودتهم الى الفيلا انتبهت حنان على نور التي كانت تشعر بالألم
    حنان بقلق.. مالك يا حبيبيتي انتي كويسة
    لم تجيب نور بل كانت عيناها تبكي 😭
    حنان بقلق.. مالك يا نور انتي بتعيطي ليه
    انتبه حسام على نور و كان قلق جدا عليها
    حسام.. ايه يا حبيبتي انتي كويسة
    نور بصعوبه و صوت ضعيف.. الظاهر كدا انا
    ...... انا...... انا بولد الحقني يا حسااااام
    ارتبك حسام وطلب م محمد ان يوقف السياره بسرعه
    محمد.. انتي كويسه
    حيام.. انتي بتولدي بجد😲
    نور ببكاء.. مش عارفة ااااااا ااااااه
    حنان.. اطلع بسرعه على المستشفى يا محمد انت مستني ايه
    محمد بقلق.. حاضر حاضر
    في طريقهم الى المستشفى تزايد الالم على نور فاصبحت تصرخ و تبكي
    مما زاد من ارتباك حسام و خوفه عليها
    نور بصراااخ.. الحقني يا حســــــــــــــام
    انا مش قادره خلاص😩
    حسام بتوتر.. معلش هنوصل بسرعه متخافيش انا معاكي
    حنان.. اتنفسي بانتظام متخافيش
    ربنا يقومك بالسلامة يا حبيبتي احنا كلنا معاكي متخافيش من حاجه
    نور احتضنت والدتها حنان وقالت لها.. انا خايفة اوي يا ماما 😭😭
    كان قلب حسام يتمزق لسماع صرخاتها و خوفها
    فهو كان خائف عليها اكثر من اي شئ في العالم 😰
    وصلو الى المستشفى و اخذوا نور بسرعه و كان الجميع ينظر لها باستغراب
    كيف تلبس فستان زفاف وفي نفس الوقت تولد وهي لسه عروسه
    ههههههه هي اسمها كرستين ولا اي
    عشان تتجوز وهي حامل
    ( فيلم عوكل😁😂)
    ظلوا ينظرون لها وتتهامس الممرضات ف ضحك
    حتى صرخ عليهم الطبيب ل يذهبوا اليها وياخذوها لغرفه العمليات
    حالة حسام كانت تزداد سوء كلما ازداد وقت وجود نور في غرفة الولاده
    كان الالم يعتصر قلبه و يتذكر صرخاتها و خوفها و يدعو الله ان تكون بخير
    محمد.. متقلقش يا بني ان شاء الله هتقوم بالسلامة و تجيبلك البنت ال نفسك فيها
    حسام.. انا ميهمنيش البيبي انا خايف عليها هي
    انا مش عارف بس هما اتأخروا ليه كدا
    اكيد نور حصلها حاجه 😔😔
    محمد.. مفيش حاجه يابني باذن الله
    هي الولاده كده بتاخد وقت يا بني ارتاح انت بس انا شوفت م ده مرتين لما امك الله يرحمها جابتك انت واحمد الله يرحمه
    ده شئ طبيعي
    شويه وهتخرجلك بالسلامه
    حنان.. ، خلاص يا حبيبي متقلقش انت هتبقى اب خلاص
    ابتسم حسام رغم القلق عندما تخيل انه سيحمل ابنته للمره الاولى و خرجت الممرضه في نفس اللحظه
    الممرضه.. الف مبــــــــــــــروووك جاتلك بنت زي القمر
    حسام بفرحه.. الحمدالله ع ما رزقتني به
    طيب ونور اخبارها اي
    الممرضه.. متخافش هي كمان كويسه و هتخرج بعد شويه
    اخيرا بعد ساعات الانتظار الطويلة و القلق و الخوف ولدت نور و خرجت الممرضه الثانيه بالطفله و حملها حسام لأول مره
    شعر بشعور لا يوصف السعاده العارمة و الفرحه و الخوف و القلق و المسؤوليه و مزيج من المشاعر التي يطلق عليها مشاعر الابوة🥰
    بكت عيناه وهو يحملها و انهالت عليه عبارات التهاني
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    في غرفة نور
    حنان.. حمدالله ع سلامتك يابنتي
    نور.. الله يسلمك ياماما
    محمد.. حاسه باي دلوقتي
    نور.. شويه تعب بسيط لسه المخدر شغال بس الحمدالله هي فين بنتي
    حسام تقدم اليها ومعه ابنته واعاطاها لنور
    نور و هي تحمل الطفله.. انا بقيت ام مش مصدقه
    حسام.. كنت هموت من القلق عليكي
    قلبي بجد كان هيوقف😔
    نور.. انا لما شفتها نسيت كل الوجع و التعب
    انا بحبك اوي يا حسام
    و اخيرا بقى عندي حتى منك😊
    حسام.. انتي نور حياتي و كل ال عدى علينا الفتره ال فاتت دي
    انا كمان نسيته لما شفتها
    نور.. طب هنسميها ايه
    حسامو هو ينظر الى الطفله.. هنسميها رحمه عشان هي رحمه م عند ربنا رزقنا بيها لتغير حياتنا
    نور بسعاده.. ربنا عوضنا عن كل ال فات و عطانا رحمه
    حسام.. ربنا يخليكي ليا ياام رحمه 🥰
    حنان.. ربنا يخليكم لبعض ياحبايبي
    محمد.. يلا احنا عشان نسبها ترتاح شويه
    حسام.. طيب قبل ما نمشي هاتي يانور رحمه
    اعطته اياها
    حمل رحمه بين يده وقبل رأسها
    وبدأ ف التكبير لها ونطق اسمها
    ثم قبلها مره اخرى واعطاها لنور
    ( بجد احساس حلو اوي لما واحده تبقى حامل ويبقي ف بيبي ف بطنها ورغم تعبها جدا الا انها بتبقا فرحانه بحركات الصغير ف بطنها وانها هتبقا ام اخيرا
    ويوم الولاده واول طاله ف وجه طفلها دي بتبقا سعاده الدنيا وما فيها
    الطفل لما بيجي ع الدنيا بينورها ويجي بالفرح والسعاده والرزق
    اللهم اكتبها ع كل واحده نفسها تبقى ام
    اللهم ارزقها بالخلفه الصالحه
    وعوضها ع الكام سنه وهي تجرى وراء الخلفه بين الدكاترا
    للاسف الخلفه حلم ستات كتير ومع ذلك ف ستات لما تعرف انها حامل بتتعمد تسقط البيبي او تولد وترميه ع الطريق
    ميعرفوش انها نعمه غيرهم مش لاقيها
    يمكن محدش بيحس بالكلام ده غير ال بقالها سنين متجوزه وبدعي ربها كل يوم انه يرزقها بطفل
    ذي انا مثلا 😔)
    نرجع لروايتنا....
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    بعدما خرجوا جميعا م غرفه نور
    محمد لاحظ تعب حسام
    محمد.. مالك يا بني انت في حاجه بتوجعك
    حسام بتردد.. ايوا
    اصل انا بصراحه العلاج بتاعي خلص
    و حاسس بدوخه و صداع جامد اوي م بدري
    محمد بحزن.. طب ليه مروحتش الصيدليه في سكتك وانت بتجيب نور م الكوافير
    حسام.. مكنتش اعرف ان العلاج خلص
    انا عايز اروح الصيدليه بس انا مش قادر....
    قاطعه محمد.. انا هجيبهولك ياحبيبي
    انت ازاي بس تسيب نفسك توصل للحاله دي
    حسام.. انا جاي معاك
    محمد.. لا ارتاح انت و انا هرجع بسرعه
    حسام.. مش قادر استنى يا بابا ارجوك
    محمد بحزن.. خلاص تعالا معايا
    استند حسام على والده حتي جلس ع الكرسي المتحرك
    ذهب حسام مع والده و تناول العلاج فور شرائه من الصيدليه
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    مرت الاشهر و تحسنت حالة حسام بسرعه
    واصبح يمشي مره اخري ع رجليه بعد انتظامه ف العلاج الطبيعي وتخلص م الكرسي المتحرك بسرعه 😂
    و توقف عن العلاج الكيميائي
    وحاليا شعره بدأ يتكاسر ف رأسه
    و اصبح بصحة جيده😊
    و تجمعت العائله في منزل نور وحسام الذي يطل ع البحر ليحتفلوا بعيد ميلاد رحمه الاول
    ف نور تذهب مع حسام م الوقت للاخر الي هذا المنزل
    نور.. الحمد الله ان ربنا شفاك و رجعنا لبعض من تاني
    حسام.. النهارده انا حاسس اني ملكت الدنيا كلها
    مراتي حبيبتي جنبي و بنوتي و اهلي
    كل حاجه كنت بحلم بيها بتتحقق
    نور.. انا مش مصدقه ان احنا بقالنا سنه ماشين ع العلاج والحمدالله ان ربنا شفاك
    و بجد يا حسام الايام ال فاتت ع قد ما كانت صعبه عليك ف الابم ع قد انها ال قربتنا م بعض دي احلى ايام حياتي
    ربنا يخليك ليا و ميحرمنيش منك ابدا
    حسام.. ولا يحرمني منك يا احلى نور في الدنيا
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    خالد.. يلا بقى قومي عشان نقطع التوترتة مع رحمه
    ساره.. انا مش قادره اشم ريحة الاكل خالص ياخالد
    خالد.. ياقلبي ربنا يقومك بالسلامة
    و تجيبيلنا اجمل بيبي في الدنيا كلها
    ساره.. انت هتبقى احن اب يا حياتي🥰
    محمد.. ربنا ميحرمنيش من لمتكوا حولينا
    حنان.. اللمه دي بالدنيا و ما فيها عندنا
    نور وساره وحسام وخالد معا .. ربنا يخليكوا لينا و تفضلوت منورين حياتنا كدا ع طول
    خالد.. ايه يا جماعه الاكل فين انا هموت من الجوع 😂😂
    حسام.. ياخربيت طفستك ياشيخ 😂😂😂
    الاكل جاهز يا طفس انت جاي تاكل و لا تحتفل
    خالد.. طبعا جاي اكل انا راجل شقيان يا ناس بعمل عمليات طول اليوم قدروا بقا هههه
    ساره.. معلش يا جماعه جوزي مبيفكرش غير في الاكل وبس😅
    حسام.. انتي هتقوليلي ده لو سبتوا من غير اكل ممكن ياكلنا احنا
    ضحك الجميع وكانوا سعداء جدا
    والفرحه ملأت المكان
    بعد كام شهر ولدت ساره ع خير وجابت ولد ذي القمر واسمته هي وخالد.. مالك..
    رحمه بصوت طفولي.. الله هو الواد ده هيبقا جوزي
    ذي بابي ومامي كدا
    ضحك الجميع عليها
    خالد.. يلا يابت م هنا الواد ده جيه بعد عذاب ابني هيطلع البنات تجري وراه ومش هيتجوز ويعمل غلطه ابوه ههههه
    ساره.. خاااااااالد بتقول حاجه 😡
    خالد بضحك.. ابدا ياقلبي دانا كنت بقول بكره يكبر ويخلص كليته ويتجوز ويعيش اسعد ايامه هههههه
    ساره بضحك.. اه بحسب😂
    خالد بغلاسه.. متحسبيش ياحبيبتي اجيبلك اله حاسبه احسن تحسبي براحتك 😁
    الجميع 😂😂😂😂
    نور.. مش هتكبر ابدا يابني انت دلوقتي بقيت اب
    حسام.. سبيه لو عقل يبقا ظلم نفسه والعالم فقط اغبى اغبياء العالم هههههه
    خالد.. بقا كدا والله لهوريك واخذ يجري وراه وحسام يغيظه ويمد له لسانه ويقول له
    .. ممسكتنيش 😜
    محمد وحنان ونور وساره ظلوا يضحكون عليهم
    وعاشوا ف سعاده وهناء
    وانتهت روايتنا
    خلصت الخاتمه
    اتمنى ان تكون الروايه نالت اعجبكم
    وقدرت اوصل فيها معناه المريض
    وازاي نحس بيه
    ويارب يكون قدر فدتكم ببعض الاحدايث والاقوال الدينيه وبعض تفسير القرأن الكريم
    ويارب يكون قدر اوصلكم معلومه
    م مضمون الروايه
    حب وعيش وتمسك بالي بتحبه واوعى تستسلم ابدا ولا تغضب ربنا وتعمل حاجه ف حرام ولا تضحك ع اي بنت عاملهم بالحسنه
    اصبر وسوف ياتيك الله خيرا حتي ولو بعد حين
    ولو مقدر لكم انكوا تبقوا لبعض تاكد لو بعد سنين هتبقوا لبعض
    حسام صبر ورفض يعمل حاجه تغضب ربنا
    وفي الاخر ربنا جزاه ب نور حب عمره
    وحب يختبره اكتر بمرضه
    والحمدالله قدر يتخطى هذا الاختبار
    اتمنى اكون فدتكم بحاجه

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .