رواية عشقني شيطان الفصل الثالث عشر 13 بقلم دنيا رشاد
البارت ١٣
ادم ...يعني حور كده مشيت
جاكلين ...لازم ندور عليها لازم
دخل فهد اثناء حديثهما
فه كلد....في ايه
ادم....استريحت يافهد حور مشيت مش لاقينه سايبالنا جوبات بتقول متدوروش عليا
انتقامك خلص يافهد خد جواب سيباه ليك
فهد ...يعني ايه مشيت ازاي وهي تعبانة
جاكلين....دلوقتي بتفكر في تعبها مفكرتش ليه قبل متعمل كل الي انت عملته فيها
فهد....هات الجواب
اخذ فهد الجواب ورحل الي خارج المستشفي
فهد....رعد حور هربت من المستشفي تقلبلي عليها مصر كلها سامعني يافهد
رعد ....سيبها يافهد كفاية الي انت عملته فيها
فهد ....مستحيل اسيبها مستحيل نفذ الي بقولك عليها
رعد.....ماشي
كان فهد قلبه ينبض بشدة ان يفتح هذا الظرف يخاف أن تكون فعلت شيء في نفسها اذا كان هذا صحيحا فماذا سيحدث لي
انا مش هافتحه لازم يبقي عندي امل
ووضع فهد الجواب داخل جاكيته وذهب
__________$$$$$$___________________
في المشرحة
اياد ...في مستشفي ...الحكومية هناك حالة ودي مستشفي حكومية وفقراء محدش هايحس بحاجة
ايمان....ماشي
اخدت ايمان عنوان المستشفي وذهبت إليها دخلت باتجاه المشرحة
ايمان ...انا دكتورة ايمان من طرف دكتور اياد
الممرض...اتفضلي بس بسرعة قبل ماعائلة الميت يجو يخدوه
ايمان ...تمام
دخلت ايمان معه الي المشرحة وبدأت عملها بدون أن تنظر إلي وجه المريض
ولكنها أحست بشيء غريب تجاه هذا الشخص نظرت اليه وجدته اقرب شخص لها
رجعت ايمان سريعا الي الوراء
ايمان ...بابا لااااااااااااا
وذهبت إليه مرة أخري وهي غير مصدقة انه هو
بابا قوم يابابا لاااااااا
الممرض....في ايه يادكتورة اخلصي انتي بتهزري ولا ايه
ايمان ....بابا بابا لااااااااااااا
ذهبت ايمان الي خارج المشرحة وهي تبكي علي أبيها
وجدت سها واقفة مع الدكتور وهي تبكي
الدكتور ....تقدري تاخدي ابوكي تدفنيه ياانسة
سها ...شكرا يادكتور
ذهبت ايمان الي خارج المستشفي وهي تنوي الا تعمل مع المدعو اياد مرة أخري فابيها مات وهذا اكبر عقاب لها
اياد....يعني ايه مش هاتشتغلي تاني
ايمان ...ذي ماسمعت
اياد...الي بيخرج من اللعبة بيموت
ايمان ...متقدرش تعمل حاجة
وتركته وذهبت الي بيتها أو بمعني اصح الي منزل والدها
سها ...ايه الي جابك هنا تاني عايزة ايه مات ياايمان مات
ايمان ...انا اسفة ياسها
سها ...اسفة علي ايه علي حور الي بعتيها علشان الفلوس ولا علي الكلام الي قلتيه لابوكي ولا علي موته
ايمان...حرام عليكي ياسها انا مش مستحمله
سها ...انا مش عايزة اعرفك تاني انا معرفكيش ماليش اخوات ياايمان فاهمة مليش اخوات
ايمان ...كده ياسها ماشي وتركتها وذهب
ولا يعلمو ما يخبئ لها القدر
************_________***************
بقلمي / دنيا رشاد أمام (دونآ)
في فندق الآيات
يجلس ادم شارد الذهن يفكر بحور واين ذهبت ولماذا تركتهم وهي في هذه الحالة
ايات ....ممكن اقعد
ادم...ابتسم لها ابسامة كلها حزن وألم طبعا اتفضلي
ايات...ياه ايه الحزن ده كله مش مبسوط انك شوفتني
ادم...بالعكس فرحان جدا اني شوفتك
ايات ...مش باين انت زعلان جدا كده ليه
ادم...معلهش عندي موضوع كده
ايات ...كلنا عندنا موضيع بتزعلنا بس مين يحس
ادم...انا من ساعة ماشوفتك وانتي دائما حزينة ليه اخر مرة زعلتي مني
ايات ...انا مزعلتش منك بس موضوعي حزين
ادم....ممكن أعرفه لو ميضايئكيش
ايات...وهاتحكيلي مالك وكنت مختفي فين
ادم...اومئ براسه علامة علي الموافقة
ايات....انا خطيبي وبابا ماتو في يوم واحد يوم كل بنت بتتمناه مات يوم فرحي وقدام عنيا
فلاش باك ...
ايات ...انا فرحانة اوي يابابا أخيرا انا وحمزه هانتجوز
الاب ...ربنا يفرحك يابنتي ويتمملك علي خير
ايات ...بس أنا قلبي خائف اوي يابابا وحضنته
الاب ...ليه كده ياحببتي متخفيش أن شاء الله خير
ارتدت ايات فستانها الأبيض وتاجها الجميل وحضرت مفاجأة لحبيبها وزوجها
نزلت ايات وهي بيد والدها لكي يسلمها الي حمزه
حمزة...ماشاء الله قمر ربنا يخليكي ليا
سلم والد ايات العروسة الي زوجها
الاب ...خالي بالك منها
حمزة ...في قلبي قبل عيوني ياعمي
انا فرحان اوي ياايات انك لبستي الحجاب وعملتيلي مفاجأة ويوم فرحان كمان يوم مميز
ايات...مقدرش ازعلك ياعمري انا بحبك اوي ياحمزة وخائفة اني اخسرك وحضنيته جامد
حمزة ...مالك ياايات انتي تعبان ياعمري انا معاكي ومستحيل اسيبك.
بدأت الحفلة وكتب عقد القران وبدأت رقصة العروسين
حمزة...مبسوطة
ايات...كلمة قليلة جدا علي الي انا حساه
وأثناء رقصتهما دخل ابن عمها عامر وهو يحتسي خمىة وسكران ويمسك بيده مسدس
عامر....مش هاسيبك تتجوزي حد غير ياايات انا بحبك
حمزة...انت مجنون
وقفت ايات أمام حمزة
ايات ...انت عايز ايه ياعامر انا دلوقتي مرات حمزة
عامر ...يبقي هاموتهولك
ايات ...انت مجنون
عمر عامر المسدس وضربة طلقة جاءت بأبو ايات فهو وقف أمام حمزة حتي لاتاتي به الرصاصة
ايات ...لااااااا بابااااا
ولسه ايات بتستوعب الي حصل لبباها كان حمزة ملقاه علي الأرض بعدما ضربة عامر طلقتين وراء بعضهما
ايات ....لااااااااااااا بابا حمزة لااااااااااااا
هرب عامر سريعا قبل أن يمسكه احد
ايات ...حمزة لا متسبنيش ياحمزة ياحبيبي لاااااا
حمزة ....انا بحبك ياايات بحبك بحبك
وغمض عيونه وهو بين يديه وكذالك مات ابوها أمام عينيها
ايات....لااااااااااااا لااااااااااااا ليه ليه حمزة لااااا متسبنيش متسبنيش ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ه
باك ...
ايات ...ومات حمزه ومات بابا يوم فرحي
ادم...وايه الي حصلك بعدها وحصل ايه لعامر
فلاش باك...
حد يطلب البوليس
هرب عامر بسرعة كبيرة ودخلت ايات في حالة من الحزن والكأبة بعدما مات حبيبها ووالدها
بعد شهر
احمد ....ياايات هانم لازم تخرجي من الحالة الي انتي فيها دي
ايات ...هاعمل ايه كل حاجة راحت
احمد....ازاي كل حاجة راحت انتي كدة مخلياهم زعلانين منك والي قتلهم عايش ومحدش لاقيه
ايات...يعني ايه
احمد....يعني متخلهوش ينتصر عليكي اخرجي وباشري ثروتك والثروة الي بباكي تعب فيها
ايات ...هاحاول
باك..
ايات ...ومن ساعتها وانا كده وفلتنا مرحتهاش من ساعتها مش عارفة ادخلها عايشه هنا في الفندق حاسة لو رحت هناك هاموت من الذكريات الي مبتسبنيش حمزه حب حياتي وبابا كان عالمي
ادم....كل ده حصلك طيب وعامر اتقبض عليه
ايات...هرب ومحدش عرف يوصله
ادم...انا اسف اني خليتك حكيتي
كانت ايات بدأت تبكي
ايات...وهي تمسح دموعها انا منستش علشان افتكر ياادم هما عايشين معايا بذكرياتهم
ادم...مش عارف اقولك ايه
ايات...مالك بقيلك شهر مش باين بعد ماكنت بتيجي كل يوم
ادم....بدأت الدموع تتجمع في عينيه لانه تذكر حور
الموضوع مؤلم اوي مش هاينفع احكيه لانه يخص بنت مش يخصني
ايات ...مفهوم اهم حاجة انت كويس
ادم....يعني كويس
تكلموا في مواضيع متفرقة وكل واحد بداخله مشاعر حزن وحسرة علي حياته ولكن بداخلهم أن كل واحد اكتسب صديق جديد
احمد....شرفتنا يابشمهندس اجيب الغداء بقا
ايات ..ماشي يااحمد
ادم...شكرا يااحمد
______________*****************
في شركة ياسر
السكرتيرة ....مجتش يافندم
ياسر ...بقيلها اسبوع طيب هاتيلي عنوانها
السكرتيرة ...حاضر
اخذ ياسر عنوان سها وذهب إليها دق الباب وبعد دقيقتين فتحت سها
سها....ياسر
ياسر...ايوه ياسر انتي فين بقيلك اسبوع ولبسه اسود كده ليه
سها ...بابا تعيش انت
ياسر ....بحزن البقاء لله ان لله وان اليه راجعون انتي شكلك عائشة لوحدك انا هستناكي تحت في العربية غيري وانزلي نقعد في اي حته
سها ...ماليش نفس انزل
ياسر...ده أمر عشر دقائق وتبقي تحت
سها ...ماشي
ذهب ياسر وبعد عشر دقائق نزلت سها وهي ترتدي بلوزة سوداء وبنطلون اسود وحجاب اسود ووجهها خالي من أدوات التجميل
سها...هانروح فين
ياسر ....اي مكان نتغدا فيه
ذهب ياسر الي أحد الأماكن المطلة علي النيل
سها ..الله انا بحب الاماكن الي علي النيل اووي
ياليت لي القدرة علي العيش في المياة...
لظللت الي آخر الدهر مقيمة فيه ....
فانا إنسانة تعشق المياة .....
وتريد أن تكون قطرة مياة في محيط ....
اريد الهروب من كل شيء ...
اريد ان اكون عميقة بقدر عمق مياهك ....
اتمني ان اكون غامضة بقدرك ايها النيل ....
ياسر ...حلو اوي كلامك
هنا أدركت سها نفسها وكلامها
سها ...اسفة سرحت لان فعلا بحب الميه
ياسر ...بسيطة بعد بكرة الشركة عاملة حفلة بمناسبة الذكرى السنوية للشركة وانتي معزومة فيها بكرة الصبح هافوت عليكي هانسافر سوي
سها...بجد
ياسر ...وجد الفرحة بعيونها ايوه بجد وهاتشوفي البحر براحتك
سها ...يااريت
ياسر ...اضحكي بقا مش متعود عليكي مبتضحكيش ولبتقولي كلامك محدش بيقولي ياسرسور غيرك
سها ...ماشي ياسرسور
ياسر ...ضحكتك حلوه اوي ياسها واسمك جميل
هنا خجلت سها وتورد خدودها من الخجل حاولت أن تغير الموضوع
سها ...احنا مش هاناكل ولا ايه
ياسر...عرف انها خجلت وأنها تحاول أن تغير الموضوع ولكنه أراد أن يري خجلها فقال لها
انا بقولك ضحكتك حلوه مفيش ميرسي
سها...وتغير لون خدودها للاحمر شكرا ياسرسور اطلب الاكل
لم يرد ياسر احراجها اكتر من هذا فقال لها
ياسر ...ماشي ياسو
سها ...انت بتدلعني
ياسر ...طبعا وطلب الاكل وبدؤ في الاكل وبعدها اوصل ياسر سها الي باب المنزل في الحي التي تسكن فيه
خدي ياسو الظرف ده
سها ...ايه ده
ياسر ...مرتبك اخدتهولك علشان قولت تكوني محتجاه
سها ...شكرا جدا ياياسر انت احسن صدفة حصلت بحياتي انا فعلا بعتبرك أخوية
ياسر ...شعر بحزن لايعرف لماذا ياسر هو انتي مالكيش اخوات
سها ...ليا اخت واحده ايمان بس علاقتي قطعتها بيها
ياسر ...ليه
سها ....هاحيلك بعدين
ياسر ....بكرة هافوت عليكي علشان نسافر سوي
سها ... ماشي
ذهبت سها الي منزلها وذهب ياسر ولا يعرفو ماذا يخبئ لهما القدر
(عايزة اقولكم علي حاجة بره الرواية
الصدف فعلا بتلعب دور كبير في حياتنا يعني ممكن شخص يدخل حياتك يغيرها ويدخل البهجة عليها فابلله عليكم ركزو في حياتكم شوية وشوفي الأشخاص الي بيمرو في حياتكم يمكن يكونو هدايا ليكم وبنضيعها بغبائنا )
_____****************************______
بقلمي/ دنيا رشاد أمام (دونآ)
حينما احببتك امنت بشيء واحد فقط هو
إن لاحبيب بعدك
في شركة زين الحديدي
يعني حجم اربحنا في المشروع ٥ مليون دولار لو المشروع رسي علينا واتعاقدنا مع شركتكم
ممثل الشركة ...بالظبط كده
شريف ...العرض مش بطال بس هانحتاج ندرس المشروع كويس واشوف أبعاده
اروي اديهم دراسة الجدول
اروي ...حاضر
ذهبت اروي واعطت الي الشاب ممثل الشركة الورق وكان ينظر إليها باعجاب وهي تعطيه الورق
شريف ...اروي تعالي ردي علي التلفون
اروي ...حاضر يافندم وذهبت
عرف شريف من نظرات ممثل الشركة الاخري أنه معجب باروي كثيرا فهو لم ينزل نظره من عليها
شريف ... كده تمام هابعت لحضرتك بعد مادرس دراسة الجدول
اروي ...تامر بحاجة يافندم
شريف ...اتفضلي انتي وخرجت اروي
ممثل الشركة....تمام هانستنيى رد حضرتك وسلم عليه وخرج من باب مكتبه وقفل الباب ورائه
شريف ...في نفسه اكيد هايكلمها ذهب شريف ووقف وراء باب غرفة مكتب اروي فمكتبها خارج مكتبه بباب منفصل
ممثل الشركة ...ده الكارت بتاعي ياريت نتقابل
اروي ...افندم
ممثل الشركة....انا معجب بحضرتك
اروي ...انا مبقابلش حد ومش عايز حد يعجب بيا وده كارت حضرتك وقطعته ورميته في سلة الزبالة
ممثل الشركة ...بنت فقرية
اروي ...يلا يااخوية بلا فقرية بلا فوزية ورينا عرض كتافك يلا
ممثل الشركة ...نظر لها نظرت غضب وتركها وذهب
اروي ...ايه العالم دي ياربي كالك قرف غيرت مودي علي الصبح تنشك في قلبك يابعيد بيدني كارت كان نفسي اديله بالبوكس في وشه ووضعت سماعات الاذن في اذنها وبدأت تغني معها
كان شريف يقف وراء الباب وسمع كل هذا كان قلبه سعيد أنها فتاة هاكذا ولاتقبل ذلك علي نفسها
شريف....هو انا شكلي هاحبك ولا ايه يخربيت جمالك
وذهب مرة أخري إلي مكتبه وهو يفكر بها ويفكر كيف يتقرب منها
هل سينجح ام للقدر راي اخر
هرب قلبي اليك بدون ارادتي
وسكن في جسدك
فاصبحت انا جسد ينبض بدون قلب
جسد ينبض بالحب فقط
#يتبع
رايكم
عشقني شيطان