رواية ماساة ماسة كاملة بقلم منه الأخميمي
امام بحر حيث تجلس فتاة صغيرة تدعي ماسة في السن نوعا ما لكنها اكبر من ذلك فان رأيتها تكاد تجزم بأن تلك الفتاة لم تكمل الخامسة عشر من عمرها فكانت نحيلة الي حد ما ووجهها لا يري من كثرة التشوهات التي بوجهها نعم انها مشوهة…
تشكي للبحر همومها ..
بعد قليل ذهبت الي منزلها او منزل عمها فهي تعبش معهم بعد وفاة والديها فليس لها احد غيرهم فلقد اجبروها ان تعيش معهم لقد كانوا يعاملونها جيدا في البداية ولكن بعد وفاة والديها تغير الكثير فهي المشوهه ذات الوجه القبيح والتي تسببت في وفاتهما لكن ما ذنبها ان كانت هي الوحيدة التي نجت من حادثة السيارة التي توفا بها والديها ونجت هي ولكن ليست سليمة فقد تشوه وجهها الجميل وخسرت الكثير من وزنها وجسدها مليئ بالعلامات التي تشبه علامات تعذيب ..
ان كان بارادتها لتمنت ان تصحو من ذلك الحلم ..
استيقظت من زكرياتها وشرودها علي صوت زوجة عمها وهي تصيح بها وتعنفها كالعادة فأصبح ذلك روتين وجزء من حياتها اليومية .… .
زوجة عمها والتي تدعي فريدة بصياح وقسوة:علي فين يا سنيورة الواضح انو محدش رباكي دايرة علي حل شعرك من الصبح ومفكرة محدش سائل لا بقلك ايه انا مستحمالكي بالعافية غوري يلا اعملي الاكل مش ناقصين قرف علي الصبح بوشك المقرف دا..
ماسة ببكاء وقلة حيلة: حاضر يا مرات عمي
فريدة باستحقار: مرات عمي مين يا عرة انتي.. قليلي يا فريدة هانم الواضح انتي نسيتي نفسك احمدي ربك اني بكلمك وأي تقصير تاني هرميكي في الشارع انتي اقل من اي خدامة عندي غوري يلا وحضري الفطار للوجي هانم وعقابا ليكي مش هتاكلي النهاردة
ذهبت ماسة الي المطبخ وقلبها يتمزق من كلمات زوجة عمها الجارحة لماذا تعاملها هكذا هل لانها مشوهة ولكن ما ذنبها
عمها طاهر بانزعاج وغيظ: كل يوم الاصوات دي الواحد بقي قرفان من العيشة عايز اعرف بتزعقي ليه علي الصبح
فريدة بكره وحقد: البت المشوهه الفقرية دي هتكون اية جاية من برة ومحدش لاممها انا قلت مليون مرة غورها من هنا انا مش ناقصة بلاوي افرض اصحابي شفوها هنا يقولوا ايه مخليه وحدة بالمنظر دا عندي لا وكمان مشوهه يعني ترجف الي ميترجفش واصحاب لوجي اكتر من مرة يتضايقوا منها وانا الصراحة كدا برستيجي ميسمحليش اني اخليها هنا اكتر من كدا
طاهر بتأفف وضيق: وبعدين بقا يا فريدة انا قلت مليون مرة كفاية كلام في الموضوع دا انتي عيزاني ارميها في الشارع انتي نسيتي انوا الي عايشن فيه من فلوسها وورثها وانا أجبرتها تتنازل عنه مقابل انها تعيش هنا ثم انك مش بتشوفيها وهيا علطول في المطبخ يعني بلاش مناقرة معاها وهيا عملت ايه يعني دلوقتي خليها تطلع فيها ايه وبعدين حكاية مشوهه دي احنا مالنا متغور في داهية يلا بسرعة شوفي الفطار عشان متأخرش وصحي ابنك الطايش الي مقضيها سهرات طول اليوم
فريدة بانزعاج :اوف وبعدين عارفة اني مش هاخد حق ولا باطل منك بس الي مضايقني انك بتدافع عنها مترميها حتي بملجأ قال يعني الحنية ظهرت دلوقتي وبعدين انا مش عارفة انت مضيق علي الواد كدا ليه ماتخليه يعيش حياته دا ليس صغير
طاهر بانزعاج وغيظ منها: يعيش حياته ايه يا هانم ابنك مش صغير دا داخل علي 30 لما كنت كده كنت شايل مسئوليات كتيرة وبعدين دلعك ده الي خربه وبوظه انا ماشي مش ناقص قرف
فريدة بضيق : اوف انا ماشية مش ناقصة هروح اعمل شوبينج
…------------------------------------------------------
في المطبخ حيث توجد ماسة ويبدو عليها الارهاق الشديد
دادة نعيمة بشفقة علي تلك الفتاة الصغيرة : معلش يبنتي ربنا كبير ربنا ياخدهم هاتي اعمل انا عنك شكلك تعبانة روحي استريحي
ماسة بحب ومرح لتلك السيدة التي تعاملها بطيبة وحنان :لا يا دادة انا كويسة ربنا يخليكي ليا تسلمي يا اجمل الجميلات وبعدين انتي كبرتي يا نعومتي يلا استريحي وانا هعمل الفطار
دادة نعيمة بحنان وضحك: يا بكاشة… ثم قالت بتنهد :ربنا يريحك يبنتي ويسعدك ويرزقك بزوج طيب وابن حلال يبعدك عن العيلة دي ويريحك من الظلم دا
ماسة بمرح ولطافة وهي تخفي حزنها : اه يا خبيثة بقي انتي عايزاني امشي من هنا واسيبك ليه كدا يدادة متفتحتش الموضوع دا تاني مين هيرضي بوحدة مشوهة يلا الحمد لله انا راضية والله بس كلام الناس صعب اوي
دادة نعيمة : ربنا يصبرك يبنتي عارفة يا حبيبتي بس هنعمل ايه والله انا مش عارفة الولية الخبيثة دي متفرعنة وشايفة نفسها علي ايه ربنا ياخدها
ماسة بتنهد وقلة حيلة: هنعمل ايه بس يا دادة يلا هكمل تجهيز الفطار عشان متهزأش زي كل يوم واسمعلي بوقين من الست فريدة
بعد انتهاء ماسة من اعداد الافطار واخذت تضع الاطباق علي المائدة
فريدة باستحقار وكره: ما لسه يا هانم كل دا تأخير يلا غوري صحي ستك لوجي عشان تفطر انتي لسه هتبصي بوشك دي يلا اتحركي مش ناقصين قرف علي الاكل والله بقرف لما ابص علي وشك البايظ دا بحس انا هستفرغ انتي ازاي مستحملة نفسك
ماسة ببكاء :انتي بتعامليني كدا ليه انا عملت اية انا ذنبي اية طيب اني مشوهة انا حتي محترماكي
فريدة بتكبر واستحقار وخبث: انتي كمان مش من حقك تسألي كمان المشوهين ليهم عين يتكلموا يلا غوري وبعدين انتي لازم تحترمي اسيادك قذرة وحقيرة انتي لو عندك كرامة كنتي مشيتي من زمان بس اهوو خدامة احسن من بلاش يلا انتي لسه هتبصي غوري من وشي متقرفنيش علي الاكل وروحي صحي الهانم الصغيرة
ماسة بحزن وكسرة نفس: حاضر رايحة
---------------------------------------------------------
في غرفة لوجينا او لوجي كما يسمونها
ماسة بحذر وهي تبتعد عن سرير لوجي فقد حذرتها اكثر من مرة ألا تيقظها وهي قريبة منها جتي لا تفزع واه كم ذلك مؤلما :لوجي يلا اصحي الفطار جهر لوجي
لوجي بانزعاج واستحقار :اوف يا غبية انتي اية الي جايبك هنا امشي يا مشوهة من هنا كمان اصحي علي وشك دا الي ناقص وبعدين انتي دخلتي ازاي من غير ما تخبطي الباب هقول لمامي عشان تعاقبك انتي الواضح نسيتي نفسك يلا غوري حضري الحمام
ماسة بحزن: حاضر يا لوجي هحضره بس متتأخريش عشان مرات عمي مستنياكي تحت
لوجي بتعصب وكره: اوف ما خلاص يا زفتة انتي وبعدين اسمي ميجيش علي لسانك الوسخ دا يع بجد قذرة يلا روحي من وشي دا ايه القرف دا
ذهبت ماسة تحضر الحمام للوجي وهي حزينة وتشعر بأن هموم الدنيا كلها عليهاا يا تري لماذا تصمتي علي تلك الاهانات ماسة ما ذنبك ان كانت الحياة ضدك ثم شردت في ذكريات مع والدتها ووالدها كانت مثل ما يقال دلوعة البيت ..
Flash back
والدة ماسة بحب وحنان:ماسة حبيبتي يلا فوقي يا روحي هتتأخري علي الجامعة
ماسة بنعاس: ماما سبيني بس نصاية نعسانة اوي عايزة انام
والدة ماسة بتفكير :مفيش غير طريقة وحدة افوقها بيها
وبعد قليل اتت بكوب ماء وسكبته علي ماسة
ماسة بصراخ: عاااا بغرق الحقوني يا ناااس ثم انتبهت الي ضحكات والدتها
ماسة بغيظ ومرح: اوف ليه كدا بس انا كنت هقوم من الاول بقا بتصحيني بالطريقة دي يا قمر انت
والدتها بضحك: قومي يا كسولة انهاردة اول يوم ليكي هتتأخري
ماسة: عاااا يا لهوي اول يوم اتأخرت ثم قامت بسرعة واصدمت بشئ ووقعت ارضاا
والدتها بضحك: اهدي بقااا يا مجنونة دا منظر وحدة كبيرة
ماسة بعبوس ومرح :لا انا مش كبيرة انا صغنونة وبعدين تعالي هنا ايه القمر دا انتي بتحلوي كل شوية يا عسل انت
والدتها بضحك وحنان: يا بكاشة يلا قومي بقا عشان متتأخريش
ماسة بمرح :حاضر يا مامتي
End the flash back
بكت ماسة كثيرا علي حياتها الماضية وعلي زكريات احبائها لو كان والدها ووالدتها بجانبها لم يكن يحدث كل ذلك…… .
حضرت ماسة الحمام وخرجت ..بعد قليل من الوقت انتهت لوحي من حمامها وذهبت للأسفل وهي ترتدي ملابس تكشف اكثر مما تخفي فكانت ملابس فاضحة وتضع علي وجهها كميات من الميكب الكثيرة
في الاسفل حيث صالون الطعام يجلس طاهر في
المقدمة وتجلس فريدة علي الجانب الاخر بجواره وبجانبها ابنها المدلل معتز
أتت لوجي وهي تحيهم
لوجي بدلع وكبرياء: Bonjour يا جماعة
ردوا عليها بالمثل
لوجي بعد قليل من الوقت: بابي عايزة الكريدت كارد بتاعتك عشان انا خلصت من فترة ونسيت اقلك وكنت عايزة اعمل شوبينج مع اصحابي
طاهر بغرور وتكبر: طبعا يا حبيبة بابي خدي اهي وانا هحط فلوس في الكريدت كارد بتاعتك روحي يا حبيبتي جيبي الي عيزاك
معتز بسخرية: دا علي اساس انك مش بتعملي شوبينج انتي لسة امبارح عاملة ويا تري خلصتي الفلوس فين يا هانم
طاهر بعصبية وبعنف: وانت مالك يا معتز تعمل الي هيا عيزاه دي بنتي الوحيدة ولازم تتدلع
معتز بتتأفف وضيق: انا ماشي مش ناقص
طاهر بتنهد: انا ماشي هتأخر علي الشركة يا ريت توعي ابنك اكتر من كدا انا زهقت من كلامه
فريدة بضيق: يووه بقا كل يوم نفس المناقرة انا تعبت ثم نظرت الي لوجي :صح انهاردة هعزم اصحابي هنا وعيزاكي تشتري فستان شيك وجميل
لوجي بغنج وتكبر: طبعا يا مامي هوا انا اي حد
------------------------------------------------
الثاني من هنا