رواية حوريتي العنيدة البارت السادس 6 بقلم امنية الحبشي
حوريتي العنيدة
_________________بقلمي/أمنية الحبشي
************************
وهاااا قد مر اسبوع كامل علي جميع ابطالنااا
سليم
كان يشعر بالغضب الشديييد والغيرة من تعامل ريان مع جور بكل هذة الاريحية فكانت حور تقضي اغلب اوقاتها مع ريان واخواها التؤام وهذا ضايقة كثيرااا
حور
كانت تعيش حياتها بسعادة علي قدر الامكان لانها تريد ان تنسي الماضي بحلوة ومرة وبخيرة وبشرة .....فكانت تجلس العيلة واكثر وقتها مع رفيق دربها واخويها التؤام وكانت تتجنب سارة كثيراا وايضا سليم لعدم اثارة المشاكل
ريان
كان يشعر بالغضب والغيظ من ملاك فكانت تعامل هذا المدعو خالد برقة اما هو تعاملة كانة عدو كبير لها كانها تكرة من غير سبب وكان يشغر بالغيرة لكن نفي هذا الشعور وقرر انه سيظل مغلق علي قلبة للابد
ملاك
كانت تشعر بالسعادة عند مضايقة ريان فهي اعجبت به كثيراا وايضا تحب مشاكستة المستمرة فهي تجد متعتها في ذلك
سارة
كانت تشعر بالغضب من نظرات سليم لحور فهي ليست نظرة عادية ولكن هذة النظرة التي تمنت ان ينظر لها سليم بها...فهي قبل اسبوع علمت من هو مروان الحديدي ورقم هاتفة ولكن بالطبع لم تعرف ما حدث في الماض .....اتفقت مع مروان علي خطت كثيرة لتفرقة حور عن العائلة ليكون مروان العون لها بعد طردهم لها
مروانكان يراقب جميع تحركات حور عندما تذهب الي اي مكان واقسم علي ان يجعل حور تسامحة علي هذة الغلطة الصغيرة بنظرة ...وايضا فرح كثيراا عندما عرضت علية سارة ان تساعدة في طرد العائلة لحور
اليوم هو ثان يوم جمعة يمر علي حور في قصر الهواري
كانت العائلة تجلس تتناول الفطور علي السفرة الي ان عكر هذا الهدوء رنين هاتف حور
نظرت حور باستغراب الي الهاتف ولم ترد
ريان/في اي ياحور مش هتردي
حور بقلق من ان يكون مروان/ممش عاارفة ياريان ده رقم مصري وكمان بيرن علي رقمي الخاص
ريان/طب هاتي انا هرد
حور بقلق/بلاش بلييز
ريان بحزم/حور هاتي
اعطت لة الهاتف تحت استغراب الجميع لانهم كانو يتحدثون بهمس
قام ريان بفتح الهاتف وقبل ان يتحدث سابقة المتصل بقول
..../الجزمة الي مصدقت تنزل مصر وتنسانا
ريان بضحك/ههههه يخربيت عقلك يامارو طب مينفعش صاحب الجزمة
مراد/لا ينفع اومال هي فين
حور/اي ياعم مراد داخل بزعبيبك ليه كدة
مراد/الندالة في الدم يابنتي
حور/يخربيتك فاتحة الاسبيكر وعيلتي قاعدة
مراد/احم اجم سوري ....عاملة اي واللبناني عامل اي
ريان/انا اكتييير منيح
حور/وانا كويسة جدااا..... قولي بقا اي سر المكالمة دي وفين فري
مراد بحزن مصطنع/يعني انا مش بكلمك الي علشان عاوز حاجة
حور/الصراحة اااه
مراد بمرح/بحبك يافاهمني انت المهم انا بتصل علشان اعزمكو علي فرح وعد
حور/مش تقول كدة من الصبح
ثم اردفت هي وريان بصدمة كبيرة
ريان وحور بصراخ /اييييييية
مراد/بمرح يخربيت الي جابو ابوكو خرمتو ودني
حور/اتقل عليا كدة انت ووعد هتجوزو تان
ريان/لا يستي تلاقية هيعملها فرح هنا علشان اهلها صح
مراد بلامبالاة/لا يا اخويا هتجوز واحد تان ثم اردف
بمرح/هو انا مقولتلكوش
حور وربان/لا يااخويا مقولتلناش
مراد/مش انا خال وعد
حور/لا ثواني بقاا كدة انا مش فاهمة
مراد/ياستي مش مهم واللة لما تيجي الفرح هفهمك
ريان بالبناني/
انا أكيد هلا رح ضل لطّشها وأتغزل بجمالها
مراد بعدم فهم/مش فاهم يااخويا
حور بضحك/يعني خلاص كدة هيعاكسها تان
مراد/يبقي قول علي نفسك يا رحمان يا رحيم يااخويا
حور بتسأل/هو فين فري
مراد بسخرية/مع بابي ادهم ...اصل انا اتركنت خلاص
حور بضحك/معلش يامارو
مراد/بم اني قموور اوووي وانت سنجولة وكدة اي رايك نوفق راسين في الحلال
ريان بغيرة مصطنعة/لا يبابا حور محجوزالي
مراد/ااه يتبختك يامراد اهئ اهئ دانا حتي قمر وكل البنات هتموت عليا
حور بمرح/معلش اصل خطيبي بيغير عليا وكدة
سليم كان غاضب وهنا قال/حووور
حور بفزع/يخربيت حور فزعتني يااخي
مراد/مين هولاكو الي بيتكلم
حور بضحك/ابن عمي ياسيدي
جني من وراء مراد/يلا يامارو بقااا علشان ورانا تجهيزات كتير اوي
مراد/حاضر يااختي
مراد/باي ياحور ومتتاخريش وهبعتلك اللوكيشن في رسالة اووك
عامر/مين ديه
حور/ده مراد ياجدو يبقي صديقي وعازمني علي فرح
كمال/طب وافقتي من غير ماتخدي رأي
حور باحترام/لو عاوزني يابابا اعتزرلة معنديش مشاكل
روحية بمكر/لا مش مشكلة يا حبيبتي روحي بس خدي ابن عمك معاكي
نظر لها سليم بكثير من الامتنان والشكر
سارةبغيظ/هي طفلة ولا اي
حور ببرود/نووو بيبي مش صغيرة ومش عاوزة حد يجي معايا انا ريو هيجي معايا وهاخد عدي وملاك
عدي وملاك/هووووو ده الكلام
سليم/سارة متدخليش في حاجة ملكيش فيها تمام وانا هاجي معاكي ياحور ودي اخر كلمة عن اذنكو
وغادر سليم الغرفة
عدي ببراءة/هو انا ممكن اجيب خطيبتي معايا
ملاك/هي رحلة يابابا
حور/بس ياملاك... هاتها يادودي
عدي/حبيبة قلبي وربنا
ريان/كويس لان ماريا اتصلت ولغت الاجتماع انهاردة لانها عندها حاجة مهمة في مصر
اومات حور بتفهم
في الليل كانو الجميع يتجهزون للمغادرة
خرجت حور من غرفتها في نزول سليم فتسمر مكانة من جمال حور فكانت ترتدي
فستان من اللون الفضي.. طويل يصل لكاحلها.. يوجد بة لولي باللون الابيض وكانت وعد ترتدي عقد الماظ وتركت شعرها حر طليق
سليم/بسم اللة ماشاء اللة ... تبارك الخالق فيما خلق
حور بخجل/ميرسي وفرت هاربة من نظرات سليم
تنهد سليم بحب وقال/لو تعرفي انا بعشقك ازاي ياحوريتي مش هتسبيني لحظة واحدة بس
في الاسفل كان ريان يرتدي حلة سمراء وتحتها قميص ابيض وقام بفتح اول 3ازرار ليظهر صدرة القوي
وكانت ملاك ترتدي فستان من اللون الاحمر ينزل باتساع لكاحلها وارتدت مشبك للشعر علي هيئة فراشة
فكانت جميلة جدااا وسحرت ريان بجمالها
ملاك/انت ازاي قمر كدة
ريان بدهشة/نععم
ملاك/بقولك البدلة حلوة بس الحشوو وحش
ريان/جتك القرف في ملافظك
ملاك/بتقول حاجه يااخ
ريان/بس يابت ..... شو هاااااد انا هيك بدي لطشلك الك موو لوعد
حور/بس يبابا بدل ما تضرب