اخر الروايات

رواية الزوجة المنسية الفصل الثاني 2 بقلم مني الاسيوطي

 

رواية الزوجة المنسية الفصل الثاني 2 بقلم مني الاسيوطي

فصل الثانى

.....

مش فاكر شافها فين بالظبط
‏فاق علي ابوة وهو بيحضنه وبيهمس و يقوله
‏اكدة متسلمش علي مراتك
‏بصيت لابويا بصدمه وقولتلو
‏مرات مين!
‏مراتك دنيا، بنت عمك
‏انا جولتلك انه مش فاكرها، دول سبع سنين غربه، ومسألش ولا مرة عنيها
‏بصيت لجدي بعد ما خلص كلام، وقعدت افتكر انا اتجوزت امتي، لحد ما افتكرت اخيرا، بس اول حاجة جات علي بالي، هي فضلت مستنياني سبع سنين ليه؟
‏بصيت لابويا وقولتلو
‏وهي ليه استنتني سبع سنين يا ابوي
‏وهتروح فين يا ولدي ،احنا ...
‏قطعت كلام ابويا لما دخلت تاني وبرضو باصة في الارض وقالت لجدي بصوت واطي
‏الوكل جاهز يا جدي، والضيفة في اوضة السفرة
‏جدي باس راسها وقالها
‏تسلم يدك يا ست البنات
‏....
‏اتصدمت لما شوفت البنت دي معاة، لازم يحبها طبعا، دي حلوة اووي ولبسها حلو، اينعم لبسها قصير بس حلو، وشعرها حلو، لازم تعجبه، وهو اكيد مش فاكرني، بس انا راضيه بنصيبي، هعوز اي اكتر من كدة، كفايا ان اهلي بيحبوني، بعد ما اخدت الضيفة غيرت هدومها لعبايه بيتي من بتوعي، اخدتها للسفرة وقولتلها هنادي عليهم وجايه، نفسي ارفع عيني وأبصله، بس اتكسفت اعمل كدة، ودخلنا السفرة سوا، وبقيت احط الاكل قدام الكل، لحد ما قطعت الفراخ وحطيتها في طبق وجيت احطها قدام منصور وقفتني البنت دي وقالتلي
‏لالا مستر منصور مش بيحب الفراخ
‏بصتلها ووطيت وشي تاني، وسيبت الطبق واخدت طبق نضيف وروحت عند طبق اللحمة وطلعت منها وروحت حطيتها قدام منصور، لقيت كريم بيهزر ويقولي
‏دودو الفراخ عسل زيك، معلش عايز شوربه
‏ابتسمت وبصيتلو وقولت
‏عنيا يا واد عمي
‏وبعد ما خلصت غرف الاكل للكل، قعدت علي الكرسي بتاعي عشان اكل، بس لقيت الضيفة بتقولي
‏احم، ممكن مايه
‏حاضر ثواني
‏وقومت عشان اجبلها، بس اتجمدت مكاني لما منصور قال
‏استني
‏لفيت وفضلت باصة في الارض، قولت اكيد عايز حاجة فقولتلو
‏نعم
‏اقعدي مكانك
‏احم، هجيب ماي....
‏قولت اقعدي مكانك
‏حاضر
‏روحت وقعدت مكاني بس ماكلتش، فضلت قاعدة وساكته، بس اتفاجأت لما قالها
‏فيكي رجلين يا دارين،لما تحبي تشربي تقومي تجيبي لنفسك، فاهمة
‏احم، فاهمة
‏جدي لاحظ اني بطلت اكل، معرفش حصل اي، بس نفسي اتسدت، ومبقتش عايزة اكل فقالي
‏مبتاكليش ليه يا جلب جدك
‏شبعت، هحضر الشاي
‏قومت بسرعة قبل ما اعيط قدام الكل، وجريت علي المطبخ احضر الشاي
‏...
‏...
‏اتنرفزت من بصتها للارض ،واتعصبت لما هزرت مع كريم، وكل حاجة حاضر، اي البنت دي، بجد بني ادمة غريبة، اي الادب دا كله، وفي الاخر هتخدم دارين، لا كدا كتير، عارف انها زعلت عشان كدة مكملتش اكل واتحججت بالشاي عشان تقوم، فضلت سرحان وفوقت لما جدي قال
‏ينفع اكدة يا منصور، اهي ما كالتش
‏انا هراضيها، بعد اذنكم
‏فعلا قومت وروحت المطبخ، ولقيتها بتجهز الشاي، والبنات اللي بيشتغلو في البيت قاعدين علي الطرابيزة اللي في نص المطبخ بيتغدو، اتنحنحت وقولت
‏احم، دنيا
‏اتخضو كلهم لما سمعو صوتي، ودنيا الكوبايه وقعت من ايديها اتكسرت، وقبل ما احذرها من الازاز المكسور
‏كانت صرخت لما داست عليه، اتخضيت وروحتلها بسرعة وشيلتها وقعدتها علي كرسي من كراسي الطرابيزة اللي البنات قاعدين عليها، وجدي وابويا وامي وكريم كانو في المطبخ بعد ثواني ،وامي قالت
‏خبر اي، مالك يا ضنايا!
‏مفيش ياعمة انا اللي مأخدتش بالي
‏بصيت ليها وجيت امسك رجليها عشان اطلع الازاز منها فقالتلي بكسوف
‏م مفيش داعي، ا. ا انا هشيلها
‏مسكت رجليها واتجاهلت كلامها، وشديت الازازة براحة بس طبعا وجعتها، وابتدت تعيط، الجرح كان غويط ومحتاج خياطة، فقولت
‏دا لازم يتخيط، الجرح كبير جدا
‏لالالالا خياطة اي؟ انا هربطها وهي هتخف
‏بطلي هزار، لازم تتخيط
‏لاء
‏شيلها يا ولدي وديها المستشفي
‏لا يا جدي بالله عليك، انا بخاف من الحقن
‏خلاص يا اخوي انا صاحبي دكتور هكلمه ويجي يخيطها اهنه
‏لا يا كريم، الحقيني يا عمة
‏يا ضنايا متخافيش رجلك مش مبطله كب الدم منيها
‏جدي بلاش، يا عمي مش عاوزة
‏متخافيش مش هتحسي بحاجة
‏حاولت اطمنها لما قولت كدا، بس بصه عينيها كانت كلها خوف، بس اتفاجئت لما قالت
‏كريم، صاحبك دا الدكتور اسامه؟
‏اة، مفيش قدامنا غيرة
‏يادي النيله، يعني مش كفايا رجلي بتوجعني، كمان هتجبلي دكتور يعلي ضغطي
‏لقيت الكل بيضحك وانا العبيط اللي مش فاهم حاجة فقولت لكريم
‏مين الدكتور دا؟
‏دا كان عايز يتجوز دنيا
.....
.......يتبع........
......
مجنونه قلم

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close