-->

رواية تدمرت حياتي يوم زفافي البارت الثاني 2

رواية تدمرت حياتي يوم زفافي البارت الثاني 2

     

    رواية تدمرت حياتي يوم زفافي البارت الثاني 2


    الفصل الثاني
    داخل الجناح الخاص
    امسكها اياد من يدها ودلف الغرفه،
    كانت تشعر بالقلق والاضطراب من ما حدث معها .
    شعر اياد بها وبقلقها وحاول أن يطمئنها.
    اياد: رينو اقعدى عاوز اتكلم معاكى
    رانسي: اتفضل اتكلم
    اياد: انا عارف ان الوضع إللى احنا فية يلخبط بس بلاش حد يعرف أى حاجة عن اتفقنا وكأننا زى أى زوجين فاهمة
    رانسى: فاهمة يااياد انا مش مصدقة إن اتجوزت اخويا إللى طول عمره هو سندى وضهرى وحمايتى ربنا يخليك ليا يا ايدو
    اياد: بس انا مش اخوكى انا ابن خالك وجوزك واستعوبى دة بلاش أى غلطات لحد مايعدى كام شهر على جوزنا وننفصل فى هدوء تمام
    رانسى: بس هتفضل جنبى مش هتسبنى صح
    اياد بابتسامة: اكيد غيرى بقى الفستان ونامى
    رانسى: شكرا على كل حاجة عملتها عشانى وطبعت قبله رقيقه بوجنته
    اياد بتنهيدة: يلى بق عشان تنامى
    رانسى: حاضر بس فك السوستة الاول انا مش هطولها
    اياد: حاضر ياستى ادينى ضهرك
    اياد بحزن حاول أن يسيطر على مشاعره وفك السحاب الثوب بسرعة وخرج من الغرفة ليترك لها الحرية .
    ابدلت ثياب العرس ببرمودة بحمالة رفيعة طقم اسود بيه خطوط طويلة بيضاء وظلت بالفراش تشرد فى حياتها التى تغيرت وانقلبت رأسا على عقب.
    ابدل ملابسه ببطال قطنى كاروة بيه مربعات صغيرة وأعلى تيشرت رصاصى ودخل الغرفة بعد دق الباب
    وجدها بالفراش:
    اياد: انتى نمتى
    رانسى: لسة مافيش نوم
    اياد: تحبى اطلب اكل
    رانسى: لا ميرسى مش جعانة
    Start Readingاياد: طب انا هنام على الكنبة وانتى براحتك بقى على السرير ههه عدى الجمايل بقى
    رانسي بحزن: اسف إن بتعبك معايا وبدأت فى البكاء
    اياد بالم: بتعيطى لية دلوقتى فى اية
    رانسى بدموع: فى انى موجوعة ومقهورة كمان هو انا وحشة
    اياد بابتسامة: لا زى القمر اوعى تفقدى الثقة فى نفسك عمرو هو إللى واطى وحقير وياما حاولت ابعدك عنى لكن انتى جيتى تقوليلى انك بتحبية وجدك كمان كان معترض علية بس وافق عشان خاطرك هو فاشل ومش عندة اى مسئوليةرانسى: وانا اعمل اية هو اول حد يقولى بحبك
    اياد بعصبية: هو عشان قالك بحبك تحبية كدة وخلاص انتى عبيطة ولا اية
    رانسى: انت بتزعقلى لية
    اياد بتنهيدة: معلش ممكن بقى تقفلى على سيرة عمرو وتنسى انك اتخطبتيلة ليوم من الايام مش عاوز اسمع اسمة وانا هعرفة تمن إللى عملة الندل الجبان نامى بقى
    رانسى: حاضر تصبح على خير
    اياد لنفسة: وانتى من اهلى
    جلس على الاريكة يتطلع إلى سقف الغرفة ويشرد فى حياته.
    فحب طفولتخ وشبابه امامه وأصبحت زوجته وليس من حقة ان يلمسها ،،ان يحتويها داخلة ان يفصح لها عن مشاعرة الحقيقية اتجاهها فهو الان رغم قربها فهى بعيدة كل البعد عنة ولا يستطيع أن يبوح بما فى قلبة فتنهد بالم وحاول أن ينام ليسترح ذهنة قليلا: وتخمد النيران المشتعله بقلبه .
    فى السخنةكان يجلس مع اصدقاء السوء يسهر ويشرب الخمر ويفعل كل ماهو محرم داخل النادى الليلى.
    سمير: عمور ولا مش كان زمانك عريس الغفلة اية خلاك تصرف نظر دى بنت عمتك غزال على حق
    عمرو: هههههههه حبيبت اكسرها وتبق فضيحة بقى بس للاسف التخطيط باظ واياد ابن عمى منقذ العيلة اتصرف وشقطها هو
    سمير: يابختة وانت لية عاوز تفضحها دى بنت عمتك
    عمرو: الست ماما عاوزة كدة مش بتحب عمتى ولا بنتها مش عارف اية السبب سمير : خسارة كنت تعيشلك يومين معاها وبعدين تخلع منها بس بعد ماتكون دوقت العسل ياقفل:
    عمرو: هههههه محتاج تخطيط وتكتيك عشان نفركش الجوازة دى
    سمير: هى مش بتحبك
    عمرو: دى كنت بضحك عليها بكلمتين وهى زى العبيطة تصدق هههههه بتعشقنى تلاقيها قالبها عياط ونكد اصلها بدمعة علطول تعيط مش شخصية خالص
    سمير: هتعمل اية بالشخصية البت الضعيف مطلوبة مش تنطق ولا تتكلم وتاخد إللى انت عاوزة من سكات وانت فى السليم لان الضعيف دايما بيبق خايف ومابيتكلمش
    عمرو بشر: لم ارجع البيت هبق اجرب إللى اياد جربه هههههههه .2
    فى فيلا العميري
    فى غرفة احمد ونجاة والدى عمرو.
    لم يعجبه تصرف ولده ، فهو لم يحسن تربيته ، وزوجته هى التى تولت مسئوليته وأصبح فاشل بكل معنى الكلمة ، وطعن عائلته ، لولا ان تدخل اياد وانقذ العائله من الفضيحه .
    احمد بغضب: عاجبك ابنك وتربيته يعمل كدة فى بنت اختى عاوز يفضحنا وسمعتنا تبق على كل لسان الواطى بس لم اشوفة
    نجاة: ماكفاية تحكم فى الولد هو اتغصب على الخطوبة من الاول سيبه براحتة مش عشان بنت ندى ابنى يضيع عمرة
    احمد: اكيد دة تفكيرك وتخطيطك بس اياد طلع ارجل من ابنك واتحمل المسئولية وانقذ شرفنا وسمعتنا حسبى الله ونعم الوكيل فيك انتى وابنك
    نجاة لنفسها: احسن جربو حرقة الدم وكسرة النفس لازم ندى تدوقها هى كمان ههههه وعمرو حبيبى هيقلب الدنيا عليهم كلهم.فى شقة ماجد صديق اياد وزوج شقيقتة ملك .
    ملك بصدمة: انا مش مصدقة لحد دلوقتى ان اياد اتجوز رانسى وعمرو كمان يسيب رانسى يوم الفرح حاجة تجنن
    ماجد: عمرو طول عمرة مش بيقدر العيلة ولا سمعتها مش فاهم عمل كدة ازى جالة قلب دى بنت عمتة يعنى من دمة ولحمة
    ملك: واياد يا حبيبى نقذ الموقف طول عمرة بيحمى رانسى وقريب منها وكنت متوقعة انهم يكونو لبعض بس اتفاجت لم رانسى كبرت بقت تقول ابية اياد وتستشيرة فى كل حاجة وحتى اياد بيكون فرحان وكان بيعملها زى انا وعلا ورانسى تزعل وتقول كل واحدة عندها اخ انا لية مش عندى ومن يومها اياد قالها انا اخوكى زيهم بالظبط كانت فى الإعدادية وقتها ويشاء القدر انهم يتجوزو دلوقت
    ماجد: أمممم سبحان الله انا تعبان عاوز انام تصبحى على خير ياحببتى عندى شغل بدرى اخوكى عريس واجازة بقى
    ملك: وانت من اهلة يا حبيبى. .
    ماجد بشرود: ربنا معاك ياصاحبى انا إللى عارف إللى انت فية دلوقتى ماحدش عارف فى قلبك اية غيرى ربنا يسعدك يارب ويفرح قلبك .فى غرفة الجد محمد العميري
    تجلس ابنته ندى وتبكى على ما حدث فى زفاف ابنتها الوحيد من ابن اخيها فكان يريد أن يتركها فى ليلة زفافها فهل هذا عدل كسر قلب ابنتى وكان يريد تدمير سمعتها وشرفها.
    وحاول والدها اقناعها ان ربنا يريد الخير لابنتها وابعدها عن عمرو المستهتر ورزقها بزوج صالح مثل اياد طيب وحنين وعطوف دائما معها تعتبرة بثابة الاخ الاكبر لها والان اصبح زوجها سوف يحافظ عليها ويخاف على سمعتها فهو يقدر العلاقات الاسرية.
    كان ينام بسلام ولكن صدح هاتفه واقلقه وعندما نظر إلى الهاتف وجد المتصل ابن عمه ، شعر بالغضب ، واراد لو كان امامه الان لفتك به ، بعد ان هرب من مسئوليته في ليله عرسه وتسبب بفضيحه لابنه عمته ، يا له من ندل وجبان ولا يستطيع المواجهة:

    ياد بصدمة: عمرو بيتصل
    اياد بعصبية: أيوة ياندل اية إللى انت هببتة دى
    عمرو: ههههه ياعم براحة عليا شويا
    اياد بعصبية: وليك عين تضحك يا سافل بعد إللى عملتة فى حد يعمل عملتك دى تسيب عروستك يوم الفرح ومش همك إللى كان ممكن يحصل مش همك جدى ولا عمتى ولا سمعة بنت عمتك يا حقير
    عمرو: البركة فيك بقى منقذ العيلة
    اياد: بتتريق ياحيوان لم انت مش عاوز تكمل الجواز لية مش فركشت قبل كدة
    عمرو: انا ماتجوزش واحدة سلمتنى نفسها ازاى هاثق فيها دى ماخدتش فى ايدى تكة بس ازاى تجوزها يااياد
    اياد بعصبية: انت بتقول اية ياحيوان انت
    عمرو بشر: بقول الحقيقة ازاى تقع الوقعة دى يااياد تاخد واحدة لمسها غيرك ، لا لا زعلت عشانك
    اياد بعصبية: بس اتكمت خالص انت حقير ياعمرو حقير
    عمرو: كمان صعبان عليا خلاص ياعم براحتك اهى بنت عمتك بردو استر عليها وخلاص ربنا معاكاياد بعصبية اغلق الهاتف والقاة ارضا بغضب
    وشرد فى كلام عمرو:
    سلمته نفسها بقى رانسي تبق رخيصة كدة ازاى عشان كدة سابها ماهو خد إللى هو عايزة هيكمل معاة لية بقى معقول يكونو بيستغفلونا المدة دى كلها بقى رانسى تخدع جدى وعمتى وانا كمان خذلتنا كلنا مش قادر اصدق ان رانسي تعمل كدة .
    ضحك بشر وعلم ان اياد لم يمسها حتى الآن ولعب على هذا الوتر وغرز السم مثل الافعى وزرع الشك داخل قلبه وانتظر النتيجه .
    كانت تحاول التحدث مع صديقتها المقربه لينا
    استغربت لينا من جوازها من اياد ولم تعلم ماالسبب فاخبرتها ان عمرو تركها واياد انقذ سمعتها وسمعة العائلة وتجوزها جواز مؤقت وأخبرها سوف يتم الانفصال بعد فترة حزنت صديقتها على ما حدث لها .اياد بعصبية: رانسي
    را نسي بخوف: أيوة مالك بتزغق لية
    اياد بانفعال: تعالى هنا قوليلى اية إللى حصل بينك انتى وعمرو يخلية يسيبك يوم الفرح و
    امسكها من معصم يدها ويصرخ بوجهها: انطقى حصل ايه بينكم
    رانسى باستغراب: ماحصلش حاجة والله انا ماعرفش هو لية عمل كدة
    اياد: كدابة عشان انتى واحدة رخيصة وسلمتيه نفسك وماهمكيش سمعتك ولا سمعة اهلك انا مصدوم فيكى
    رانسى بصدمة: اية إللى انت بتقولة دة كدب ماحصلش حاجة
    اياد بغضب: اخرسى مش عاوز اسمع صوتك فاهمة انتى زيك زى بنات الليل ماتفرقيش عنهم انتى بعتى نفسك وخدعتى اهلك واستغفلتيهم والنتيجة اية إللى سلمتولة نفسك سابك وبعد عنك وانا المغلف إللى الم وسختكم من هنا ورايح انا هربيكى بطرقتى ومافيش خروج غير باذنى ومافيش موبيل ولا فى جامعة غير على الامتحان واياكى حد يعرف حاجة وننزل مصر حالا وحسك عينك حد يعرف إللى بينا ولا بسفلتك كنتى فاكرة اية لم تسلمية نفسك هيتجوزك هو طلع حقير وندل واتخلى عنك لو مش عشان خاطر عمتى وجدى كنت قولتلهم حقيقتك وطلقتك بس هعمل خاطر لصلة الدم
    رانسى بدموع: كل دة كدب كدب والله العظيم كدة انا عمرى مااعمل حاجة غلط
    اياد: اخرسى عمرو حكالى كل حاجة وانا المغفل إللى هيصلح غلطكم كنتى بقالك سنة مخطوبين وداخلين خارجين مع بعض وياما قولت لجدى ماينفعش كدة ماحدش سمع كلامى واهى النتيجةرانسى: انت بتصدق عمرو وبتكدبنى انا لسة واثق فى عمرو وبتصدق كلامة ومش واثق فية وانت اكتر واحد عارفنى
    اياد: للاسف كنت مخدوع فيكى امشى من وشى
    رانسى: والله مظلومة وعمرو كداب وحقير وعمر مالمسنى صدقنى
    اياد بعصبية: قفلى وجهزى نفسك هننزل مصر دلوقتى
    ماسمعش صوتك فاهمة
    رانسى بدموع ذهبت لتحضير حقيبه ملابسها وهى تبكى لانها شعرت بالظلم بعد أن تركها وكسرها فى يوم زفافها يحاول ان يسوء سمعتها أيضا ويتحدث عنها بالكذب و اياد يصدقه ويكذبها هى ويعلم انة هو من شارك فى تربيتها الان لا يثق بها ويتهمها بالاكاذيب .
    بعد نصف ساعة كان فى مطار الغردقة وصعدو إلى الطائرة العائدة الى القاهرة: وظل طوال الرحلة لم يتحدث وصامت ، يشعر النيران تحرق صدره ، بسبب ما فعلته صغيرته ، لم يتوقع منها هذا التصرف:
    اياد: افردى وشك وتضحكى مش عاوز حد يعرف إللى بينا ولا إللى حصل انا راجع عشان ف شغل مهم وتتكلمى قدامهم كويس لكن واحنا لوحدينا مافيش كلام بينا مفهوم
    رانسى بحزن: مفهوم1
    قابلتهم العائلة بالحب والفرحة واحتضنتها والدتها بشوق والجد الذى سعد بعودتهم لا يستطيع أن يستغنى عن حفيدتة الغالية أصغر حفيدة لديه ومعزتها فى قلبة غير باقى احفاده بسبب وفاه والدها كان هو الجد والأب بالنسبة لها:
    الجد: اطلعوا بقى اوضتكم عشان ترتاحو والاوضة جاهزة عملنا تعديل ووسعنا اوضة اياد
    اياد بابتسامة: شكرا ياجدى
    تعالى ياحبيبتى اصل انا بجد تعبان محتاج استريح
    صعد إلى الأعلى وهو يحاوط كتف زوجته وإلى أن وصل الغرفة ترك يدها ودلف بسرعه
    اياد بعصبية: ممكن افهم ماتكلمتيش لية يقولو اية كدة ممكن يفهموة إللى بينا
    رانسى: بانفعال انت عايز اية انا مابعرفش امثل مثل انت لوحدك
    اياد يتوجة إليها بانفعال: وامسكها من كتفيها. رانسى اسمعى الكلام احسنلك ماتخلنيش افقد اعصابى عليكى انتى ماشوفتيش عصبيتى
    رانسى بحزن: سيب ايدى وجعتنى
    اياد لنفسة: وانتى كسرتينى وجرحتينى اوى ماكنتش اتخيل انك تعملى كدة
    وتركها وذهب إلى الفراش يحاول أن ينام ويبعد نفسه عنها وهو فى لحظه غضبه ، يخشى عليها من بطشه:
    ظلت واقفة مكانها وتوجهت إلى الدولاب وابدلت ملابسها وارتدت بيجامة زهرى ونامت على الاريكة الموجودة بالغرفة ظلت تبكى على حالها إلى أن غلبها النوم .
    لم ينام ولم يغفل له جفن ظل شارد ويحاول التحكم باعصابة وفجاة ترك الغرفة وتوجة إلى الحديقه ، كان الجميع نائم تحدث مع صديقة ماجد وزوج شقيقتة ملك .
    وبعد فترة خرج وتقابل مع ماجد فى مطعم ليتحدث معة .
    حضر ماجد وصافحه بترحاب وجلس معه وهو لم يفهم ماذا به:
    ماجد: مالك ياصاحبى خير فيك اية
    اياد: تعبان ياماجد مش عارف اعمل اية
    ماجد: احكيلى اية تعبك مش خلاص حب حياتك بقت مراتك شوف النصيب يااخى يشاء ربنا الجوازة مش تمت وانت إللى تجوز رانسى سبحان الله:
    اياد بحزن: يارتنى ارتحت ياماجد بالعكس جوايا نار ياصاحبى
    ماجد: نار اية بعد الشر فى اية احكيلى
    اياد: مش قادر
    ماجد: فهمت انت مش قادر تقولها حقيقة مشاعرك وهى دلوقتى قدام عنيك ومش طايلها صح الصبر ياصاحبى بالحنية والحب كل حاجة هتنولها بينلها حبك وهى هتكون مراتك وقرب منها بلاش تعمل حاجز الاخ الكبير وهى اختك الصغيرة فهمها واحدة واحدة ان علاقتكم اتغيرت وهى بقت مراتك حلالك
    اياد بحزن: انت فاهم غلط الحيوان مكلمنى وقلى انهم حصل بينهم علاقة وعشان كدة سابها يوم الفرح اتخلى عنها بعد لم هى رخصت نفسها الحقير بيقولى ازى هكمل مع واحدة سلمتة نفسها عندة حق شوفت النار إللى جوايا يا ماجد شوفت بيحصلى اية
    ماجد بعدم تصديق: مش ممكن اكيد فى حاجة غلط
    اياد: تفسر باية يسبها يوم الفرح كان عاوز مش يكمل ويفضحها عشان هو وسخ اصلا عمرو عمرة ماتحمل مسئولية ازى هيتحمل بيت وعيلة
    ماجد: مش معقول يمكن بيقول كدة عشان يخليك تندم وطلق رانسى هو عمرو دايما حقود وبيغار منك عشان كدة مش عاوزك تتجوز وترتاح
    اياد: انا مكسور مش عارف اعمل اية اتجننت من كلامة قولى اتصرف ازى

    ماجد: عرفت رانسى بكلام عمرو
    اياد: أيوة امال نزلنا لية من الغردقة بسبب كلام الحيوان
    ماجد: طب ردها اية
    اياد: انكرت طبعا وقالت كدب هتقول اية يعنى
    ماجد: يابنى لازم تتأكد أنت كدة بتظلمها مش مبرر كلام عمرو صح ممكن فعلا بيكدب
    اياد: اتاكد ازى بقى
    ماجد: مافيش غير انك
    اياد: تقصد اية لا طبعا ماينفعش المسها
    ماجد: امال هتعمل اية هى مراتك ودة حقك بس بالهدوء مش بالعنف
    اياد: انا عارف انا هعمل اية سلام دلوقتى
    ماجد: استنى يابنى فهمنى اوع تتهور ربنا يستر
    .
    ياتري اياد هيعمل ايه نكمل بقي الفصل الجاي

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .