رواية معشوقة الاسد البارت الثالث 3 بقلم نادين صالح
البارت التالت)
سمع اسد صوت طرق علي باب غرفته عقد حاجبيه بأستغراب وذهب لفتحه وجد دنيا
اسد بأستغراب: انتي
دنيا بحرج: احم ممكن تخرج اتكلم معاك دقيقه واحده
اسد بسخريه: ليه عايز تكملي المسخره بتاعت تحت عاد
دنيا بكسوف: ا انا مكنتش اقصد عمو هو اللي بسم الله مشاء مبيسترش احم علي العموم انا جايه اقولك اسفه علي اللي حصل تحت و.......
قاطعها صوت ساره الغاضب (الله يحرقك كانت هتعتزر ونخلص)
ساره بغضب: وه اسفه اسفه بس اكده ده انتي المفروض كمان تحبي علي يده هو اللي حوصل تحت ده قليل
دنيا ببرود: والله دي حاجه متخصكيش اعتزله ولا لا ميخصكيش
ساره بغضب من برودها: ماليش صالح كيف عاد ولد عمي ده ولا لا ده وادافع عنه علي الاقل بحترمه مش ذيك قله ربايه صحيح
دنيا بصوت عالي: لا بقي انتي زودتيها قله ربايه مين يا ماما انتي متعرفنيش مش علشان بكلمك بأحترام وادب ابقي هبله وعبيطه ومعرفش ارد لا صحصحي كده وفوقيلي ميغركيش عيني العسلي دي ولا وشي الطفولي لااااااا ده انا شوارعيه (ايوه بقي خرجيلها فتحيه المفتريه واديلها)
كان اسد ينظر بصدمه من منظرها وطريقه كلامها فلم يتخيل منظرها بتلك الطريقه وكتم ضحكته بصعوبه (هو انت مبتضحكش غير في المصايب)
ساره بصدمه: انتي بتكلميني انا اكده يا بت البندر ده انتي ليلتك سوده وكنت سوف تقوم بالهجوم عليها لو سماع صوت جدها الذي اوقفها بمكانها
الجد بحده: وه فيه ايه اللي بيوحصل اهنا
مثلت ساره البكاء وقالت: الحقني يا جدي بت عمي اللي لساتها وصله عايزه تضربني
يوسف: كلام ايه الي بتجوليه (بتقوليه) ده يا ساره
ردت دنيا بنرفزه: ايه يا محنو يا بت تمثيلك اوفر اوي عاملالي فيها غلبانه اومال مين اللي كان عامل سبع رجاله في بعض وعايز يضربني
عزيز: دنياااااا مش معقول كده خليني افهم اللي حصل ما ترد يا اسد انت اللي كنت واقف ايه الموضوع
اسد ببرود: واقول ايه يا عمي والحريم مكنوش محترمين ان فيه راجل واقف وعلوا صوتهم
غضبت دنيا منه فهو لا يهمه الاتهام المتوجه لها بالظلم ويهمه منظره ثم نطت عليه بنطه مفاجئه ومسكت مقدمه عبائته تحت نظرات الجميع المصدومه: ولااااااااا بقولك ايه مش وقت فخامتك وعظمتك انا والنعمه خلقي في مناخيري هتقولي الي حصل ولا ............
اسد وهو يبعدها بغضب وقال بصوت جهوري اخاف الجميع فهو الان في اكثر حالات غضبه: ولا ااييييه يا محترمه يا متربيه انا من ساعت ما شوفتك وانتي مش مبطله تريقه وحديت ماسخ وانا بسكت واعدي علشان عمي لكن لحد اهنا وتفرميلي مش اسد الدمنهوري الي يتمسك اكده ده اتخن راجل معرفش مش ميعرفش كمان ميستجراش حتي يعملها وانتي تعمليها اقطعلك ايديكي فاهمه
اخافت دنيا منه ولكنها جمعت شجاعتها وقالت بصوت مخنوق ودموع متحجره: لا مش فاهمه ومش عايزه افهم انا غلطانه اصلا اني عملتلك قيمه وجيت علشان اعتزر وخليت واحده حربايه ذي دي و اشارت علي ساره: تطلعني اني ظالمه وحشه انا فعلا كان عندي حق لما قولت لبابا مره انا مينفعش اقعد هنا وانت اثبت ده وكانت سوف تذهب ولكنها وقفت وقالت له:واه مش اسفه علي للي حصل دلوقتي او اللي حصل في الجنينه وتركتهم وذهبت بدموع شديده
الجد بصرامه:اسد ويوسف و عزيز علي المكتب تحت يلا ورايا وذهب الي مكتبه واتجه الثلاثه خلفه
في غرفه دنيا كانت تبكي بشده فعندما حاولت الاعتذار اتهمت بأنها حاولت ضرب ابنه عمها والاخر لم يتكلم ولا بحرف ويدافع عنها واصبحت امام الجميع هي الخاطئه دخلت كريمه وفاطيمه عليهم
جلست فاطيمه تربت علي شعرها وتهدئها
فاطيمه: اهدي يا بتي بس دموعك دي مش هتفيد بحاجه واصل احكيلي اللي حوصل
كريمه بدموع: انا مصدقاكي يا دنيا
رفعت دنيا ونظرت لها بصدمه: ايه
جلست كريمه بجوارها واخذتها بأحضانها: اللي بيحصلك ده حصلي زمان وعارفه انك مضربتهاش وانها هي اللي كانت عايزه تضربك عارفه كل حاجه يا حبيبتي
نظرت دنيا لها بدون فهم:يعني ايه كان بيحصلك زمان
فاطيمه:امك زمان كان فيه مشاكل بينها وبين مرت عمك اللي هي ام ساره الله يرحمها وكانت كيف بتها اكده تعيط وتتمسكن وتخلي الكل يصدقها وساره طالعلها
دنيا:وهي كانت بتكرهك ليه يا ماما
كريمه بابتسامه:هتعرفي كل حاجه في وقتها يا حبيبتي المهم دلوقتي بلاش دموعك
فاطيمه محاوله مضاحكتها:نفسي اعرف بتعيطي كيف ده انتي كنتي هتموتي ابني في ايديكي جيبتي القوه دي كلها منين يا بت نطيتي نطه كنتي كيف القرد
ضحكت كريمه وقالت:ههههههههه صح يا بت يا دنيا عملتي كده اذاي ده انا مستغربه ان اسد مرمكيش من البلكونه
دنيا:ده واحد بارد شايف البت الملونه دي بتتبلي عليا ومش راظي يتكلم مع انه حاضر الحوار من اوله ويقولك مش محترميني انت كنتي بترضعيه ايه يا بطه وهو صغير برود
فاطيمه:ههههههه يخرب عقلك يا دنيا لا يا حبيبتي كان بيرضع ذي البني أدمين والله هههههه
دنيا:بني أدمين ايه يس يا بطه قولي غيلان تيران حاجه ذي كده بني ادمين غريبه دي
فاطيمه:ههههههه والله انتي مشكله
كريمه وهي تضرب دنيا عي مقدمه رأسها :بطلي لماضه قوليلي بس هو ايه اللي حصل
سردت لهم دنيا ما حدث
كرميه بصدمه: يعني انتي كنتي راحه تعتذرلي الاسد
فاطيمه مكمله:وهو وقف الاول يتكلم معاكي اكده عادي
دنيا بأستغراب:اه عادي اومال كنتي عايزاه يخدني بالاحضان والبوس
كريمه:اتلمي يا قليله الادب يلا نامي دلوقتي وبكره نبقي نشوف اللي هيحصل
دنيا:انا لسه هستني لبكره انا عاوزه اسافر
فاطيمه:اخس عليكي يا دنيا عاوزه تسبيني ده انا حتي حبيتك
دنيا:والله وانا كمان يا فاطوم بس ربنا يسامحه اللي كان السبب انا مش هعرف اقعد مع هولاكوا والبت اللي شبه الساحره الشريره دي في بيت واحد
كريمه:ربنا يحلها يلا تصبحي علي خير وتركهم وخرحوا وذهبوا لغرفه كريمه وكل واحده شارده
كريمه:معقول دنيا كانت راحه تعتذر دي عمرها ما عملتها
فاطيمه:واسد وقف اتحدت معاها اكده من غير ما يتعصب ولا حاجه كيف اكده
ثم نظروا لبعضهم وضحكوا بخبث (دلوقتي عرفت الرجاله بتخاف ليه لما تجمعوا مع بعض)
كريمه:ممكن يكون اللي في بالي
فاطيمه بخبث:ممكن يا خيتي المهم دلوق هنعمل ايه
كريمه:انا هكلم اكرم ابن اختي فاكراه ده اللي هو اخو دنيا في الرضاعه
فاطيمه:وده هتعوزيه في ايه يا كريمه
كريمه بخبث:هقولك.....................
وبعدما سردت لها خطتهم
كريمه:بس وبكده هنشوف اللي هيحصل
فاطيمه:موافقه ومش هقول لاسد او ساره انو اخوها
في المكتب بلاسفل
اسد بعصبيه وهو يقف من علي مقعده:اعتذر اعتذر يا جدي هو مين فينا اللي غلطان
الجد بحده:لما تتحدت معاي تتحدت بأدب يا بن الدمنهوري وبعدين ايوه هتعتذر انت اللي غلطان انت مجولتش علي الحقيقه من الاوحا وقفت ساكت كأنك بتتفرج علي مسرحيه اياك
اسد بسخريه:لااااااه وهي لسمح الله وقفه ساكته دي كانت عاوزه تضربني اتخبلت في نفوخها عاد
عزيز بهدوء:اسد انا عارف انك زعلان من دنيا مش زعلان بس لا ده انت مضايق كمان علشان موضوع بتاع هولاكوا وكده يعني وكتم ضحكته وهو ويوسف ونظروا لبعضهم
يوسف:هي كانت بضحك مكنتش تقصد يا ولدي وكمان طلعت علشان تعتذر خلاص بقي
اسد بعند و عصبيه وهو يتجه خارج المكتب:لو اطربقت السما علي الارض ما هعتزرش مش اسد الدمنهوري اللي يعتذر
ثم نظروا جميعهم لبعض وانفجروا بالضحك علي لقب اسد (هولاكوا)
في صباح اليوم التالي كانوا جميعمهم متجمعين في بهو القصر
الجد:اكده يا دنيا عاوزه تزعليني منيكي تمشي كيف يا بتي وانتي لساتك جايه امبارح
دنيا:معلش يا جدو هبقي اجيلك تاني والله
عزيز:يا دنيا حبيبتي كده هتزعلي جدو منك يومين كمان ونرجع يا قلبي
كريمه:خلاص بقي يا دودو متزعليش جدو وبعدين ده فيه مفاجئه
دنيا:مفاجئه ايه
وفاجأه صمعوا صوت طرق علي
دخلت الخادمه:في واحد بره يا بيه ييقول انه عاوز ست كريمه
الجد:واحد مين
ثم دخل الشخص
اكرم:سمو عليكوا يا اهل الدار
نطت دنيا من مقعدها وقفزت بأحضانه كالطفل:كرومي
احتضنها اكرم بحب اخوي:وحشتيني يا دودي
استوووووووووب
(اكرم محمود:شاب يبلغ من العمر 25عاما طويل ذات جسد رياضي وعيون زرقاء لديه شركه ديكور صغيره ولكنه بأجتهاده سوف تكون من اكبر الشركات مرح جدا ويحب اخته دنيا بشده وهما الاثين سر بعضهم)
عزيز:يا بت اوعي كده خليني اسلم علي الواد
دنيا بطفوله وهي متعلقه في رقبه اكرم: لا كرومتي وحشني
كريمه: يا دي النيله مش هعرف اسلم علي الواد تعالي يا اكرم سلم علي الناس اللي قاعده وسيبك من بنت المجنونه دي
قام اسد ووقف بعصبيه: ايه قله الحيا دي ما تحترمي الرجاله اللي قاعدين واقفه متشعلقه فيه اكده ولا حد مالي عينك
دنياالتفتت ليه وقالت بعصييه:دي حاجه متخصكش انا من هنا لغايه ما امشي مش عايزه اي كلام بيني وبينك
اكرم محاول تهدئه الموقف:اهدوا يا جماعه وانت يا استاذ انا ابقي ا.....
قاطعه اسد وخرج وقال
اسد وهو يخرج من القصر:انا خارج بدل حرقه الدم دي
ساره وهي تتجه للدرج:ما بقاش في حيا ولا خشا
دنيا بصوت عالي:سبنهولك يا محترمه يا بلسم
اكرم:بااااس مركبه ميكرفون احم سلامو عليكوا كلاكيت تاني مره معلش يا جماعه
الجد بابتسامه:نورت يا ابني اتفضل اقعد معلش علي الي حوصل ده
اكرم بابتسامه:حصل خير يا حاج
الجد:لا حاج ايه بقي انت تقولي يا جدي خلاص
اكرم :جدي ايه بس ده انت حتي لسه صغير وحليوه بص ليكي عندي عروسه حاجه ايه لوز اللوز
دنيا وهي تضربه بكوعها في بطنه:تعرف تلم شويع
اكرم :اااااااه ربنا علي المفتري الحق عليا بخدم الرجال
يوسف :ههههههه باين عليك مصيبه انت كمان
اكرم :اومال مش اخو ذقرده اللي قاعده جنبي دي
نظرت له دنيا بشرار:ذقرده مين ياض
اكرم:يااض مين يا بت شكلك وحشك التعليق بتاع زمان
دنيا ببرأه:ليه بس يا كرومي ده انت حتي منورنا والله
اكرم بثقه :ايوه كده جيبي وره ناس ما بتجيش غير بالعين الحمره
دنيابمرح:او زرقه ذي بتاعتك كده يا عسليه انتي
اكرم :الحقي بنتك يا كريمه بتعاكسني وكده سمعتي تروح والواد مننا مالهوش غير سمعته
انفجر الجميع بالضحك علي هذا المشاكس
ثم ذهب جميعهم لتناول الطعام فجلست ساره امام اكرم دون ان ترفع عينناها به وكانت دنيا تجلس بجانبه
مال اكرم علي دنيا:هي مين الاخت اللي مش طيقاني من ساعه ما دخلت دي
دنيا بهمس:دي ساره بنت عمي التاني حاجه كده شبه ريا وسكينه بعيد عنك
اكرم وهو ينظر باتجاه ساره:ريا وسكينه ده ملاك يا بنتي
دنيا بغيظ:ملاك بلاش اقولك ملاك ده مين علشان متزعلش وكل وانت ساكت
اكرم:والله لاكل الاول علشان هفتان وبعد كده هقوم اشلوحك
واكملوا طعامهم ثم اتي تلفون للجد جعله ينتفض بفزع
الجد:ايه بتقول ايه ...