رواية حب لا ينتهي البارت الثالث 3 بقلم بوسي يوسف
لبارت الثالث
من رواية حب لا ينتهي
بقلمي بوسي يوسف
في مكتب احمد الدمنهوري
احمد :سناء
سناء:انت معقول
كانت رودينا تتطلع اليهم باستغراب
رودينا : ما ما هوا حضرتك تعرفي الاستاذ
احمد بحب : وابتسامه اتفضله اقعده الاول
جلست سناء وردينا ثم قالت سناء ازبك يا احمد عامل ايه
احمد بحب :الحمد الله وانتي اخبارك ايه اكيد دي بنتك
صح مشاء الله زي القمر
سناء بخجل :فتاه في العشربن انا كويسه الحمد الله ودي
بنتي الكبيره رودينا والصغيره ديما
احمد :خير يا سناء في عندك اي مشكله انا تحت امرك
رودينا :حضرتك احنا جايين نرفع قضية ميراث علي
اهل بابا الله يرحمه علشان من ساعة ما بابا مات وهما
مش راضين يتفهمو معانا ولا يدونا حقنا
احمد :بهدوء وفرحه داخليه الله يرحمه تمام انا.هقوم
بالازم بس تعمليلي توكيل يا سناء علشان اخلص كل
حاجه من غير ما اتعبكم معايا
سناء :ماشي شوف المعاد اللي يناسبك امتي وقلي
احمد :بكرا الصبح انشاء الله نتقابل عند الشهر العقاري
وتجبيلي معاكي الاوراق اللي هقولك عليها
رودينا :ان شاء الله طب بالنسبه للاتعاب ممكن حضرتك
ممكن اعرف كام
احمد :عيب اللي بتقوليه ده يا بنتي مامتك كانت عشرة
عمر كان يتكلم وهوا ينظر لسناء بحب فخجلت ووضعت
عينها في الارض وقالت معلش يا احمد الشغل مالوش
دعوه بالعشره
احمد بجديه :لما تخلص القضيه نتكلم
رودينا :بس احب انبه حضرتك انو الناس دول مش
ساهلين ومش هيسكته وهيحاوله يعمله مشاكل ياما
علشان نتنازل او حضرتك تسيب القضيه
احمد بتفهم وثقه : متقلقيش انا هظبت كل حاجه
سناء: تمام شكرا تعبناك معانا
احمد :تعبك راحه بس ممكن نمرتك علشان بكرا لما
نتقابل
رودينا :اتفضل دي نمرة ماما واسفه اني مش هبقه
موجوده بكرا بس ورايه شغل وماما ان شاء الله
هتبقه موجوده واستأذنه وخرجه وبعد خروجهم جلس
احمد وتذكر
فلاش باك
في كليه الحقوق كانت سناء في سنه اولي وكان احمد
في تالته
احمد :انا هاجي اتقدملك يا سناء انا بحبك ومش قادر
استغني عنك
سناء:بخجل وانا كمان بحبك اوي يا احمد بس بباك
هيوافق
احمد وميوفاقش ليه انتي محترمه وبنت ناس ومتعلمه
انا عايز اجي بكرا انا وبابا ممكن تقولي لبباكي
بعد ان رجعت سناء الي البيت واخبرت والدها
والدها :عريس ايه وزفت ايه دلوقتي مش لما تخلصي
تعليمك لكن طلامه انتي متسربعه علي الجواز كده
يبقه اسامه ابن عمك علي اولا بيكي هوا كان طلبك
وانا قولت اسيبك تكملي تعليمك وانا هتصل بيه
دلوقتي ابلغه علشان يجي هوا واسامه علي الاقل
دول نعرفهم والمثل بيقول اللي نعرفه احسن من اللي
منعرفهوش
سناء:ببكاء اللي تشوفه يا بابا ثم. اخذت التليفون
ودخلت الي غرفتها و اتصلت علي احمد في البيت
احمد :الو
سناء :ببكاء ايوه يا احمد انا اسفه بس احنا مش هننفع
لبعض
احمد بحزن :ليه كده اهدي بس وقوليلي حصل ايه
سناء: مفيش بس بابا وافق علي ابن صاحبه وانا
ميرضنيش انه بابا يرجع في كلمته ويطلع صغير قدام
حد انا اسفه يا احمد ثم اغلقت التليفون وظلت تبكي
باك
ياااا يا سناء مكنتش متخيل اني هشوفك بعد العمر ده
كله انا عمري مانسيتك يوم لو اتحقق اللي بفكر فيه
ببقه ضربت عصفور ين بحجر
***************************************
بعد ما وصلت سناء ورودينا البيت دخلت رودينا الي
غرفة امها. ماما يا ماااااما روحتي فين
سناء :هحكيلك كل حاجه مش ده اللي جيه تعرفيه
ثم اماءت لها رودينا وقامت سناء بقص كل شيئ
لبنتها ------------------------------------------
بس وبعدين جدك قعدني من الكليه علشان اتجوز
رودينا بحزن :يعني انتي مكنتيش بتحبي بابا
سناء:في الاول بس بعد كده بابكي الله يرحمه
حببني فيه من كتر ما كان بيحبني وبيعاملني كويس
يالا ربنا يرحمه
رودينا :بس اظن انك لسه حاسه بحاجه نحيت
استاذ احمد صح
سناء :بس يا بت ايه اللي بتقوليه ده ده واحد متجوز
رودينا :يعني حجتك انه متجوز يعني عندي حق يا سوسو
شكلك واقعه خالص
*********************-*-**************:****
شفته عمو بيسبل لطنت ازاي واحنا مش لقين
حد بتف في وشنا لا وايه طنت بتكثف قال والله انا
اصلا مش ناقصه ضغتي واطي خلقه
*******************************************
وبعد مرور كام يوم في مطار برج العرب بلاسكندريه
يعلن مطار برج العرب عن وصول الرحله القادمه من
كندا كان يخرج اياد من الطائره ويستلم حقائبه وسط
نظرات اعجاب من المضيفات وهمسات من البنات في
المطار وكان معتز في انتظاره
معتز :مصر نورت يا أيدو والله
اياد: وحشتي يا زفت والله ووحشتني رخمتك
معتز:مقبوله منك يا عم يالا علي البيت ده بابا وجاسر
هيطيرو من الفرح ماشي يالا لحسن تعبان وجعان نوم