recent
روايات مكتبة حواء

رواية حب موثق بالكمال كاملة بقلم مني الاسيوطي

 رواية حب موثق بالكمال كاملة بقلم مني الاسيوطي



عبد المتجلي
قولت اسمه وانا مش مصدقة ،اكيد جدي بيهزر، بس بصه امي وابويا وعمي ومرات عمي بتأكد الكلام، بعد وقت قصير اتلحلت اخيرا وقولت لجدي..
اكيد بتهزر يا جدي
وههزر في الحديت دا بردك يا بت ولدي
يا حزني يا لهوي رجعوني اسكندرية تاني، ماما بطلو هزار
وهنهزر ليه، جدك بيعمل الصالح ليكي
الصالح دا بقي يبقي عبد المتجلي
ايوا
بصيت لبابا مش مصدقة انه موافق علي المهزله دي، انا اتجوز عبد المتجلي، طب ازاي يا ناس،دا انا بخاف منه،وبطلت اجي الصعيد بسببه، انا كان اي اللي جابني هنا بس،اربع سنين محطتش رجلي في الصعيد بسببه، انا فاكرة اخر مرة جيت هنا، كانت زيارة عاديه لبيت اهل بابا في الصعيد، بس غلطتي الوحيدة اني خالفت العادات زي ما بابا قالي،لحد النهاردة مش فاهمه اي العيب اني وقفت في البلكونة، ايوا زي ما قريتم كدا، يومها عبد المتجلي ابن عمي شافني وانا واقفة في البلكونه، عمري ما هنسي القلم اللي ضربهولي، ودلوقتي عايزني ابقي مراته مستحيل،فوقت من تفكيري علي بابا وهو بيقول اسمي
منار مالك يا بت!
هاا مفيش، بس انا مش عايزة اتجوز عبد المتجلي
مش بكيفك
جسمي كله اتنفض لما سمعت صوته ورايا، مقدرتش الف وابصله، جريت علي جدي ووقفت وراة،مرفعتش عيني من الارض، لقيته بيقرب من بابا وبيسلم عليه وبيقولو
نورت الصعيد يا عمي
منور بناسه يا ابني
وراح ناحيه ماما وبكل ادب وطي علي راسها وباسها وقالها
كيفك يا مرات عمي
الحمد لله يا ضنايا، انت عامل اي؟
بخير الحمد لله
عملت اي في المحصول يا ولدي؟
اتحمل كله علي العربيات يا ابوي
ميلت علي جدي وهمستلو
وحيات عيالك خبيني منه
الكل استغرب لما جدي ضحك من قلبه وبصوت عالي، وطيت تاني وقولتلو
بس يا جدي فضحتني،اهون عليك اتجوز الكائن دا
والله يا غاليه ما تهوني،انا بس بحافظ عليكي
احيه يا جدي، انت كدا بتحافظ عليا، دا انت بترميني للتهلكا بإديك
اتحشمي يا بت ليسمعك
كمل يا جدي انا سامع كويس من الاول
تنحت بمعني الكلمه،سامع من الاول، يالهوي يا صغيرة علي الهم يا لوزة، اخر حاجة فاكراها لما قرب مني وقالي
بجي انا تهلكا
اغمي عليا اول ما قرب مني،انا فعلا بخاف منه،اتجوزو ازاي بس، انا نسيت اعرفكم بيا، انا منار الدمنهوري، عندي عشرين سنه ومعايا دبلوم تجارة، مقدرتش ادخل الجامعه لان جدي رفض، انا محجبه وبصلي وبحفظ قران ،امنيه حياتي احفظ القران كله، معنديش اصحاب وحيدة،امي هي صاحبتي واختي، لاني برضو معنديش اخوات،انا اهلي من الصعيد ،بس عايشه في اسكندرية، وعبد المتجلي دا ابن عمي منصور، عمي سماه علي اسم جدي،حاجة كدا استغفر الله العظيم مستفزة، هو شكله حلو بس مش مناسب ليا،حسيت بايد خشنه بتضربني براحة علي وشي، فتحت عيني ويارتني ما فتحتها، اتنفضت لما لقيت عبد المتجلي في وشي، بس كمان كان بابا وماما وجدي وعمي ومرات عمي معانا، اتلغبطت وارتبكت من بصته ليا، وفقت علي كلام مرات عمي لما قالتلي
انتي زينه يا بتي؟
احم،ايوا يا مرات عمي
اي اللي حصلك يا بتي، ما كنتي زينه؟
هاا، مفيش يا عمي انا بس جعانه
عيني يا صنايا، حالا هجهز الوكل
لا يا مرات عمي متتعبيش نفسك
لاه كيف دا،دا انا محضرالك الوكل اللي عتحبيه، والبتاو سخن ويستاهل خاشمك
سقفت بايدي وقولت بفرحة
بجد عامله بتاو
ايوا يا ضنايا
جريت عليها وحضنتها ونسيت كل حاجة، انا حرفيا بموت في مرات عمي، ضحكت وقولتلها
والله انتي اجدع من امي
يا بنت الجزمه،بتبعيني عشان رغفين عيش
طبعا امي اللي قالت كدا، لفيت ليها وقولتلها بهزار
انا بعمل الصالح
بتعملي الصالح في البتاو
مش احسن ما اعمله في عبد المتجلي
صمت عم المكان،اي الهدوء دا!!المفروض ماكنتش اقول كدا، ازاي نسيت ان عبد المتجلي واقف، يا لهوي هو بيبصلي كدا ليه، اعمل اي! يارب الارض تنشق وتبلعني، قولت بعد ما عرفت حجم المصيبه اللي عملتها
احم اسفة، مقصدش انا بس ...انا، اصل انا، احم كنت يعني ....
معرفش الكلام راح فين لما لقيته بيقرب مني، وفجأة ......
.........يتبع.............
google-playkhamsatmostaqltradent