-->

رواية سلاسل ابليس الفصل الثاني كاملة بقلم نهي الشيخ

 رواية سلاسل ابليس الفصل الثاني كاملة بقلم نهي الشيخ

    رواية سلاسل ابليس الفصل الثاني كاملة بقلم نهي الشيخ

    سلاسل إبليس
    الجزء الثاني
    بقلم/نهي الشيخ

    فجأه سمعت صوت باب الاوضه اللي انا قاعد فيها بيتفتح براحه ونور الاوضه أطفا لوحده..... .
    وسمعت خطوات بتدخل الاوضه وكأن حد بيقرب عليا بس انا مش شايف حاجه وكل ما الخطوات صوتها يقرب كنت ببرق بعيني في الضلمه علشان اشوف ايه ده وفي عز ما انا مركز وباصص قدامي سمعت صوت طوب بيتحدف علي ازاز الشباك....
    رحت جريت ناحيه الشباك وفتحته ملقتش اي حاجه بصيت للسما لقيت القمر منور السما وشكل النجوم رائع فيها
    _ اعوذ بالله من الشيطان الرجيم...... اكيد انا بيتهيئلي.... مافيش حاجه ... طلعت الموبايل من جيبي ورحت نورت النور الظاهر ان فيشه الكهربا بتعلق ولا حاجة


    وقعدت اقول لنفسي ليه انا خايف كده....
    هيبقي ايه يعني دي اكيد اوهام... وزي ما قلت للحاج رمضان حتي لو البيت ده مسكون ايه يعني.... ده انا عشت ايام سوده وانا صغير في الدار كلها ظلم وخوف وقلق وايام اصعب في الغربه .....
    شجعت نفسي وقمت اشوف البيت علشان اكتب الحاجات اللي هشتريها....

    وانا بدور في البيت لقيت اوضه في الدور التاني بابها عليه خيوط عنكبوت كتير وكأن محدش دخلها من سنين مع اني وانا بشوف البيت مع الحاج رمضان كانت كل الاوض مفتوحه و شكيت في نفسي وقلت اكيد مختش بالي ساعتها...
    شلت العنكبوت ودخلت الاوضه والغريب اني لقيت فيها كراكيب كتير عكس باقي اوض البيت اللي كانت فاضيه تقريبا
    ارضيه الاوضه دي كانت خشب قديم وبيعمل صوت تزيق مخيف وانا بدوس عليه
    ومن كتر الحاجات اللي فيها قررت اني هسيبها للصبح وطلعت منها علطول ....
    وكملت لف في البيت لحد ما وصلت للسطوح...


    قلت اطلع اقعد في السكون شويه لاني من زمان بحب اتأمل في منظر نجوم السما....
    والسطوح كان ليه باب خشب قصير مكسر اتفتح بكل سهوله اَول لما لمسته ....
    دخلت وفضلت قاعد علي الارض ببص للسما وفجأه نزلت عيني علي باب السطوح لقيت عنين حمرا صغيرة بتبص عليا....
    للحظه تفكيري اتشل تماما..... مش عارف اعمل ايه...

    طب ده الباب اللي هنزل منه اعمل ايه انا بقي انط من فوق السطوح....
    فضلت العيون الحمرا بتبصلي وانا مش عارف اعمل ايه....
    قعدت الف حوالين نفسي لحد ما لقيت خشبه اخدتها ورمتها علي الباب...... لقيت حاجة سودا كبيره بتنط عليا وبتقول ماوووووووو بصوت بشع....
    قطه........ طلعت قطه..... وسودا.... وعنيها حمرا.......

    انا لو فضلت اوهم نفسي كده هموت من الخوف بجد.....

    نزلت من فوق السطوح وانا بحاول اطمن نفسي ان مافيش حاجه حصلت......
    نمت علطول يمكن لاني كنت عاوز اهرب من التفكير.... واول لما صحيت من النوم طلعت من الاوضه لقيت حاجه في منتهي الغرابة.....
    صنيه كبيره عليها انواع كتير من الاكل وعيش وفاكهة... اكيد الحاج رمضان جابلي اكل... بس كل ده... والله الراجل ده شكله طيب وانا عاوز اخد البيت بس علشان خاطره هو
    اول مره اكل كتير كده ... وانا بقول الحمد لله لقيت الحاج رمضان قدامي فجأه
    _ ايه يا ابني كل ده نوم انا جبتلك الاكل ولقيتك سايب باب البيت مفتوح... حطيت الاكل وقلت اجيلك بعد شويه تكون صحيت
    = كتر خيرك يا حاج والله بس ده كتير جدااا


    _ دي حاجه بسيطه يا ابني... بس طمني نمت كويس
    = والله الحمد لله... هو البيت مخيف شويه بليل بس نمت كويس الحمد لله
    _ في عربيه بره مستنياك علشان لو عاوز تروح المركز زي ما قلت امبارح
    = انا مش عارف اشكرك ازاي والله
    _ لا شكر علي واجب يا بني يالا علشان تلحق تيجي قبل المغرب = ماشي بس بشرط عاوزك تيجي تتعشى معايا النهارده ان شاء الله
    _ لا يا ابني عشا ايه انا يدوب اخر حاجه بتنزل بطني الغدا وبصلي العشا وبنام علطول ولا بتعشي ولا بسهر....
    = ماشي يبقي نتغدي سوا ان شاء الله بكره


    وسبت الحاج رمضان ورحت السوق اللي في مركز المدينه
    ومشترتش حاجه غير كشافات نور وشويه معلبات....ما انا لسه مقررتش هاخد البيت الغريب ده ولا لا....
    ووصلت فعلا قبل المغرب وحسيت اني لسه مش جعان لاني كلت كتير فعلا علي الفطار وقررت اني اطلع ادخل الاوصه اللي فيها كراكيب دي يممن اعرف اطلع منها حاجه اغرش بيها البيت من تحت
    واول لما طلعت السلم وشفت الاوضه جالي زهول.....

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .