-->

رواية للقدر رأي آخر البارت الثالث 3 بقلم اية العربي

 رواية للقدر رأي آخر البارت الثالث 3 بقلم اية العربي

     

     رواية للقدر رأي آخر البارت الثالث 3 بقلم اية العربي 

    لجزء الثالث من رواية للقدر راى اخر

    بقلم /آية العربي
    ستيقظت اية على صوت المنبه يعلمها انها السابعة صباحا.....

    قامت واغلقته وذهبت الى الحمام وتوضأت وادت فرضها ودعت الله ان يوفقها ف حياتها الجديدة وان يرد اليها طفلتيها .......

    قامت وابدلت ثيابها الى دريس رقيق من اللونين الاحمر والابيض مع حجاب اوف وايت ذادها اشراقا وحذاء رياضي رقيق وخرجت من غرفتها وجدت اختها رهف مستيقظة ....

    سالتها باستغراب _ايه يا روف صاحية بدرى ليه ..

    رهف بتثاوب _قولى ايه اللى لسة مصحيكى لحد الوقتى وضحكت ....

    فتحت آية عينها من هذه الرهف التى لم تكف عن السهر والنوم طول النهار وقالت معنفه اياها _اومال عايزة تروحى الجامعةازاى .....
    اعملى حسابك مافيش لسيادتك جامعة مسائية كلهم للاسف بيبداو بدرى ممكن اعرف هتعملى ايه .قالتها وهى تشبك يداها مع بعضهم وتنتظر من اختها الاجابة ...

    فقالت رهف محاولة ف امتصاص غضب اختها _جرا ايه يا يوية ده ماما معملتهاش وبعدين يا قلبي قدمى انتى بس ف الجامعة وانتى هتلقينى وربنا نايمة من المغرب يا صين ....

    رفعت اية حاجبها باستغراب على اختها اللا مبالية تمام وحركت راسها يمينا ويسارا دليل على عدم اقتناعها ....

    تركتها ودخلت الى غرفة والدتها فوجدتها ما زالت نائمة قبلتها وخرجت متوجهة الى المكان الذي سوف تبدا منه حكايتها مع حب حياتها عوضها عن سنين عذابها ...

    ننتقل الى مكان اخر لم نتكلم عنه من اول روايتنا مكان فى نفس المدينة الرائعة ولكن ف ارقى احيائها .....

    فى فيلا سليم الهوارى

    سليم (شاب ف اواخر التلاتينات وسيم جدااا ذو طول فارع وجسد رياضي يحب زوجته سمر كثيرا لديه شركات الهوارى جروب للاستراد والتصدير ذو شخصية جادة وصارمة )
    يستيقظ على انين زوجته سمر....

    سمر (زوجة سليم فى ال30 من عمرها تحب سليم ذو جمال غربي وشعر اشقر وطول وجسد مثل عارضات الازياء ولكنها جادة وصارمة ايضا )
    سليم محدثا اياها بقلق _سمر مالك فيه ايه تانى لاء المرة دى لازم نروح للدكتور ...

    سمر سريعا _لاء يا سليم شوية برد متشغلش بالك انت
    سليم باستغراب_مشغلش بالى ازاى يعنى يا سمر انتى بقالك فترة مش عجبانى لو مخبية عنى حاجة ...

    قاطعته سمر _انت عارف انى مش بعرف اخبي عنك حاجة
    كاد ان يرد عليها الا ان دخول( آسر والين ) منعه من استكمال كلامه ...

    آسر والين (هما توأم سليم وسمر ذو 4 سنوات )
    اسر والين _بابا ماما يالا دادا سعاد حضرت الفطار وقالت نطلع ننادى عليكوا ...

    حمل سليم الين وقبلها وكذلك آسر وقال لهم _مش اتفقنا نقول صباح الخير الاول يالا روحو صبحوا على ماما ..

    جروا التوأم على والدتهم يحتضنوها ويقبلوها
    اسر والين _صباح الخير يا مامى...

    سمر _صباح الهنا ويالا ننزل نفطر علشان انا اللى هوديكو الحضانة النهاردة

    سليم باستغراب _اشمعنى يا سمر ما دايما السواق بيوصلهم

    سمر برجاء_علشان خاطرى يا سليم سيبنى اوديهم واهو اتعرف ع المسات بتاعتهم

    سليم _عادى يا حبيبى انا مش ممانع بس استغربت

    سمر _لاء انا اللى هوديهم كل يوم

    سليم مهاودا _اعملى اللى يريح بس يالا علشان نفطر

    نزلوا الى غرفة الجلوس واجتمعوا على طاولة الطعام بعدما القوا التحية على دادا سعاد...

    بعد دقائق نهض سليم وقال _الحمد لله انا شبعت يالا بقا سلام هروح الشركة ...

    سمر _مع السلامة يا حبيبى
    بعد انتهاء فطارهم ذهبوا وابدلوا ملابسهم وانطلقوا بالسيارة الى الحضانة

    فى الحضانة تأقلمت آية سريعا مع المسات والاطفال كذلك
    آية بمرح _ها مين عليه الدور يا حلوين
    الاطفال بحماس _انتى يا مس
    آية مدعية الصدمة _انا لاااااااا مستحيل وظلت تركض وهم ورائها لكى يقوموا برسم الالوان على وجهها ......

    بعد قليل وصلت سمر اللى الحضانة وتعرفت على مس سمية واعجبت بالحضانة فهى اول مرة تراها
    ركضا التوأم على الكلاس وتفاجؤا بالمس الجديدة وهى تلعب مع الاطفال وكذلك آيه التى اتجهت ناحيتهم وقالت مرحبه _مين اللى قال للشمس والقمر يطلعوا مع بعض ...

    ابتسم لها التوأم فقالت بجدية مصتنعة مادا يدها اليهم _اعرفكم بنفسي انا مس آية الجديدة مع تحريك عينيها بشكل كوميدي ..

    ضحك عليها التوأم
    فقالت _انتو مين بقا
    جاءت من وراءهم سمر وقالت _صباح الخير حضرتك جديدة هنا ؟..

    تحدثت ايه _صباح الخير يا فندم ايوة انا اتعينت النهاردة واول مرة اشوف العسلات دول حضرتك اكيد والدتهم ...

    هزت سمر راسها ماكدة وقالت _انا كمان اول مرة اوصلهم هنا .سعيدة بمعرفتك يا مس اية ودول اولادى آسر والين...

    آية بحب _ماشاءلله ربنا يبارك فيهم شكلهم بيتكسفوا
    سمر موضحة _فعلا هما مش اجتماعيين خالص...

    ايه بثقة_لاء دى بقا سبيها عليا ومتقلقيش

    سمر بابتسامة مجاملة _تسلمى ده شئ يسعدنى ممكن اخد رقمك...

    اية برحب_اه طبعا ثوانى ....
    املتها اية رقمها وكذلك فعلت سمر على امل ان تبلغها باخبار توأمها اذا حدث جديد ....

    ودعت سمر التوام ومس آية وانطلقت بسيارتها لاصطحاب صديقتها سها بعد مهاتفتها الى عيادة دكتور شريف لمعرفة نتائج الفحوصات التى اجرتها منذ يومين ....

    اما ف الحضانة كانت اية مستمتعة جداا مع الاطفال وخصوصا التوأم التى احبتهم واحبوها كثيرا
    دخلت عليها رضوى وقالت _ايه يا يويو الاخبار
    آية بامتنان _تمام الحمد لله بجد يا رضوى مهما شكرتك قليل عليكى ....

    رضوي بعتب _متقوليش كدة يا اية انتى تستاهلى كل خير وتعالى يالا وقتك معاهم انتهى..

    اية بتفاجأ _بالسرعة دى ؟لاء سبينى معاهم شوية ..

    ضحكت رضوي قائلة _ايه يا يويو ده احنا بنعد اللحظة اللى نخرج من عندهم وبنبقى خارجين مصدعين ..

    آية بدموع _يمكن كنت محتاجة دوشتهم علشان سما وهنا وحشونى ..

    رضوى بحنان وهى تربت على كتفها _معلش يا آية اكيد الحقيقة هتبان وهترجعى تشوفيهم والاهم حقك هيرجعلك
    اية بتنمى _ياااااارب..

    فى مكان اخر فى شركة الهوارى جروب وتحديدا عند مكتب سليم يدخل عليه صديقه مهاب (مهاب 36 سنة يعمل معه منذ بداية فتح الشركة متزوج ولديه طفل طويل نسبيا بجسد رياضي ايضا وشعر مموج ملامح شرقية )

    مهاب موجها حديثه الى سليم _صباح الخير يا سليم ايه اخبارك ..

    سليم _صباح النور كله تمام بس طمنى ايه اخبار شحنة المعدات الطبية ..

    مهاب _كله تمام بس فيه جماعة بيحبوا يلعبوا من تحت الترابيزة وده مش كويس لينا..

    سليم بثقة_ميقدروش هما عارفين سليم الهوارى يقدر يعمل معاهم ايه ...

    مهاب باعجاب _ماشي ياعم الواثق ربنا بس يعديها على خير ..

    سليم بشرود _يااارب..

    مهاب بعدما لاحظ شرود سليم ساله _مالك سا سليم فيك ايه..

    سليم _ابدا يا مهاب بس سمر حالتها مش عجبانى حاسس انها مخبية عنى حاجة ...

    مهاب بقلق _حاجة ايه لاء طبعا يا اخى سمر مستحيل تخبي عنك حاجة ...

    سليم _حالتها الصحية مش عجبانى وكل ما قولها نروح للدكتور ترفض وانت عارف انها عنيدة ..

    مهاب _لاء كدة انت قلقتنى طيب هتعمل ايه ...

    سليم بحيرة _مش عارف بس اكيد لو فيه حاجة هعرفها ده حتى طلبت تروح تودى آسر والين الحضانة ودى اول مرة تعملها ...

    مهاب بهدوء _متقلقش يا سليم انشاءلله خير ...

    _________
    انا عند سمر فكانت قد وصلت المشفى مع صديقتها وترجلت من السيارة ودخلت وصعدت الى غرفة دكتور شريف
    فى الداخل بعد الترحيب سالته متوجسة _خير يا دكتور طمنى
    دكتور اشرف بارتباك _للاسف يا مدام سمر التحاليل بتاكد ان عندك كانسر ......

    الجزء الرابع من هنا 

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .