-->

رواية عودة ميت الفصل الخامس 5 بقلم عزيزة حامد

رواية عودة ميت الفصل الخامس 5 بقلم عزيزة حامد

    رواية عودة ميت الفصل الخامس 5 بقلم عزيزة حامد 



    رواية عودة ميت
    بقلمي عزيزة حامد
    الفصل الخامس
    بعدما عاد آسر الي منزلة صعد الي غرفتة ليأخذ حمام ليريح عقلة وجسدة لكي يستعد للمهمة
    خرج آسر من الحمام و استلقي علي السرير لكي يفكر فيما سيفعلة في الليل فهذة المهمة من اصعب المهام التي سيقوم بها لانة سيلقي بالقبض علي اكبر تجار المخدرات بالبلدة وهو يتاجرون ايضا في الاعضاء وهذا ما يشعلة غضبا اكثر فاقسم انة سيدخلهم جميعا السجن ولو علي جثتة
    في الاسفل في غرفة احمد وحنين
    كانت حنين تبكي لأنها تشعر بوخزة في قلبها تجاة هذة المهمة التي سيقوم بها آسر اليوم لا تعرف لما تشعر بهذا الشعور الغريب فهو في كل مرة يخرج في مهمة كانت تخاف علية خوفا من فقدانة ولكن هذة المرة غير كل مرة فهذة المرة تشعر بخوف شديد علي آسر تخشي فقدانة فقالت لأحمد ان لا يجعل آسر يقوم بهذة المهمة ولكنة اخبرها بأن آسر هو الوحيد الذي يقدر ان يقوم بهذة المهمة ولكنها كانت خائفة علية كثيرا فقررت ان تصعد الية وتمنعة من المغادرة
    جاءت حنين لتصعد الي اسر وجدتة يهبط السلالم فاوقفتة قائلة:آسر يا ابني متخرجش انهاردة انا قلبي مش مطمن
    آسر:يا امي انتي كل مرة تقولي كدة متقلقيش ان شاء الله مش هيحصل حاجة
    حنين:لا يا آسر المرة دي غير كل مرة انا قلبي مش مطمن يا ابني حاسة بحاجة غريبة حاسة ان هيجرالك حاجة لو خرجت
    آسر:محدش بيمنع قدرة يا ماما متخافيش عليا ابنك أسد يا ستي اضحكي بقا😂
    حنين وبدأت تبكي:لا يا آسر ابوس ايدك يا ابني متروحش خلي حد بدالك
    آسر:مينفعش يا ماما لازم امشي ارجوكي متعيطيش ادعيلي انتي بس
    حنين:ربنا معاك يا حبيبي ويحميك من كل شر ويرجعلك لينا بالسلامة
    آسر:امال فين سيادة اللوا
    أحمد وهو يخرج من الغرفة:انا اهة يا عم اية مقضينها انت ومراتي ولا اية😂
    آسر:اهو ابتدا يغير تاني😂انا بقول امشي احسن بدل ميضربني😂
    أحمد وهو قادم تجاة آسر:خلي بالك من نفسك يا آسر وركز في هدفك
    آسر:حاضر يا بابا
    قام أحمد باحتضان ابنة فهو يشعر ايضا بشئ سئ ولكنة يكتم هذا الشعور بداخلة كي لا يقلق زوجتة اكثر من قلقها
    آسر:خلاص بقا يا جماعة اية جو الكآبة دي هو انا رايح احارب😂
    كان آسر يحاول تلطيف الجو كي لا يجعلهم يقلقو علية
    آسر:انا هروح اسلم علي روما بقا بعدين امشي
    وذهب اسر الي غرفة مريم كي يودعها قبل مغادرتة قام بتقبيل جبهتها وهي نائمة وخرج من المنزل بأكلمة كي يلتقي برفاقة ليستعدوا للمهمة
    آسر وهو يتصل بمحمد:ها يا محمد جهزتو
    محمد:ايوة يا آسر جهزنا انت فين
    آسر:انا جاي اهة
    محمد:ماشي سلام
    آسر:سلام
    ذهب آسر الي اصدقاءة في المكان المخصص
    آسر:مستعدين يا فريق الاسود
    قالو جميعا بصوت واحد:مستعدين
    أدم:آسر انت فيك حاجة متغيرة المرادي فية اية
    آسر:ها لا ولا حاجة
    مؤمن:آسر احنا عارفينك كويس انت فعلا فيك حاجة متغيرة
    آسر:مش عارفة حاسس ان فية حاجة مش كويسة هتحصل
    يحيي:متقلقش يا عم دة انت محدش يقدر عليك😂
    آسر بضحك:اهة قرك دة اللي هيجبني ورا😂
    آسر بجدية وهو ينظر الي الساعة:يلا استعدو ساعة الصفر جت
    أدم:يلا
    ذهب كل واحد منهم الي مكانة ليستعد لتنفيذ الخطة
    انتظروا الي ان قدم المهربين وهم يقومون برؤية البضاعة
    آسر:استعدوا يلا هجوم
    قاموا بمهاجمة المهربين فقامو باطلاق علي الظباط النار ولكنهم نجحو بالقبض عليهم ولكن هذا بعدما أصيب آسر فجاءت الطلقة بجانب قلبة فوقع علي الأرض وهو يتألم
    أدم لاحظ آسر وهو يقع علي الأرض فجري الية بخضة:آسررررر فوق يا آسر فرأي الدم مغرق لبس آسر كلة فأمر العساكر بأن يطلبو الاسعاف لة
    محمد ومؤمن ويحيي وهم يركضو الية ليحملو آسر الي سيارة الاسعاف
    مؤمن:آسر آسر قووم احنا خلاص قبضنا علي العصابة
    انتقل اسر الي المستشفي فأدخلوة غرفة العمليات
    وقام رفاقة بالاتصال باللواء احمد والد آسر ليخبرة بما حدث لآسر فانتفض أحمد من مكانة فقلقت حنين وهي تري معالم وجهة تتغير
    حنين:احمد آسر حصلو حاجة قلي انا حاسة بوجع قلبي اووي قلي الحقيقة آسر حصلة اية
    أحمد وهو يتهاوي علي المقعد:آسر اتصاب وهو بيقبض علي العصابة وهو دلوقتي في اوضة العمليات
    حنين وهي تبكي بإنهيار:انا كنت حاسة قلتلة ميروحش مسمعش كلامي ااااااة يا آسر يا ابني انا عايزة اروحلة وديني لابني يا احمد انا عايزة اشوفة😭
    مريم وهي واقفة علي الباب تبكي لأنها سمعت ما قالة ابواها عن اخيها آسر
    مريم وهي تتقدم منهم
    مريم:ماما هو هو ا.س.ر حصلة اية😭
    حنين وهي تحتضنها:هيبقاا كويس يا مريم متقلقيش
    مريم:انا عوزة اروحلة يا ماما مليش دعوةة
    أحمد:يلا يا حنين قومي البسي انتي ومريم واحنا هنروحلة المستشفي دلوقتي
    قامت حنين بارتداء ملابسها هي ومريم علي عجالة من امرهم وهم يبكون
    حنين وهي تخرج من الغرفة:يلا يا أحمد بسرعة انا خايفة علي ابني اوووي
    أحمد والدموع متحجرة بعينية :يلا يا حنين يلا يا مريم
    وركبوا السيارة ليذهبوا الي المستشفي
    عندما وصلو وجدوا اصدقاء آسر خارج غرفة العمليات
    فذهب احمد الي اصدقاء آسر
    أحمد:قولولي يا ولاد اية اللي حصل
    يحيي بدموع في عينية فآسر صديقهم الذي يقف بجانب اصدقاءة في الشدائد :واحنا بنقبض علي العصابة آسر اتصاب بطلقة بجانب قلبة
    أحمد وهو يتهاوي علي الكرسي وحنين اخذت تبكي بانهيار هي ومريم
    مريم:انا عايزةابية آسر يا ماما هيبقا كويس صح قليلي ابية اسر هيبقا كويس
    حنين وهي تحتضن مريم:آسر هيبقا كويس متخافيش يا مريم يا حبيبتي هيقوملنا بالسلامة ام شاء الله ادعيلة انتي يا مريم هو بيحبك واكيد هيقوم علشانك
    مريم:اكيد هو هيبقا كويس صح 😫
    أحمد:بس بقا با روما آسر مبيحبش يشوفك بتعيطي
    مريم:حاضر يا بابا
    بعد فترة خرج الطبيب من غرفة العمليات فركضوا الية جميعا ليطمئنو علي آسر
    فسألة احمد عن صحة آسر فقال لهم الطبيب:.........
    ******
    في مكان آخر
    كانت قمر تجلس في غرفتها وتشعر بوخزة في قلبها لا تعرف ما هو سببها دخلت والدتها اليها الغرفة لكي تدعوها لكي تطمئن عليها لعدم خروجها لتناول الطعام معهم
    إيمان(والدة قمر):اية يا ريري مخرجتيش تاكلي معانا لية حد مزعلك
    قمر:لا يا ماما ابدا انا مدايقة شوية بس
    إيمان:ومدايقة لية يا حبيبتي مين اللي دايقك بس
    قمر:مفيش حد يا ماما مضايقني بس مش عارفة حاسة قلبي بيوجعني يا ماما مش عارفة لية
    إيمان:أكيد بس انتي خايفة علي حد قريب منك
    قمر وهي تتذكر آسر لا تعرف لما خطر علي بالها هكذا فهي تعرفة فقط منذ ايام وها هي الآن قلبها ينغزها خوفا علية تشعر انة في خطر الآن لا تعرف هل الذي تشعر بة صحيح ام خاطئ ولكن هي تريد الآن الاطمئنان علية فقررت ان تتصل بمريم لكي تطمئن علية منها ولكن نظرت الي الساعة فوجدت الساعة تعدت منتصف الليل فقررت ان تتصل في الصباح الباكر
    إيمان:طب انا هسيبك بقا يا حبيبتي تنامي وترتاحي
    قمر:ماشي يا ماما تصبحي علي خير
    إيمان:وانتي من اهلة يا حبيبتي
    ظلت قمر تحاول النوم ولكنها فشلت في ذلك لكثرة تفكيرها في آسر وخوفها الشديد علية


    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .