اخر الروايات

رواية عائلة سعيدة جدا الفصل الثالث 3 بقلم دودا حوده

رواية عائلة سعيدة جدا الفصل الثالث 3 بقلم دودا حوده





#عائله سعيده جدا
#الحلقه الثالثه
#بقلم دوداا حوده
محمود :اه طبعا تحت امرك اتفضلي
بسنت :هو فيه اي عايزه محمود ليه
الام :بطلي تكوني حشريه شويه
نجاد :اكيد عايزه ترجع الشغل
الام :انهي شغل اكيد العقربه اللي اسمها جودي هتروح الشركه وهتعين علي مزجها
نجاد :والله يا ماما مش تدخل مني بس تفتكري بابا فعلا عمل كده
الام :, بوصي يا بنتي احنا الاول كنا كارهين جوزتك من ابني بس انتي خالص بقيتي مرات ابني والمفروض تتعملي معانا عادي انتي اللي بتحاولي تبعدي عننا ارد بقي علي سوالك انتي عيشتي معانا قد اي عمرك شوفتي عمك ظلم حد زي ما كان بيبني فيلا لده كان لازم يعمل لاخو. محمود هو اللي كان مش حابب يشتغل في الشركه إنما عمك يعمل كده لا عمرها ما تحصل
نجاد :مالك يا بسنت
بسنت :هموت واعرف فيه اي جوا
الام :اطلعي يا بت شوفي جوزك اخلصي كسر رقبتك
نجاد : هههههههههههه والله فعلا انتو ناس طيبه اوي
                           #بقلم دوداا حوده#
عبير :انا مش عارفه ابتدي الحوار ازاي أنا محرجه جدا من حضرتك
محمود :مافيش اي احراج شوفي عايزه اي وانا تحت امرك
عبير :لا مش عايزه حاجه انا جايه اقول لحضرتك علي حاجه حصلت مني بس غصب عني والله
محمود :عبير انتي عارفه اللي احنا فيه ارجوكي قولي عايزه اي
عبير :المحامي بتاع استاذ عمر
محمود :مالو فيه اي
عبير :جه وانا امي تعبانه جدا في المستشفي وقالي انو مستعد انو يدفع ليها مصاريف المستشفي بس بشرط احلي استاذ عمر يمضي علي ورق
محمود :انا مش فاهم منك حاجه بتقولي اي
عبير :مش الشركه المفروض انها مكتوبه باسم استاذ شهاب
محمود :ايوه
عبير :الكلام ده مش حقيقي اللي عامل الحوار ده المحامي واكيد متفق مع استاذ شهاب
محمود :اه وانتي جايه تقولي الكلام ده دلوقتي ليه بعد ما اخويا خد كل حاجه
عبير :والله امي كانت تعبانه اوي وعالشان الفلوس حرام امي ماتت😭😭
محمود :اه وضمريك صحي بعد ما امك ماتت انتي هتيجي المحكمه وتقولي الكلام في لاني عرفت قضيه عليكم كلكم
عبير :انا غلط ومساعده ادفع تمن فلكي وقام محمود وفتح الشنطه بتاعته خدي الفلوس كانت جايه ليكي بالحلال بس انتي استعجلتي ده شيك ب١٠٠الف جنيه بابا كان كتبه ليكي وقالي أنه مش عايز يدي لشهاب علشان هيفضل يقول كتير ومينفعش وأما انا كنت هجبلك الشيك ده لحد عندك لولا اللي حصل انا بكره هروح النيابه وانتي مش ماشيه من هنا لحد بكره وتيجي معايا
عبير ،:بالله عليك انا اخواتي صغيرين مينفعش ليلهم لوحدهم الصبح هاجي لحضرتك وبدأ الصوت يعالي الكل ده المكتب
                                #بقلم دوداا حوده#
الام : اي ده فيه اي انت ماسكها كده ليه
محمود :, الهانم كانت مشتركه مع ابنك في اللي حصل والله لسجن ابنك
الام :اهدي بس ياحبيبي فهمني فيه اي
محمود :,:اتفضلي قولي اللي قولتي ليا
عبير :والله كان غصب عني وانا جيت هنا من نفسي عالشان اعرفكم الحقيقه ومستعده اعمل اي حاجه تقولوا عليها
بسنت :انا مش فاهمه حاجه والله حد يفهمنا
عبير :الحاج عمر كان بيثق فيا وانا مضيته علي ورق بيع البيت والشرطه لاستاذ شهاب من غير ما يعرف
الام :اخس عليكي انتي ياعبير ده كان بيحبك زي بنته واكتر
عبير :والله ندمت علي اللي حصل مني
محمود :انا عند كلامي مش هتمشي الا بكره
عبير :موافقه
نجاد :مينفعش تعمل كده
الام :بتقولي اي
نجاد :ده اخوك ومينفعش تعمل فيه كده
بسنت :, واللي عمله شويه
نجاد :اهدي بس الموضوع سخن بالنسبه ليكم شهاب هيخرج من الحوار ده وهيطلع عبير كدابه مش سهل انكم تمسكوا عليه غلطه اصبر بس ونفكر بالعقل
محمود :عقل اي كله الا بيت امي لازم ترجع فيه تاني
نجاد :بالعقل مش بالعافيه
في بيت شهاب
                           #بقلم دوداا حوده#
جودي :اي ده انت هتنام
شهاب :عايزه حاجه انا تعبانه جدا
جودي :اه عايزه اعرف انا غاليه عندك ولا لا
شهاب :جودي نامي انا تعبان
جودي :كده يا شهاب ماشي انا زعلانه منك والله
شهاب :يوووووو قولي يا جودي اي اللي يسبت ليكي انك غاليه
جودي :البيت الكبير
شهاب :مالو البيت الكبير
جودي :عايزه باسمي
شهاب :انتي رجعتي للوسكي تاني
جودي :اسمع بس انت مش كل همك تحرق دم محمود دي اكتر حاجة هتحرق دمه
شهاب :لا ونامي بقي انا مش هعمل كده ده بيت امي وانا هرجعها تعيش فيه تاني ومص عايز اسمع ولا كلمه وادي ظهرو ليها نفسي احرق دمك يا محمود والله بس مش ب امي كفايه أن نجاد فضلتك عليا انا
                       #فلاش باك #
شهاب :تعالي يا نجاد اقعدي
نجاد :تحت امرك اتفضل
شهاب :بوصي يا نجاد انتي شغاله معانا هنا بقالك قد اي بصراحه انا معجب بيكي وعايز اتجوزك
نجاد :نعم مش حضرتك متجوز
شهاب :واي يعني مع الشرع محلل اربعه
نجاد :اه ومدام جودي تعرف بكده
شهاب :لا مهو اصل الجواز هيكون في السر
نجاد :بعد اذن حضرتك وانا هعتبر نفسي مسمعتش حاجه منك
شهاب :اسمعي بس انا هكتب ليكي شقه ملك وا
هعملك اللي انتي تعوزي
نجاد :وحضرتك انا مش بتجوز واحد متجوز بعد اذنك وخرجت وبعدها بشهر أتقدم ليها محمود ووافقت ومحمود كان في المكتب مع ابو
عمر :تتجوز مين لا طبعا مش موافق
محمود :ليه يا بابا بس انا بحبها
شهاب :انت مش شايف انا متجوز مين ازاي انت تتجوز وحده شغاله عندنا
محمود :محدش طلب رايك
عمر :, اتكلم مع ابوك بادب
محمود. انا اسف بس انا كده كده هتجوزها
                      #بقلم دوداا حوده
وفعلا اتجوزها بس شهاب كان لسه بيفكر فيها وعمره ما نساها وبدأ محمود يكبر شكرته وشركه شهاب بدات تخسر وراح لاخو علشان يحاول يقف جمبه
الام :انت لسه فاكر ان ليك أهل
شهاب :ماما بالله عليكي عايزك تقنعي محمود يقف جنبي ارجوكي
الام :والله هو حر مقدرش اقوله يعمل أو ميعملش مش كفايه انو سايب ليك ميراثه اللي سرقته عبير قالت لينا علي كل حاجه
شهاب :انا ندمان والله يا ماما
محمود :موافق بس ترجع بيت العيله باسم امي
شهاب :طبعا موافق بكره هروح اعمل تنازل ليه
محمود :تمام اوي كده وراح البيت شهاب وقال لجودي علي اللي هيعمله
جودي :انت اكيد بتهزر صح لا طبعا
شهاب :منا طلبت منك ابوكي يسعدنا وانتي قولتي لا
جودي :طبعا لا والبيت ده محمود مش هياخدوا علي جثتي
شهاب :بكره هروح اعمل تنازل لاخويا سلام انا خارج
اتصلت جودي بالمحامي
المحامي :مدام جودي عاش من سمع صوتك
جودي :متر من غير لف ولا دوران انا عارفه أن عينك مني
المحامي :هو حضرتك بتسجلي ليا ولا اي
جودي :وليه هسجل انا عارفه كده من بدري موافقه جدا
المحامي :وأستاذ شهاب
جودي :لازم يموت انهارده
يتبع
علقي ب١٠تعليقات علشان يوصلك الجزء اللي بعدوا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close