رواية الثمينة والشيطان الجزء الثالث عشر 13 بقلم سمسمة سيد
الثمينه والشيطان
الفصل الثالث عشر
كان يجلس امام فارس وهو ينظر اليه ليطلق زفيراً حاراً مردداً :
_اكتشفت ان هي مش تخينه زي مالكل شايفها لا ساعات الجمال مش بيبقي في الشكل الجمال بيفضل في الروح وهي روحها نقيه اووي مهما لفيت مش هلاقي زيها ياصاحبي
نظر فارس اليه بذهول ليردف بتساؤل :
_للدرجادي بتحبها ياادهم
اردف ادهم بصدق :
_واكتر من كده انا عشقت روحها روحها هي ال شدتني عمري مابصيت لشكلها انا شوفت ستات وبنات كتير اووي في حياتي بس عمري ماشوفت زي روحها هي مميزه في كل حاجه انا بعشقها هي مش سمينه هي ثمينه اووي زي قطع الالماس والياقوت
انتفض من نومته وهو ينظر حوله وضع يده علي خصلات شعره مردداً :
الماس وياقوت!! انا شكلي اتجننت فعلا ولازم اشوف دكتور الموضوع اتطور وبقيت بتكلم عنها وانا نايم
كانت رنا واقفه تتطلع بشقيقها الذي يتحدث مع ذاته لتردف قائله بذهول :
_انت اتجننت ياادهم؟ بتكلم نفسك!!
رفع ادهم رأسه وهو ينظر لشقيقته ليردف قائلا :
_انتي هنا من امتي؟
نظرت رنا اليه لتردف قائله بسخريه :
_من ساعة مااتجننت وهتروح لدكتور
التقط ادهم الوساده من جواره ليلقيها اتجه رنا مردفا بصراخ :
_مااتجنن ولااولع هو ال يعيش في البيت ده معقول يبقي عاقل !! ثم انتي جايه هنا ليه انا مش قولت محدش يصحيني
هزت ونا كتفيها بلا مبالاه مردده :
_خلاص نام وشوف مين هيقولك ايه ال حصل لجميله
حاول رسم اللامبالاه علي معالم وجهه ليردف قائلا :
_هيكون حصل ايه يعني ابوكي رقاها
رنا بحزن :
_لا ياعيني دي في القسم مقبوض عليها بتهمة قتل اختها
انتفض واقفا وهو ينظر اليها مردداً بصدمه :
_مستحيل جميله متعملش كده
رفعت رنا حاجبها بااستنكار مردده :
_وانت مصدوم كده ليه مش دي ال انت مش طايقها وعاوز تندمها اديها راحت في داهيه
نظر ادهم الي رنا بحده لتبتلع تلك الغصه الواقفه في حلقها ليردف قائلا :
_بابا راحلها ، هي في قسم ايه
رنا وهي تحاول التذكر :
_بابا قالي قسم ايه قسم ايه ااه افتكرت القسم ال تبع بيتهم هناك
ادهم بهدوء مخيف :
_بررره
رنا بااعتراض :
_بس
صرخ ادهم بحده مرددا :
_برررررره
فرت رنا من امامه لتتجه الي الخارج
اتجه ادهم سريعا نحو خزانته ليستعد للرحيل
في قسم الشرطه
كانت تجلس بوجه شاحب تضع وجهها بين راحتي يديها باارهاق لتستمع الي السؤال المكرر من الشرطي :
_قتلتيها ليه ياجميله ، انا اعرف ان الاخوات دايما بينهم مشاكل بس متوصلش للقتل
رفعت راسها تنظر الي الشرطي مردده :
_وانا لو قتلتها هخاف منك ؟ فالنفترض اني قتلتها ماانا وقتها مكنتش خايفه من الخلقني فاهخاف منك لييه كفاايه بقي
الشرطي بحده :
_سجل يابني اعترافها ده
نظر الشرطي للعسكري مردداً :
_ خدها ياعسكري علي ماتترحل علي النيابه بكره
نظرت اليه لتهب واقفه متجه نحو العسكري :
_اتفضل خودني ، ماهو الضابط شاكله فرحان بنجمته وعاوز يحبس اي حد وخلاص
صمتت لتنظر للشرطي بحده مردده بقوه :
_ طول ماالبلد فيها امثالك عمرنا ماهنتقدم ابدا
وقف الشرطي وهم ليتحدث ليقاطعهم اقتحام سليم المكتب هم الشرطي ليتحدث ليقاطعه دخول احدي الاشخاص خلفه مرددا :
_حسني فخر الدين محامي المدعي عليها
ومن ثم اشار اتجه سليم الذي اتجه نحو جميله :
_سليم بيه الحديدي صاحب شركات الحديدي
نظر الشرطي اليه بتوتر :
_اهلا اهلا غني عن التعريف ياسليم بيه
نظر سليم الي الشرطي نظره اسكتته لينظر الي جميله مرددا :
_انتي كويسه يابنتي !؟ فيكي حاجه ؟عملوا فيكي حاجه؟
هزت جميله رأسها بهدوء :
_انا كويسه ياسليم بيه ، كويسه
نظر سليم اليها بتفحص ليصيح مردداً :
_انا عاوز افهم ايه تهمتها وايه الادله ال عندك عشان تاخدوها بالمنظر ده من بيتها
الشرطي بتلعثم :
_ياسليم بيه الانسه متهمه في قضيه قتل اختها
حسني :
_ايه الادله الموجوده ضدها ممكن اطلع علي الملف لو سمحت
الشرطي :
_الفريق الجنائي اخدوا الدليل عشان ايفحصوه ويشوفوا اذا كان عليه بصامتها ولا لا
سليم بعصبيه :
_يعني حابسها بدون وجه حق وبدون ادله
حسني محاولا تهدئة سليم :
_اهدي ياسليم بيه
سليم بعصبيه :
_اهدي ايه وزفت ايه واخدها بدون ادله مين اداله الحق انه يمرمط بنات الناس كده انا هشيلك من منصبك ال فرحان بيه ده وبتتشطر بيه علي الناس
قاطعهم دخول احد العساكر مؤديا التحيه العسكريه ومن ثم وضع احدي الملفات امام الشرطي واتجه للخارج
التقط الشرطي الملف نتيجه فحص سلاح الجريمه ليبتسم بمكر مرددا :
_بصامتها موجوده علي السلاح ياسليم بيه ، انا بقوم بواجبي مش اكتر