اخر الروايات

رواية عشق الفيروز كاملة - ولاء رفعت

رواية عشق الفيروز كاملة  




كيف حبيبي تكون عشقي وعذابي ... كيف تكون لي القاضي وجلادي..... ياليتني كنت قطرة مياه في بحر هادي ... كنت حينها لن اعرفك ولا اعشقك ولن كان عشقك احتل عرش حياتي ..... بقلمي : ولاء رفعت

* بداخل دار القضاء العالي وفي إحدي قاعات المحكمة ينادي الحاجب بصوت قوي : محكمه
ليدلف القاضي والمستشارون الذين معه ..وهي كانت تنظر بعينيها التي تحولت من لون البحر الي لون الدم من كثرة البكاء من الظلم والقسوة فتمسك بيديها قضبان القفص الحديدي التي بداخله داعية ربها ان ينجدها من هذا البلاء كما انجد يوسف عليه السلام من غياهب السجن ؛ تنتظر حكم القاضي وكأنها تنتظر ملاك الموت وهو آتي إليها ليقبض روحها ليقاطع انتظرها صوت القاضي الرخيم وهو يدوي في القاعة


@القاضي : بعد الاطلاع علي اوراق القضية واستماعنا لتقرير وكيل النيابة وشهادة الشهود قررنا نحن سيادة القاضي والسادة المستشرون بالحكم علي كل من شهيره السيد و بدرية حسين وفيروز أحمد سراج الدين بالحبس لمدة عام مع الشغل والنفاذ رفعت الجلسه.
@ فيروز : لاااااااااا... عااااااااااااا😭😭😭
@ بدرية : لا لا لا اجمدي كده ياحلوه ماتخافيش دي كلها سنه
@ شهيره : معلش يا عينيا بكره هتتعودي هيهيهييي
نظرت اليهما وقالت بصوت تخالطه الدموع : حسبي الله ونعم الوكيل فيكو ربنا ينتقم منكو



يخرج هو من المحكمه ليقف في بهو الدار ويضع كفيه علي وجهه وعينيه التي ستنزف دموعا وهو يقول لنفسه : ليه كده !!! ليه يافيروز عملتي فيا كده ليه بس وربي وما اعبد زي ماعملتي فيا كده لأخلي ايامك الجايه كلها عذاب وجحيم وزي ماعيشتك أجمل ايام حياتك لأعيشك اسود ايام عمرك برضو .... صمت قليلا ليردف : ياااااارب الهمني الصبر ولو كان ده كابوس صحيني منه ليه بخسر أقرب الناس لقلبي وبأديهم كمان ...


وكان علي الجانب الاخر وقعت فيروز مغشي عليها لتصرخ احداهما
@ بدرية : الحقونا ياحكومه البت اغمي عليها وهتموت حد يجي يلحقها بسرعه
@ الحارس : ما تسكتي ياوليه منك ليها ... قالها ونادي علي احد العاملين ليتصلو بالاسعاف
فأتت سيارة الإسعاف وحملها الممرضون بداخل السيارة متجهين نحو المشفي فشاهد هو ماحدث فذهب بسيارته ورائهم وصعد معهم للطابق المخصص للطوارئ وادخلها الممرضون الحجرة وانزلوها علي السرير فكان قلبه يخفق بشدة من الخوف والقلق عليها وكاد يدلف إلي حجرتها ليستوقفه الطبيب وقام بالكشف عليها وقياس الضغط وخرج وهو ينادي علي احدي الممرضات
@ الدكتور : مها خدي بالك منها وهاتي العلاج ده وحطهولها ف المحلول ولما تفوق تعالي بلغيني بسرعه ..... وذهب نحو صقر ليطمأنه :
اهدي ياصقر باشا احنا بنعمل اللازم والباقي علي الله هي طبعا شكلها مبتاكلش بقالها مده غير اغمائها ده بسبب السكر كان عالي عندها
@ صقر متفاجاء : سكر !!!!!؟
@ الدكتور : اها ماهو واضح لسه جاي لها من قريب بسبب الظروف النفسيه الي هي فيها
.... كان إياس صديقه يركض ف الممر نحوه
@ إياس : اي ياصقر فيروز حصل لها اي او مابلغوني جيت جري
@ صقر بدموع هاربه من عينيه : جالها غيبوبة صقر ومش عارف اعملها اي خايف لتروح مني وفي نفس الوقت عقلي بيحاربني وبيقولي دي واحدة خاينة ولازم تتعاقب وتاخد جزائها
@ إياس وهو يرتب علي كتف صقر : أنا عارف ياصاحبي ان الي حصل مكنش سهل عليك بس والله انت عارف انا حاولت اوصل لبرائتها لكن للاسف كان كل الشهود والي اتمسكو معاها في الشقه كلهم شهدو ضدها انها بتشتغل معاهم ومن فتره
كان صقر يستمع لكلمات إياس وكان الدم يغلي بعروقه ليصل لذروة غضبه فأحكم قبضة يده وأخذ يحطم بها الجدار المقابل له وهو يصرخ بهيستريا : كفاااااايه كفااااايه مش عايز اسمع حاجه تاني
ركض الطبيب نحوه وامسكه هو وإياس وادخلوه بغرفه جانب غرفة فيروز وأعطي له الطبيب إبرة مهديء



تبا لذلك  القلب الذى سيجعلنى مدمره ، جسد دون روح .. ستتحمل اوجاع حب من طرف واحد
هو ... يهتم بها .. يخاف عليها .. يغار بشده ... تحت مسمى الصداقه ... تبا لك ايها الجاهل ا...


اتقدت بعينيَّ نيرانَ الغيرةِ ولم تنطفيء
فحبكِ جعل مني انساناً يلتهب ناراً يلسع و يلتسع
فاي كائنٍ ان  رمقكِ بنظرةٍ سألسعه بنارِ وجداني
وبنار حبك التي تسكن جوفي وبقلبي ت...

سيختطفها ويتزوجها رغما عنها !
ولما لا وهو ادهم الجوهري ؟!
سيراوضها ويراوض جنونها وتَمردها عليه وشراستها
فا هي كارما قوية شرسة لا تخاف من احد جريئة وعنيدة ومتمردة و خجولة...
  

افقدنى كل شئ..والدى ثم والدتى..ثم جاء الدور على أنا افقدنى أعز ما تملكه الفتاه وتدافع عنه وهو..شرفها..كنت أعشقه وقلبى يرفرف بحبه لكنه قتلنى واصابنى فى مركز قلبى..لكن لم...
  
في حجرة فيروز استيقظت لتجد يديها احداهما معلق بها إبره متصله بأنبوب رفيع ليتصل بكيس محلول واليد الاخري مكبلة بالاصفاد الحديديه المعلقه بالسرير فتزكرت ماحدث لها فنهالت عبراتها كالشلال من فيروزتها لتدعو خالقها : يااااارب انت حسبي ووكيلي اللهم انجدني ياااااااااارب




@ فلاش بااااك @



في إحدي الاحياء الشعبية بالقاهرة حيث تقطن فيروز كانت فتاه تطرق الباب بصياح
@ ليلي: افتحوووووووووو بت يافيرو
@ آمال : حاضر يالي بتخبط ... تفتح الباب
@ ليلي : صباح الخير يا احلي آموله
@آمال : صباح النور يا حبيبتي يابكاشه ادخلي صحيها
ركضت لتدلف بحجرتها لتجدها ف سبات عميق
فتقترب من أذنها بصوت مرتفع : فيروووووووووو اصحي يخربيتك كل ده نوم قومي جيبالك خبر بمليون دولار
تستيقظ فيروز وهي متأففه : انتي لازم تاخدي تهزيء وشتيمه مني ع الصبح ؟ حد بيصحي حد كده ؟
@ليلي : تصدقي انا غلطانه ومتستهليش الي جيبهولك
@ فيروز : اوعي تقولي النتيجة ظهرت ؟
@ليلي: اومال انا طلعلكو ع الصبح ابيعلكو لبن!
@فيروز : طب انجزي وقولي عملنا اي
@ ليلي: عااااااا نجحنا اااااااا يافيرو انا جيد جدا وانتي امتياز يا ابن المحظوظه يافوزي 👀👀
@ فيروز : هيييييي مبروك عليا وعليكي ياحبي
كانتا سعيدتان بعدما تعانقا وظلو يتراقصون من الفرح والسعاده
@آمال : مبروووووك الف مبروووووك ياحبايب قلبي ربنا ينجحكو ويفرحكو ديما يارب وتتخرجو ع خير ويرزقكو بولاد الحلال
@ ليلي: لا ياطنط انا عن نفسي لاغيه الموضوع ده من دماغي ناويه بعد ما اتخرج ان شاء الله اكمل دراسات عليا وماجيستير ودكتوراه واكون اندبدنت سترونج ومان
@ فيروز : ههههههه ياشيخه روحي
@ ليلي : ماشي يافيرو وانا الي كنت ناوية اعالجك ببلاش انا غلطانه
@ فيروز : تعالجي مين ياجذمه يادكتورة الفراخ والكتاكيت
@ آمال : عيب يابنات تعالو حضرو معايا الفطار قبل ماةالاكل مايبرد
وذهبو لتحضير الافطار وتناولوه في سعاده ومرح .... مرت الايام من احداث يوميه روتينيه وتبقي شهر فقط علي بدء العام الدراسي الجديد



@فيروز : ماما بالله عليكي خدي العلاج في ميعاده مش ناقصين يحصلك زي اخر مرة
@ آمال : خليها ع الله يابنتي دي مجرد مسكنات زادويه ملهاش لازمه انا منتظره قدري ف اي وقت
@ فيروز : بالله هليكي يا ماما متقوليش كده انتي روحي وحياتي مقدرش اعيش من غيرك ومليش حد بعد غير ربنا
@ آمال : هو احن عليكي مني ومن اي مخلوق يابنتي
@ فيروز : طب عشان خاطري اسمعي كلامي
@آمال: حاضر يابنتي .
@ فيروز: وبعدين خدي بالك المفروض هنزل شغل من بكره عشاان اجمع فلوس اشتري لبس للجامعه واشيل فلوس للكتب ومصاريفي
@ آمال بحزن : معاش يابنتي انا عارفة اني مقصره معاكي وان معاش ابوكي الله يرحمه يدوب الي جاي منه ع اد الي رايح كفاية علاجي الي ملهوش اي لازمه
@فيروز : متقوليش كده ياماما أنا عارفه الظروف يا حبيبتي ادعيلي انتي بس ان ربنا يكرمني واتخرج واشتغل بشهادتي وقتها مخلكيش محتاجه اي حاجه خالص
@ آمال : بس يافيروز انا مش عاجبني انك هتشتغلي في الكوافير ده مش مقامك يابنتي
@فيروز : مقام اي ياماما بس اهي طنط حنان صاحبة الكوافير ست طيبه وحنينه جدا بتعتبريني زي بنتها
@ آمال : روحي يابنتي ربنا يرزقك من وسع ويكرمك بابن الحلال الي يغنيكي عن شيل الهم ده
@فيروز : يااارب يا امي ... عقبال لما تخلصي ليا أدعيه هاروح اخد شاور وانزل اجيبلك العلاج الناقص عندك


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close