-->

رواية موجوع قلبي كاملة - شروق مصطفي

رواية موجوع قلبي كاملة - شروق مصطفي

    رواية موجوع قلبي كاملة 


    مقدمه
    فتاه هشه مات سندها في الحياه حاولت الام تعوضها عن السند بسند اخر لكن خذلها وزم فيها السوء وفقدت الثقه

    البنت من غير الاب ظهرها اتكسر
    الي حين تقابل سند وزوج وامان اخر انما لو لاقت خذلان وهذا سوف نعرفه خلال احداث الروايه

    الفصل الاول والثاني
    #موجوع_قلبي
    بقلم:شروق مصطفي

    عايشه مع مامتها في اسكندريه
    لها اخ مسافر بره مصر
    الاب متوفي من قريب جدا
    الام ربه منزل
    مايا :تبلغ من العمر 22 سنه متخرجه من كليه تجاره اشتغلت فتره بسيطه ولم تكمل عملها بعد
    بريئه وبسيطه جدا فعلا لاتحتاج ادوات تجميل

    كانت متعلقه بوالدها جداا الاقرب ليه وكان صديقها وحبيبها وسندها وكل شئ في حياتها
    واتاثرت بوفاته جدا جدا
    واتقفلت علي نفسها وجالها حاله اكتئاب شديد جدا
    *تجلس وحيده وتظل تكلمه كانه قدامها مش متخيله انه مات خلاص ومش حتشوفه تاني*

    فاقترحت الام الذهاب فمكان هادئ لتغير الجو وفيه بحر
    عندهم شاليه في العجمي استعدو وذهبو لاقامه فتره ما لحين تحسن صحتها

    ومازالت مايا ع نفس الحاله تقعد لوحدها كتير وتمسك تليفونها وتقلب في صورهم سوا وذكرياتهم

    وسرحان وتوهان لا تاكل حزينه جدا الدنيا انتهت بنسبه لها منتظره تذهب لابيها فقط

    مديحه ماما مايا مش عجبها حال بنتها حاسه انها حتروح منها : يابنتي حرام ال انتي فيه ده انتي عامله كده امال انا اعمل ايه انا ماسكه نفسي عشانك والله
    انا فيا ال مكفيني برده ده كان حب طفولتي وكبرنا سوا ووقفنا جنب بعض لحد ما قدرنا نتجوز ده عمر يابنتي مش بسهوله دي 😪
    حرام عليكي بقا 😪 وانا ال فكراكي حتوقفي جانبي وتقويني😪

    اخوكي نزل وعمل العزاء ورجع تاني لحياته هناك
    انا مليش غيرك دلوقتي

    (سكتت شويه واخدت نفس وكملت)

    طيب حتي انزلي دوري ع شغل تاني اشغلي نفسك شويه

    مايا في حاله توهان:حاضر يا ماما ححاول والله انا بس مش قادره استوعب ال حصل كانه حلم ولسه بحاول افوق منه😭

    انا مخنوقه اوي بجد محتاجه اخد فتره مع نفسي وحرجع تاني

    (وسكتت مش قادره تتكلم من كتر خنقه استاذنت مامتها)
    ممكن انزل اتمشي شويه علي بحر محتاجه اغير جو شويه ؟
    مديحه: طيب اجي معاكي
    مايا: معلش يا ماما انا حابه انزل لوحدي بعد اذنك مش حتاخر
    مديحه :طيب خلي بالك من نفسك ياحبيبتي يارب تحميها يارب

    خرجت مايا تتمشي ناحيه البحر حيث ان الشاليه يبعد عن البحر شارع طويل

    ومازالت ماشيه في حاله سرحان و عالم تاني مش منتبه للسياره ال وراها والشاب ال ف سياره غير منتبه لها اصلا بيتكلم في موبايل واذ به؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    اصطدم بها وتوقف مره واحده اخر لحظه
    وهي مالت الي امام السياره لكن مصطدمتش بها مسكت بايديها وارتدت واعتدلت نفسها وملابسها واعتذرت بسرعه وجرت بعيد عنه غير منتظره رده فعله لانها المخطئه ومشت بعيد عنه ...........

    الفصل الثاني
    #موجوع_قلبي

    هو شاب في خامس وثلاثون خريج هندسه وبيعمل في شركه والده وبياسس شركته الخاصه به
    طموح جدا صقر وهو كالصقر عيون الصقر البنات حتموت نفسها عليه من شخصيته و رجولته وشكله وهيبته وحيموتو ويتكلمو معاه
    وهو تقيل جدا مش بيهتم بهم وعارف حركاتهم كويس وافعالهم

    اوقات يرمو نفسهم قدام عربيته عشان يتكلمو معاه لكن هو بيدي وش الخشب😡 ويمشي
    ومش هامه حد مغرور جدا واثق من نفسه جدا
    شخصيه قويه كلامه غير قابل للنقاش
    كان مرتبط ولم يكتمل ارتباطه لسبب ما !

    يكره الكذب جدا والخيانه

    عنده صديق الطفوله حمزه
    مش بيفارقو بعض ابدا
    حمزه خاطب وبيحب خطيبته جدا بنت خالته وفرحه قريب

    والد صقر طلب منه يكشف عن موقع ما
    وبطريقه للموقع بيكلم حمزه
    صقر: ايوه يابني انا فطريق رايح اشوف موقع الجديد والعمال والحفر شغالين لسه واشوف وصلو لايه
    حمزه:تمام وانا بخلص شويه تصريحات كده وجايلك
    صقر: يلا طيب انجز وحصلني حنقعد كم يوم لحد مايخلصو حف***اوبس** وقف العربيه مره واحده الفرامل عملت صوت جامد
    صقر بعصبيه :استغفر الله العظيم هو الواحد مش حيخلص بقا من موال ده

    حمزه قلق من الصوت العالي :في ايه يا صقر مالك ايه صوت ده ؟

    صقر نفخ : موال كل يوم انا قرفت اما انزل اشوفها

    حمزه:طب ابقي طمني
    صقر متعصب :يلا غور بقا
    حمزه:ههههههه
    نزل من عربيه ملحقش يشوفها اعتذرت : اسفه اسفه
    ولفت من غير ماتنظر له ومشت علي طول بعدت

    اتخضت جدا وفاقت من حاله التوهان ال هي فيها وحست بالم ومع قله الاكل اتسندت لحد ما وصلت جنب سوبر ماركت
    واحد من الشغال في سوبر ماركت شافها وجابلها كرسي وقعدت ومسكت دماغها شويه هي داخت جبلها عصير شكرته و شربت شويه منه

    صقر طلع من عربيه وبينفخ ومتعصب من كل يوم والتاني بنات تحاول تكلمه سواء فالشركه او موقع العمل او فشارع او في عربيه فهم طرقتهم خلاص وبيعملو كده ليه وجاب اخره خلاص منهم ولسه حيغلط 😡
    ولسه حيتكلم ملقهاش اصلا اعتذرت وجرت بعيد عنه

    لفت نظره انها مش قادره تمشي فعلا ركن عربيته ومشي وراها تتبعها لحد ما اقعدت ع كرسي وماسكه دماغها 🙉
    قال لنفسه دي حتي مابصتش عليا اصلا طب اروح اطمن عليها بقا
    وفعلا راح واقف قدامها

    ولسه هي حتوقف عشان تروح سوبر ماركت تحاسب علي عصير
    لاقته فوشها جاي ووقف امامها
    اتكلمت بصوت رقيق يكاد يسمع من غير ماتبص عليه اصلا : انا انا اسفه بجد كنت ماشيه سرحانه بجد مخدش بالي اسفه
    ولسه حيرد عليها !

    مشيت وسابته ودخلت سوبر ماركت وجايه تدفع سبقها ودفعلها هوه بصتله وحطتله فلوس في جيب قميصه وقالتله شكرا مفيش داعي ومشت من غير كلام

    لفصل الثالث والرابع والخامس والسادس

    #موجوع_قلبي
    ومشت من غير كلام
    اتجهت للبحر في مكان زي قعدات كده🌊
    وقعدظقفت وشها للبحر بتشكيله وتطلع خنقتها وتشكي همومها وبتفتكر حياتها وهي عايشه مع والدها وذكرياتهم الجميله
    كانت ابنته وصديقته وكل حاجه
    وماسكه تليفونها وبتقلب فصوره وتبتسم وتدمع حست بتعب من اثر الحادثه قامت ومشت رجعت البيت ونامت *****

    مايا طبيعتها بتحب الضحك والهزار الضحكه مكنتش بتفارقها لحد وفاه والدها انعزلت وفضلت السكوت واكتر اوقاتها بتهرب بها بالنوم😔🤐😴

    هو رجع لعربيته بيقول لنفسه غريبه اوي البنت دي شكلها حزينه ليه كده ومنكسره وتايهه كده
    *حس بانجذاب غريب تجاهها لكن مش لاقي تفسير*

    لامحها وهي قعده لوحدها حزينه

    حمزه كلمه :انا وصلت انت فين وايه حصل طمني
    صقر: تعالالي ع الشاليه حريح شويه وننزل ع موقع نشوف العمال لما اشوفك ححكيلك
    حمزه: خمسه واجيلك

    صقر قبل مايمشي لامحها لما قامت
    مشي وراها مش عارف ليه؟
    لحد ما وصلت البيت

    وعرف مكانها
    ولف بعربيه ومشي ع شاليه

    رجعت البيت كعاده
    مديحه :مالك وشك مخطوف كده ليه واصفر
    مايا: لا عادي مفيش حاجه شويه ارهاق بس
    طيب يلا جهزتلك الاكل تعالي ناكل سوا

    مايا: لا مش قادره والله اكل حدخل انام ولما اصحي حاكل
    مديحه:كل يوم كده يابنتي الصبر يارب من عندك

    دخلت تنام وكعاده بتذهب ف ذكرياتها وتنام تحلم ب بباها وتنام كتييييررر****

    في الشاليه صقر رجع ولاقي حمزه قاعد بياكل

    حمزه كعادته بيحب الاكل جدا وبيحب الهزار والضحك مرح جدا
    حمزه: تعالي تعالي حماتك بتحبك انا جبتلنا اكل لاقيتك اتاخرت قولت استناك برده 😂
    صقر: لا واضح استنتني اوي
    حمزه: ع خفيف كده المهم ايه حصل وانا بكلمك اتعصبت ليه كده حد حصله حاجه مش تركز وانت بتسوق ياعم

    صقر :انا مركز هما ال بيستعبطو بس بسيطه مره دي متقلقش

    حمزه: طب يلا بينا ع موقع*****

    راحو موقع وتممو ع العمال ونفذو خططهم وتصاميمهم وخلصو شغلهم ورجعو الشاليه يرتاحو وينامو

    صقر قبل ماينام راجع ال حصل في الحادثه وشاف اد ايه وشها برئ وخجلها حتي عزه نفسها لما رجعتله فلوس
    نفض افكاره ورجع يقول كلهم بيبقو كده في الاول وبنتخدع في الاخر ونفض افكاره
    ونام بعد كده

    عند مايا
    قامت من نوم تدور ع الاكل قعدت تاكل علي اد نفسها بس
    وعملت مشروبها المفضل نسكافيه وقعدت في فرانده مامتها دخلت تقعد معاها شويه
    مديحه : وبعدين يعني امتي حتفوقي من ال انتي فيه ده حتي شغلك بعد مدوختي عقبال مالاقتيه سبتيه فجأه
    يابنتي عاوزه اطمن عليكي قبل ما اموت فوقي بقا لحياتك
    يعني انتي شايفاني انا مبسوطه بحالك ده
    انا لو حصلي حاجه حتعملي ايه لوحدك لازم
    تسندي علي حاجه انزلي دوري علي شغل لحد مايجيلك ابن الحلال واطمن عليكي ساعتها اطمن ان ليكي ظهر يحميكي ويحافظ عليكي

    مايا: 😪 بعد الشر عليكي ياحبيبتي مقدرش اعيش من غيرك مش فاضلي في الدنيا دي غيرك انتي انا عايشه بيكي انتي يا امي متقوليش كده تاني لو سمحتي
    اخدت نفس طويل وخرجته : انا نفسيتي تعبانه اوي
    عارفه الامان ال كنت حاسه به معاه واي حد يتعرضلي او يكلمني نص كلمه كان هو يوقفله و يجبلي حقي هو سندي و ظهري انا بخاف انزل وامشي لوحدي

    ظهري اتكشف انا حاسه اني انكسرت اوي يا ماما 😪 بس انا محتاجه شويه وقت بس
    بس ححاول والله ارجع لحياتي تاني واحده واحده

    #بقلم_شروق_مصطفي
    الفصل الرابع
    #موجوع_قلبي

    محتاجه شويه وقت بس
    ودخلت الاوضه وجابت تليفونها وكان متسجل فيه بعض مكالمات بصوت والدها وسمعت صوته وابتسمت ونامت****

    صحت الصبح قعدت شويه مع مامتها واستاذنت تنزل شويه ع البحر تتمشي
    فضلت تتمشي وراحت قعدت في مكانها ال قعدت فيه قبل كده 🌊
    وطلعت التسجيل صوتي وقعدت تكلم والدها كانها بتكلمه وهو بيرد عليها !!! ومندمجه اوي وبتدمع وبدات تحكيله اد ايه هي مضغوطه في البيت مش قادره تستعيد حياتها تاني مش مستوعبه انها فقدته لحد دلوقتي ومش حاتشوفه **ومش واخده بالها بال بيراقبها من بعيد***

    مايا:الو ايوه يابابا
    الاب:انتي فين ياحبيتي اتاخرتي ليه
    مايا:انا قربت اخلص حتصل بيك و اتابع معاك وانا في طريق متقلقش
    حخلص واكلمك
    الاب:ماشي يا حبيبتي ع مهلك لا اله الا الله
    مايا :محمد رسول الله
    ومكالمه انتهت ع كده*****لكن هي استمرت في حديث كانها لسه بتكلمه
    *((انت فين يا حبيبي انت واحشتني اوي واحشني حضنك اوي نفسي اشوفك ولو مره واحده لكن انت سبتني ومشيت واخدت كل حاجه حلوه معاك 😭😭
    وانا مضغوطه في البيت اوي محتجاك اوي جانبي
    نفسي ترجعلي ولو مره واحده احضنك بس وانام فحضنك)) *صوتها راح من كتر عياط واتخنق*

    حكلمك تاني يا حبيبي مع سلامه*
    قفلت الفون وعيطت شويه🙈
    وقامت اتمشت شويه وروحت ناااامت***

    صقر في الشاليه طول الليل مش مفارقاه حتي ف النوم حلم بيها
    اول ما صحا من النوم كلم راجل تبعه يعرف كل شئ عنها وقاله خلال ٢٤ ساعه حيجبله كل شئ وقفل معاه
    وخد شاور ومفاتيحه و لاقي حمزه بيتكلم في تليفون شاورله حيتمشي بالعربيه وحيروح يبص ع موقع

    ومشي لحد ما لاقي نفسه راح لنفس المكان ال كانت قعده فيه المره ال فاتت شافها وهي قعده
    قرب عليها كانت مدياها ظهرها لكن ميزها وقرب اكتر ولسه حيعتذر منها لانه معتذرش عاللي حصل وقت الحادثه ملحقش يتكلم اصلا لانها مشت

    سمعها وهي بتتكلم في التليفون📱 ومنهاره وسمع كل كلمه قالتها اتصدم واتفاجأ مش عارف ليه حس بنغزه فقلبه !
    رجع خطوتين لورا ومشي من غير ماتحس به !

    اضايق وعصر ايده جامد اوي👊🏼 لحد ما عروقه ابيضت
    ومشي رجع عربيته ومش فاهم هو ماله اكيد بتتكلم مع جوزها اوحبيبها يعني او خطيبها انا زعلان ليه نفض افكاره انا مضايق ليه يعني !

    ومشي راح لموقع العمل وتمم ع العمال ورجع البيت****

    هي نامت مبتسمه حست انها طلعت جزء من ال جواها هي فعلا محتاجه حد يسمعها محتاجه تفضفض محتاجه تطلع ال جواها *هي كتومه جدا صعب حد يقدر يطلع ال جواها شخصيه صعبه جدا*

    رجع البيت مخنوق مش طايق نفسه مش فاهم ليه وليه مضايق اصلا

    لحد ما صديقه جا يقعد معاه
    حمزه:مالك يا صاحبي حالك مش عاجبني في ايه احكيلي
    صقر :اقولك ايه بس انا نفسي مش فاهم حاجه خالص
    حمزه : طب احكي يمكن اساعدك
    اممممم وحكاله موقف الحادثه وصورتها ال مش بتروح من تفكيره وانه كلم اسامه يعرف اخبارها لكن والصدمه ال سمعها لحد المكالمه
    بس ياسيدي ودي كل حاجه انت عارفني انا مليش في اللف والدوران وفاهم حركات البنات ال مش تمام وطريقتهم كويس بس دي مختلفه في كل شئ انا رحت عشان اتكلم واعتذر لها وقولت افتح اي كلام معاها لكن صدمتني من كلامها ورجعت عن ال كنت بفكر فيه

    حمزه: خلاص يبقا اكيد بتكلم زوجها او خطيبها ملكش نصيب معاها يا صاحبي
    صقر : انا مستغرب نفسي اول مره انجذب لحد بشكل ده واضايق اوي بطريقه دي
    (اتنهد) مش عارف حاجه ملغبط

    حمزه: انت مش كلمت اسامه يعرف اخبارها
    بس كده هو حيجبلك قرارها

    صقر ؛عموما بكره حعرف من اسامه كل حاجه عنها
    يلا انا حروح جيم شويه تيجي معايا ولا حتقضيها نوم 😂
    حمزه : لا نوم ايه يلا بينا انا بحب احتفظ بلياقتي ياعم 🏃‍♀️
    صقر : لا واضح لياقه لياقه
    *وهو بطبطب علي كرشه*😂
    لعب جيم وكأنه بيطلع كل غضبه علي ماكينه
    خلصو تمارينهم ورجعو اخدو شاور وكل واحد دخل اوضه وال نام ع طول وال نام بيفكر في ال جاي

    صباح اليوم التالي
    صحيت من نوم وكررت تاني نفس يومها المعتاد قعدت مع مامتها و اخدت موبايل ونزلت نفس المكان امام البحر🌊 تحكيله بطريقتها حبت موضوع ده جدا بتطلع ال جواها وبترتاح اوي

    وبرده مسكت تليفونها وبدات تكلمه وتشاركه في كل حاجه بتعملها في يومها

    صباح الفل ياحبيبي انا حبيت اقولك اني حدور علي شغل تاني واحبدا من الاول وجديد مش نسياك انتي فقلبي لكن مش عاوزه ماما تزعل مني مليش غيرها دلوقتي عارف انت واحشتني اوي اوي ***وقفلت
    وقعدت شويه سرحت قدام البحر بتفكر حتبدا ازاي لحد ما ****!

    عند صقر
    كان في موقع من بدري حد من عمال كلمه فيه مشكله في الحفر ذهب وحل المشكله وقعد شويه لحد ما تليفونه رن وكانت الصدمه****
    اسامه: ايوه يا باشا عرفتلك كل حاجه عنها انا جنبك كمان
    صقر:طيب تعالي مستنيك
    ها اتكلم عرفت ايه
    اسامه :دي بنت اتخرجت من تجاره واشتغلت في مكتب
    3شهور وسابت الشغل يوم ما والدها اتوفي واخوها مسافر بره مصر مش بينزل خالص
    وعايشها مع مامتها
    صقر:مش متجوزه؟؟
    لا ياباشا عايشه مع مامتها بقولك
    وقعدين هنا فتره انا حتي لسه شايفها قعده بتكلم في تليفون وانا بكلمك
    صقر :وعاوزك تفضل مراقبها كده زي ضلها اعرف تحركاتها وكلمني ع طول

    اسامه :تمام ياباشا
    صقر؛ سلام انت دلوقتي

    صقر سمع كلام وبعد ما كاان مبسوط انها مش متجوزه ولامرتبطه اتعصب اكتر امال مين ال بتقوله واحشني حضنك ده ونفسي انام فحضنك وارجعلي😡 *حتي انتي يا ملاك طلعتي زيهم كلهم بيبقو ملاك في الاول ولا باين عليهم
    انا ازاي اتخدعت فيكي وكل يوم تكلمه اكيد طبعا اخد ال عاوزه منها ورماها وبتقوله نفسي ترجع لحضنك تاني وكور ايديه جامد 👊🏼 وملهاش كبير طبعا تعمل ال عاوزاه ولا بيحاسبها
    لاااااه وعاوزاه يحضنها كمان😡✊🏽
    انا بقا ال حربيكي طالما محدش عارف يربيكي ويلمك وحعلمك الادب من اول وجديد

    انا لازم اتكلم معاها* 😠
    ومشي صقر رايحلها فنفس المكان****

    عند مايا
    قعده بتقرر حتعمل ايه فحياتها

    **حياتها واقفه لسه عاوزه تدور علي شغل تاني
    ملهاش تجارب في الحياه عموما حياتها كانت مقفوله ومحدوده بين عائلتها او الشغل للبيت فقط او صديقتها
    قلبها مقفول لسه محدش قدر يدخله ولا حتي سمحت لحد انه يدخلة مش عاوزه تخون ثقه اهلها فيها**
    اتنهدت ودعت يارب قويني يارب اقف جانبي مش عارفه ابدا ازاي*ومسكت تليفونها شويه لحد ما لقت ال جاي عليها مساء الخير عامله ايه دلوقتي انا اسف علي حصل وملحقتش اعتذر يومها

    *كانت مركزه ف تليفون انتبهت للصوت
    معرفتوش في الاول لحد ماافتكرته*
    مايا:الحمدلله احسن
    مفيش مشكله حصل خير
    بعد اذنك
    *وقامت ومشت*
    صقر: ممكن بس ثواني حابب اتكلم معاكي في موضوع ممكن؟ مش حأخرك
    مايا اتنهدت : اتفضل
    صقر : الصراحه انا معجب بيكي وعاوز اتعرف بيكي و..... قطعت كلامه
    *هي لاقت الكلام حيروح لمكان تاني ومناهده وحورات وهي مش فايقه للكلام ده قفلت معاه كلامه*
    مايا : اسفه مضطره امشي ومشت وسبته
    *هي فعلا مش عاوزه كلام كتير لسه مفقتش حتي لو فاقت برده مش حتوافق لاي ارتباط حاسه ان قلبها مقفول

    هو*👊🏼 اكيد لسه بتحبه ماشي يا مايا براحتك اناعارف حعمل ايه انا ال حربيكي برده ومشي وهو ناوي علي فكره فدماغه وحينفذها*****

    عند مايا
    مشت رجعت البيت وقعدت مع مامتها تتكلم شويه وهي بتتكلم مش قادره تتكلم حاسه انها مجهده طاقتها خلصت قلبها مكسور : وقالتلها بعد مانمشي من هنا حدور ع شغل تاني حرجع اكلم صاحبتي واشوف باباها يمكن يرجعني الشغل تاني او يشوفلي مكان تاني ابدا من اول وجديد.
    مديحه: بجد يا مايايارب يحققلك ال بتتمنيه يابنتي وافرح بيكي يارب واشوفك احلي عروسه كمان
    مايا : مش اوي كده يا ماما
    ارجع لنفسي الاول واستعيد نفسي بعدين نشوف كلام ده مش بفكر فيه نهائي دلوقتي
    مديحه: بس يابت انا نفسي افرح بيكي واشوفك عروسه وافرح بيكي وتلاقي السند ال حيسندك في حياه ويكون امانك
    كل بنت لما تتجوز بيكون جوزها امانها وسندها وانا مش حطمن غير وانا بسلمك لسندك بايدي واطمن عليكي
    مايا بدموع: انا سندي مات مفيش سند بعد بابا 😪
    ربنا يرحمك يابابا .
    مديحه : ايه ال بتقوليه ده يابنتي الواحده لما تتجوز بيتكون عيلتها وهو بيكون سند والامان واستقرار وتجيبي اولاد وتكوني اسره يارب يعوضك زوج حنين ويكونلك سندك وظهرك يامايا يابنتي يارب
    انا عارفه كنتي متعلقه بابوكي اكتر واحده بس هو راح لمكان احسن واحن منا ادعيله وهو هيكون مبسوط ادعيله🙏🏻 يا بنتي كتير
    مايا:حاضر يا ماما بدعيله والله

    سكتو شويه بيتابعو ال T.v

    حبت تغير الموضوع: مسلسل بتاعك جا ولا لسه
    ابو ٨٠٠ حلقه ده وبتضحك😂
    مديحه: يابت ده ٨٨ وشكلها الاخيره كمان اهه
    مايا: بجد دي بقالها ٣ سنين شغاله😂
    انا بكره الهندي بيقعدو يصورو ساعه بالتمثيل البطئ وهما واقفين
    مديحه:امشي بت من هنا🏉
    خلاص ماشيه اهه😂🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️

    عند صقر
    صقر رجع البيت بيفكر وفدماغه خطه ناوي ينفذها

    وعمال يكلم نفسه
    *انا مالي ماتحب ولا يضحك عليها انا مالي ليه معلقه معايا كده ماتغور فداهيه زي غيرها* ركز في شغلك هي متستهلش
    *مش عارف كل ما ابعد وانشغل ترجع فبالي تاني

    انا حنفذ ال فدماغي وال يحصل يحصل ماشي ياللي مطيره النوم مني والله لاربيكي من اول وجديد😠
    وكل واحد دخل ينام في ال بيفكر يغير من حياته وفيه ال بيستعد لتنفيذ خططه!

    الفصل الخامس والسادس
    #موجوع_قلبي
    شروق مصطفي

    صباح اليوم التالي
    عندصقر

    استعد وعرف من اسامه ان مايا خرجت كالعاده في مكانها
    راح البيت عند والدتها

    باب البيت خبط
    مديحه ما انتي معاكي مفتاح بتخبطي ليه ها نسيتي ايه !
    ايه ده مين؟
    صقر:احم اسف ع الازعاج واني جيت من غير ميعاد كنت حابب اتكلم مع حضرتك بخصوص مايا

    مديحه 😯:مايا خير في ايه بنتي دي لسه نازله

    صقرحاول يطمنها : متقلقيش انا جاي
    في خير ان شاء الله انا جاي اطلب ايديها من حضرتك
    مديحه : طيب تعالي يابني اتفضل انا اتخضيت فكرت فيها حاجه اتفضل اهلا بيك يابني
    ودخل وقعد وقدمتله مشروب
    وبدا يتكلم
    الحقيقه انا شوفت بنت حضرتك ومعجب بيها وحاولت اكلمها بس هي رفضت وده ال خلاني اجي ع طول طبعا بعد ما سالت عليكو
    سكت وكمل
    انا حابب اكلمك عن نفسي شويه انا مهندس وشغال مع والدي بساعده في شركاته وانا بأسس شركه خاصه بيا
    والحمدلله عندي شقتي وجاهزه من كله الا تشطيبات الاخيره سايبها اختارها مع عروستي
    وانا وحيد معنديش اخوات
    وكنت خاطب بس محصلش نصيب

    واكيد حيبقا فيه فتره تعارف بينا
    وانا حسيبلك كل حاجه عشان تسالو عننا برده

    وحكلمك عشان اجي انا والعيله نتعارف

    مديحه:والله يابني الراي الاول والاخير ل مايا وحكلم اخوها وانا مش حلاقي احسن منك بس سيبلنا وقت
    وحرد عليك
    طيب اتفضلي وده الكارت مكتوب ارقامي وده عنوان لو حبين تسالو عنا
    *واخدو ارقام بعض*
    واخد رقم اخوها عشان يكلمه
    وحكلم حضرتك قريب بعد اذنك

    مديحه: مع السلامه يابني
    ربنا يقدم ال فيه الخير

    ومشي وراح بص عليها من بعيد لاقاها قعده وبتعيط ولسه مخلصه مكالمه
    هو نشف الدم بعروقه وبصلها بصه الصقر👊🏼😡😠
    *لسه برده بتجري وراه وبتعيطله عشان يرجعلها هانت هانت اوي فاضلك خطوه واحده*
    وشافها وهي بتقوم وماشيه راح ناحيتها وشدها من ايديها و بيزعق
    انتي ايه القرف ال بتعمليه ده كل يوم مرخصه نفسك كده ليه فوقي بقا مش حيرجعلك تاني انتي مش بتفهمي وبيشاورلها فدماغها
    *هي اتصدمت من موقف كله* مين ده

    هي 😲 اي سيب ايدي انت مجنون ولا ايه سيب ايدي يا حيوان بقولك !
    ولطشته قلم👋 هو انت عشان رفض اكلمك جاي تقولي اي كلام وخلاص ابعد عني سيب ايدي بقا

    صقر *مسك خده ال اضرب واستحلفها😡 واتكلم من تحت ضرسه😬
    وحياه القلم ده لاردهولك اضعاف
    انتي ماشوفتيش حاجه لسه وحاندمك هانت التقيل جاي وسابها ومشي
    *هي مش مصدقه نفسها بيعمل ليه كده ومرخصه نفسي في ايه مش فاهمه حاجه ده مجنون شكله*

    ومشت هي كمان رجعت البيت
    بتكلم نفسها ده مش طبيعي ابدا
    هو فيه كده
    ده مش طبيعي ابدا ده رايحه منه خالص
    مديحه سامعاها بتبرطم:مالك يابت بتكلمي نفسك ليه اتجنيتي ولا ايه

    مايا:ماتحطيش ف بالك انتي انا داخله انااام
    مديحه:طيب في موضوع عاوزه اكلمك فيه
    مايا: لما اصحا لما اصحا ودخلت
    غيرت ونامت
    حلمت بوالدها وبيقولها تعالي ورايا ويشاورلها تعالي
    وبيبتسملها
    ولسه حتروح وراه ومبسوطه انها حتروح لباباها لاقت ال بيشدها وبيبعدها عنه وهي تعيط سبني اروحله سبني اروحله مش عايزاك سبني بقا اروحله يا باباه 😪

    لقت باباها مشي بعيد واختفي

    وهي من كتر عياط قامت بتعيط
    *خير اللهم اجعله خير*
    وقامت اتوضت وصلت ركعتين
    وخرجت قعدت مع مامتها

    مديحه: صحي نوم كل ده عملت الاكل وجيت اصحيكي لاقيتك رايحه في النوم خالص مرضتش اصحيكي

    مايا وهي بتتواب 😴: النوم احلي
    انا جعانه جدا فيه اكل

    مديحه :قومي سخنيلك بقا
    وكلي وعاوزاكي في موضوع مهم
    مايا :طيب ياست الكل
    واكلت وعملت شاي ليهم وقعدت في فرانده
    ها ياست الكل موضوع ايه بقا ؟
    في عريس جا انهارده بعد ما نزلتي علي طول
    وشكله كويس وابن ناس شافك واعجب بيكي وجا اتقدملك

    قولتله حقولها وحكلم اخوها
    ها ايه رايك انا بقول يجي ويتكلم معاكي ويمكن يبقا فيه قبول
    مايا بتسمع بس منطقتش: اممممم رايي منا قولتلك قبل كده انا مش بفكر في الارتباط يا ماما دلوقتي و مش مهيئه نفسي ليه
    ولسه عاوزه ارجع الشغل واقف ع رجلي واعيد ثقتي بنفسي من تاني وبعد كده افكر ارتبط
    وانا من جوايا حزين لسه و مفوقتش سيبيني علي حريتي قوليله مفيش نصيب وخلاص
    مديحه: يا بنتي وفيها انا نفسي افرح بيكي انهارده قبل بكره ويكون ليكي ظهر واطمن عليكي

    وبعدين الحي ابقا من الميت والحزن في القلب وهو اكيد حيفرحلك وهيكون مرتاح اكتر في تربته انتي شايفة اخوكي متجوز وعايش برده مع عيلته ومكمل حياته موقفتش

    انتي كمان عيشي حياتك
    واطلعي من الحزن ده وخلي الفرحه تدخل بيتنا واطمن عليكي

    مايا اتنهدت :مش عارفه يا ماما بجد انا حاسه اني مش مستعده خالص للارتباط في الوقت الحالي
    وفي حجات كتير عاوزه اعملها ومش مستعده بجد للارتباط

    مديحه :طيب جربي مش يمكن يطلع كويس وابن حلال ليه نرفض من الاول كلميه واعرفيه الاول واحكمي
    وعلي الاقل ممكن يساعدك ويوقف جانبك وتعملوا ال انتي عاوزينو مع بعض بدل ماتكوني لوحدك
    زي ماعملت انا وابوكي كنا مع بعض في كل حاجه

    مايا مش مقتنعه لسه بوجهه نظر مامتها:
    سيبيني علي حريتي يا ماما حاسه اني مش مرتاحه بجد للموضوع ده
    انا عاوزه اشتغل الاول ويبقا ليا كياني الاول مستقل وافكر بعد كده

    بلاش منه الموضوع ده انا مش عاوزه بجد
    انا فدماغي حجات عاوزه انفذها الاول قبل الارتباط

    مديحه مصممه علي رايها وشايفه انها صح كاي ام نفسها تفرح لابناءها قفلت موضوع معاها مؤقتا كتر كلام معاها مش حيفيد حاليا فسكتتها مؤقتا وال
    وفي دماغها حتنفذه برده لسه هي مش عارفه مصلحتها فين:
    سيبيها ع ربنا يا مايا يلا بينا ننام

    عند صقر
    مشي متعصب اوي علي اخره والله لاندمك علي القلم ده بس امسكك الاول في ايدي وانا حعرف اربيكي
    خلاص هانت

    مديحه تاني يوم
    كلمت ابنها الكبير تعمل ايه في العريس ال جاي ومايا مش موافقه من قبل ماتشوفه حتي ابنها
    قالها هاتي بياناته اسمه وعنوانه حيسال عليه من اصحابه كويس
    (اصحابه ال ف اسكندريه)
    ((لان هو مسافر بره مصر))

    وقالها حعرف واكلمك انا

    ........

    وعدا يومين من غير احداث
    مايا افتكرت الموضوع انتهي خلاص وارتاحت نوعا ما
    وبدات ترتب حتعمل ايه وكلمت صديقتها تكلم والدها يشوف ليها شغل مناسب ومنتظره مكالمه منها بفارغ الصبر

    وعاوزه تمشي من مكان ال هما فيه وكانت رايحه تبلغ مامتها انهم يمشو من عجمي بقا وينزلو بيتهم وسط البلد عشان تبدا مرحله جديده وتستعد حتعمل ايه ****

    ومامتها مش عاوزاها تفضل لوحدها قافله بابها لازم حد جانبها سند ظهر خايفه عليها من الوحده محدش جانبها لو جرالها حاجه
    مستنيه مكالمه ابنها يشوف اخبار العريس وحتجمعهم مع بعض لازم يتقابلو ويتكلمو لو فيه قبول

    وصقر ال يومين دول راح كلم باباه ومامته انه عاوز يتجوز وانه وشاف بنت كويسه وعاوزهم معاه لما يروح يتقدم لها
    وهما بجد فرحو اوي لان نفسهم يفرحو به جدا
    *صقر شخصيته قويه جدا*
    محدش بيقدر يقوله لا
    والده معتمد عليه كليا في الشغل العمال بيترعبو منه ومهندسين بيعملوله الف حساب

    وافقو وفرحو جدا بالخبر ومنتظرين الميعاد للمقابله

    عند مديحه سايبه مايا براحتها خالص ولا بتسالها بتعمل ايه شايفاها رايحه جايه ودماغها شغاله
    سابتها
    وهي منتظره مكالمه من ابنها عشان يطمنها وتشوف حتعمل ايه بعد كده*****

    موبايل مديحه رن طلع ابنها :ايوه ياست الكل عامله ايه والبت مايا عامله ايه
    واحشتوني اوي اوي حمزه بيسالني عليكو وبيسال ع يويو بتاعته دي 😂 اللي
    حتبقا احلي عروسه ان شاء الله قريب

    مديحه: حموزي حبيب تيته ياناس واحشني اوي
    بجد ياحبيبي طمني سالت اصحابك قالولك ايه طلع كويس؟
    عماد: ماشاء الله عليه شاب كويس جدا ومرتاحين ماديا كمان
    وعيلته معروفه جدا في مجال المقاولات والبناء الهواري جروب
    وابنهم مهندس يعتمد عليه الصراحه والكل بيشكر في اخلاقه وادبه توكلو علي الله يا امي
    وخليه يكلمني لما يكلمك عشان اتفق معاه علي شويه حجات كده لو فيه قبول عقبال ما انزلكو ان شاء الله
    مديحه: والله كان قلبي حاسس انه شاب كويس واختك الفقريه دي قال ايه مش عاوزه مش مهيئه نفسها وبتاع
    عماد: دلع بنات بقا يا امي 😂
    يلا حقفل عشان الشغل
    مديحه:يارب يجعلك في كل خطوه سلامه ياحبيبي مع السلامه

    ارتاحت مديحه واطمنت وعاوزه تبدا في الخطوه الجديده تلين دماغ بنتها وتوافق تقابل العريس*

    عند صقر
    *رجع تاني وقال لازم يقعد معاها قبل ما اهله يروحو معاه المقابله*
    عشان مايحصلش تصادم بينهم
    يحصل المواجهه الاول لوحدهم

    واتكلم مع مامتها في التليفون :مساء الخير معاكي صقر الهواري فكراني انا ال جيت طلبت ايد بنتك
    مديحه: اهلا يا حبيبي فكراك طبعا عامل ايه
    صقر:بخير الحمدلله
    بعد اذنك طبعا كنت حابب اقعد اتكلم مع بنت حضرتك قبل ما بابا وماما يزوروكم
    مديحه تنور يابني في اي وقت تعالي
    طيب بعد اذنك ينفع اجي انهارده

    مديحه تنور يابني مستنياك
    صقر : حكلمك قبل ما اجي
    مديحه ؛: حاضر يابني

    عند مايا
    قررت تقول ل مامتها انها عاوزه تمشي من هنا ويلمو حجاتهم ويرجعو بيتهم

    بس حبت تنزل تتمشي ع البحر الاول كانها حتودعه خلاص
    وحتجيب شويه حجات نقصاها من الماركت

    مامتي حبيبتي انا نازله اجيب حجات من ماركت تحت واجي

    مديحه: طيب انزلي وتعالي بسرعه متتاخريش
    * مرضتش تقولها انه جاي عشان خايفه من رده فعلها وانها ترفض تقابله من الاساس*حابه يتكلمو يمكن يكون فيه قبول*
    مايا :حاضر يا ست الكل انتي

    ونزلت وبعد ما مايا نزلت علي طول
    صقر كلم والدتها وقالها انه جاي فالسكه وقفل معاها

    مديحه بعد ما قفل معاها
    عامله بتكلم نفسها: يعني لازم يعني تنزلي دلوقتي تجيبي حجات ده وقتو


    مايا نزلت وراحت تتمشي ع البحر وشغلت هاند فري ومشغله اغاني حزينه جدا ومنسجمه ومندمجه مع الاغنيه وبتحرك شفايفها بتغني
    *بس بصوت واطي هي فشارع برده*
    لدرجه ال بعيد يقول انها بتتكلم مع حد

    ومشت بعيد جدا سرحت لحد ما
    انتبهت موبايلها بيتهز لاقت مامتها بتتصل :كل ده انتي فين اتاخرتي كده ليه
    مايا:ايه يا ماما مالك انا اول مره انزل انا بتمشي شويه وحجيب حجات وانا مروحه
    مديحه بغضب : طيب يلا تعالي بسرعه في ناس هنا مستنينك وقفلت قبل ماتسال حتي مين
    مايا استغربت المكالمه ناس مين دول🤔
    يااااه كل ده انا مشيتو انا بعدت هي ساعه كم دلوقتي اوبا كل ده

    وصقر وصل البيت

    رحبت به مامتها وقالتله نزلت بس تجيب حجات من تحت وراجعه ع طول وقدمتله واجب الضيافه وقعدين مستنينها
    وقعدو يتكلمو وارتحتله مديحه لقته شخص كويس

    فات نص ساعه كمان ومجتش

    ومديحه حتجنن منها مسكت تليفون وقامت كلمتها بعيد عنه **
    كل ده وبتقولي جايه

    مايا : في فتح الله بجيب حجات اهه خلاص
    طب يلا تعالي بقا وانجزي وقفلت

    وهو كمان قاعد ع اخره ماسك نفسه بالعافيه ومسك فون وكلم اسامه لانه بيراقبها من بعيد عشان يعرف تحركتها : ايوه ياباشا
    صقر :قولي بتعمل ايه دلوقتي😡
    كانت ماشيه ع بحر وبتكلم في تليفون ومنفعله اوي
    صقر :ازاي يعني منفعله😡
    بتعيط ياباشا وبتكلم ف تليفون بس هي وصلت ال ماركت وبتجيب حجات من جوه
    صقر :خلاص يلا سلام
    مسك نفسه بالعافيه👊🏼😡 وكتم فنفسه
    واستعد لها اول ماتدخل

    مديحه رجعت قعدت معاه: خلاص يابني طالعه
    صقر بنص ابتسامه : براحتهاااا !

    علي دخول مايا البيت ونزلت الاكياس ف الارض اول ما سمعت 😯 !!!!

    لفصل السابع والثامن والتاسع
    بقلم: شروق مصطفي

    مديحه وصقر بيتكلمو وقت دخول مايا البيت
    نزلت الكياس علي الارض اول ما سمعت مامتها بتقولها:
    تعالي ياحبيبتي احنا قعدين هنا
    قامت مديحه عشان تدخلها
    مايا : ناس مين دول ال عندنا
    *كاننت بتتكلم هي ومامتها عند الباب الاوضه*
    ده صقر ال كلمتك عنه قبل كده وقولتلك انه جاي يتقدملك وهو جاي يتكلم معاكي دلوقتي

    مايا بتوشوش مامتها : هو انا مش قايلالك لا وقفلنا علي موضوع ده ايه ال جابه ده دلوقتي خليه يمشي وقوليله كل شئ قسمه ونصيب 😡ولا انتي بتحطيني قدام الامر الواقع
    مديحه😡 بقولك ايه حتروحي تقعدي معاه وتتكلمو اتفضلي ولينا
    كلامنا بعدين

    كل ده وهو قاعد بس واخد باله من كل حاجه
    ودخلتها جوه تعالي ياحبيبتي

    لو عاوزين تقعدو في الفرانده قعدتها حلوه اوي وانا قعده
    جانبكم هنا لو عايزين حاجه

    *كانت قعده وسايبه باب الاوضه مفتوح*

    *واقفه مايا وبتتنهد ولسه حاتقوله انها اسفه بجد و انها مش مستعده للخطوه دي في الوقت الحالي اتصطدمت وتنحت له لانه طلع نفس شخص المجنون ال قابلته وضربته بالقلم عشان غلط فيها من كم يوم*

    ايه ده هو انت !
    انت ايه ال جابك هنا وبتعمل ايه ؟

    ابتسم ابتسامه صفره ونظر لها نظره انتصار مع حركه ايده علي خده وابتسامه خبيثه وبيقولها اهلا بعروستي اتفضلي

    مايا :عروستك🤔 واتفضل !
    انت بتحلم شكلك
    انت مجنون صح انت عرفت البيت هنا ازاي اصلا وعاوز مني
    ايه
    صقر وبيتكلم وهو قاعد بثقه وحاطط رجل ع رجل :انا لو عاوز اعرف دبه النمله حعرفها انتي لسه ماتعرفنيش

    مايا: وانا مش عاوزه اعرفك اصلا

    انا اصلا داخله اقولك كل شئ قسمه ونصيب وحقول لماما ان مفيش قبول وخلصنا واتفضل يلا امشي من هنا لوسمحت😡

    صقر ماسك نفسه بالعافيه🤨: امشي !
    انتي بتحلمي شكلك صح😆
    انا مش حمشي من هنا الا وانتي مراتي

    مفيش مفر مني

    مايا :لا بجد انت مش طبيعي ومجنون فعلا

    امممم حنبداها بقا: اولا انا مبحبش طول اللسان وخدي بالك مش بحب اكرر كلامي مرتين فاهمه🤫

    *مايا مش مستوعبه موقف ومش فهمه حاجه*

    (مايا اصلا حياتها مقفوله ع نفسها وقلبها مقفول مش اي حد يقدر يقتحمها بقوه مستغربه من هجومه عليها وكلامه الغير مفهوم لحد دلوقتي واقتحامه لحياتها )

    طب انا عاوزه اعرف انت مين و عاوز مني ايه وايه كلام الغريب ال قولتهولي قبل كده ده وبتهاجمني كده ليه اوي انا اعرفك اصلا ؟

    صقر :مش لازم تعرفي كل حاجه كل حاجه فوقتها احسن مستعجله علي ايه وضحك باستهزاء😏

    مايا جابت اخرها منه من الالغاز كتير دي فتعصبت اكتر من اسلوبه مستفز :
    وانا مش عاوزه اعرف حاجه اصلا لا دلوقتي ولا وقتها انت شكلك مجنون انا ماشيه وحناديلك ماما احسن

    وقامت ولسه حتمشي راح شد ايديها جامد اوي نطرها لصدره ورجعها ا وواقفها في وشه وكان ماسك ايديها
    وبصوت تحذيري👌:
    تعالي هنا رايحه فين لما اكلمك توقفي تسمعي وماتمشيش فاهمه
    انتي فاكره نفسك مين اصلا انتي واحده رخيصه اصلا
    متساويش انا ال حنظفك من القرف ال عايشاه ده انتي
    فاكره لما تروحي تعيطيله ال بتكلميه ده حيرجعلك تاني انتي بتحلمي واه قولتلك مرخصه نفسك عشان تفوقي بس مفيش فايده وانا بقا ال حفوقك بقا من هنا ورايح ومفيش نزول من البيت لوحدك تاني فاهمه👌 وخدي بالك مش بحب اكرر كلامي مرتين✌ فاااااهمه *

    ولو مش لاقيه حد يلمك انا موجود ولا عشان ملكيش ال يحاسبك وملكيش كبير حاتصيعي وتلفي وتدوري لاااااه
    انا واخدت بالي منك كويس اوووي

    مايا : انت مالك اعيط عليه ولا معيطش عليه دي حياتي انا مش حياتك وانت وعلي فكره بقا انت قليل الادب و انا متربيه غصبا عنك و انت شخصيه زباله ومايشرفنيش ارتبط بواحد زيك اصلا

    ولسه حتضربه ورفعت ايديها وحتنزل علي خده مسكها ولواها ورا ظهرها بعنف وعصبيه
    انتي مابتفهميش ولا ايه
    انتي عاوزه تتربي من اول وجديد وايديكي دي لو اتمدت تاني مش حيحصل كويس اقسم بالله
    *كل ده وكان ضاغط جامد علي ايديها اوي*
    اه اه 😪 ابعد عني بقا وامشي
    بتشهق جامد وبتعيط سيبني بقا يا ماماااااه حرام عليك بقا😪
    (بجد صوتها كان صعب اوي ورقيقه جدا ودموعها نزلت غصبا عنها مش بتحب تنزلهم قدام حد)

    سابها ولف وشها ياريت كلامي يتسمع الكلمه ال بقولها مش بتتكرر مرتين ولسانك يتلم فاهمه مش حقول تاني👌

    انا عاوزك في الحلال وبس وبعدين حتبقي تعرفي الباقي في وقته🤫

    مايا بدموع في عنيها ومش قادره تنزلها: انت تعرفني منين انت عشان تقول عليا كده و تحكم عليا كده وتقول عليا كلام زي ده
    طيب انا ياسيدي اخلاقي وحشه كده ورخيصه اوي ليه عاوز تتجوزني ليه حترتبط بواحده مش متربيه ليه ودايره ولفه ها ليه ؟؟؟؟؟
    اهئ 😪😭😭

    وبيدور فدماغها انا طول عمري فحالي عمري ما حد شك في اخلاقها ووجعها كده
    ولا ظن فيها سوء طب ليه كده كل ده ليه 😭

    لوسمحت كفايه كده وقعدت علي كرسي منهاره ومسكه ايديها وبتفرك فيهم من وجعهم ومن وجع كلامه عليها زي السم في قلبها وان ملهاش حد ياخد حقها ويدافع عنها😥 افتكرت بباها 😭 لو كان عايش مكنش حد بس نظرلها نظره وحشه كده ومبطلتش عياط

    راح ناحيتها وحاوطها بكرسي وبصوت واطي تسمعه كالفحيح :

    ليه بقا دي بتاعتي انا حاتعرفيها بعدين يا قطه
    وانا كلمت اخوكي
    ومامتك كمان موافقه و اتفقت معاهم علي كل شئ و اخوكي حينزل الاجازه دي وحنكتبو كتاب ياعروستي

    سلام ومد ايده ع فمه وعطاه قبله ع هوا ونفخها ليها بايده وابتسم نص ابتسامه وقالها انتي ماشوفتيش حاجه لسه😏
    سلام

    وطلع لمامتها بره وقالها: كله تمام ياحجه الحمدلله
    *وكان شايفها قعده تايهه ومنهاره بجد وهو بيتكلم مع مامتها وكان بياكد في كلامه معاها انه عاوز يوصلها كلامه فنفس الوقت وكان بيتابع تحركاتها من تحت لتحت لحد ما اتاكد انها سمعته وهو بيتكلم ابتسم لمامتها*
    👈وحجيب اهلي ان شاء الله خلال الاسبوع ده ونقرا الفاتحه وننزل قبلها نجيب دبل
    مديحه:ربنا يقدم ال فيه الخير يارب ياحبيبي يارب

    وينفع بكره اجي اتكلم تاني معاها بعد اذنك طبعا وعاوز رقم تليفونها بعد اذنك

    مديحه حاسه ان بنتها عكت في الكلام معاه ونشفت دماغها برده معاه : طبعا يا حبيبي انت بقيت ابني تيجي فاي وقت
    رقمها اهه استني حطلعهولك من تليفوني

    ومشي بعد كده وحاسس انه نفذ الخطوه الاولي
    *مش عارف ليه منجذب ليها اوي كده ومصمم عليها برغم انه شاكك في سلوكها بس حاسس انه ممكن يغيرها وحيغيرها*

    عند مايا

    قعده علي كرسي مش بتتحرك من كتر التعب النفسي ومجهود ومناهده ال حصلت مش قادره تستوعب حاجه حطت ايديها علي وشها 🙈 *مين ده*
    وبتكلم نفسها :طالما انا وحشه كده في نظره ليه عاوزني ومتمسك بيا اوي كده
    ده انا لسه كنت حبدا افوق من الصدمه ال كنت فيها *مين ده* مين ده ال اقتحم حياتي كده لا وبيسيطر عليا انا مش حستحمل ضغط نفسي اكتر من كده
    وانهارت اكتر من العياط🙈 لما سمعتهم بيتكلمو وبيتفقو كمان فحياتها
    طب ورايي انا فين لا يمكن اوافق ابدا🙈😭🙈😭

    الفصل الثامن
    #موجوع_قلبي

    مديحه دخلتلها بعد ما صقر مشي
    دخلت لقت شكلها مايطمنش وشكلها معيط وحالتها وحشه

    حتفضلي طول عمرك كده يعني
    حتي مش عاوزه تفرحي زي البنات
    طيب اديله فرصه حتي

    وبرده قابلتيه بمنظرك ده بطفشيه يعني
    بس طالع شاريكي برده
    وقالي وحيجيب اهله الاسبوع ده
    وحيجي يقعد معاكي بكره
    شكله معرفش يقعد معاكي انهارده بمنظرك ده 🥺

    مايا: يا ماما اسمعيني بس
    والله انا مش مرتحاله ومش متقبلاه افهميني بس
    انا مش عاوزاه يجي تاني
    ده بيتكلم عليا كلام وحش اوي ده ب*******
    *ولسه حتحكي لها ال قاله قطعتها فكلام ومعطتهاش فرصه حتي تحكي*

    مديحه: وهو يعني لو حد اتكلم عليكي نص كلمه كان جا وصمم يتجوزك وشاريكي كده ده شكله بيحبك انتي مش فاهمه حاجه اديله فرصه واتكلمي معاه مش كل حاجه تخديها باعصابك كده
    وبعدين انا واخوكي عطناه كلمه ومش عاوزه دلع بنات بقا
    * ومشت وسبتها*

    وحذرتها قبل ماتمشي 🤨:
    اياكي اشوف منظرك ده تاني قدامه فاهمه
    هو جايلك بكره تاني *اتعدلي معاه كده ماشي*

    احساس مايا♥️
    (محدش حاسس بها وبال جواها
    الوحيد ال كان بيحس بيها وبزعلها كان والدها)
    دخلت مايا اوضتها مش عارفه تعمل ايه تتصرف ازاي محدش راضي يسمعها
    ال كان بيسمعها مات مااااااات خلاص
    ده مكنش بيسبها تزعل حتي مكنتش بتلحق تزعل كان بيتكلم معاها ويطلع ال جواها ويفهمها
    لما كانت تقفل ع نفسها اوضتها وتقعد لوحدها كان يجي يطيب بخاطرها ومايمشيش غير وهي معاه ويطلعها بره الاوضه وبيكلمو وبيخرجها من الحاله بتاعتها خالص و يقعدو يهزرو كمان ،
    بس هو فين دلوقتي فين😭😭😭😭

    طب مين حيسمعها هي مظلومه بجد مش عارفه جاب كلام ده منين ومين قاله كده عليها
    مش لاقيه حد يدافع عنها حتي امها مش حاسه بيها معطتهاش فرصه تتكلم حتي

    محدش حاسس بها حاسه انها وحيده بجد😭😭😭

    *نامت علي هذا الحال دمعتها علي خدها*

    عند صقر
    *رجع البيت وكان الي حد ما مبسوط*
    من قرب تحقيق هدفه

    وكان عاوز يكلمها شويه يطمن عليها

    قال يستنا عليها لحد الصبح تكون هادت شويه

    وقام اخدت شاور ونام علي سريره وسرح فيها
    وعمال يفكر وبيرتب
    حيعمل معاها ايه
    .عاوز يقعد يتكلم معاها بهدوء مش غير عصبيه ولا شد بس هي بتستفزني بلسانها
    .وعاوز اعرف كل شئ عن الشخص ال بتكلمه ده
    .وعاوز تليفونها
    .ويربيها شويه من لسانها ده

    *كل ده وهو سرحان وبيفكر حيعمل ايه معاها* لحد مانام وهو 🙂 مرتاح

    عند مديحه
    شايفه ان مايا معندهاش مبرر لل بتعمله وتاجيل ارتباطها سواء دلوقتي او بعدين
    انا نفسي افرح بيها وانا عايشه

    وشايفه ان الولد مايتعيبش بجد وشكله بيحبها واخلاق ويعتمد عليه فعلا والكل بيشكر في اخلاقه

    هي ال اخدت علي الدلع ومش عارفه مصلحتها فين لازم شد شويه

    وقامت اتوضت وصلت ركعتين لله ودعت ربها
    يارب لو فيه الخير يسره ولو شر ابعده عننا يارب ودخلت نامت.

    الصبح عند مايا

    هي اصلا معرفتش تنام دماغها مشغوله بتفكر مش عارفه تتصرف ازاي حاتستسلم وتوافق ولا حتقاومه لحد مايطفش
    وقررت انها مش حتسكت له وحطفشه مش حتياس ولا حتستسلم وحتبقي قويه لحد ما يزهق ويبعد
    يارب ابعده عن طريقي لو حياذيني 🙏

    وطلعت بره لمامتها
    صباح الخير يا ماما
    مديحه :صباح النور ياحبيبتي عامله ايه انهارده
    مايا:الحمدلله ياماما
    مديحه: يارب دايما
    يارب تكوني فكرتي كويس وعقلتي كده

    *مايا حست انه مفيش فايده تجادلها* واتكلمت بهدوء: ايوه يا ماما فكرت
    مديحه:طب كويس الحمد لله طب قومي ظبطي نفسك كده و افردي وشك شويه انهارده جاي يقعد معاكي
    مايا اتنهدت :حاضر وقامت

    *وقامت دخلت اوضتها*
    فكرت انه مفيش فايده في جدالها ومفيش داعي تعرف ال حتعمله معاه
    وبتكلم نفسها
    انا مستحيل اقعد اتكلم معاه تاني ده انسان بارد ومستفز اوي طب اعمل ايه بس يارب

    مش طيقه اشوفه حتي ياربي

    *وعماله تكلم نفسها وتفكر*
    لحد ما تليفونها رن برقم غريب مهتمتش وسابته لان محدش بيكلمها
    مسكتش ورن تاني
    افتكرت صاحبتها والشغل قامت ردت
    فتحت وردت
    مايا :الو مين
    صقر:ايه ده لسه مش عارفه صوتي عموما بكره حاتحفظيه كويس اوي

    مايا اتخضت من الصوت 😳😯 وروحها
    راحت
    متوقعتش يكون هوه وسكتت تماما لحد ما تستجمع قوتها عشان تطفشه زي ما قررت

    مايا: انت جبت رقمي منين!
    صقر :مش قولتلك لوعاوز اعرف حاجه حعرفها وده مش موضوعنا دلوقتي انا
    كلامي واضح عاوز اتكلم معاكي في شويه نقط كده قبل ما اهلي يزوروكم و*****
    قطعت كلامه
    *مايا بتسمعه ومتغازه اهله ايه ال يجو ولسه فيه كلام ونقط كمان كفايه ال قاله*
    بدات تستعيد نفسها وترد عليه بقوه💪 عشان معرفتش ترد عليه في وجوده لانه معطهاش فرصه اصلا وقطعت كلامه : هوانت ايه يا اخي معندكش دم مش بتحس انا رافضاك مش عاوزاك و ابعد عني بقا وفض موضوع ده

    انا مش طيقة اشوفك وياريت متجيش انهارده لان مش حقابلك ومش موجوده اصلا وياريت متتصلش برقمي تاني
    وقفلت فوشه السكه من قبل حتي تسمع رده👊🏼
    ورمت تليفونها بعيد لو عنده دم مايجيش ولا يتصل 😡

    وقامت تقعد في الفرانده شويه تهدي اعصابها شويه

    عند صقر
    ماسك التليفون مش مصدق
    ايه ده ده ليا كلام ده دي مجنونه دي ليلتها مش معديه انهارده 👊🏼😡😡
    وراح كلمها مرتدش تاني وثالث

    راح كلم مامتها وهو ع اخره وماسك نفسه بالعافيه شياطين الدنيا كلها قدامه:
    صباح الخير ياطنط
    عامله ايه
    مديحه:اهلا يا حبيبي صباح النور الحمدلله بخير
    صقر: كنت بكلم مايا وتليفونها شكله فصل شحن ممكن اكلمها من عندك
    وانا جاي انهارده بعد المغرب ان شالله موجودين
    مديحه: تنور ياحبيبي موجودين طبعا حنستناك

    ثواني حديها التليفون

    *ودخلت مديحه ل مايا وعطتلها فون وقالتلها خدي كلمي*

    مايا اخدت الفون بترقب : الو مين
    صقر بزعيق عالي انفجر :
    *كان حيطلع من سماعه ويخنقها والله*

    انتي لسه ليكي عين تقولي مين كمان

    انتي بتقفلي فوشي اناااا السكه انتي اتجننتي ولا ااااايه انتي ماتعرفيش انا مين ولا ايه
    انتي متعرفنيش لسه

    لااااااه فوووووقي كده واتعدلي وشوفي بتكلمي مين
    وحسابك معايا لما اشوفك عشان انا قولت مبحبش طول اللسان
    واقسم بالله لو جيت وملاقتكيش او نزلتي لوحدك تاني
    مش حقولك حعمل فيكي ايه
    فااااااهمه
    وقفل فوشها السكه

    كانت بتسمع كل كلمه وهي عينيها بتتهز بدموع وبتترعش وخافت اوي اوي
    سابت فون ودخلت اوضتها
    فضلت رايحه جايه بتفكر حتتخنق خلاص لازم طري قه مش عاوزه تشوفه مش عاوزاه🙈😭🙈🙈🙈🙈
    الفصل التاسع

    فضلت رايحه جايه بتفكر حتتصرف ازاي خافت منه جدا
    *بتبان من بره قويه ولكن من جوه هشه وضعيفه*
    وبتفكر لازم امشي مش حتقعد تقابله عاوزه تهرب منه وخلال تفكيرها رن موبايلها فجاءه اتنضرت واتخضت قلبها وقع فكرته هو ال بيتصل

    *بصت علي فون هادت شويه لاقتها صحبتها ال منتظره مكالمتها*
    مايا :الو ايوه يا نيمو عامله ايه يا حبيبتي
    نرمين :الحمدلله ياقلبي انتي ال عامله ايه دلوقتي طمنيني عنك

    *نرمين ومايا* اصدقاء من الطفوله تعتبر الصديقه الوحيده المقربه ليها

    مايا: الحمدلله ماشي الحال شويه مشاكل كده لما اشوفك ححكيلك مش حينفع علي موبايل

    نرمين: يبقا نتقابل بقا بقالي كتيررر ماشوفتكيش يابنتي واحشتيني اوي اختفيتي مره واحده
    مايا:معلش انتي عارفه الظروف ال مريت بها ووفاه بابا وكعبله كده عندي المهم عملتي ايه فموضوع كلمتك فيه ؟
    نرمين: والله لسه راجع من السفر امبارح واول ما رجع كلمته عليكي علي طول وقالي خليها تعدي عليا الاول واتكلم معاها عشان يشوف المكان المناسب ليكي للشغل

    مايا: انتي بتتكلمي بجد صح اخيرا حرجع تاني للشغل
    ده احلي خبر سمعته من زمان ياحبيبتي يا نيمو انتي😘
    نيمو: هههههه ايه يابنتي الفرحه دي كلها عشان حتشتغلي
    مايا:ايوه طبعا اسكتي انتي مش فهمه حاجه

    *مايا نست ال حصل واندمجت مع صديقتها اوي وفضلو يتكلمو كتير وضحكو كتير*
    نيمو :ماتفهميني يختي هو في احلي من الانتخه في البيت وصحيان براحتك كده الواحد ماصدق خلص دراسه وصحيان بدري 😂
    مايا :ملكيش دعوه انتي
    انا عاوزه اصحا بدري ههههههه
    نيمو:طيب بقولك بابا اجازه انهارده بيريح من سفره ماتيجي وبلمره نقضي يوم مع بعض انتي واحشتيني اوووي انا اكتر حاجه مفرحاني فموضوع ده اني حشوفك بقا

    مايا سكتت شويه تفكر فعرضها 🤔 ولاقتها فكره حلوووووه اووووووي عشان تهرب منه : موافقه طبعا انا حجهز نفسي واجيلك اقضي يوم عندك
    نيموو:ايوه بقا ده احنا حنشهيص يلا متتاخريش بقا سلام
    مايا:سلام ياقلبي

    قفلت معاها وقعدت 💃🏿 تنط وفرحت اوي ان اخيرا حتشتغل بقا
    وهي بتتنطط😀 افتكرت الكارثه ال جاي انهارده 😔
    *قعدت تفكر حتنزل ازاي من بيت اصلا ومامتها مش حترضي تنزلها لحد مايجي
    لحد مايجي الرجل الاخضر 😂
    ايوه سمته الرجل الاخضر عشان ع طول متعصب

    لحد ما لقت خطه تجنن !!
    وراحت عشان تنفذها !!!

    عند صقر
    *عكرت مزاجه عالصبح واتوعدلها*
    ماشي يا مايا ماشي لما اشوفك بس وربي ماحعدهالك وربي ماحعدهالك علي خير يا انا يا انتي
    اظاهر مش بتفهمي من اول مره ولازم اعيد كلامي كتير
    بس سهله انا نفسي طويل جدا وحنشوف
    *كل ده بيكلم نفسه*
    *ودخل اخد شاور ونزل راح جيم يخرج كل غضبه فالالعاب*
    ورجع كلم حمزه صديقه :انت فين يابني خلصت الورق ال قولتلك عليه ولا لسه
    حمزه:فاضل بس ورقه واحده ويطلع ترخيص واجيلك المهم انت عملت ايه
    صقر: حنلبس دبل الاسبوع ده ان شاء الله
    حمزه: صقر انت متاكد من خطوه دي فكر تاني يا صاحبي انت مش حتكررها تاني
    صقر:سيبني يا حمزه فحالي مش ناقص كلامك ده
    بس انا اخدت قرار خلاص ومش حرجع فيه

    حمزه: مبروك ياصاحبي ويتمملك علي خير ياررب بس انت شكلك وقعت 😂
    حخلص حجات كده عندي واكلمك تاني يلا سلام دلوقتي
    صقر: سلام
    رجع البيت اخد شاور وبيستعد للمقابله وبيختار اللبس المناسب ...

    عند مايا
    لبست وجهزت نفسها
    وراحت لمامتها تنفذ خطتها
    خرجت من اوضتها لقت مديحه فمطبخ بتجهز الغدا
    مايا : مامتي حبيبتي حتعمللنا غدا ايه انهارده
    مديحه بتبص لها من تحت لفوق : ايه ده انتي لابسه ورايحه علي فين كده 🤨
    مايا بثبات
    ((* مايا اصلا مابتعرفش تكذب ولا تحور بيبان عليها ع طول من صوتها بيتهز*)) بس مضطره
    : احم ايه ياماما انتي نسيتي مش لسه من شويه قولتلك فكرت فموضوع وكده فقولت انزل اشتري ليا طقم جديد معنديش حاجه مناسبه فدولاب وحروح كوافير كمان اظبط نفسي عشان اعمل زي البنات زي ماقولتلي نسيتي ولا ايه يامامتي ☺️

    مديحه
    مديحه بتنظر لها مش مرتحالها من التغير المفاجئ ده من يوم وليله بس حاولت تصدقها لان عارفه بنتها كويس: ماشي بس احنا معندناش وقت ده جاي ع مغرب
    مايا: ياماما لسه بدري العصر ماذنش لسه
    يلا بقا يامامتي عشان اللحق
    مديحه :روحي بس ايااااكي يا مايا ايااااكي تغيبي فاهمه🤨
    مايا :حاضر حاضر مش حغيب يلا سلام يا ماما
    وطلعت تجري هوبا لتحت🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️

    ومخدتش بالها ان فيه عيون بتراقبها 👀 👀
    مشي وراها لحد ماعرف انها حتطلع علي اول الشارع راح مكلم صقر ع طول : ايوه ياباشا نزلت من البيت وطالعه علي اول الشارع

    صقر: خليك وراها اوعا تفلت منك انا ححصلك وجاي

    نزلت وفضلت تمشي شارع طوووويل جدا لحد اول الشارع ووقفت شويه بتدور علي تاكسي يرجعها وسط البلد تروح لصاحبتها او بمعني اصح تهرب منه !

    صقر قفل مع اسامه وبسرعه البرق اخد مفاتيح عربيته وجري ع مكان ال وصفه اسامه لما كلمه تاني مره لما قرب لمكانها ولمحها وهي واقفه بتدور علي مواصله ما !!!
    ركن عرببته ونزلها !
    زي الصقر ال حيصطاد فريسته🐦
    *وهي واقفه مستنيه مواصله* اذ بها ؟

    وهي واقفه مستنيه مواصله نزلت تربط رباط كوتشي وبترفع نفسها لفوق لمحته واقف ناحيه الثانيه بينظر لها
    وقفت واتصدمت اول ماعنيها جت في عنيه وقلبها دق جامد اوي وخافت اوي رجعت خطوتين لوراء ودخلت تاني شارع ال لسه طلعه منه

    *كان شارع طويل وهادئ ومليان فلل وكان اخره البحر*

    صقر شافها بترجع رمي مفاتيح عربيه لاسامه ال واقف جانبه وقاله تعاله ورايا وسابه وطلع وراها 🏃‍♂️🏃‍♀️

    فضلت تجري وتبص وراها وتجري مش عارفه تروح فين شارع مفيهوش طرريق عربيات اصلا وقفت وبصت ورا ملاقتوش وراها اخدت نفسها ولسه بتلف وتكمل 😮🏃‍♀️

    صقر
    حب يكسب الوقت اول مادخل الشارع لاقاها مدت قدام شويه
    لاقي شارع جانبي دخل فيه وجالها ناحيه التانيه المقابله ليها
    جايه تلف وتكمل لاقته فوشها رجعت خطوه لورا
    قام ماسكها من معصم ايديها جامد واتكلم ببرود مميت : تعالي هنا رايحه فين
    مايا: انا انا عاوزه اروح وبتشد ايديها منه

    مايا بخوف وبتترعش :انت انت عاوز مني ايه سيب ايدي لو سمحت سيبني اروح بقا

    صقر شدها من ايديها :تعالي وجرها بالعافيه

    *كان اسامه لف بالعربيه مكان تواجدهم ومنتظر تعليمات*

    وبيتجه ناحيه العربيه
    نظر لاسامه نظره معناها سيب عربيه وامشي
    فتح باب العربيه وقالها بهدوء مميت ماقبل العاصفه وكان بيتكلم من تحت ضرسه😬: ادخلي يا مايا
    مايا بتبص له وتبص للعربيه لا مش بركب عربيات مع حد
    صقر كرر كلامه تاني :اركبي يا مايا
    صممت مايا: لا مش حركب وعماله تبص حوليها مش لاقيه حد وبتشد ايديها منه كان كل هدوء ال بيتكلم فيه ده ضاغط علي معصم ايديها لدرجه كف ايديها احمر وايده 👊🏻 عروقه ابيضت: سيب ايدي بقا مش عاوزه اركب معاك بقا وبدات تنهار 🥺
    ساب ايديها و
    صقر بصوت جهوري 🗣ونفس اللحظه خبط ايده التانيه بقوه علي سقف عربيه 🚗 : ادخلي يا مااااااااااايا ودخلها بالعافيه
    دخلت 🥺 مايا ورزع باب بقوه وانفعاال وركب هو كمان وقفل اللوك وساق باقصي سرعه
    انهارت مايا مش قادره تمسك نفسها وخبت وشها🙈 😭 انهارت
    صقر :اسكتي مش عاوز نفس فااااااهمه
    حاولت تسكت بس عنيها مابتسكتش😥
    وفركت ايديها صوابعه علمت فيها 🤚🏻 جامد
    وحاولت تتكلم بصوت مهزوز

    انت انت حتعمل ايه انت رايح فين عاوزه اروح روحني

    صقر ماسك في الدريكسيون وضاغط عليه كانه بيخنقه بيطلع غضبه فيه وبيلف بالعربيه بلا هدف عمال يلف وسايق بسرعه: اخطاءك وغلطاتك كتررررت اوي اووووي
    مش كفايه ال هببتيه الصبح كمان دلوقتي بتنز**** مكملش كلامه و
    رن تليفونها
    صقر: مين شوفي مين
    مايا: دي دي ماما
    صقر :استني مترديش عليها دلوقتي
    انتي قايلالها ايه لما نزلتي؟
    *مايا ساكته كانت مرتدش*

    اااااانطقي يلا
    مايا بصوت متقطع : ااااا قولتلها رايحه اشتري فستان من مول ال هنا
    صقر بص لها بصه 👀 عارف انها كدبت علي مامتها
    وطلع موبايله وكلم مامتها من تليفونه حاول يرجع لثباته واخد نفس وطلعه: الو ازيك يا طنط عامله ايه
    مديحه:....................
    صقر:طنط بعد اذنك انا لسه شايف مايا في مول هنا بالصدفه
    وكنت حابب نقعد انا وهي في كافيه نتكلم شويه
    مديحه:...................
    صقر :متقلقيش مش حنتاخر مع سلامه

    كلميها انتي يلا
    مايا مسكت تليفون وكلمتها :الو ايوه ياماما
    مديحه:صقر كلمني متتاخروش يا مايا ساعه بالكتير وترجعو وانا قولتله تعالو كملو كلام هنا.
    مايا: حاضر ياماما مش حنغيب
    مديحه :خلي بالك من نفسك مع سلامه
    وقفلت معاها
    وبصت عليه وهو مركز في السواقه وسرحت شويه ورجعت بصت قدامها

    *طبعا عيون الصقر اخد باله*

    صقر حب يتكلم مع مايا ويديها فرصه تصارحه عشان ينهو الخلاف شويه:

    بصي يا مايا حابب اتكلم معاكي شويه وحابب تعرفي كم نقطه عشان ننهو خلافات دي شويه
    مايا كانت بتسمعه والي حد ما هادت شويه اطمنت: ياريت بجد نتكلم بدون عصبيه
    *ركن عربيه ع جنب*
    طيب بصي اول حاجه انا اكتر حاجه بكرها فحياتي الكذب بصي مش بسامح فيه ابدا الكذب ده خط احمر كده عندي بصي انا كنت مرتبط من حوالي 5 سنين كده كنت خاطب بنت صاحب بابا في الشغل وكانت بتشتغل مع باباها واتعرفنا صدفه انا وهي ومن يومها بدانا نتعرف ونتكلم ونخرج وارتاحنا لبعض جدا

    فاتفقنا علي كل حاجه واتقدمتلها والاهل كانو مرحبين وكانت دنيا جميله.الي حد ما
    بدات الاحظها بعد كده انها بتكذب عليا وبتنزل كتيرر من ورايا
    بدات اشك فيها وطلع شكي صح
    للاسف وانفصلت عنها بس كده
    انا بقا ممكن اسالك واحد ؟
    سؤال واحد بس حسأله ليكي وتجاوبي بصراحه يا مايا🤨
    ايه سبب رفضك ليا ! من قبل حتي مااتعرفي ان انا شخص ال قابلتك قبلها بيومين والموقف ال حصل بينا ده ال انتي قولتهولي بنفسك يوم ماجيت لكم البيت ؟
    مايا بتسمعه واخدت نفس وخرجته وهادت نوعا ما وانبسطت انه بدا يكلمها بهدوء عرفت العند مش بتيجي نتيجه معاه فجاوبته بصراحه

    : انا مش رفضاك لذاتك انت شخصيا انا بس حابه ااجل موضوع الارتباط عاما في الفتره الحاليه
    انا مش مهيأه نفسيا لسه وفدماغي كذا هدف نفسي احققه قبل ما ارتبط سواء بيك او غيرك
    بتكلمه وبتبص علي
    ملامحه من هدوء وثبات الي انفعال
    صقر مسك ايديه ومسح وجهه: متاكده ان ده سبب مفيش سبب تاني
    مايا : لا مفيش انا قولتلك كل حاجه والله

    صقر كان مستني تقوله عن علاقتها بشخص ال يتكلمه وان في حد فحياتها برده بتكذب

    * كلكو بتكدبو*
    اتحول تاني بعد ما كان هادئ وانفعل اكتر وبدا يتعصب ويخبط بايده في دريكسيون :باااس بقا متحلفيش مصره تكذبي برده انتي ايه انتي ايه

    ماشي يا مايا سهله انا ال حربيكي يا مايا من اول وجديد تاني
    انتي ال اختارتي طريق ده متندميش بقا ع ال حيحصلك كنت ناوي نبدا هدنه بس انتي ال عاوزه حرب وانا ف حربي بكسب يا مايا وبرده حعرف علاقتك بالشخص ال بتكلميه ده ايه ومين !
    كل ده وهو بيزعق فوشها
    شغل عربيه وباقصا سرعه ساق لدرجه

    انها اتنضرت ل قدام ومسكت في تابلو شويه لحد ما ساق عادي
    وبعدت لحد زجاج عرببه وحطت ايديها ع ودنها 🙉وانهارت اكترررر هي اصلا لو اي حد علي صوته عليها بتعيط لوحدها مابالك بيزعق وبينفعل وبيشكك لي سلوكها كل ده ماستحملتوش اتكلمت بهستريا وعياط وهي حاطه ايديها علي ودنها🙉 وقلبها بيتنفض جامد من الانفعال: كفايا بقا كفايا والله مش بكذب انت ظالمني مين قالك كل ده عني مين قالك كده انا تعبت بقا تعبت سبني فحالي بقا وارحمني
    انا بكررررهك والله بكررهك مش مسمحاك والله مش مسمحاك انا مظلومه بجد انت ظالمني
    وسكتت مره واحده ومالت راسها ناحيه الزجاج وجسمها رخي وراحت لدنيا تانيه😞خالص
    صقر لاقاها سكتت مره واحده بص لها قلبه اتنفض بجد واتخض عليها فرمل ووقف :
    مايا مايا ردي مايا مالك مايا مايا ومسكها حط راسها علي صدره وبيخبط ع وجهها مايا مالك فوقي انتي مش بتردي ليه وبدا اعصابه تسيب وقعد يدور ع حاجه يفوقها لاقي برفن ف درج العربيه حاول يفوقها مفيش فايده مش بتتحرك حاول تاني وثالث .رجعها ع كرسي وبسرعه الصاروخ راح ع اقرب مستشفي ولانه مشي كتير كل شويه ينادي عليها مايا مالك ويشممها برفن ويضربها ع خدها لحد ما رعشت بعنيها حاجه بسيطه
    وقف العربيه واخدها فحضنه ماالك فيكي ايه مايا انا ممكن يجرالي حاجه لو حصلك حاجه قومي بقا
    وجس ع نبضها لاقاها نبضها قليل جدا مفقتش جري ع اقرب مستشفي
    ونزل وقام شالها وطلع يجري ع طوارئ.
    استلموها وقعد بره يستناها ع اعصابه.
    مفيش تفاعل انا زعلانه شكلها مش عجباكم😭٠
    الفيديو لحظه هروب مايا 

    الفصل العاشر
    #موجوع_قلبي❤
    بقلم/شروق مصطفي

    فضل رايح جاي حيموت من القلق عليها
    وعدي نص ساعه وهي جوه ومحدش طلع لسه وكل شويه يقعد ويوقف
    وماسك دماغه🙉 تفكيره اتشل
    لحد ما طلع الدكتور 🩺طلع يجري عليه وبلهفه باين عليه اوي مالها فاقت طمني عنها
    دكتور:اهدي يابني حقولك
    هي حاليا لسه مافقتش بس كمان شويه حتفوق باذن الله
    سبب الاغماء هبوط حاد فالدوره الدمويه نتيجه قله الاكل
    وعلقنالها محلول حتحتاج ٢ محلول حتفوق مع محلول التاني باذن الله بس مش دي المشكله دلوقتي
    صقر اترعب من اخر جمله:مشكله ايه في ايه تاني
    دكتور :متقلقش ان شاء الله خير بس محتاجين مساعده طبعا من ال حواليها
    هي عندها شبه انهيار عصبي وده في اوله لسه ممكن نقدر نلحقو فياريت تبعدوها عن اي ضغط عصبي او نفسي لان لقدر الله لو دخلت فيه وهي عندها القابليه حنواجهه مشكله اكبر

    فياريت نحترس اكتر من كده ونتجنب اي انفعال
    اول ما المحلول الاول يخلص انده علي ممرضه تغيرهولك واول ما ثاني يخلص ممكن تمشو عادي بعد اذنك
    ومشي دكتور من هنا وصقر مسك دماغه🙉 انا السبب في ال حصلها انا ضغط عليها جامد انهارده ورعبتها انا السبب 👊🏼 وقام دخل الاوضه لاقاها نايمه زي الملاك والمحلول في ايديها ومش حاسه بالدنيا في عالم تاني وقف جنب سريرها ونزل قبل😘 مقدمه الراس وقعد جانبها ومسك كف ايديها لاقاها بارده ثلج مسك ايديها بايده الاثنين وقفل علي ايديها ونفخ فيها لحد ما دفئها وبص عليها و
    قعد يتكلم معاها وقال علي كل ال جواه وال حاسس به تجاهها وليه متمسك بيها اوي
    وهي نايمه مش حاسه به اصلا ولا سامعاه....فعالم تاني خالص👂

    *مش عارف انتي عملتي فيه ايه انتي شقلبتي كياني مايا انتي لغبطيني يوم ما شوفتك بجد انا عمري ما حبيت قبل كده حتي في ارتباطي الاول مكنش فيه حب كان مجرد قبول من طرفين واعتياد فقط مش اكتر وبعدها مفكرتش فاي ارتباط ولا بيجي فبالي اصلا انا طول عمري جد جدا و دوغري مش بحب اللف ولا الدوران مع اني كان بيتعرض عليا كتير جدا لكن
    انا ال برفض لان من جوه ماتحركش لحد غير ليكي انتي*
    اتنهد وكمل
    انا من يوم ما سمعتك بتتكلمي وانا بتعذب بجد🥺 في حاجز واقف بيني وبينك بحاول ازيحه لكن مش حعرف لوحدي لازم انتي معايا ساعديني يا مايا مضيعيش الحب ال بجد

    عارفه انا اول مره اعمل كده مع حد اول مره احس الاحساس ده
    *احساس الغيره*
    وقتها كنت حموت لما لاقيتك بتكلميه وبتتحايلي عليه يرجعلك محستش بنفسي ساعتها

    *كل ده وماسك كف ايديها بايده الاثنين*

    عارفه لما سالتك انهارده سؤال ده ؟ كان نفسي بجد تصارحيني عن شخص ال بتكلميه او تقوليلي اي حاجه انك بتحبي انك مرتبطه اي حاجه لكن انا سمعت مكالمتك كلها يوم ماكنتي قعده ع بحر وانتي مكنتش واخده بالك ان في حد سمعك اصلا عرفتي بقا انا مين ال قالي 🥺 عارفه لو كان حد هو ال قالي كلام ده مكنتش صدقته كنت مستحيل اصدقه

    لكن انتي ال قولتي 👊🏼بنفسك يا مايا من ساعتها وانا مقسوم نصين بجد بتعذب

    انتي بتصعبيها عليا اوووي عاوزك تساعديني وانا حساعدك مش حسيبك لوحدك بس اتكلمي
    مايا انا حفضل جانبك ع طول ومش حسيبك لوحدك ونش حياس لحد ماتفتحي قلبك ليا

    *بص للمحلول لاقاه قرب ع انتهاء قام بسرعه قبل ماتفوق* وطلع نده ع ممرضه تغيره وطلع بره مستشفي يتكلم في تليفون مع مامت مايا
    اكيد قلقت هما اتاخرو كتير
    صقر : اهلا يا امي
    مديحه: كده برده ياصقر دي ساعه ال قايلالك عليها وتليفوناتكو مقفوله وقاعده علي اعصابي كده
    صقر: اسف يا امي حقك عليا سامحيني بس مايا تعبت شويه و****
    قطعت كلامه مااايا مالها فيها ايه كانت نازله كوييسه طمني يابني طب انتو فين دلوقتي 🥺 ياريتني مانزلتها
    صقر : اهدي والله بقت كويسه وشويه وجايين داخت شويه وودتها مستشفي هنا ودكتور قال انها قله اكل بس اطمني
    مديحه: المستشفي فين يابني انا نازله اهه
    صقر : يا امي والله محلول يخلص وحجبها ع طول
    مديحه :طيب يابني متغيبوش بالله عليك
    صقر حاضر يا امي مع سلامه
    وقفل واتنهد ودخل تاني يطمن عليها
    وهو داخل قابل ممرضه وعرف منها انها لسه مفاقتش
    دخل الاوضه ولاقاها زي ماهي قعد يبص عليها منزلش عينه من عليها وحاول يفوق فيها وعمال يتكلم عن حياته وكل حاجه ولما حس انها بتحلم وتهز راسها يمين شمال خاف عليها وقعد ينده عليها عشان تفوق مايا مايا سامعاني ماااياااااه

    مايا
    نايمه في عالم جميل جدا مش عاوزه تصحي منه شايفه حبايبها كلهم ومكان زي الجنه خضره كتير وشجر اخضر وفاكهه وبحر رايق وهادئ ولونه ازرق وسما صااااافيه وزرقاء تهدا العين ولابسه فستان ابيض وجميل جدا وطويل وماشيه وبتجري بتتنقل من شجره لشجره وفارده ايديها الاثنين وبتتنطط ومبسوطه اوي وبتضحك وشافت بباها واقف بيصطاد بعيييد وشايفه اطفال صغيرين بيلعبو وبيضحكو وشافت جدتها وجدها علي وشوشهم ضحه ابتسامه رايقه وشكلهم صغير مش كبير
    طلعت تجري لباباها ووقفت جانبه شافها وقالها حبيبت بابا واحشتيني اوي وطلعلها سمكه وعطالها في ايديها واكلها فاكهه
    قالتله نفسي اقعد هنا معاكو مش عاوزه ارجع خليني معاكو هنا
    بباها قالها في حد بيتكلم و بينادي عليكي وعاوزك هناك اهه روحيله يابنتي واتكلمي معاه
    وشاورلها علي مكانه بس هي مش شايفاه ولا سمعاه 👈🏻
    بصت علي مكان ما شاورلها مش شايفاه بس
    سامعه حد بينادي عليها من بعيد بيقول مايا يا مايا اتشتت مابين الصوت ده وبباها بقت تسمع ال بينده عليها ماياااه وتبص لباباها شمال تبص يمين للصوت وبباها شمالها يشاورلها علي مكان الصوت ويبتسم ابتسامه جميله ومريحه اوي ويقولها روحي
    وترجع تبص ع مكان الصوت لحد ما بدا الصوت يقرب اوي اووووي مايا مايا ماااايااااه سامعاني ماياااه

    لحد ما فاقت مايا من حلم الغريب والطويل ده عنيها رعشت من قوه اضاءه الغرفه ومقدرتش تفتح في الاول لحد ما بدات تفتح واحده واحده بصت علي يمينها لقت نفس الصوت ال كان بيندهالها في الحلم

    بصت علي يمينها لقته قاعد وبيبص عليها دورت وشها ناحيه تانيه وماتكلمتش

    صقر حس ب كده قالها
    انا حسيبك براحتك دلوقتي وحاسيبك تهدي بس كلامنا مخلصش لسه وفي كلام تاني ولسه حيقوم يستناها بره لحد ماتفوق لفت راسها و
    مسكت ايديه وقالتله من فضلك انا عاوزه انهي الموضوع ده دلوقتي حالا
    انا مستعده اعتذرلك عن كل حاجه عملتها من اول القلم لحد ما ال حصل الصبح انا بجد اسفه بس سيبني فحالي
    احنا مش لبعض وصعب نكون لبعض ولو انت اخر راجل فالدنيا انا مش حكون ليك انت
    فمن فضلك ننهي اي خلاف بينا لحد كده انت مش مرتاح معايا وانا مش مرتاحه معاك
    انت بتشك في سلوكي وبتتهمني فحجات انا فعلا معملتهاش ازاي حأمن لنفسي معاك فياريت ننفصل بهدوء
    ويكون اخر يوم لينا تشوفني فيه
    خلصت كلامها ودورت وشها ناحيه التانيه
    صقر معجبهوش ولا كلمه ومصمم علي احساسه ال اول مره فحياته يحس به وصعب يتنازل عنه بسهوله كده ده مصدق يلاقيه ومستعد يتغير عشانها حيعمل المستحيل عشانها ♥️

    فنسا الموقف ال هما فيه وكلام دكتور وحاوطها بايده الاثنين هو فوق وهي تحت منه

    *ماتفهموش غلط عارفاكو😂*

    حط ايده يمين من ناحيه طرف سرير وايده تانيه طرف سرير جهه الاخري
    احتجزها ها😂 : وقالها بهدوء جدا

    انا قدرك يا مايا مش حينفع تسيبي قدرك وحنحاول نحل اي خلاف بينا بس مش حسيبك مش حيحصل يا مايا

    ولو مش حتكوني ليا مش حتكون لغيري حطي كلامي ده كويس اووي فدماغك وشاورلها ع دماغها 👈🏻🙉 وسابها ومشا

    سكتت تماما منطقتش تعبت من كتر الكلام مش قادره تفهمه

    وبتدور فمخيلتها ازاي ترتبط بواحد زي ده شاكك فيا ومش مصدقني ازاي حامن له ويكون سند ليا وامان حتي لما صارحته مش مصدقني وبيحاسبني علي ايه اصلا*
    *دانا لسه خارجه من حاله اكتئاب مفقتش حتي عشان احب وابدا قصه حب وارتباط*

    عاوزه افوق شويه ومعنديش مانع احب واتحب بس الاقي الشخص الصح ال يحتويني بجد ويثق فيها انما ده شخص مش طبيعي مش فهماه 🙈 اه مش قادره
    دماغي حتنفجر من كتر تفكير
    *كل ده بيدور فدماغها و كانت مغمضه عنيها من غير ماتنطق*

    لحد ما دخل تاني بص ع محلول لاقاه علي وشك الانتهاء ولاقاها مغمضه عنيها :مايا جهزي نفسك حنمشي
    فتحت عنيها وهزيت راسها بمعني ماشي
    نده ع ممرضه تيجي تشيل الكانولاه ال فايديها
    شالتها ومشت تاني
    كان واقف جانبها عشان يساعدها ومد ايديه ليها عشان تمسكها وتقوم
    مايا بصت علي ايديه😠و بعدتها بايديها رفضت مساعدته وحاولت تقوم بنفسها

    صقر عارف انها مش حتقدر توقف علي رجليها لسه واقف جانبها وكتف ايديه وقعد يتفرج عليها

    هي اتسندت علي طرف سرير وثلاجه صغيره ال جانبها ولسه حترفع نفسها وتوقف مالت وكانت حتوقع مد ايده بسرعه ولحقها وخطفها جوه حضنه وكانت قريبه اوي من حضنه حاولت تبعد :منا قولتلك 🤨 اساعدك قام حضنها وشالها وطلعو بيها من مستشفي كلها وكان مبتسم🙂
    مايا:ايه ده لا لا نزلني لو سمحت لا نزلني بقولك 😡😠
    صقر:هس🤫 اسمعي كلام بعد كده

    ركبها العربيه وقالها انه كلم مامتها طمنتها عليكي عشان اتاخرنا

    وساق العربيه ومشي
    وكانو في حاله سكوت تاااام هي سانده راسها علي زجاج عربيه وهو بيبص عليها وهو سايق كل شويه
    لحد ما وصل قالها يلا بينا
    قامت مايا بصت علي مكان حواليها :ايه ده احنا فين ويلا علي فين انا عاوزه اروح روحني لو سمحت
    صقر:اسمعي كلام يا مايا ونزل وفتح لها العربيه ومد ايديه عشان تقوم
    مايا اتردد ولسه حتعمل زي مره فاتت نظرت لايده بتردد
    نظر لها نظره تحذير 🤨
    انتي ال عاوزه كده بقا طيب يلا ((يشيلها ))
    مايا لالالالالا خلاص ومسكت ايديه وقامت
    صقر :ايوه كده
    ومسك ايديها بتملك👫🏻 وهي بتشد تسحب ايديها و
    ماسكها ((متبت😂 الواد))
    لحد ما دخل مطعم
    وقعدو
    مايا: انت جايبنا هنا ليه انا مش جعانه عاوزه امشي
    صقر:انتي ماكلتيش من امتي
    مايا بصت له وبتفتكر من تقريبا يومين

    صقر : ايه بجد 😲 انتي بتهزري ليه كده يا مايا واتنهد واضابق من نفسه اوي
    طيب خلي بالك علي نفسك اكتر من كده انا حخلي بالي منك بعد كده شكلك مهمله وطلب الاكل ليهم
    مايا بصت له وسكتت وضحكت😏 ضحكه من غير نفس وهي ساكته 🤐منطقتش.

    *حتقوله ايه ! تخلي بالها من نفسها لمين ! مين بيحس بيها اصلا ولا بيسمعها ولا بيحتويها ولا مصدقها سواء مامتها او هو
    الوحيد ال كان بيعمل كل ده واحد بس 😔

    *اتقدم الاكل* وطلب نوع شوربه و انواع اكل لانه مش عارف بتحب ايه
    صقر :يلا كلي
    مايا مش قادره بجد تاكل :
    بجد مش قادره سيبني علي راحتي

    قام من قدامها وقعد علي كرسي ال جانبها حتاكلي ولا ااكلك انا

    مايا سمعت كده مسكت معلقه وبدات تاكل
    صقر ابتسم لها وكمل اكل
    اكلت علي اد نفسها حجات بسيطه جدا

    اكلو و خلصو ومشو وروحها
    البيت وسبته ودخلت اوضتها....

    وقعد مع مامتها بره يتكلم معاها شويه عن كلام دكتور ال قاله

    مديحه اول ما الباب خبط: حبيبتي يابنتي كده برده خضتيني عليكي وحضنتها قوليلي حاسه بايه
    مايا :والله ياماما انا كويسه بس عاوزه انام
    طيب ياحبيبتي ادخلي نامي والصبح نتكلم
    دخلت اوضتها و*****

    عند مديحه وصقر

    ها يابني طمني مال وشها مصفر كده الدكتور قالك ايه طمني
    صقر اخد نفس وقالها علي كل الدكتور قاله بظبط
    عندها شبه انهيار عصبي ولازم مايكونش في ضعط نفسي ولا عصبي
    *وحاول يطمنها لما لاقي تعبيرات وشها اتخضت*
    بس متقلقيش يا امي هي في اوله ومع المساعده حتعديها ان شاء الله علي خير وانا مش حسيبها و...... نكمل بكره 😘 
    عرض أقل



    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .