رواية ابنة المطلقة الفصل الثامن 8 كاملة بقلم اماني عنان
#ابنة_المطلقة
ح الثامنة
ناس كتير بتقول انك كنت شريك في قتل ابنك ؟!
سلمت دقنك لمراتك الجديدة زي ما بيقولوا ،تفتكر ليه ماكنتش كدا مع الأولي ؟
مستحيل مابقاش اب ولا استاهل اعيش لحظة
س. ليه ماكلمتش طليقتك تتأكد أن ولادك معاها واستنيت لما هي جتلك؟
ج.. صباح فهمتني أنها غيرانه عليا وإني لازم اتقل علي بعدهم شوية ؟
س .. اخبار صباح دلوقتي ايه ؟
ج. ندمان طبعا علي اني طلقت مراتي ونفسي يكون كل دا حلم ..
االكلام السابق كان برومو برنامج ولما بدأ طلع علي التليفزيون ضيف مع المذيعة الجريئة مني عراقي وشكلها مضايقه جدا منه، الاب اللي أتجوز اتنين ومراته التانية قتلت ولاده زينب وأحمد ..
الاسم .. ممدوح ومش هقدر اقول اكتر من كدا
علي وش الضيف خطوط سوده تشوش علي ملامحه ،بتوضح المذيعة بتريقة ، الضيف ي جماعة رافض يظهر بوشه لولا أن القضية اتحولت راي عام ماكنش اتكلم عنها اصلا ، نرجع لموضوعنا ليه طلقت مراتك الأولي ..
ممدوح .. طيش وكنت فاكر نفسي راجل بفلوسي ومكانتي اعمل اللي انا عايزه وهي عليها السمع والطاعة ، كنت بشتري لنفسي كل حاجة وللاولاد أما لها كنت بقطمها علي كل كبيرة وصغيرة ..
سكت شوية وكمل بحزن ، كنت بعايرها بفقرها وأنها ماكلتش اكل زي اللي بجيب هولها ولا لبست في بيت أبوها زي اللي بلبسهولها ..
المذيعة .. هههههه انت فاهم الحياة غلط خالص ، الزوجة هي سترك وامانك ومسوؤلة منك .
معني كدا انك شريك في الجريمة زي مابعض الناس بتتهمك ؟
مستحيل اشارك في حاجة زي كدا .
المذيعة .. بضعفك ،افكارك الرجعية ،ظلمك لام اولادك وتكبرك عليها مع انها مدرسة فاضلة يعتبر ذنب وتقصير ... ولكنه للأسف لا يحاسب عليه القانون ..
ممدوح .. انا نفسي يكون كل دا حلم وارجع من هنا الاقي مراتي وعيالي مستنيني ..
المذيعة .. اخبار صباح ايه ؟
ممدوح .. بعد مارمت نفسها من الشقة حصل لها ارتجاج في المخ ودخلت في غيبوبة والله اعلم هتفوق منها ولا لا ..
المذيعة .. نفسك تفوق ولا تموت وترتاح من شرها ؟
ممدوح .. طبعا تفوق ، لازم تعيش عايز اعرف قتلت ولادي ازاي ،عملت فيهم ايه ؟ قال ايه احمد قبل مايغمض عينه ولا زينب المسكينة ذنبهم ايه بس ياربي .. #أماني_عنان
مني بتبص للكاميرا وبيختفي الضيف خالص ، لكل اب وكل ام اتقوا الله في ولادكم ، نعمة ربنا ،أمانته ليكم ماتعملوش فيهم كدا ، لكل مرات اب خافي من سوء النهاية وقسوتها اعتبري من صباح واخرتها ، يا جماعة الجواز مش ست حلوة وجسم رشيق مش راجل غني وعنده شقة الجواز رحمة كفاية بقي نخلف عيال عشان نرميهم أو نموتهم وهما زهور ماتعرفش حاجة ،الكلام مش هيحصل احساسي كفاية تعرفوا تفاصيل حكاية احمد وزينب لكل اللي ماشافش الحلقة تابعونا علي اليوتيوب وابعتولنا علي رسائل صفحة البرنامج ..
تصبحوا علي خير .بقلمي أماني عنان
____________________
لما دخل البوليس يفتش في الحمام لقي شهر زينب مقصوص وملفوف في هدومها في سبت الغسيل نسيت صباح تتخلص منه واتشغلت في حوار حملها ..
الظابط .. خد ياعسكري العينة دي افحصوها
ممدوح .. دا شعر زينب
الظابط .. كل الأدلة بتقول انها قتلتهم فعلا لكن فين الجثث ؟
ممدوح .. بيعيط ويقول لا مستحيل ..
الظابط ... حضرتك ماتعطلناش عن التحريات لو مش قادر تتمالك نفسك يفضل تنسحب وتسيب القانون ياخدلك حقك ..
*****
الإسعاف جت واخدت صباح وسط لمة ناس كتير وصحفيين كلهم عايزين يشوفوا مرات الاب اللي قتلت عيال جوزها ..
صحفي .. صور يابني صور
المصور .. دمها اتصفي علي الأسفلت
صحفي .. هي دي اول مره تشوف دم ولا ايه ؟
لا بس حاسس انها حكمة ربنا وجبروته الست دي ارتكبت اكبر الكبائر ..
الصحفي . انا هروح اجهز التحقيق كام سؤال للجيران ويارب اعرف اخد اجابات من جوزها أو ام الاولاد ...
المصور .. هيكون سبق ماحصلش
ضرب كفه في كف الصحفي واتفرقوا كل واحد راح يشوف شغله ، من المحزن ان هي دي الحياة حاجات بتتبني علي حطام حاجات ، ناس بتسترزق بخراب ناس ، قلوب تتحرق وقلوب باردة بعيدة كل البعد عن النار ... ؛
_______ #أماني_عنان ____
تالت يوم من معرفة الحادث هيام كل ماتفوق تصرخ وتقول ولادي انا عايزا احمد وزينب ، انا هروح لهم لازم اشوفهم مش هقدر اعيش من غيرهم خدت حقن منومه كتير واخيرا بدأت توقف علي رجليها ،صحيت لقت نفسها في اوضة صباح
وممدوح اللي في الأصل كانت لها .. احساس بيوجع اووي ويحطم اي ست ،بيقتل احساسها بيك كراجل حتي لو كانت بتعشقك
ممدوح .. حبيبتي انتي فوقتي ؟
بصت له وهي بتحاول تعدل رأسها ومستنكرة كلامه الحنين ،
هيام .. حبيبتك ، بصت علي دولاب صباح المفتوح وشافت هدومها الخاصة ،ابتسمت وقالت
اتبسط ياممدوح ، لاقيت اختلاف مابينا اللي نفسي اعرفه ازاي قدرت تتجوز واحده غيري وتكمل عادي كدا بعد الحب والعشرة اللي بينا ، كل حاجة كانت ليا اديتها لغيري وعيشت عادي ولا كانك عملت حاجة ، انت ايه ايه ي اخي حرام عليك ..
قرب لها بمكر وخداع وبيحاول يأثر عليها تاني ، هيام احنا خلاص مابقاش لنا غير بعض ..
شالت أيده وقالت ،احنا مستحيل نجتمع ولو في حروف كلمة علي لسانك انت فاهم .
ممدوح ، انا غلطت ومعترف بلاش تقسي عليا اكتر من كدا انا هموت لو فضلت لوحدي ،
هيام .. قول كدا عايز حد يشيلك وتتعود عليه ، عايز تكمل شكلك الاجتماعي وخايف من الوحده ما تقلقش اللي زيك مش هيغلب ..
بتحاول توصل لباب الشقة وهي فاقدة توازنها من كتر المهدئات والمنوم ، شافت فلوس كتير علي الترابيزة فسألت ..
فلوس أيه دي ؟
من قبل مايتكلم كان جايب قناة النهار وشافت اعلان البرنامج وصوته وهو بيقول ندمان ونفسي ارجع الاقي بيتي ومراتي ..
تفت عليه .. انت طلعت رخيص اووي ي ممدوح ومالكش قيمة
وشه في الأرض بيقول براحه ، دول من القناة انا ماطلبتش حاجة
شوحت بايدها ، ولا تطلب مابقيتش فارقة ..
ممدوح ،، انا بحبك
هيام .. مالتفتتش وراها ولملمت وجعها ونزلت ..
أماني عنان ______________
نزلت هيام الشارع دايخه والدنيا سوده في عيونها مش عارفه تعمل ايه ؟
اخر حاجة شافتها صورة أحمد بيضحك قدام العربية المرسيدس السودا ، كل ماتعيط كل مالضحك يزيد
هيام .. ارجع ياحمد ، العربية ، لاااااا مش هسيبك تروح مني تاني
رمت شنطتها وجريت زي المجنونة علي الرصيف التاني ظهرت قدامها ..
نكمل بعد بكره الساعة 2 باذن الله
يتبع