رواية ابن عمي القاسي الفصل الثالث 3 كاملة بقلم رنا سليمان
حلقه الثالثه
بسم الله الرحمن الرحيم
زينب:مش بمزاجك علي فكره
كرم:لا بمزاجي دي شركتي انا ليه اخليكي تشتغلي فيها يعني
زينب: انت بتقول بابا هعملك توكيل والشركه بقت بتاعتك صح
كرم:ااه صح
زينب:وانا خلاص اقتنعت ان بابا عمل كدا وأنها بقيت شركاتك
كرم:طيب طالما انتي مقتنعه عايزه تشتغلي هنا ليه
زينب: ما انا هشتغل هنا بصفتي شريكتك مش بصفتي بنت صاحب الشركه
كرم:شريكتي؟!
زينب:ااه شريكتك والمبلغ ال هتطلبه موجود
كرم:لا طبعا انا مش موافق
زينب:ليه بقا
كرم:كدا وخلاص دي شركتي وانا مش عايز حد يشاركني فيها وبعدين انتي هتشاركيني بفلوس عمي ال ادهالي
زينب:اول حاجه مسمهاش فلوس عمك ال ادهالك اسمها ال سارقتها منه
ثانيا التنازل ال معاك دا تنازل عن املاك بابا ليك مش املاكي وال انت متعرفهوش بقاا أني طلبت من بابا مبلغ علشان ابدا حياتي وشغلي من ٣ سنين وهو اداني المبلغ وبالمبلغ دا فتحت شركه صغيره وكسبتني كتير وانا بصفتي واحده زي زيك مديره شركه عايزه اكون شريكتك وبالمبلغ ال تحبه
كرم:انا مسمعتش أن ليكي شركه وانتي صحبتها
زينب:اصل بصراحه مبحبش اعرف الناس ال بكرهم حاجات عني ولا عن حياتي
كرم:قصدك اني من الناس ال بتكرهيهم
زينب:دا مش موضوعنا المهم دلوقتي موضوع الشغل
كرم:وانا مش موافق اننا نبقي شركاء
زينب: براحتك بس لو موافقتش دلوقتي هتوافق بعدين
بمزاجك او غصب عنك
زينب طلعت من المكتب
كرم لنفسه:ولا هتقدر تعمل حاجه
زينب رجعت على مكتب فارس بس ملاقتوش
زينب دخلت واقعدت
بعد خمس دقايق فارس فتح الباب ودخل المكتب
لاقي زينب قاعده وحطه رجل على رجل
فارس:انتي هنا من امتي
زينب:من خمس دقايق
انت كنت فين
فارس:انا انا كنت بحاول اعرف ازاي ابوكي مضي على التنازل دا
زينب:امم وعرفت بقاا
فارس:ااه
زينب: ازاي
في واحد من رجاله كرم جاه من شهر لابوكي بصفقه وابوكي اقتنع بيها ومضي على ورق الصفقة دي من غير ما يقرا الورق ومكانش يعرف ان دا التنازل
زينب:شهر؟!
فارس:ااه شهر هو في حاجه ولا ايه
زينب:لا بس قولي يا فارس
انت عرفت منين
فارس:ها مش مهم يا زينب عرفت منين المهم اني عرفت
ااه صحيح انتي روحتي فين
زينب:كنت بعمل مكالمه
طيب انا هروح بقاا علشان عايزه انام
فارس:تنامي دلوقتي
زينب:ااه اصلي منمتش كويس
يلا سلام
فارس باستغراب: سلام
زينب نزلت ركبت عربيتها وساقت لحد الفيلا
قبل ما تدخل الفيلا
حطت الهند فري في ودنها وشغلت اغاني وخبطت على الفيلا
جاسي فتحت
زينب دخلت الفيلا من غير ما تسلم
فاتن:كنتي فين لحد دلوقتي
زينب مردتش وطلعت اوضاتها
فاتن:شايف قله الادب
فريد:ملكيش دعوه بيها يا ستي وبعدين ما احنا كنا مرتاحين من غيرها
عايزه ايه تاني منها بقاا
فاتن: يعني ايه عايزه إيه منها هي ملهاش حد يحكمها ولا ايه
فريد:انا مش فاهم انتي عايزه ايه منها اكتر من اننا خلنها معهاش حاجه خالص ولو اطردته من هنا هتبقي في الشارع
.....غلطان على فكره
زينب نزلت من اوضاتها
فاتن:غلطان في ايه بقاا
هو انتي عندك مكان تاني تروحيه غير هنا ولا معاكي فلوس تجيبي شقه
زينب:لا مش شقه فيلا
فاتن:وهتجيبي فلوس الفيلا منين بقاا
زينب:من شركاتي ال باسمي مش باسم بابا
فريد:شركه ايه ال بتاعتك دي
انا معرفش عنها حاجه
زينب:وانت تعرف عنها ليه دي شركاتي انا مش شركاتك
ومش هتقدر تضحك عليا وتاخدها مني
زي ما اخدت شركه بابا والفيلا بتاعته
فاتن:انتي ازاي تكلمي عمك كدا
زينب:بقولك ايه يا ست انتي انا بكلم عمي مش بكلمك انتي فا ياريت تحطي لسانك جوا بقك وتسكتي خالص
فريد: واضح ان اهلك معرفوش يربوكي ويعلموكي ازاي تكلمي الاكبر منك كويس
زينب:اتكلم كويس مع المحترم انما ال مش محترم اكلمه بقله احترام علشان يتعلم الاحترام ولو في حد مترباش فعلا فهو ابنك ال ضحك على ابويا وخلاه يمضي على ورق تنازل وهو مش واخد باله وانا بقاا ال هعلم ابنك الاحترام
كرم كان دخل الفيلا وسمع كل الكلام دا
كرم راح مسك زينب من شعرها
زينب:ااه
كرم:انا متربي كويس يا زينب انتي ال مش متربيه وهنشوف مين الهيعلم التاني الادب
زينب بعدت ايد كرم عنها وبصتله
زينب بزعيق: واضح انك محترم انك تمد ايدك على بنت وانك تسرق وتكدب وتنصب دا الاحترام بالنسبه لواحد زيك مش متربي ولا عمره شاف التربية
كرم ضربها بالقلم
زينب:اااه
بتضربني يا كرم
ماشي يا كرم اما دفعتك تمن القلم دا غالي مبقاش انا
كرم:لمي هدومك واطلعي برا
مش عايز اشوف وشك ولا هنا ولا في الشركه ولو شوفتك مش هيحصلك كويس
زينب طلعت علي اوضاتها
فاتن:ايوه كدا لازم حد يوقفها عند حدها
فريد:فاتن اسكتي دلوقتي بقاا
كرم:جاسي جاااااسي
جاسي جات جري:نعم يا استاذ كرم
كرم:ال اسمها زينب دي متدخلش هنا تاني ولو سمعت انها دخلت هنا ولا قبلتيها برا حتي هيكون اخر يوم ليكي هنا
جاسي: ايوه يا استاذ كرم بس انا قاعده هنا علشان الانسه زينب ولو مشيت انا كمان همشي معاها
كرم: في ستين داهيه
مبقاش انا كرم فريد لو خليت حد يشغلك عنده
امشي من وشي
جاسي مشيت لمت هدومها
بعد شويه زينب نزلت من اوضاتها ومعاها شنطتها وكانت ماشيه من الفيلا
كرم:استني عندك
زينب وقفت
كرم:هاتي مفتاح الفيلا ونسخه مفاتيح الشركه ال معاكى زينب طلعت المفاتيح تاني من جيبها ورامتها على الارض
كرم:تقدري تمشي ومش عايز اشوف وشك تاني
زينب خرجت من الفيلا من غير كلام وراحت علشان تركب عربيتها بس صوت جاسي وقفها
جاسي:انسه زينب
زينب: نعم يا جاسي
جاسي:انا سيبت الشغل
زينب:ليه
جاسي:انا كنت شغاله عند والد حضرتك ووالدتك من وانا عندي ١٥ سنه يعني من ١٠ سنين عمرهم ما زعقولي ولا شتموني ولا اهانوني علشان اتاخرت في تحضير الأكل
لما جيت انهاردة شوفت معامله وحشه جدا في الكام ساعه ال حضرتك مكنتيش موجوده فيهم وكنت هستحمل علشان مش هقدر اشتغل مع حد غير حضرتك
وحضرتك هتمشي يبقي اقعد ليه
زينب:وانا مقدرش اقعد من غيرك يا جاسي
اركبي العربية احنا هنروح نعيش في الشاليه ال بابا كتبه باسمي ومرتبك هيوصلك اول كل شهر زي الاول ويمكن يكون اكتر كمان
جاسي:بجد
زينب:ااه بجد يلا اركبي
جاسي و زينب ركبو العربية وزينب بدأت تسوق
عند كرم كان طلع في اوضته وطلع موبايله واتصل بحد
...الو
كرم:اسمع يا جدع انت لو خبر موت زينب مدحت انتشر في الاخبار بكرا اعتبر أن نهايتك جات سمعني
... حاضر
رايكم
تفتكرو تصرف زينب مع كرم واهله صح
ممكن زينب وجاسي يموتو فعلا
اكمل؟!
#رنا_سليمان