-->

رواية اسرار القلوب كاملة - رانيا قنديل

رواية اسرار القلوب كاملة - رانيا قنديل

    رواية اسرار القلوب كاملة - رانيا قنديل




    أحمد: طبعاً أنا يشرفنى أنى اتقدم للانسه سولي واطلب أيدها وبدأ يتحدث عن عيلته وأسرته وعن إمكانياته ومرة واحده سمعو صرخه مدويه فإذا بسولي تصرخ ألما وتقع على الأرض أمام الجميع ……

    ****************

    سميحه: بصراخ بنتى فيكى إيه مالك ردى عليا

    اميمه: سولي فوقي ي حببتى ونظرت حولها فالكل فى حاله صدمه جاحظين العين

    اميمه: خاااااالد فوق وانتم وقفين كده ليه اطلبو الإسعاف



    الدكتور احمد: تقدم باتجاه سلسبيل وجثى أمامها وحاول أن يحملها فحس بشئ ممسك يده فنظر
    فرأي علي ماسك أيده

    علي: مين سمحلك أنك تلمسها وأحنا موجودين ….

    أحمد: أنا دكتور ودى دلوقتى مهنتى وحاله محتاجه كشف

    صالح: أهدي ي علي وابعد وحملها خالها صالح وغادر المنزل بها والجميع من حوله

    الجد محمد : طمنونى البنت فيها ايه إيه وصلها لكده
    حد يفهمنى



    خالد: أهدى ي جدى إن شاء الله خير هنروح المستشفي ونطمن وهتبقي كويسه

    الجد محمد: إن شاء الله خير ي رب قومها بالسلامه

    رحيق: الووو بابا سلسبيل تعبت وأحنا ريحين بيها المستشفي كلنا
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    جمال: خير ايه حصل عموما أنا جاي وراكم على طول يلا سلام

    علي: سايق العربيه وينظر للكنبه الخلفيه هى فاقت ي إيمان

    إيمان: لاء بس بتان من التعب ربنا يستر

    علي: إن شاء الله خير ي رب ….. ونزلت دموع علي من صوت انينها

    حمزه: اهدى ي علي وركز فى الطريق وخف رجلك من على البنزين



    علي: ولا كأن حد بيتكلم معاه واحساس قاتل بالخوف عليها

    وبعد دقائق وصلو للمشفي وحملها خالها صالح للداخل ودخلت غرفه الاستقبال ومعها خالد وأحمد

    اميمه: سميحه أهدى أكيد ماكلتش من الصبح بسبب البرد فجلها هبوط



    سميحه: ي رب خد بادها أنا ماليش غيرها هى واختها ما املكش حاجه غير بناتى ي رب اعفي عنها واشفيها وظلت تدعي لها …

    إيمان: هما اتاخرو ليه المفروض حد يطلع يطمنا الإنتظار صعب أوى …

    نرمين: أنا مش مطمنه خالص كل م أفكر باهتمام خالد من البدايه بقلق اكتر



    سندس: ببكاء إن شاء الله مش هيكون عندها حاجه إن شاء الله واقتربت من أمها متقلقيش ي ماما سولي بخير

    صالح: بتعجب من أحوال علي وجلوسه بجوار غرفه الكشف وبكائه معقول يكون علي …….. لأ لأ …دول قط وفار معقول …..؟؟

    الجد محمد: هما إتأخرو ليه حد يطمنى أنا خلاص اعصابي مش متحمله

    اميمه: عمى أهدى خالد معاها فى الكشف وهيطلع ويطمنا عليها دلوقتى بس حضرتك بلاش انفعال

    حمزه: لا اله إلا الله هما اتاخرو كده ليه دول بقالهم كتير أوى …..



    رحيق: أهدى أنت مش شايف وضع جدو وطنط سميحه بلاش تقلقهم ذياده وحاول تخليك مع علي بجد صعبان عليا ومش مبطل عياط وعينه مش بتتزحزح من على باب الكشف

    حمزه: فعلا معاكى حق واقترب من أخيه ووضع يده على كتفه علي أهدي إن شاء الله خير دلوقتى خالد يطلع ويطمنا

    علي: _____________

    عثمان: اهدو شويه هى أكيد ماكلتش من الصبح مع دور البرد ده فطبيعى تتعب مش عيزين البنت تفوق تلاقي الكل بالحاله دى ..

    جمال: بقلق فى إيه مالها سلسبيل فنظر حوله واقترب من أخته طمنينى الدكتور قال إيه



    سميحه: نظرت لأخيها وارتمت باحضانه …بنتى ي جمال بنتى قلبي واكلنى عليها البنت إلي زي الفراشه تقع كده وسطينا ديما مهتمه بالكل وعنيها على الكل بس أنا اهملت بنتى أنا فاشله

    جمال: فاطبق على أخته أكثر بين أحضانه أهدى ي سميحه كل حاجه تمام إن شاء الله …فانفتح باب الكشف وخرج خالد منه ونظر الي عمته
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    خالد: عمتى اطمنى سولي بخير متقلقيش وهدخلكم دلوقتى تطمنو عليها

    الجد محمد: دخلنى أنا عايز اطمن ومش هتكلم معاها بس دخلنى

    خالد: هتدخلو كلكم بس بلاش تخلوها تحس بالقلق ده ماشي وبالفعل دخل الجميع فكانت نائمه

    حمزه: هى مالها ي خالد دى نايما ولا عطيتوها مسكن

    خالد: أهدى هى اخدت مسكن ونايما بلاش نرهقها ودلوقتى يريت تحاول تروحهم وترجعلي تانى لأنى مش هقلقهم دلوقتى إلا إذا استدعى الأمر

    حمزه: طيب طمنى أنا على الأقل فى إيه ومالها سولي

    خالد: مش وقته شويه كده ويريت تخلي الكل يمشي إلا عمتى … فنظر خالد يبحث عن علي فإذا هو واقف أمام الغرفه لم يتحرك خطوة واحده وكأنه فى حاله صدمه

    خالد: اقترب منه وأمسك دراعه علي فوق أنا عيزك وبلاش إلي عمله فى نفسك ده هى كويسه ونايما

    علي_____________

    خالد: جذب علي بعيد عن باب الغرفه فوق بدل ما افوقك بطريقتى سمعنى بقولك محتاجك مش وقت انهيارك ده

    علي_____________

    خالد: تراجع خطوة للوراء وضرب علي قلم على وجهه

    علي: نظر لخالد بعيون باكيه قولي فيها إيه سلسبيل مش بتحب تبين أنها تعبانه يعنى المرة دى الألم فوق تحملها قولي ي خالد قووووووول

    خالد: فعلا الألم فوق احتمالها سولي عندها فشل كلوي وللأسف هى مولوده بكليه واحده والتانيه وقفت

    علي: هو إيه الي مولوده بكليه واحده ازاى وكل السنين دى عمرها م شكت بأى حاجه أكيد فى حاجه غلط

    خالد: لأ مفيش غلط من وقت م كشفت عليها وأحنا ف الطريق للبلد وأنا ملاحظ إن مفيش غير كلي واحداه بس ولما عملت التحاليل والاشاعات لسه شايفهم دلوقتى وظيفه الكلي التانيه ضعيفه جدا ودلوقتى وقفت خالص يعنى محتاجين متبرع مطابق للمواصفات وأنا وأنت وحمزه هنعمل التحاليل اللازمه وإن شاءالله حد فينا يكون مطابق
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    علي: وإذا محدش فينا نفع إيه العمل ولا الحل التانى

    خالد: يبقي لازم باقي العيله تعرف أنا خايف بس على جدى إنت عارف سولي بالنسباله إيه فيريت تفوق كده لأنى عيزهم يمشو ماشي

    علي: وكان قلبه انغرس به سكين فنظر بتيهه من حوله تعالى معايا للمعمل وشوف مطلوب إيه وخليهم يعملوة خلينا ننجز ي خالد

    خالد: طيب تعالى معايا وبالفعل عمل علي وخالد كل التحاليل المطلوبه

    علي: هنعرف امتى النتيجه دلوقتى

    خالد: مش قبل يومين متقلقش إن شاء الله خير

    حمزه: أنتم وقفين هنا وأنا بدور عليكم طمنى ي خالد مالها سولي

    خالد: حكى كل حاجه لحمزه ….

    حمزه: فين المعمل أنا كمان هنزل أعمل التحاليل وإن شاءالله حد فينا يتوافق معاها

    رحيق ونرمين: تحاليل إيه إلي هتعملها ولمين طمنونا

    حمزه: حكى لهم عن مرض سولي واحتياجها لمتبرع

    رحيق: أنا هنزل معاك ي حمزه

    نرمين: وأنا كمان طبعا واتمنى حد فينا يكون مطابق ليها

    خالد: طيب أنا هاجى معاكم بس سندس فين مجتش معاكم ليه

    نرمين: هى مع سولي ومش عايزة تسيبها متنساش انهم تؤم

    خالد: أنا هنادى عليها لأنها ممكن تكون ااقرب حد أنها تتوافق مع سولي.

    حمزه: بس أنا عايز  أسأل سؤال إذا محدش فينا اتوافق مع سولي إيه الي ممكن يحصل او الضرر الي هيحصلها

    خالد: ضرر إيه اكترمن إلي هى فيه طبعا هتحس بألم مبرح ومفيش ليه علاج غير أن حد يتبرعلها عموما بلاش نسبق الأحداث اسبقونى للمعمل وأنا هاجى وراكم

    عثمان: لصالح هى البنت فيها إيه وليه نايما كده أنا مش متعود عليها هاديه وخالد متكلمش والكل اختفي
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    خالد: السلام عليكم سندس لو سمحتى عيزك برة

    سندس: حاضر ….

    عثمان: اقترب من إبنه مش تطمنا وتقول بنت عمتك مالها وأحنا قعدين كده ومش فهمين حاجه

    حمزه: أخذ سندس وابيه للخارج فحصلهم صالح واميمه

    اميمه: طمنا ي خالد البنت مالها فيها إيه …..

    خالد : حكى كل شيء لهم. وطلب من الجميع عمل التحاليل اللازمه

    صالح: لا اله إلا الله البنت دى أنا فاكر لما اتولدت كانت ضعيفه أوى ولما ماهر كشف عليها اكتشف أنها مولوده بكلي واحده  فكرة ي اميمه

    اميمه: أه فعلا واطمنا أن الكلي تمام بس المفروض كنا نعمل تحاليل من وقت للتانى كل ٦ شهور علشان نطمن بس من وقت موت ماهر محدش افتكر لأنه هو إلي كان بيعملها التحاليل بتعتها ي حببتى ي بنتى

    سندس: أنا عايزة اعمل التحاليل وإن شاءالله اتوافق معاها

    صالح واميمه : وأحنا كمان  هنعمل التحاليل يلا بينا

    خالد: يلا ونظر الي ابيه والذي لم ينطق بكلمه واحده بخصوص التحاليل فهز رأسه يمينا ويساراً للأسف مفيش فايده

    الجد محمد: اقترب من سلسبيل وهمس في أذنها بالدعاء والقرآن الكريم لعل الله يتقبل منه ويشفي له قرة عينه

    علي: جدو تعالي هنا على السرير ده وافرد رجلك علشان متتعبش وأنا اهو موجود

    الجد محمد: أنا تعبان علشان هى نايما اول م تفوق ونروح هنام وارتاح

    محمد: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اذيكم عاملين ايه وأخبار سولي إيه

    علي: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته هى نايما ولسه مفقتش حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب

    جمال: دخل للغرفه وجلس بجوار سلسبيل وبدأ يهمس لها فى أذنها فابتسمت له فلاحظ علي والجد ومحمد ابتسامتها التى سلبت قلب وعقل علي واسعدت جدها ومحمد وعمها

    سلسبيل: مالكم وقفين فوق راسي كده ليه هو ايه حصل  أنا جعانه أوى

    جمال: ي قلب خالك من جوة نفسك تاكلي إيه وأنا اجيبه فوراً

    عثمان: لأخيه جمال مكانك برة الاوضه دى وبلاش تستغل الموقف إذا سمحت أطلع برة وكفايه احتكاك منك م أنا فهمك

    علي: عمي عثمان ده وقت الكلام ده إحنا في إيه وحضرتك بتفكر في ايه وبصراحه من حق عمى جمال ييجى ويطمن على سلسبيل فأرجوك بلاش مشاكل وخصوصاً وأحنا هنا بلاش نفرج الناس علينا

    جمال: نظر لأخيه واطال النظر له وكأنه يحدثه فلم يقدر عثمان أن ينظر له واخفض عينه وخرج برة الغرفه

    سلسبيل: جدو مالك زعلان ليه كده مين مزعلك اوعي تكون قلقان عليا ده دور برد وماكلتش كويس وبعدين مالك ساكت ليه يلا خلونا نروح البيت أنا مش بحب المستشفى فين الباقيين

    علي: اهدي كلهم برة بس قوليلي هو عمى جمال قالك إيه وانتى ضحكتى وصحيتى فنظرت سولي لخالها وانفجرت من الضحك هى وهو

    سميحه : الله طيب ضحكونى معاكم فى إيه …

    علي: بت انتى بتضحكي على إيه ولا جاتلك الفوقه دلوقتى ….
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    سلسبيل: ههههههههههههه اه جت ويلا عايزة أروح أنا زهقت

    الدكتور احمد: الف سلامه ي آنسه سلسبيل هااا حاسه بحاجه دلوقتى

    سلسبيل: لأ أنا الحمد لله كويسه بس عايزة أروح

    الدكتور احمد: اقترب منها وأمسك يدها لقياس نبضاتها فاقترب علي وهما أن يمسك ذراعه فلحقه خالد وجذبه له اهدي هو هنا دكتور ودى الحاله بتعته بلاش تهور وأهدى

    علي: يعنى يمسك اديها وعادى كده في إيه ومتنساش أنه هو متقدم ليها يعنى ميصحش وبصراحه أنا حاسس أنى هولع من اى حد يلمسها أنا مش متحمل ومش عايز اشوفها رقده أنا مش متعود عليها بالهزلان ده رجعلي سولي ي خالد أنا لما لقيتها واكتشفت أنها نبض قلبي لأ دى. حياتى ترقد كده ونزلت دموع علي فحاول أن يداريها فراته اميمه

    اميمه: أهدي ي حبيبي إن شاء الله هتقوم بالسلامه وهتبقي كويسه إحنا قصرنا معاها فى موضوع  علاجها بس الحمد لله كل حاجه هتتصلح ويطلع حد منكم مطابق ليها بس أنت بلاش كل حاجه تاخدها على قلبك كده

    علي: قلبي وجعنى أوى ي امى حاسس أنى عاجز ومش عارف أعمل حاجه  أول مرة أحس بوجع لما لقيتها واقعه على الأرض قدامى وبتان من التعب كنت عايز أخد كل المها ليا أنا بس هى تبقي كويسه بصي شيفا لما فاقت الكل بيضحك ازاى هى ضحكه وروح البيت أنا كنت اعمي لما ضيعت الوقت ده كله واستغبيت أنا مش قادر اشوفها كده مش قادر

    اميمه: اسمعنى بالنسبه لسولي أنا متأكده إن حد منكم هيتوافق معاها بس دلوقتى مفيش بادينا غير الإنتظار وعيزين نفسيتها تكون كويسه وبلاش نحسسها بمرضها وأنت بالذات ارجع علي  وناغشها وهزر معاها وبلاش تبقي ساكت ماشي

    علي: معاكى حق لازم نهتم بيها كلنا زى ما هي بتهتم بالكل

    حمزه: يلا بينا علشان الكل هيروح ومفيش حد هيعترض

    الجد محمد: ليه هى سولي مش هتروح معانا

    حمزه: لأ سولي هتفضل هنا النهارده وهترجع البيت الصبح علشان نطمن اكتر عليها ولا تحب نروحها وتتعب تانى إلي يريحكم

    الجد محمد: لأ لأ تتعب تانى لأ خلاص بس مين هيبات معاها هنا

    خالد: متقلقش الدكتور أحمد عملنا حاله استثنائية وهفضل معاها أنا وحمزة وسندس

    علي: أنا بايت هنا سمعين مش مروح والبنات بنفس نبرة صوت علي ولا إحنا كمان هنروح مش هنرجع إلا وسولي معانا

    صالح: بابتسامه جميله ربنا يحميكم ويخليكم لبعض خلاص يا أولاد الي يعجبكم اعملوة بس روحونا إحنا الأول وارجعو
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    حمزه: لخالد يلا نوصلهم للبيت لأن علي عقله مش فيه وسأل البنات محتاجين حاجه من البيت نجبها معانا البنات لأ شكرا وخرج الجميع عائدا الي منزلهم وعاد حمزة وخالد إلي المشفي

    *************************

    جاء صباح مليئ بالأمل لكل الأبطال

    خالد: الدكتور أحمد أتصل وقال إن نتيجه التحاليل هتطلع دلوقتى أنا هنزل المعمل وارجعلكم

    علي وحمزه : هننزل معاك وكمان علشان نجيب فطار للبنات

    حازم: السلام عليكم ازيكم عاملين إيه

    حمزه: بتعجب الحمد لله أنت بتعمل ايه هنا …. ؟

    حازم: عديت عليك فى البيت وعرفت من جدى محمد أنكم هنا ألف سلامه علي سلسبيل لعله خير

    حمزه: الحمد لله إن شاء الله نطمن دلوقتى عليها

    حازم : هى عندها إيه ………؟

    خالد: للأسف هى مولوده بكلي واحده وحصل فشل ف التانيه وعملنا كلنا تحاليل علشان الي يتطابق معاها يتبرعلها

    حازم: أنا لو تسمحولي أعمل التحاليل دى معاكم

    خالد: شكراً لمشعرك الجميله دى بس إذا متوفقش حد مننا أكيد هطلب منك أنت بقيت واحد مننا ولا ايه

    حمزه: خاااااالد ده وقته يلا خلينا ننزل الحيطان ليها ودان وبلاش كلام كتير

    ونزلو إلي المعمل ووقف خالد ومعه الدكتور أحمد فنظر كلا من علي وحمزة وحازم على وجوههم التى تبدلت للاسواء …

    علي: مالكم فى إيه التحاليل مالها طمنى وقول أنى أنا الي هتبرعلها أو أي حد انطق وريحنى

    الدكتور احمد : للأسف التحاليل كلها غير مطابقه ليها كان ممكن سندس بس للأسف في حجات مختلفه كتير ومش متوافقه تبع الأنسجة  يعنى مفيش منكم حد ينفع

    خالد: وللأسف حاله سولي صعب فيها التأخير كل يوم بيعدى الحاله بتتاخر ……

    علي: طيب والعمل إيه وهى حاله سولي ممكن تتحمل انتظار أد إيه ولا ايه …  وبزعيق جامد ردو عليا وقولولي سولي هتكون كويسه سمعين ولا لأ وأمسك يد خالد أعمل اي حاجه .. أى حاجه غير أنكم تقولو إن سولي تتألم أو تروح منى طيب أنا  خلاص مش عايز أى حاجه ولا عيزها بس قولو أنها هتكون بخير كفايه عليا أشوفها كل يوم ..وببكاء وانهيار أتصرف ي خالد أتصرف ي أحمد متقفوش كده وإذا حكمت نسافر أى مكان والنبي ردو عليا ااااااااه لاااااا إيه ده أنا موجوع أوى ي حمزه ومسك ايد اخيه ووضعها على قلبه هنا بيوجعنى خففلي المي ووجعي ده ووقع بين ايديهم مغشي عليه

    حمزه: علييييي الحقنى ي خالد …..

    حازم: إيه فى إيه مالكم ماله علي وحمله اخيه وخالد وادخلوة لداخل غرفه الكشف

    حمزه: لحازم للأسف مفيش حد فينا ينفع يتبرعلها للأسف وكمان حاالتها متسمحش بالانتظار
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    حازم : طيب ممكن ننزل إعلان لأى حد ونعرض مبلغ كويس وهتلاقي كتير

    حمزه: أنا مستحيل أعمل كده أنا بالطريقه دى بستغل احتياج حد للفلوس علشان اخد منه شئ بالإكراه والدين حرم ده شراء اعضاء لأننا مكرمون من الله عز وجل لكن التبرع يجوز إن شاء الله نلاقي متبرع

    حازم: طيب أنا هنزل أعمل التحاليل وي رب تتوافق معاها ونظر من حوله ونزل

    الدكتور احمد: أنا اديت علي حقنه مهدئ وإن شاءالله لما يفوق يبقي أحسن

    خالد: أنا متشكر ليك أوى أنا تعبتك معايا ومتقل عليك ….

    أحمد: أولا ده شغلي ثانيا معرفه الرجال كنوز ثالثا والأهم أنا مشفتش زيكم اولاد عمومه بس فى الفه ومحبه بينكم وبين بعض أنا كنت أتمنى أكون واحد منكم بس النصيب

    خالد: النصيب أنت صرفت نظر عن ….
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    أحمد: صعب أوى أكون دكتور ومش شايف حاله علي وحبه لسولي حقيقي محدش يستاهل سلسبيل غيرة ربنا يقومها بالسلامه إن شاء الله وااااه أنا عملت كام تليفون لكذا مستشفي علشان إذا في كلي متاحه لسلسبيل

    خالد: أنا قلقان أوى عليها وهى من النوعيه الي مش بتحب حقيقي تقلق حد وتبين تعبها وبتتحامل على نفسها

    أحمد: ربنا كبير إن شاء الله نتوفق ونلاقي كلي ليها وخصوصا إن الحاله مش هتتحمل إنتظار

    حمزه: نادى على خالد وأحمد طمنونى بتقولو إيه ولقيتو حل لسولي

    خالد: للأسف لأ بس أحمد أتصل بكذا مشفي وإن شاءالله يردو علينا

    حمزه : إن شاء الله خير عيزك تروح للبنات مش عايز حد يحس بأي حاجه علشان ميوتروش سولي ولما يفوق علي هحصلكم

    خالد: تمام يلا أنا رايح وخرج هو وأحمد …..

    ***********************

    سلسبيل: فين خالد عايزة أروح أنا زهقت أوى هما مش كانو نزلين ورجعين على طول اووووف

    سندس: أكيد بيشربو شاى وبيفطرو دلوقتى تلاقيهم داخلين علينا

    رحيق: أنا هنزل تحت اجيب صندوتشات وشاي وارجعلكم على طول
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    نرمين: تعالي هنا مش مستهله ممكن حمزه يزعل هما أكيد هيجيبو معاهم استنى شويه

    خالد: إيه الأخبار إيه ي سولي عامله إيه حاسه بحاجه

    سولي: طبعا ما أنت فرحان ببطنى اهى فرقعت علشان تهتم بيها برحتك بس أنا ممكن اسيبهالك هنا وأنا أروح جو المستشفي يخنق

    خالد: بطلي كلام كتير عيزك ترتاحي وكمان فى محاليل هتتعلق ليكى دلوقتى اوك تمام

    حازم: ااقدر ادخل …. ؟

    خالد : ثوانى وجلست سلسبيل ودخل حازم ومعه بعض المأكولات وشاي وقدمها الي البنات

    خالد: يييييييي إحنا نسينا خالص موضوع الأكل ده

    حازم: ولا يهمك اتفضل افطر …

    خالد: طيب اخد لحمزه وعلي علشان يفطرو

    حازم: أنا عديت عليهم واديته يفطر ولسه علي نايم يلا افطر أنت علشان البنات

    جمال: خالد تعالي عيزك برة ….

    خالد: نعم فى إيه …….

    جمال: أنا كلمت سميحه وهى راجعه تعمل التحاليل يمكن تتوافق مع بنتها وكمان مها معاها

    خالد: طيب مين مع أمي فى البيت هى عرفت

    جمال: عرفت وأصرت تعمل التحاليل هى كمان واخدت منها العينه وجبتها المعمل بس نقول ي رب لكن طمني وقول إن حالتها مستقرة ومتقلقش على والدتك اميمه وصالح وبابا روحو

    خالد: للأسف سولي حالتها صعبه لأنها مولوده بكلي واحده والتانيه وقفت وبنحاول بالعلاج معاها لحد ما نلاقي متبرع

    جمال: كان مستخبي فين ده لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم

    سندس: خالد ممكن تطمنى على حاله سولي كلنا عملنا تحاليل ومش فهمين حاجه. ولا فهمه وضع اختى إيه ومين فينا هيتبرع ليها

    خالد: للأسف محدش فينا ينفع بس فى أمل أن عمتى تنفع او طنط مها أو أمي

    سندس: مردتش عليا حاله سولي إيه وقبل م ترد متخبيش عليا أى حاجه
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    خالد: للأسف حاله سولي صعب فيها التأخير لازم نلاقي متبرع بس بلاش تحسسيها بأي شيء فهمانى إحنا عملنا كذا إتصال وان شاء الله نتوفق

    سندس: يعنى ايه مش فهمه هو اختى ممكن …. لأ لأ انت أكيد غلطان أتصل ي خالد بكل معارفك برة مصر ونسفرها أعمل كل حاجه وكمان خلونا نرجع مصر أنا مش هسمح لاختى بأنها تسبنى أو تتألم وبكت سندس خالد: اخذها بين أحضانه أهدى مش عايز سلسبيل تحس بأي شيء ولازم نفسيتها تكون كويسه

    سندس: حاضر بس أعمل كل إلي تقدر عليه  …..

    حمزه وعلي : أنتم وقفين ليه كده  ومالك ي سندس انتى بتعيطى

    خالد: سندس عرفتها بحاله سلسبيل وبصراحه لازم الكل يعرف لأننا لازم تكون عنينا عليها طول الوقت ومنغفلش عنها لحظه

    علي : تركهم ودخل الغرفه فنظر الي سلسبيل ..

    سلسبيل: مالك ي علي شكلك تعبان حاسس بأيه أنت كمان شكلنا أكلنا أكله مش تمام

    علي: ___________

    سلسبيل: علي   عليييي الله ماله ده مش بيرد ليه

    علي : سولي تقبلي تتجوزينى ……..

    الكل نظر لعلي وكانو مصدومين من طلبه فى الوقت الحالي إلا خالد وحمزة فهم يشعرون بمدى ألمه ووجعه وفى نفس الوقت ببعده عنها

    سلسبيل: هااااااا

    نرمين: مالت على سلسبيل بقولك إيه وافقي بدل ما اغزك الواد ضاع مننا وانتى عييتى على الآخر ي مجنونه منك له.

    جمال: سلسبيل موافقه ي علي رتب كل حاجه لكتب كتابكم ي حبيبي
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    علي: بفرحه غامرة  والنبي طيب يلا نجيب المأذون هجيب جدى وانتي ي سولي يلا قومى هتجوزك سمعه مش عايز اتجوزك وأنتى نايما كده وظل ينط فى انحاء الغرفه بسعاده وسلسبيل والبنات يضحكون عليه وكأنه مسه سلك كهربائي

    حمزه: لخالد أنا مش فاهم حاجه ازاى عمى جمال قاله هات المأذون وكمان سلسبيل مبسوطه انت فاهم حاجه

    خالد: لأ شكل اللغز عند عمك جمال تعالي نقبض عليه ونفهم ونسيب التانى مع جنانه

    حمزه: عمي ممكن ثوانى

    جمال: لأ مش ممكن مش فاضي أنا ومال على سلسبيل بصي هيتجننو ويعرفو كل حاجه تحبي اريحهم

    سلسبيل: ههههههههههههه لأ ……

    خالد: أمسك يد عمه وحمزة مسك الايد التانيه وجذبوة للخارج

    جمال: ههههههههههههه بس ما ي واد منك له عيزين إيه منى سيبونى مع البنت يلا اوعو

    حمزه: والله أبدا لازم نفهم ازاى قولت سلسبيل موافقه وأنا وخالد آخر اتنين كنا معاها بالليل ….

    جمال: تعالو ي آخره صبري منك له امبارح بالليل بعد ما سيبتكم روحت ونسيت فونى فى اوضه بابا ولما رجعت لقيت سولي برة البيت خارجه

    جمال: سولي مالك طالعه فى البرد ده ليه عايزة حاجه من برة

    سلسبيل: لأ ي خالو بس تفكيري كله مشتت ومحتاجه أفكر بصوت عالي حاسه إن كل حاجه حوليا غريبه

    جمال: طيب تعالي واخدها تحت ذراعه واتمشيي معها فكري بقي بصوت عالي وأنا هسمعك وي رب اعرف أفيدك

    سلسبيل: حكيت لخالها ما حدث من علي وما قاله لها وأنها فى زهول وحيرة مما حدث وأنها مش عرفه تحدد أى حاجه

    جمال: ههههههههههههه . ههههههههههههه بقي كل ده وبتقولي متلغبطه انتى مش متلغبطه ي حبيبه خالك انتى بتحبي علي وهو كمان أنتم الاتنين متستغنوش عن بعض أنا كنت متأكد انتى مفيش جمله واحده بتقوليها إلا وعلي فيها   متعرفيش تاكلي إلا وعلي موجود ولا نسيتى لما صالح عقبه وحرمه من الغدا وحرج على الكل انتى كمان ماكلتيش بصي ي حببتى أنتم اتربيتو سوا علشان كده انتى محتارة بس أنا متأكد ي سولي سيبي إحساسك يدلك وهتلاقي دليلك والي يقولك عليه قلبك اعمليه على طول ويلا ادخلي علشان الجو برد واااه فونى جوه عند جدك اديهولي
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    حمزه: امممممممم بقي الموضوع كده

    جمال: اه وأنا لما دخلت همست ليها بأن علي هيتجنن وعامل ذي الفرخه الديخا فضحكت جامد وسألتها قلبك بيقول ايه ردت عليا بيقول علي بس علشان كده قولت انجزو لأنه لو متجوزهاش هيقتلنا كلنا

    خالد: ههههههههههههه معاك حق

    سميحه: أيه ي أولاد وقفين برة ليه سولي كويسه

    خالد: الحمد لله عملتى تحاليلك ولا ننزل نعملها

    سميحه : عملتها وطلعت وسبت مها تحت طمنونى على بنتى

    جمال : هى كويسه وذي الفل وكمان فى أخبار جميله أوى هتغيرلنا مودنا خالص

    سميحه: خير ي رب قول ….

    جمال: علي طالب ايد سولي

    سميحه: هااااااا مين علي  وسولي اذاي

    جمال: زى الناس الولاد بيحبو بعض وإن شاءالله نطمن على سولي النهارده وبكرة نكتب كتابهم خلو العيال تفرح

    عثمان: فى المعمل تحت وسأل عن شخص فجاء شخص واعطاه ملف وقال له ده الملف إلي بيتطابق مع حاله المريضه بعض الانسجه متوفقتش

    عثمان : ممكن تدينى الملف ده ابعته لمصر يمكن يكون تشخيصكم غلط

    المجهول: ي فندم مفيش غلط التحاليل بتتعمل في أكبر معامل هنا

    عثمان: طيب تحاليلى هتطلع امتى …..

    المجهول: بكرة إن شاء الله هتظهر

    عثمان: إن شاء الله خير عن أذنك

    مها: عثمان معقول لأ لأ مش ممكن من امتى إحساسه ده وخوفه ي رب أخلف ظنى ويصلح له أحواله

    عثمان: بابتسامه وهو ده الي أنا عيزة منك ي مها ويلا اطلعي عرفيهم بالي سمعتيه منى ……
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    *******************
    الفصل ١٤. اسرار القلوب الجزء الثاني

    عثمان: بابتسامه وهو ده الي أنا عيزة منك ي مها ويلا اطلعي عرفيهم بالي سمعتيه منى ……

    *******************

    سميحه: بنتى حبيبه قلبي عامله ايه واخبارك إيه ي قلب ماما

    سلسبيل: الحمد لله ي ماما أنا كويسه وإن شاءالله أروح بكرة

    سميحه: بهمس لبنتها أنتى موافقه على الواد علي تتجوزيه أنا ممكن اعذبه شويه بس انتى شاورى

    سلسبيل:  والله علي طيب أوى وكفايه عليه أنا أنا العذاب نفسه ههههههههههههه

    سميحه: انتى القمر نفسه عرف يختار علي أخد نوارة البيت ألف مبروك ي حببتى

    نرمين: طبعاً مين قدك ي سولي بس علي راح فين اختفي مرة واحدة

    إيمان: أنا نزله اشرب نسكافيه رأسي مصدعه أوى حد حابب اجيبله

    سندس: يريت تعملي حسابي أنا كمان

    نرمين ورحيق : واحنا كمان نسكافيه

    إيمان: ماشي هنزل أنا اشرب تحت واجبلكم وأنا طالعه يلا سلام

    ************************

    علي: جدى  عامل إيه ……….

    الجد محمد: كويس ..مالك فى حاجه هى سولي كويسه صح ….

    علي: أه الحمد لله بس أنا جي علشان اخدك معايا واخد الكل للمستشفى

    الجد محمد: بفزع إيه حصل طمنى

    علي: أهدى ي جدى بالله عليك أنا فاصل لوحدى ومش مجمع وسبنى اقولك أنا جاي ليه

    صالح: قول ي مجنون جاي ليه  وأنت شكلك مش فاهم أنت عايز إيه

    اميمه: براحه عليه خلوة يقول إلي عنده قول ي علي محمد عايز ايه يا حبيبي
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    علي: حببتى ي ماما فهمانى  . ونظر الي والده بابا أنا عايز اتجوز سولي وأنا قولت لجدى وماما

    صالح: أنت وسولي تيجى ازاى دى حد يفهمنى

    علي: تيجى فى أي حته المهم انا هكتب كتابي عليها وكمان هعمل فرح عايز أفرح وافرحها هى كمان

    الجد محمد: وليه بس السرعه أهدى وكل شيء باوانه

    علي: واوانه جه يلا على المستشفي ….

    الجد محمد: ميصحش ي حبيبي كل حاجه وليها أصولها وأنت بتقول عايز تفرحها يبقي تعمل الصح والأصول

    علي: طيب قولي أعمل إيه وأنا أنفذ على طول
    وبدأ الجد يرتب كل شئ مع علي لإسعاد سلسبيل

    صالح: لاميمه دول قط وفار معقول والله مش مصدق أنا

    اميمه: طيب كنت هتلاقي أحسن من سولي لعلي ….

    صالح: بصراحه لأ ربنا يتمم شفاها على خير علشان الفرحه تكمل

    اميمه: اللهم امين يشفيها شفاء لا يغادر سقما وترجع تنور الدنيا كلها وبضحكتها الجميله

    الجد محمد: هاااا فهمت هتعمل ايه يلا بقي استعد وإن شاءالله تفرح وتفرحها معاك

    علي: قبل جده حبيبي يا جدى ربنا يباركلنا فيك ي رب وخرج علي من المنزل …

    جمال: علي أنت هنا يعنى بتعمل ايه وسايب أخواتك لوحدهم

    علي: حكي لعمه عما اتفق به مع جده غدا لإسعاد سلسبيل

    جمال: أبتسم طيب روح أنت لاخواتك وأنا هعمل كل حاجه وذياده كمان

    علي: بجد ي عمى مش هتعبك معايا

    جمال,: يريت التعب كله زى كده ي حبيبي

    علي: سلام يا اجدع عم فى الدنيا كلها حبيبي ي عمى واسرع للذهاب إلي المشفي

    مها: ازيكم عاملين ايه وألف سلامه عليكى يا سولي أكيد اتحسدتى

    سلسبيل: أنا كويسه أوى يا طنط الحمد لله بس خالد هو الي بيحب يتمرن فى الإجازة

    مها: لأ يتمرن إيه ده انتى خضيتى الكل بتحبي تدلعي علينا. علشان تعرفي معذتك عندنا إيه بس بلاش تدلعي أوى كده تانى

    سلسبيل: ابدا والله الألم كان فوق احتمالي بس الحمد لله بقيت أحسن
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    محمد: ألف سلامه ي سولي  شدى حيلك يلا خلينا نروح

    سلسبيل: أنا شده حيلي بس خرجونى قبل ما اسيبه

    محمد: هو إيه الي هتسبيه ….؟

    سلسبيل: حيلي ي محمد عايزة امشي أنا هنا هتعب بجد هو طبق محشي وهبقي فله على الآخر

    حمزه: همك على الأكل حاضر شوفي نفسك في ايه وبكرة يجهز وتاكلي برحتك

    سلسبيل: محشي طبعا والله بقي لو معاه بط امممممم يلا جهزو علشان هحضر نفسي للغدا من دلوقتى

    خالد: مفجوعه من يومك أنتى تنامى وارتاحى دلوقتى وأحنا هنقعد فى الاوضه التانيه وانتى والبنات تقعدو برحتكم هنا وإذا احتجتو حاجه رنو علينا اوك

    نرمين : اوك تمام يلا طرقونا بقي عيزين نرتاح

    محمد: يلا ي شباب عن اذنكم …..

    **********************

    إيمان: طلبت لنفسها كوب نسكافيه ونظرت حولها فالمكان مزتحم فسمعت صوت ينادى ي آنسه …ي آنسه. نظرت إيمان فرأت شاب جالس وبيستدعيها للجلوس معه

    إيمان: جلست  وشكرته شكرا لحضرتك
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    الشاب: المكان زحمه لأن النهارده يوم عمليات وكل مريض جايب معاه عيلته وأدى النتيجه

    إيمان: ربنا يشفي كل مريض الإنتظار صعب جدا

    الشاب: معاكى حق ……

    إيمان: للجرسون ممكن ٣ كوبيات نسكافيه دلفري يريت دلوقتى

    الجرسون: دقيقتين ويكون الطلب جاهز

    الشاب: ممكن سؤال إذا كان ميديقش حضرتك

    إيمان: اتفضل ………!!!!!

    الشاب: شكلك مش من الصعيد لأن لهجتك غير

    إيمان: تقدر تقول من الصعيد والبندر فى نفس الوقت اوصولي صعيديه. لكن كبرت واتعلمت في مصر

    الشاب: يعنى انتى هنا إجازة صح ….

    إيمان: أه أنا وعيلتى جينا نقضي الإجازة هنا

    الشاب: معلش فى سؤالي بس ي ترى الصعيد عجبتك

    إيمان: أنا معرفش حاجه عن الصعيد غير بيت جدى رافت وعمى أما بالنسبه للجو فهو مكان زى أى مكان بالنسبالي الي بيكون ليه عادات وتقاليد

    الشاب: فعلا معاكى حق بس ممكن أعرفك بنفسي إذا مفيش فيها إزعاج ….. أنا بشمهندس مصطفي مهندس مبانى

    إيمان: أنا إيمان خريجه الجامعه الامريكيه وبشتغل فى السفارة مترجمه

    مصطفي: أهلا وسهلا

    إيمان: أهلا بحضرتك وجاء الجرسون وقدم لها طلبها واستاذنت وطلعت للبنات ومعاها النسكافيه

    نرمين: أخيرا إيه عجبتك القعده ي إيمان هاتى بس ي رب يكون سخن

    إيمان: اشربي وأنتى سكتا

    رحيق: إتأخرتى ليه أنا كنت هنزلك قولت تهتى ولا حاجه

    إيمان: الكافيتريا كانت زحمه جدا لوله فى شاب شفنى وقعدت معاه وشربت النسكافيه بتاعى

    سلسبيل: لأ كده القعده هتحلو مين ده وعنده كام سنه طويل رفيع اهبل قولي ….

    إيمان: بقول قعدت اشرب النسكافيه مش هعمل عنه تحريات وبعدين إيه إلي تقوليه ده ي سولي هو أنا هسننه

    سلسبيل: لأ علشان التطعيم الطم منك ولا أروح منكم كلكم فييييين
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    نرمين: معاكى حق فوقي وعيزينك تديها زقه

    سلسبيل: نظرت لايمان تحسي الامل مفقود بس نحاول وماله طيب إسمه ايه وقبل م تردى خلي بالك أنى عيانه متعصبنيش

    إيمان: فعلا مجنونه إسمه مصطفي ي ستى

    سلسبيل: إيه الإسم الغريب ده مصطفي ي ستى   الي هو ازاى ده إسم مركب

    إيمان: نااااامي مفيش دماغ ليكى سمعه اوووووف

    رحيق: ههههههههههههه

    نرمين: بهمس لسندس مالك حاسه إنك حزينه وبشوف دموعك وبتحاولي تداريها ليه هو خالد مزعلك ……

    سندس: لأ أبدا مفيش زعل بس مش متعوده إن سولي ترقد بالشكل ده

    نرمين: هى هتبقي زى الفل متقلقيش ازمه وهتعدى

    سندس: بصوت مهزوز ادعيلها  ادعيلها كتير أوى لأنها محتاجه لكل دعوة مننا

    نرمين: باهتمام في إيه هى التحاليل ظهرت …….؟

    سندس: أه وللأسف مفيش حد اتوافق معاها وكمان حالتها متسمحش بالانتظار

    نرمين: بخوف تقصدى إيه بأنها متقدرش تتحمل الانتظار إن ممكن سولي ….  لأ لأ طبعاً أنتى بتقولي ايه شكل خالد بيقول كلام وبس لكن سولي ونظرت لها وهى تتحدث  لايمان ورحيق والضحكه ماليا وجهها  فلم تقدر نرمين فوقفت وخرجت لبرة الغرفه
    واتجهت لغرفه الشباب فرأت علي قادم فسألها

    علي: أنتى واقفه ليه برة عايزة حاجه ومالك أنتى بتعيطى …..

    نرمين: مالها حاله سولي وإذا مفيش حد فينا طلع مطابق ايه هيحصل

    علي: خالد هيحكى كل حاجه بس مش قدام سولي علشان نفسيتها

    نرمين: رد عليا مالها سولي وفى حاله التأخير إيه الضرر إلي ممكن يحصلها

    علي: حكى لنرمين كل شيء ولم يكمل باقي كلماته الا ونرمين وقعت أرضا وبكت

    نرمين: أنا بعد ما لقيت نفسي واخواتى يحصل ليه كده لييييييه ….ليييييه سلسبيل اطيب وانقى قلب فينا ي رب … قومها بالسلامه ي رب

    علي: قومى بقي ومينفعش نحسسها لازم نفسيتها تكون كويسه فهمانى وكمان انا محضرلها مفاجئه لبكرة وعيزك أنتى والبنات تسعدونى

    نرمين: أى حاجه تفرح سلسبيل هعملها أكيد …قول وحكى لها علي عما سيحدث غدا

    مها: لسميحه يلا خلينا نروح وكمان عندى كام مشوار لازم اعملهم

    سميحه: للبنات محتاجين منى حاجه أو ابعتلكم أى حاجه من البيت
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    مها: أنا جبتلهم كل حاجه وأنا جايا يلا بينا إحنا خلينا ننزل

    حمزه: طرق على الباب فاذنو له بالدخول إيه مروحين ……

    سميحه: أه بس هدخل ألف طرحتى الأول

    مها: حمزه ممكن كلمه …

    حمزه: طبعاً اتفضلى…..

    مها: روت له ما رأته وسمعته من عثمان ..بس ي حمزه أنا قلبي بيقولي غير كده حاسه بإحساس مش كويس عثمان مش سهل وأكيد بيدبر شئ

    حمزه: أمسك بكتف مها طنط مها ارجوكى بلاش حد يعرف بالكلام ده تمام ومتقلقيش ارجوكي وعايز يكون عندك ثقه فيا سولي إن شاء الله هتعمل العمليه بس أنا منتظر حاجه بكرة وبعدها كل شئ هيتحل

    مها: حمزه فهمنى انت أبنى وجوز بنتى يعنى قلقي عليك ميقلش عن ولادى فاهم اوعي تتصرف بطريقه ممكن عثمان ياذيك بيها فاهم

    حمزه: فاهم كل حاجه بس هرجع وأكد عليكى متقوليش لحد الكلام ده إلا لما اطلب منك ماشي

    مها: حاضر ربنا يستر من الجاي ……

    سميحه: يلا أنا جهزت وي حمزه أنتم رجعين بكرة إن شاء الله الساعه كام ولا اجي أنا الصبح

    حمزه لأ إحنا الي هنيجى الصبح يلا مع السلامه
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    خالد: علي م تيجى نقعد مع البنات بدل م إحنا قعدين كده

    علي: يلا بينا وكمان علشان اطمن على سولي

    خالد: ي واد اتقل بلاش دلقه …….

    علي: لأ اتقل أنت ماليش أنا فى الصنف ده وبص خليك فى حالك

    حمزه: واقف مكانه ولم يتحرك وظل يفكر لبضع ثوانى ونظر فإذا بصديق عمرة وشريكه أهلا وسهلا إيه ده معقول وصلت امتى وعرفت مكانى منين
    انطق ….

    خالد: السلام عليكم إيه مش هتعرفنا ي حمزه ولا ايه

    علي: أنا شفتك فين قبل كده دى مش اول مره اشوفك أنا متأكد

    حمزه: طبعاً شفته كتير جدآ مصطفي صديق غربتى وصديق كفاحى فى لندن

    علي: اوووبااااا أه فعلا بس شكلك اتغير شويه

    خالد أهلا وسهلا نورت مصر بس ليه مبلغتش حمزه وكان نزلك مصر بدل سفرك للبلد

    مصطفي: ي جماعه اهدو عليا مش عارف اتكلم كلمتين على بعض أولا أنا هنا فى بلدى وكنت هنزل مصر أسلم عليك بس اتفاجئت أنك هنا لما لمحتك امبارح فسألت عليك فى البيت وهما قالو إنك هنا

    حمزه: أنت من الصعيد معقول عمرك ما قولت

    مصطفي : ولا أنت عمرك ما قولت إنك من الصعيد
    وآخر حاجه كنت أتوقعها أنك بلدياتى بس قولي انت هنا بتعمل ايه ومين عندك عيان

    حمزه: بنت عمتى تعبت وجبنها وجينا على المستشفي بس هنخرج بكرة الصبح إن شاء الله

    مصطفي: ألف سلامه طيب استأذن أنا وإن شاءالله نتقابل تانى
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    حمزه: استنى هنا مش تطمنى أخبار الشركه إيه وآخر مشروع عملتو فيه إيه

    مصطفي: كل توقعاتك كانت فى محلها ورفضنا المشروع لأنه وهمى ورا ستار للغش بس الحمد لله عملنا الي قولت عليه وانسحبو فوراً

    خالد: طول عمرك ذكي ي حمزه وخصوصاً فى مجال شغلك صعب حد يقف قصادك

    حمزه: مش أوى كده بس الناس دى بتبان بيبقي ليها غلاف بس واضح للي يقدر يكشفه المهم أنها عدت على خير

    مصطفي: طيب استأذن أنا واشوفك إن شاء الله بكرة لأنى مسافر مصر كمان يومين…

    حمزه: لأ طبعاً سفر إيه ومالك مستعجل ليه أنت مش نازل اجازة يعنى تقعد برحتك ولا ايه …

    مصطفي: ما أنا بدور عليك ليه لأننا استلمنا مشروع كبير جدا لرجل أعمال مصري وأنا نزلت علشان هقابله وكنت محتاجك معايا فى المقابله دى وهيكون فى تعاون معانا لشركه جدك علشان اقدر امارس شغلي مع مهندسين من اختيارك وطبعا ليا شويه طلبات كده لما نقعد مع بعض نتممها

    علي: ياااااه إنت زى حمزه في الشغل ايه مفيش فى حياتكم غير الشغل وبس متبرمجين
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    مصطفي : الغربه  ي علي بتعلمنا إن الحياه العمليه مينفعش نضيع وقت وخصوصا لندن حياتهم كلها عمليه وتقدير للوقت اتمنى إحنا كمان نقدر قيمه الوقت كانت حجات كتير اتغيرت فى بلدنا

    خالد: فعلا معاك حق عرقله الموظف للقوانين بالتالي بيعرقل سير عمل سواء للفرد او شركات لازم يكون في رقابه بس إن شاء الله ربنا يصلح الأحوال

    علي: مصطفي أنا عزمك بكرة على كتب كتابي ولازم تحضر ماشي

    مصطفي: ألف ألف مبروك إن شاء الله هكون موجود واستاذن وغادر المشفي

    حمزه: ادخلوا أنتم عند البنات وأنا نازل لتحت شويه وراجع مش هتاخر

    خالد: اجى معاك وامشي رجلي…

    حمزه: لأ خليك مع علي ده مش مجمع ولا بيجمع لما بيشوف سولي

    خالد: طيب يريت بقي تجبلنا شاي والله لو كان بالنعناع …

    حمزه: حاضر شاي بالنعناع هيكون هنا يلا ادخلوا وأنا كمان شويه واجيلكم

    جمال: مالك ي مها من ساعه ما رجعتى وانتى مش على بعضك وحسك سرحانه فى إيه احكيلي

    مها: يعنى احكى ولا أنفذ كلام حمزه بس ممكن لأ لأ أنا متأكدة أن عثمان بيرتب لحاجه وحاجه أنا مش عرفه إيه هى ودخل مرض سولي إيه بالي بيعمله
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    جمال: الوووووووو فينك كده سرحتى منى ليه كده محتاجه قعده مع حببتى علشان تقولي ايه القلق الي شيفه في عيونك ده وبلاش تخبي عنى حاجه

    مها: بصراحه مش هخبي عليك بس كنت وعدت حمزه بس أنا خايفه عليه ليتهور مع اخوك وكمان حمزه مش بعرف أفهمه

    جمال: تعالى هنا جمبي واحكيلي فى إيه.. وايه الي حمزه مش عيزك تقوليه

    مها: حكيت لجمال م حدث من عثمان مع رجل المعمل

    جمال: نظر لمها أنتى متاكده من إلي سمعتيه معقول عثمان يعنى كلام حمزه صح فى أنه ممكن يتغير ……. أتمنى أكون أنا غلط وأنت الصح ي حمزه بس هو عمل امتى التحاليل ……؟؟

    مها: سرحت فى ايه أنت شاكك زيي صح يعنى عثمان أكيد يقصد إنه يسمعنى ..بس هو يعرف منين أنى في المعمل يووووو راسي هتنفجر

    جمال: خلاص يا مها ولا كأنك قولتيلي ولا تعرفي حمزه إنك حكيتيلي سمعه ودلوقتى عيزين نستعد لبكرة لازم نسعد سولي عايز أشوفها أسعد بنت فى الدنيا كلها

    مها: هو أنا بحبك ليه علشان قلبك الجميل وإلي مفيش احن منه واحتضنت زوجها ياااه ي جمال أنا من غيرك مش عرفه كنت هعمل ايه

    جمال: كنتى هتعملي رز باللبن علشان ما نفسي فيه

    مها: هواااا نص ساعه ويكون الرز عندك لأجمل واحن وارق جمال

    جمال: وأنا مسستنى بس متتاخريش عليا واااه بعتى للبنات الشنطه الي ااديتهالك

    مها: أه اخدتها إيمان وبلغتها محدش يفتحها إلا لما تتصل بيها

    جمال: كده كويس جدا يلا روحى اعملي الرز وأنا هتصل بإيمان ماشي ونزلت مها واتصل جمال ب إيمان وسألها كام سؤال

    جمال: بكرة الصبح تلبسو الفساتين الي فى الشنطه كلكم سمعه أنا رتبت كل حاجه هنا خلى بالك مش عايز غلطه سمعه

    إيمان: من عيونى حاضر كله هيبقي تمام وزى ما حضرتك  عايزة

    حمزه: الوووووووو ايوة تمام أوى بكرة هتجبلي الحجات دي تكون عندى من النجمه سامع أى غلطه فيها عمرك وااااه ايااااك تبلغ أى حد بالي دار بينا سامع وإلا قسما عظما لابلغ عنك ومش اقل من ١٠ سنين حبس ده غير الفضايح وخصوصا إن فرح بنتك قرب يعنى أى حركه غير الي قولت عليه مش هرحمك مستنيك بكرة ماشي يلا سلام

    حازم: اذيك ومالك الي يشوفك يقول طالع من خناقه فى إيه

    حمزه: لأ أبدا موضوع والحمد لله حليته وأنت بتعمل ايه هنا ولا جيلي مخصوص

    حازم: أكيد جيلك مخصوص أمسك الملف ده وادرسه أنا دونت كام ملاحظه بس عايز منك تدقق فيه المشروع ده مهم جدا للشركه وكمان لازم تسافر معايا مصر بعد يومين فى امور لازم تتحل بيك أنت

    حمزه: إن شاء اطمن على سولي وبعدها أسافر معاك
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    حازم: إيه لقيت متبرع …..

    حمزه: هااااا لأ لسه بس عندى أمل فى التحاليل بتاعه بكرة

    حازم: اتمنى أنى اكون متوافق معاها واقدر أساعد ولو بجزء بسيط

    حمزه: كفايه عليا إحساسك الجميل ده طيب بما إنك رجعت تانى تعالي نطلع فوق وأمسك يد حازم يلا

    توفيق: على  فين العزم …..

    حمزه:  بتعجب ازيك ي بشمهندس عامل ايه

    توفيق: الحمد لله  وسلسبيل عامله ايه

    حمزه: بخير الحمد لله تعالى اتفضل معانا فوق واطمن عليها بنفسك
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    توفيق: إذا مفيهاش إزعاج للبنات … ؟

    حمزه: نظر له وسأل نفسه وهو عرف منين إن البنات هنا وضيق ما بين عينه وتسأل إيه حكيتك وليه عندى إحساس بانك عايز تقرب المسافات بينا حتى لما لجئت لمشكله هو م اعترضتش بالعكس طيب إيه معقول أنا اهتميت بجانب وسيبت جانب تانى لازم أعرف أنت تبقي مين وعايز إيه مننا أنا مش ناقص افتح جبهات من كل ناحيه حقيقي مش ناقص

    حازم: الووووو سرحان فى إيه مالك يلا خبط على الباب

    حمزه: اهاااااا تمام واستاذن حمزه ودخل كل من حازم وتوفيق وسلمو على الجميع

    توفيق: ألف سلامه عليكى يا قمر عامله ايه دلوقتى

    سلسبيل: الحمد لله ي اونكل أنا كويسه وهروح بكرة

    توفيق: الف حمدالله على السلامه ربنا يتمم شفاكى على خير

    سلسبيل والجميع : اللهم امين

    إيمان: تحبو تشربو ايه

    توفيق: يريت قهوة لو امكن ……..

    حمزه: قهوه حضرتك إيه …..؟

    توفيق : ساده ومغليه …….

    حمزه: هااااااااا

    حازم: بابتسامه اه أصل عمى بيحبها كده زى جدى الله يرحمه مش كده ولا ايه

    توفيق: اه فعلا وبحكم غربتى بحبها مغليه معنديش حد يعملها بوش
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    حمزه: وعينه على توفيق حاضر هطلبها وسأل الجميع  وطلب لكل واحد طلبه لكن حمزه عنده شعور غريب إتجاه هذا الرجل هو مين ده وليه حاسس أنه بيحاول يقرب ييييييي  أنا ناقص ألغاز بس لازم اتطمن من نحيته ونظر لحازم معقول ممكن اكون غلطان فى حكمى عليك ي نهار معقول .. ده أنا ممكن ادخل فيه السجن كله إلا اخواتى ي حازم  بس كل حاجه تمام طبيعيه إلا توفيق ده وكمان بعض تصرفات حازم غامضه مش لازم اسكت لازم اتحرك وأمسك هاتفه والتقط بضع صور لحازم وتوفيق.

    حمزه: كده تمام هشوف أنا بقي انتم تطلعو إيه وايه حكايتكم …..؟.

    علي: اقترب من سرير سلسبيل وحشتينى ..

    سلسبيل: ضيقت بين عينيها فى حد محترم يقول الكلام العيب ده امشي من هنا ي علي

    علي: كلام عيب يسد نفسك ي شيخه قفلتينى وأنا الي قولت ااقولك كلمتين حلوين يبينو مشاعرى ليكى

    سلسبيل : هو إنت عندك مشاعر ي علي أنا افتكرت عندك حله مسقعه  لكن مشاعير والكلام دهون لع

    علي: فى عروسه تقول دهون ولع ي بت خليكى رقيقه عيزك بنت كيوت

    سلسبيل: امشي ي علي الله يسهلك مش عندى نفس ليك أصلا

    علي: ماشي ي سولي كلها بكرة والي أنا عيزة هعمله وابقي قولي نفس ي بتاعه النفس انتى
    حلقات الجزء الثاني من أسرار القلوب
    سلسبيل: سندس ابعدو علي عنى أنا مش متحمله والنعمه

    سندس : عايزة منه إيه م كان قاعد وساكت

    سلسبيل: قاعد بس بيرغي بت ي سندس هو أنا وعلي هبقي زيك أنتى خالدوحمزه ورحيق ولا زهئله بالطوب ولا اغزة بسكينه اصل حبنا مختلف دموي على هبل إلا لما أخلف عيالي هيبقو طبيعين ولا نظامهم إيه

    سندس: انتى وصلتى للخلفه يالهوى طب اتخطبو الأول وبعدها يحلها ربنا

    سلسبيل: بقولك م تخلوها كتب كتاب لحسن يرجع فى كلامه ويبقي شكلي وحش

    نرمين: ي هبله طب ما ممكن يطلقك بعد كتب الكتاب إيه يعنى

    سلسبيل: ومالك فرحانه كده ليه وازى يطلقنى وعياله هيعمل فيهم إيه

    نرمين: نهارك قشطه انتى هتخلفي وانتى مكتوب كتابك ي بت

    سلسبيل: بس ي نرمين تعبتينى والنعمه امشي هناك احببتى أنا أصلا مش مستوعبه إلي بيحصل أنا وعلي

    إيمان: أه يختى كلنا كنا واخدين بالنا زى م كنتي واخده بالك من حمزه وخالد شفتى بقي

    سلسبيل : ومش قولتولي ليه عن مشاعيري دى كنت عذبته شويه

    إيمان: بطلي ي بت هو فى زى علي ده مفيش زيه

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .